روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

زنای به عنف (تجاوز جنسی) در ایران

زنای به عنف یا همان تجاوز جنسی، از جمله معضلات اجتماعی است که قربانیان ان، علاوه بر کودکان و نوجوانان، زنان نیز هستند.

متاسفانه عدم وجود قوانین حمایتی برای زنان، باعث شده تا آمار تجاوز نسبت به زنان، روز به روز در حال افزایش باشد.

نوشته های مشابه

باید عنوان نمود جرایم جنسی و از جمله، زنای به عنف، از زمان های قدیم تا به امروز وجود داشته و اکنون، در کشورها و جوامع مختلف و با انگیزه های متفاوت، ارتکاب می یابد.

چگونگی تحقق جرم زنای به عنف

به رابطه جنسی میان زن و مرد، بدون وجود رابطه ی زوجیت میان ان ها، زنا گفته می‌شود.

به بیان دیگر، مرد و زن نامحرم، بدون این که بین ان ها، عقد دائم یا موقت خوانده شده باشد، با هم از راه جلو یا پشت، نزدیکی کنند و دخول نیز صورت گرفته باشد ( یعنی آلت مرد باید در داخل آلت زن شده باشد و دخول نیز به مقدار ختنه گاه صورت گرفته باشد).

زنای به عنف، به حالتی گفته می‌شود که زن، راضی به زنا با مرد نباشد و مرد از طریق زور و ارعاب، یا از طریق تهدید، زن را مجبور به رابطه جنسی با خود نماید.

چگونگی راههای اثبات زنای به عنف

  • اثبات این که زنای به عنف، بدون رضایت زن صورت گرفته و هم چنین، راه‌های اثبات زنای به عنف، از جمله نکات مهمی است که مطرح می‌باشد.
  • اثبات این که زنا، بدون رضایت زن و با قهر و غلبه صورت گرفته، بر عهده شخص قربانی می‌باشد؛ یعنی اگر زنا، مورد انکار مرد قرار بگیرد، زن باید اثبات کند که رابطه، بدون رضایت وی صورت گرفته است.
  • در مورد راه‌های اثبات زنای به عنف، می توان به اقرار، شهادت و علم قاضی اشاره نمود؛ اقرار عبارت است از زمانی که شخص، به ارتکاب جرم از جانب خود، اعتراف می کند.

برای این که اقرار، معتبر باشد، شخص اقرار کننده باید، عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد.

این نکته که چند بار باید اقرار صورت بگیرد تا زنای به عنف اثبات شود.

باید گفت که بند الف ماده ۱۷۲ از قانون مجازات اسلامی، به طور کلی تعیین تکلیف کرده است و مقرر داشته چهار بار اقرار در جرایم موجب زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه مورد نیاز است.

  • هم چنین، به این نکته باید اشاره کرد که اقرار، باید نزد قاضی صادر کننده ی رای کیفری صورت بگیرد نه در نزد پلیس یا هر فرد دیگر.

راهکاری دیگر برای اثبات زنای به عنف

شاهد باید، حضوری، عملی را که زنا یا لواط با ان محقق می‌شود را دیده باشد؛ حد نصاب لازم برای پذیرش شهادت در جرم زنای به عنف، چهار بار شهادت می‌باشد.

باید این نکته را اضافه کنیم که برای این که شهادت شهود، مورد پذیرش واقع شود، باید روشن و بدون ابهام باشد؛ یعنی، خصوصیاتی که در مورد شهادت بیان می‌شود، از نظر زمان و مکان، اختلافی با یکدیگر نداشته باشند، در غیر این صورت، علاوه بر این که زنای به عنف اثبات نمی‌شود، شهود نیز، به حد قذف محکوم می‌شوند.

علم قاضی در اثبات زنای به عنف

اگر جهاتی که باعث علم قاضی شده است، مستندات قوی و آزمایشات دقیق، مثل گواهی های دقیقی که از پزشکی قانونی صادر می‌شود، باشد، می‌تواند یکی از راه‌های اثبات جرم زنای به عنف محسوب شده و مجازات مرتکب را در پی خواهد داشت

مجازات قانونی جرم زنای به عنف

مجازات جرم زنای به عنف، به موجب قانون، اعدام می باشد که قانون‌گذار در ماده ی ۲۲۴ از قانون مجازات اسلامی، به ان اشاره کرده است.

نکته دیگری که باید به ان اشاره کرد این است که، قانون‌گذار، موارد دیگری را نیز در حکم زنای به عنف قرار داده و برای ان، مجازات اعدام را تعیین کرده است.

  • زنای با زن در خواب، بیهوشی یا مستی،
  • زنا از طریق اغفال و فریب دختر نابالغ
  • و نیز، زنا از طریق ربایش، تهدید و ترساندن، از جمله مصادیق آن هستند.

زنای به عنف با دختر باکره

در زنای به عنف و در حکم ان، در صورتی که زن، باکره باشد، مرتکب، علاوه بر مجازات، به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم خواهد شد.

اگر باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل، محکوم خواهد گشت.

تعلیق مجازات در زنای به عنف

قانون مجازات اسلامی، به طور کلی تعیین تکلیف نموده و مقرر داشته که جرایم علیه عفت عمومی، قابل تعلیق اجرای مجازات نمی  باشد.

فی الواقع باید گفت که چون زنای به عنف، از جمله جرایم علیه عفت عمومی است، پس مجازات ان قابل تعلیق نیست.

دادگاه صالح برای رسیدگی به جرم زنای به عنف

قانون‌گذارایران، به دلیل حفاظت از آبروی اشخاص در جرایم منافی عفت، بر خلاف قاعده عمومی، در خصوص جرم زنای به عنف این گونه مقرر کرده که زنای به عنف، باید مستقیم در دادگاه مطرح شود.

دادگاهی که برای رسیدگی به جرم زنای به عنف، صالح است، با توجه به مجازات جرم زنای به عنف، دادگاه کیفری یک (یا همان کیفری استان سابق) می‌باشد.

و در آخر این  که اگر یک شخص نوجوان، مرتکب جرمی مثل زنای به عنف شود که در صلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد، برای رسیدگی، به دادگاه کیفری یک ویژه جرایم نوجوانان، ارجاع میگردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا