اداره کار

مرجع حل اختلاف بین کارگر و کارفرما

اختلاف بین هر اشخاصی ممکن است پیش بیاید. کارگر و کارفرما نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است بنا بر دلایل مختلفی با اختلافاتی رو به رو شوند اما سوالی که پیش می آید این است ؛ آیا آنها هم باید مانند سایر افراد به دادگاه مراجعه کنند و یا مرجع دیگری صلاحیت رسیدگی به این امر را دارد ؟ 

شکایت از کارگر یا کارفرما

دعاوی کارگر و کارفرمایی در دادگستری مطرح نمیشود بلکه به موجب ماده ۱۵۷ قانون کار برای رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی مراجع خاصی به نام مراجع حل اختلاف پیش بینی شده است . 

نوشته های مشابه

هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین این دو حل و فصل میشود .

مستند تنظیم گزارش اصلاحی و لازم و الاجرا بودن آن میتواند ماده ۱۸۴ ق.آ.د.م باشد .

کلیه احکام صادره از ناحیه هیئت های تشخیص هرچند بر اساس سازش و توافق حاصله فی ما بین طرفین انشا شده باشد ظرف مهلت قانونی قابل اعتراض و رسیدگی پژوهشی در هیئت های حل اختلاف خواهد بود . 

کلیه آرا و تصمیم های متخذه هیئت های تشخیص ظرف مواعد مقرر در قانون کار قابل اعتراض و  ارجاع به هیئت های حل اختلاف بوده و آرای سازشی یا توافقی صادره نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود .

آیا می شود بین کارگر و کارفرما سازش کرد؟

سازش و توافق که در جریان رسیدگی و در جلسات مراجع حل اختلاف بین طرفین حاصل میشود به منزله آرای مراجع مزبور بوده است .مراجع دادرسی کار در اداره کار محل سازمان یافته اند و به نوعی خصلت قواعد آمره داشته و توسط وزارت کار مدیریت میگردند .

محل مراجعه خواهان برای اقامه دعوا اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محلی است که آخرین کارگاه در آن واقع است .

رسیدگی در مراجع حل اختلاف کار منوط به تسلیم دادخواست است که از سوی کارگر ، کارآموز ، کارفرما یا قائم مقام یا نمایندگان قانونی ایشان به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل تقدیم میگردد. بنابراین شما می توانید برای تنظیم دادخواست خود در این زمینه از خدمت تنطیم اوراق قضایی که توسط متخصصین مجرب بنیاد وکلا ارائه می شود بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا