اداره کار

سنوات سال ۱۴۰۲

یکی از موضوعاتی که به شدت مورد پرسش کارمندان شرکت­‌های خصوصی قرار دارد، میزان حقوق و سنواتی است که به ایشان تعلق می­‌گیرد. با توجه به اینکه میزان حداقل حقوق را شرکت­‌ها تعیین نمی‌­کنند بلکه این وظیفه بر عهده شورای کار قرار دارد، از اوایل اسفند ماه هر سال طیف وسیعی از شاغلین کشور در انتظار تعیین حداقل حقوق خود هستند.

نکته دیگر آن که معمولا از عبارت حقوق و مزایا به همراه هم استفاده می­‌شود، اگر فیش حقوقی را از نزدیک مشاهده کرده باشید، آیتم­‌های چندگانه‌­ای را در آن مشاهده می‌­نمایید، مواردی همچون بن خوار و بار و حق مسکن.

از موارد دیگری که به مشمولین تامین اجتماعی تعلق می‌­گیرد، عبارت است از حق سنوات. حق سنوات و پایه سنوات دو موضوع مجزا ولی مرتبط با هم هستند که نه تنها برای کارگران مشمول قانون کار، بلکه برای کارفرمایان نیز محل توجه و بحث دارد.

علاوه بر اشخاص تیم منابع انسانی هر شرکت، تیم مالی نیز باید با نحوه تعیین و پرداخت حق سنوات آشنایی داشته باشند، همچنین با توجه به اینکه میزان و مبلغ سنوات از سالی به سال دیگر متفاوت است، ضروری است که با نحوه محاسبه و متغیرهای موثر آشنایی کافی داشته باشیم.

البته باید توجه داشت که پایه سنوات از حق سنوات متفاوت است که در نتیجه در قواعد و نتایج آن­‌ها نیز تفاوت‌­هایی وجود خواهد داشت، البته که میزانی از شباهت را نیز در بر دارند. در این مقاله نخست پایه سنوات بررسی می­‌شود و سپس به معرفی حق سنوات به کمک وکیل متخصص پرداخته خواهد شد.

پایه سنوات

قانون کار مصوب سال ۱۳۶۹، تکلیف کارگران و کارفرمایان در موضوعاتی همچون میزان حقوق و دستمزد، نحوه خاتمه کار، مرخصی و سایر موارد مربوط را روشن کرده است.

به موجب ماده ۱ از این قانون، کارفرما شامل موسسه خدماتی، صنعتی، تولیدی و کشاورزی به همان میزان مشمول قانون کار هستند که کارگران. ماده ۲ از این قانون، حق السعی کارگر را اعم از حقوق و مزایا همچون سهم سود دانسته است.

همچنین مطابق با حکم ماده ۹ قانون کار، برای آن که قرارداد کار صحیح شمرده شده و قابلیت الزام آوری داشته باشد، ضروری است که میزان حقوق یا مزد مبنا و الحاقات آن در قرارداد ذکر گردد.

شورای عالی کار که متشکل از وزیر کار، دو نفر از افراد مطلع در مسائل اجتماعی و اقتصادی، سه نفر از نمایندگان کار که حتما یک نفر آن­‌ها از بخش کشاورزی خواهد بود و سه نفر از نمایندگان کارگران که مجددا یک نفر باید از بخش کشاورزی باشد تشکیل شده است. این شورا مسئولیت­‌های متعددی به حکم قانون کار و دیگر قوانین به عهده دارد و هر ماه حداقل یک مرتبه تشکیل جلسه می­‌دهد.

برای مثال با توجه به تبصره ۲ از ماده ۳۵، مشاغل مشمول این قانون و ضوابط حقوق و مزایای ایشان توسط شواری عالی کار پیشنهاد و توسط وزیر کار تصویب خواهد شد.

همچنین ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار را مسئول تعیین حداقل مزد کارگران با توجه به معیارهای تورم، مشخصات جسمانی و روحی، منطقه جغرافیایی وقوع شغل است که باید همه ساله نسبت به تعیین این موارد اقدام نماید.

طبق تبصره این ماده کارفرمایان نمی‌­توانند از حداقل مزد تعیین شده مبلغ کمتری به کارگران پرداخت نمایند. با توجه به اینکه میزان سنوات بر مبنا و پایه حقوق تعیین می­‌گردد، مشخص است که سنوات متعلق به هر شخص با توجه به حکم شورای عالی کار تعیین خواهد شد که در هر سال متفاوت از سال دیگر است.

پایه سنوات به صورت ماهانه به کارگران تعلق می­‌گیرد، البته به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند. پایه سنوات به حداقل حقوق کارگران افزوده می­‌شود و به عنوان بخشی از دستمزد ماهانه به وی پرداخت می­‌شود.

پایه سنوات در جدول جزئیات حقوق کارگران توسط شورای عالی کار اعلام می‌­شود، امسال نیز پس از مذاکرات متعدد که بین نمایندگان کارگاران و کارفرمایان صورت گرفت سرانجام در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، جدول جزئیات به توافق نمایندگان رسید.

طبق تصمیم شورای عالی کار حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۷ درصد افزایش خواهد داشت. با توجه به حکم شورای عالی حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد در سال ۱۴۰۲ برابر مبلغ ۷,۳۰۸,۲۸۴ تومان است. پایه سنواتی که در جدول جزئیات حقوق کارگران تعیین شده است معادل مبلغ ۲۱۰ هزار تومان است که به حقوق و مزایای ماهیانه کارگران اضافه می­‌شود.

البته پرداخت پایه سنوات از سال ۱۳۷۰ با توجه به دستور مجلس شورای اسلامی ضروری اعلام شد، و با توجه به مصوبه وزارت کار که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد، پایه سنوات به کلیه کارگران اعم از اینکه قرارداد ایشان رسمی باشد یا غیر رسمی تعلق می‌­گیرد.

نکته دیگر آن که برخلاف رویه سابق که فرض می­‌شد حق سنوات فقط به افرادی پرداخت می­‌شد که بیش از یک سال سابقه کار داشته باشند، در حال حاضر افرادی که کمتر از یک سال سابقه کار دارند نیز با توجه به روزهای کارکرد خود مشمول دریافت سنوات خواهند بود.

پایه سنوات ۱۴۰۲

حق سنوات

حق سنوات که به عنوان مزایای پایان کار شناخته می­‌شود، عبارت است از مبلغی که پس از پایان کار به کارگر پرداخت می­‌شود. پرداخت حق سنوات مشروط است به اینکه شخص بیش از یک سال سابقه کار در یکی از کارگاه­‌هایی که مشمول قانون کار است داشته باشد. با توجه به قانون و آیین­نامه‌­های مربوطه، حق سنوات معادل یک ماه آخرین حقوقی است که کارگر دریافت کرده است.

درباره میزان حق سنوات باید به دو نکته توجه کرد. اول آن که میزان آن معادل آخرین حقوق ماهانه پرداختی به کارگر است، به همین دلیل از سالی به سال دیگر و با توجه به مصوبه شورای عالی کار متفاوت است.

همان­طور که بیان شد حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ برای شخصی که سابقه کار ندارد، مجرد است و فرزندی ندارد معادل مبلغ ۷,۳۰۸,۲۸۴ تومان است، در نتیجه حداقل سنواتی که یک کارگر مشمول حق سنوات در سال ۱۴۰۲ دریافت خواهد کرد، معادل مبلغ ۷,۳۰۸,۲۸۴ تومان است.

باید توجه داشت که منظور از یک سال سابقه کار یک سال تقویمی نیست، بلکه کارگر در هر زمانی که شروع به کار کرده باشد، یک سال پس از آن روز سابقه یک ساله را خواهد داشت.

دوم آن که همان­طور که بیان شد حق سنوات در پایان رابطه کاری کارگر و کارفرما به وی پرداخت می‌­شود، به همین سبب اگر شخصی یک قرارداد کار ۵ ساله با کارفرمای خود داشته باشد و برای مثال حقوق سال اول وی ۱ میلیون تومان و حقوق سال پنجم وی معادل ۵ میلیون تومان باشد، پس از خاتمه قرارداد کار، کارفرما موظف است به وی ۵ سنوات پرداخت کند که هر کدام از آن‌­ها مبلغ ۵ میلیون تومان است، در نتیجه ۲۵ میلیون تومان به این کارگر حق سنوات پرداخت می­­‌شود.

اما اگر این شخص در هر سال یک قرارداد یک ساله امضا کرده بود، در پایان سال اول یک میلیون تومان و در پایان سال پنجم معادل ۵ میلیون تومان حق سنوات دریافت می‌­کرد.

با توجه به افزایش قابل توجه حداقل حقوق در سال­‌های اخیر، کارفرمایان قراردادهای یک ساله را به قراردادهای طولانی مدت ترجیح می‌­دهند تا میزان مزایای هر سال با توجه به حقوق همان­ سال تعیین شود و متاثر از جدول حداقل حقوق و دستمزد سال­‌های بعد قرار نگیرد.

ماده ۲۴ قانون کار در رابطه با حق سنوات چنین بیان داشته که پس از خاتمه قرارداد کار، کارفرما موظف است به کارگری که مطابق قرارداد خود یک سال یا بیشتر مشغول به کار بوده است حق سنوات پرداخت نماید.

طبق حکم این ماده تفاوتی بین قرارداد کار معین یا قرارداد مدت موقت وجود ندارد، همچنین یک سال سابقه کار می‌­تواند متوالی باشد یا متناوب. میزان حق سنوات نیز با توجه به همین ماده مبلغی معادل یک ماه حقوق است و عنوان مزایای پایان کار به این پرداخت کارفرما اطلاق می‌­شود.

البته با توجه به رای دیوان عدالت اداری مورخ ۱۴/۰۶/۱۴۰۰ در رابطه با حق سنوات، مبنای محاسبه حق سنوات فقط حقوق و مزد کارگر است و مزایای رفاهی و انگیزشی در تعیین آن موثر نیست.

در نتیجه در سال ۱۴۰۲ میزان سنوات پایان سال، برابر با مجموع حقوق پایه، پایه سنوات و مزایای شغلی به تبع شغل هر کارگر خواهد بود. منظور از مزایای شغلی عبارت است از فوق العاده سختی کار، فوق العاده مسئولیت، فوق العاده شغل و دیگر مزایایی که به دلیل شغل به کارگر پرداخت می‌شود.

مزایای انگیزشی همان­طور که بیان شد با تاکید وکیل تلفنی در تعیین میزان سنوات موثر نیست، مزایای انگیزشی عبارتند از کمک هزینه مسکن، بن کارگری که همان کمک هزینه خوار و بار است، کمک هزینه عائله‌­مندی است و نیز پاداش افزایش تولید.

انواع پایه سنوات

نحوه تعیین حق سنوات

همان­طور که بیان شد حق سنوات با توجه به حقوق پرداختی به کارگران پرداخت می­‌شود و حقوق پرداختی با توجه به مصوبه شورای عالی کار در هر سال تعیین می‌­گردد. تعیین حداقل حقوق و مزایا طبق مصوبه شورای عالی کار برای کارگران با توجه به اینکه سابقه کاری داشته باشند یا خیر به دو صورت مختلف تعیین می­‌گردد.

به عبارت دیگر حداقل حقوق و دستمزد بیان شده در جدول جزئیات برای شخصی اعمال می­‌شود که اولین سال فعالیت خود در کارگاه مذکور را طی کند، اما اگر بیش از یک سال از فعالیت وی گذشته باشد و یا آن که حقوق دریافتی وی از حداقل پایه حقوق بیشتر باشد، تعیین حق سنوات با توجه به درصدی که مزد کارگران افزایش یافته است محاسبه خواهد شد.

در نتیجه برای شخصی که سال سوم از فعالیت خود را در آن کارگاه می­‌گذراند، پایه سنوات سال دوم و پایه سنوات سال گذشته با هم جمع می­‌شوند و سپس با توجه درصد افزایش مزد میزان دقیق پایه سنوات محاسبه شده و پرداخت می‌گردد.

البته این امکان هم وجود دارد که از فرمول ساده‌­تری برای محاسبه استفاده کرد، به صورتی که مبلغ حقوق پایه روزانه، پایه سنوات روزانه و مزایای روزانه به تبع شغل برای یک روز محاسبه شود، سپس به ازای هر روز کارکرد این مبلغ در ۳۰ ضرب شده و در ۳۶۵ تقسیم گردد.

نکته دیگری که باید بدان توجه داشت آن است که دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۹ پرداخت حق سنوات را در پایان هر سال برای تمام کارگران ضروری دانست، اما با این تفاوت که مبلغ پرداخت شده برای کارگرانی که قراردادهای یک ساله یا کمتر از یک سال داشته باشند قطعی بوده و برای کسانی که قراردادهای بلند مدت­‌تر داشته باشند به عنوان علی ­الحساب تعیین می‌­شود.

بدیهی است که مبلغ قطعی و تسویه حساب با کارگرانی که قرارداد بلندمدت دارند پس از خاتمه قرارداد کار و پایان رابطه کاری محاسبه و به ایشان پرداخت خواهد شد، که این مبلغ نهایی با توجه به میزان سنوات آخرین سالی که مشغول کار باشند تعیین می­‌گردد.

در خصوص حق سنوات چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید بدان توجه کرد، اول آن که قرارداد کار بین کارگر و کارگاه تنظیم می­‌شود، به همین دلیل تغییرات در وضعیت کارگاه همچون تغییر مدیران در تعیین و پرداخت حق سنوات کارگران تاثیری ندارد.

نکته بعدی آن که حق سنوات بدون توجه به محیط کار اعم از آن که شرکت باشد یا کارگاه قابل پرداخت است، تنها ملاک آن است که محل اشتغال مشمول قانون کار باشد. و در نهایت باید توجه داشت که کارگران فصلی نیز با توجه به میزان کارکرد خود که طبق قانون کار انجام می­‌شود، مشمول حق سنوات هستند.

پایه سنوات جدید

مقایسه حق سنوات و پایه سنوات

تا اینجا با حق سنوات و پایه سنوات آشنا شدیم، اما به دلیل اهمیتی که دو عنوان فوق دارند و با توجه به تشابه عنوان در اینجا تشابهات و تفاوت­‌های این دو عنوان را بیان می‌­کنیم. البته در این راستا می‌توانید از مشاوره حقوقی اداره کار بهره‌مند شوید.

  1. هر دو حق سنوات و پایه سنوات با توجه به جدول جزئیات حقوق و دستمزد که در هر سال توسط شورای عالی کار تعیین می­‌گردد محاسبه می‌گردد.
  2. هر دو حق سنوات و پایه سنوات به کلیه مشمولین قانون کار اعم از قرارداد دائم، موقت و فصلی تعلق می­‌گیرد.
  3. پایه سنوات در پایان هر ماه محاسبه شده و به دستمزد کارگران افزوده می‌­گردد، مبلغ پایه سنوات در جدول جزئیات حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد که در سال ۱۴۰۲ معادل مبلغ ۲۱۰ هزار تومان است.
  4. حق سنوات در پایان مدت همکاری کارگر و کارفرما به کارگر پرداخت می­‌شود. البته مطابق رای دیوان عدالت اداری اگر قرارداد کار بلند مدت باشد، حق سنوات به صورت علی ­الحساب در پایان هرسال با توجه به میزان حق سنوات همان سال محاسبه و به کارگر پرداخت می­‌شود اما تسویه حساب قطعی و کامل موکول است به پایان رابطه کاری فی­‌مابین که می‌­تواند ناشی از خاتمه قرارداد کار، استعفای کارگر، بازنشستگی کارگر یا اخراج وی در موارد قانونی باشد.
  5. پایه سنوات یک مبلغ مشخص است اما حق سنوات با توجه به پایه حقوق، پایه سنوات سال جاری و سال گذشته و درصد افزایش مزد تعیین می‌گردد.

پرداخت سنوات

مشاوره در دریافت سنوات سال ۱۴۰۲

همانطور که مشاهده شد پرداخت سنوات وظیفه‌­ای قانونی است که بر عهده کارفرما قرار دارد، این مبلغ با توجه به آخرین حقوق دریافتی تعیین شده و به وی پرداخت می­‌گردد.

با توجه به دشواری محاسبات و افزایش میزان حقوق و دستمزد در سال­‌های اخیر متاسفانه این امکان وجود دارد که کارفرمایان در محاسبه و پرداخت سنوات به ویژه به کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کاری دارند دقت کافی به کار نبرند.

همچنین با توجه حکم قانون حق سنوات در هر حالتی از خاتمه رابطه کاری من ­جمله استعفای کارگر و اخراج وی به کارگر تعلق می­‌گیرد.

با وجود توضیحات بیان شده چنانچه نسبت به میزان حق سنواتی که باید دریافت نمایید و یا آن که آیا مشمول قانون کار هستید یا نه همچنان سوالاتی داشتید می­‌توانید نسبت به دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی از مشاوران بنیاد وکلا اقدام نمایید.

همچنین با توجه به آن که دعاوی کارگری، کارفرمایی در مراجع تخصصی دنبال می‌­گردد، چنانچه نسبت به قرارداد کار موقت یا بلندمدت فی­‌مابین، میزان مطالبات و نحوه دریافت یا پرداخت آن احتیاج به وکیل متخصص داشتید، اعم از مشاوره، طرح دعوا، تنظیم لایحه و اجرای حکم می­‌توانید از وکلای حقوق کار بنیاد وکلا کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا