مزاحمتجرایم اینترنتی

آیا ایجاد مزاحمت از طریق تلگرام قابل شکایت است؟

تلگرام محبوبترین پیام رسانی است که در ایران مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار گرفته و میلیون ها نفر از ایرانیان دارای اکانت (حساب) فعال در آن می باشند.

همچنان که قابلیت های فراوان این پیام رسان سبب رشد روزافزون آن گردیده، با اینحال وسیله ای جهت ایجاد مزاحمت توسط افراد مختلفی گردیده است.

به دلیل وجود برخی از پیچیدگی ها در این پیام رسان، شکایت از مزاحم تلگرامی نیز با چالش هایی مواجه می شود؛ ساخت اکانت های غیر واقعی، پیدا کردن فرد مزاحم را سخت نموده و باید از روش های دیگری آن را به انجام رساند.

همچنین در صورتی که پس از ایجاد مزاحمت، فرد مزاحم اکانت رو خود را حذف نماید، به دلیل آن که سرورهای تلگرام در خارج از کشور است، ردیابی مزاحم تلگرامی عملا غیرممکن خواهد شد.

با توجه به جدید بودن پیام رسان تلگرام، قانون ویژه ای در حمایت از کاربران آن وجود ندارد.

با اینحال با استناد به قوانین عمومی و برخی از مواد مربوط به ایجاد مزاحمت از طریق تلفن همراه، می توان شکایت علیه مزاحم تلگرامی را ثبت و پیگیری نمود.

در ادامه این مقاله از بنیاد وکلا به تفصیل موارد مرتبط با این موضوع را تشریح خواهیم کرد. شما می‌توانید از وکیل مزاحمت نیز در این خصوص کمک بگیرید.

آیا مزاحمت از طریق تلگرام جرم است؟

جرم عبارت از هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، بنابراین شخص نمی تواند تنها با این ادعا که فرد دیگری به وی از طریق تلگرام ایجاد مزاحمت نموده است، تقاضای مجازات وی را نماید. بلکه این مزاحمت باید در چهارچوب تعیین شده توسط قانونگذار قرار گیرد.

پس می توان نتیجه گرفت که عنصر اصلی و تعیین کننده در ایجاد مزاحمت تلگرامی آن است که انجام این کار باعث ناراحتی و سلب آسایش فردی که مورد مزاحمت قرار گرفته، شود.

شخص مزاحم نیز باید با علم و اطلاع و با قصد ایجاد مزاحمت برای شخص دیگر، مرتکب این عمل گردد.

مزاحمت در تلگرام

با توجه به اینکه جرم مزاحمت با تلگرام به وسیله تلفن های همراه هوشمند انجام می گیرد، بنابراین می توان با استناد به قوانین عمومی که مزاحمت از طریق تلفن و ابزار مخابراتی را جرم انگاری نموده است، برای ثبت و پیگیری این شکایت نیز اقدام نمود.

قانونگذار در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی تصریح نموده است: «هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد».

از سوی دیگر چنانچه بتوان ثابت کرد که فرد مزاحم، از طرق تعریف شده در این قانون و روش هایی که مصداق انجام این ماده قانونی است، اقدام به نشر اکاذیب (انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی) نماید، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب می‌شود.

مجازات این امر از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

شما می‌توانید همین حالا برای رزرو وقت و گفتگو با وکیل تلفنی از طریق سایت بنیاد وکلا اقدام نمایید.

در چه مواردی می توان از مزاحم تلگرامی شکایت کرد؟

در قانون مصادیقی برای مزاحمت تعریف شده است که در صورت مطابقت مزاحمت تلگرامی با آن‌ها می توان با استناد به این موارد، از شخص مزاحم شکایت کرد.

این موارد عبارتند از:

  • ارسال پیام و گرفتن تماس از طریق تلگرام به صورت مکرر و بی وقفه به قصد آزار و اذیت
  • سلب آرامش و آسایش فرد توسط مزاحم به واسطه تماس هایی مکرر
  • تهدید به قتل
  • باج خواهی
  • تهدید به اخاذی
  • تهدید به ضررهای مالی و حیثیتی
  • تهدید به افشای اسرار فرد، بستگان و خانواده او
  • تهدید به پخش عکس های شخصی و خصوصی وی
  • وادار نمودن فرد به انجام اعمال منافی عفت یا مغایر با شان شخص در ازای سکوت یا عدم افشای اسرار او
  • فحاشی
  • توهین

به این نکته توجه داشته باشید که تهدیدهای مزاحم تلگرامی، لزوما نباید به نتیجه خاصی منجر شود تا شما امکان شکایت از وی را داشته باشید. صرف ایجاد مزاحمت و تهدید به شما این مجوز را می دهد تا بتوانید در مراجع ذیصلاح بر علیه او اقامه دعوی نمایید.

جرائم در تلگرام

چگونه از مزاحم تلگرامی شکایت کنیم؟

شکایت علیه مزاحمین تلگرامی معمولا روندی پیچیده دارد.

ممکن است شخص مزاحم با شماره ای بجز شماره شخصی خود اکانت ساخته باشد، نام واقعی خود را افشا نکند و نام کاربری او نیز با شخصیت واقعی اش متفاوت باشد، حتی تلفن همراهی که اکانت موردنظر بر روی آن فعال است، برای وی نباشد.

در بسیاری از موارد نیز شخص مزاحم پس از ایجاد مزاحمت و قبل از اینکه شما مراحل شکایت را انجام دهید، حساب کاربری خود را حذف میکند.

بنابراین در این صورت عملا امکان ردیابی از طریق تلفن همراه یا آدرس ایمیل وجود نخواهد داشت؛ زیرا سرور پیام رسان تلگرام در خارج از ایران بوده و مقامات قضایی امکان پیگیری های لازم برای یافتن شخص مزاحم را پس از دیلیت اکانت تلگرام نخواهند داشت.

با این حال چنانچه قصد شکایت از مزاحمت تلگرامی را دارید می توانید از روش های زیر، شکایت خود را ثبت و پیگیری کنید.

شکایت از مزاحم تلگرام به دادسرای جرایم رایانه ای

دادسرای جرایم رایانه ای، مرجع صالح قضایی برای رسیدگی به جرایم اینترنتی است.

مزاحمت، کلاهبرداری، سرقت، جعل اینترنتی و غیره از مصادیق جرایم اینترنتی می باشد. برای شکایت علیه مزاحم تلگرام در این دادسرا باید به آدرس http://sakha.adliran.ir/Accusation.aspx مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست، باید پرینت شکایت خود را به همراه مدارک و مستندات از جمله اسکرین شات از چت ها، پیام های صوتی مزاحم و آدرس اکانت مزاحم به صورت حضوری به شعبه دادگاه رسیدگی به جرایم رایانه ای تحویل دهید.

مرکز این مرجع قضایی در تهران واقع در دادسرای ناحیه ۳۱ می باشد، در سایر شهرها می توانید به دادسرای محل سکونت یا محل کار خود مراجعه نمایید.

شکایت از مزاحم تلگرامی

شکایت از مزاحم تلگرام به پلیس فتا

پلیس فتا یا پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات» وظیفه ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعالیت های علمی، اقتصادی و اجتماعی برای پیشگیری از تدیل شدن فضای اینترنت برای انجام فعالیت های غیرقانونی و ممانعت از تعرض به ارزش ها و هنجارهای جامعه را بر عهده دارد.

پس شکایت از طریق پلیس فتا از دو روش امکان‌پذیر است:

  • در سایت https://www.cyberpolice.ir به قسمت «ثبت شکایات» مراجعه کرده و گزارشی از شرح ماجرا به همراه مدارک و مستندات خود از قبیل اسکرین شات از چت ها، پیام های صوتی مزاحم و آدرس اکانت مزاحم را در سایت درج نمایید.
  • به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضاییه مراجعه نموده و پس از ثبتنام در سامانه، شکایت خود را مطرح نمایید.

چنانچه با فرد مزاحم آشنا هستید و وی را می شناسید، نام وی را قید نمایید. در صورت عدم شناخت متهم، می توانید نام حساب کاربری وی را درج نموده و خواهان شناسایی صاحب اکانت مزاحم توسط پلیس فتا شوید.

پس از ثبت پرونده، ظرف یک هفته پیامکی به شماره تلفن همراه شما ارسال گردیده و نام دادسرا و شعبۀ رسیدگی کننده به این پرونده را به اطلاعتان خواهند رساند. از این پس می توانید با مراجعه حضوری به دادسرا و شعبه مذکور، مراحل پرونده خود را پیگیری نمایید.

مزاحم تلگرامی چگونه شناسایی می شود؟

متخصصان حوزه اینترنت و فضای سایبری که بعضا به عنوان کارشناسان معتمد قوه قضاییه نیز با مراجع قضایی همکاری می کنند، با استفاده از ترفندها و راهکارهای مختلفی از جمله ردیابی ip و گوشی تلفن همراه می توانند به فرد مزاحم دسترسی پیدا کنند.

کمک گرفتن از مشاوره حقوقی مزاحمت و اثبات این جرم به قربانیان کمک شایانی خواهد نمود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا