روابط نا مشروعجرایم اینترنتی

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

با توجه به این که امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از شبکه‌های مجازی در همه جوامع افزایش یافته است، یک سری جرایم در فضای مجازی به وجود آمده است.

همانطور که می‌دانید دین رسمی کشور ما اسلام است، بنابراین یک سری قوانین مطابق با اسلام برای روابط مرد و زن در فضای مجازی نیز تعیین شده است که باید رعایت شود.

در صورتی که این قوانین رعایت نشود مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی طرفین مرتکب جرم رابطه نامشروع می‌شوند و مجازات خواهند شد. بنابراین رابطه نامشروع در فضای مجازی هم ممکن است رخ دهد. این جرم زمانی صورت می‌گیرد که دو نفر بدون رعایت کردن مرزهای عرفی و شرعی با هم در فضای مجازی صحبت کنند.

در صورتی که در مورد جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی نیازمند راهنمایی هستید می‌توانید با کارشناسان ما در بنیاد وکلا به صورت مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی در ارتباط باشید.

جرم رابطه نامشروع

به طور کلی در صورتی که زن و مردی که با هم زن و شوهر نیستند، اعمالی مانند بوسین، در آغوش کشیدن یا لمس کردن را انجام دهند مرتکب جرم رابطه نامشروع می‌شوند. این جرم در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی تعریف شده است و برای آن مجازات‌هایی تعیین شده است.

مطابق این ماده، هر گاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود. منظور از تقبیل در این ماده بوسیدن و منظور از مضاجعه، همبستر شدن می‌باشد.

همینطور که در این ماده قانونی هم آورده شده، رابطه نامشروع با زنا تفاوت دارد. بنابراین در وصف این ماده می‌توانیم اینجوری بگوییم که اگر رابطه نامشروع بین دو نفر که زن و شوهر نیستند، زنا نباشد، هر دو طرف بنا بر تشخیص قاضی مجازات می‌شوند.

همچنین در انتهای این ماده قانونی ذکر شده که اگر رابطه نامشروع به زور و اجبار انجام شده باشد و یکی از طرفین رضایتی به این رابطه نداشته باشد، تنها شخصی که به اجبار این کار را انجام داده مجازات خواهد شد.

تفاوت اصلی زنا و رابطه نامشروع در آن است که در رابطه نامشروع آمیزش جنسی اتفاق نمی‌افتد اما زنا در حالتی اتفاق می‌افتد که دو نفر که زن و شوهر نیستند، رابطه جنسی کامل برقرار کنند.

همچنین مجازات تعیین شده برای زنا در قانون مجازات اسلامی بیشتر و سخت‌تر از رابطه نامشروع است. به طور کلی رابطه نامشروع انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن، زنا و دون زنا، گفتگوی نامتعارف و رابطه نامشروع در فضای مجازی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم رابطه نامشروع با وکلا و مشاوره حقوقی ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

قانون رابطه نامشروع در فضای مجازی

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

امروزه اکثر افراد جامعه گوشی هوشمند در دست دارند و به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دسترسی دارند، و بسیاری از افراد در فضای مجازی و از طریق چت کردن با هم در ارتباط هستند. بنابراین یکی از جرایمی که ممکن است در فضای مجازی رخ دهد، رابطه نامشروع است.

البته توجه داشته باشید که در این مورد باید محتوای صحبت برخلاف عرف باشد و موجبات فساد و گناه را فراهم کند. پس نمی‌توانیم بگوییم که هرگونه صحبتی در فضای مجازی گناه یا جرم است. مثلا در صورتی که دو نفر همکار در مورد مسائل کاری صحبت می‌کنند، یا دو نفر در مورد مسائل عادی روزمره با هم صحبت می‌کنند مشکلی ندارد و جرمی صورت نمی‌گیرد.

در صورتی که برای مثال در مورد مسائل جنسی صحبت شود مشکل دارد و نمی‌توان گفت که چون در فضای مجازی این صحبت انجام شده موردی ندارد، بلکه ممکن است جرم شناخته شود که در این صورت مجازات‌هایی را برای طرفین در پی خواهد داشت.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم رابطه نامشروع و مجازات آن در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. البته در این ماه قانونی مستقیما به رابطه نامشروع در فضای مجازی اشاره نشده است، چون زمانی که این قانون وضع شده، همه مردم مثل الان به فضای مجازی و گوشی هوشمند دسترسی نداشتند. اما امروزه بسیاری از رابطه‌های نامشروع توسط پیامک یا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

بنابراین با توجه نظرات مختلف و مشورت‌های کارشناسان در اداره حقوقی قوه قضائیه، رابطه نامشروع در فضای مجازی، رابطه نامشروع با پیامک و تماس تلفنی نیز جرم در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که در دادگاه اثبات شود برای آن مطابق همین ماده قانونی مجازات تعیین می‌شود.

برای اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی می‌توان از مدارکی مانند اسکرین شات استفاده کرد. بنابراین می‌توان از این طریق برای شکایت از جرم رابطه نامشروع اقدام کرد و در صورت اثبات این مسئله طرفین مجازات خواهند شد، مجازات این نوع رابطه هم مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بین یک تا ۹۹ ضربه شلاق است و مقدار آن بستگی به نظر قاضی دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که اگر نتوانید جرم رابطه نامشروع را اثبات کنید، طرفین می‌توانند به جرم تهمت و افترا از شما شکایت کنند.

رسیدگی به شکایت از رابطه نامشروع در فضای مجازی مستقیما در دادگاه انجام نمی‌شود بلکه باید باید شکایت در دادسرا ارائه شود. اما در مورد رابطه نامشروع فیزیکی، شکایت باید به دادگاه ارائه شود.

قانون رابطه نامشروع در فضای مجازی

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

نحوه رسیدگی به شکایت‌هایی که مربوط به روابط نامشروع هستند، مطابق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد. مطابق این ماده رسیدگی به جرایم منافی عفت به طور مستقیم، در دادگاه صالح انجام می‌شود.

همچنین در تبصره این ماده آمده است که جرایم منافی عفت شامل جرایم جنسی حدی و جرایم رابطه نامشروع تعزیری مثل بغل کردن و بوسیدن می‌باشد. با توجه به این ماده و ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی نتیجه می‌گیریم که رسیدگی به روابط نامشروع فیزیکی در دادگاه انجام می‌شود.

رابطه نامشروع مجازی هم جزئی از ماده ۶۳۷ است، اما در این نوع رابطه، افراد ارتباط فیزیکی ندارند و در واقع رابطه مجازی دارند و این روابط در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری نیامده است، به همین دلیل برای شکایت از روابط نامشروع در فضای مجازی باید ابتدا به دادسرا مراجعه شود.

بعد از آن که شاکی شکایت خود را در دادسرا ثبت کرد باید همه مدارکی که اثبات کننده رابطه نامشروع در فضای مجازی هست را به دادسرا ارائه دهد که این مدارک می‌تواند اسکرین شات از صفحه چت، عکس‌ها، مکالمات ضبط شده، صداهای ارسال شده یا پرینت پیامک‌ها باشد.

توجه داشته باشید که بدون مدرک نمی‌توانید کسی را به جرم داشتن رابطه نامشروع متهم کنید زیرا در ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی اینگونه آمده است که اگر ادله کافی و قانونی برای اثبات جرایم منافی عفت وجود نداشته باشد و متهم هم اتهامش را انکار کند، تحقیق و بازجویی برای کشف موارد پنهان و مستور از انظار ممنوع است.

البته در صورتی که احتمال ارتکاب این اعمال با آزار، ربایش یا اغفال باشد، از شمول این حکم مستثنی می‌باشد. بنابراین در صورتی که شخصی به روابط همسر خود در فضای مجازی شک داشته باشد اما برای اثبات آن به دادگاه مدرکی نداشته باشد، نمی‌تواند همسرش را به جرم رابطه نامشروع محکوم کند، همچنین نمی‌تواند از دیگران برای اثبات این امر استفاده کند، چرا که بررسی و پرس و جو از دیگران در مورد روابط نامشروع منع شده است مگر در مواردی که به زور و اجبار این عمل صورت گرفته باشد.

مطابق قانون جرایم رایانه‌ای همه اپراتورهای تلفن همراه مانند ایرانسل، همراه اول یا رایتل و همچنین شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های مخابراتی و اینترنتی، موظف هستند که  کلیه اطلاعات کاربران را به مدت شش ماه نگهداری کنند.

بنابراین در صورتی که در این موارد شکایتی مبنی بر رابطه نامشروع صورت بگیرد قاضی می‌تواند دستور دهد که پیام‌ها و تماس‌ها پیگیری شوند. دادگاه و دادسرا هم می‌تواند مطابق شکایت انجام شده، همه تماس‌ها و پیام‌های تلفنی و اینترنتی متهم را بررسی کند.

البته در صورتی که چت‌ها، تصاویر یا فایل‌ها از طریق برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و مانند این‌ها فرستاه شده باشد، نمی‌توان آن‌ها را در دادگاه پیگیری و اثبات کرد. دلیل این امر آن است که سرورهای این برنامه‌ها خارجی هستند و تحت نظارت ایران نیستند، بنابراین امکان دسترسی به سرورها وجود ندارد.

در این حالت تنها راه اثبات در دادگاه این است که مدارکی مانند اسکرین شات از صفحه چت، عکس‌ها یا فایل‌های صوتی ارسال شده، به دادگاه ارائه شود.

در صورتی که برای رسیدگی یا شکایت از پرونده‌های مربوط به رابطه نامشروع در فضای مجازی نیازمند وکیل هستید می‌توانید از وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

جرایم جنسی در فضای مجازی

تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جزای نقدی

همانطور که گفتیم مجازات رابطه نامشروع مطابق قانون مجازات اسلامی بین یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری می‌باشد. اما در برخی شرایط این امکان وجود دارد که مجازات شلاق را به جریمه نقدی تبدیل کرد که در عامیانه به این کار خریدن شلاق می‌گویند. این امر در صورتی ممکن است که شرایط تخفیف برای جرم وجود داشته باشد.

مطابق ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی شرایط تخفیف برای جرم رابطه نامشروع عبارتند از:

  1. در صورتی که شاکی یا مدعی خصوصی، گذشت کند.
  2. در صورتی که متهم در مواردی مانند شناسایی شریک یا شرکای جرم، تحصیل دلیل و کشف اموال و اشیایی که از آن برای ارتکاب جرم استفاده شده، همکاری کند.
  3. زمانی که اوضاع و احوال خاصی وجود داشته باشد که در ارتکاب جرم تاثیر گذاشته باشد، مانند رفتار یا گفتار تحریک آمیز قربانی یا وجود انگیزه شرافتمندانه برای ارتکاب جرم.
  4. متهم قبل از تعقیب خودش را معرفی کند، یا این که حین تحقیق و رسیدگی به جرم خود اعتراف کند.
  5. پشیمانی و سابقه دار نبودن متهم یا این که متهم اوضاع خاصی مانند کهولت یا بیماری داشته باشد.
  6. در صورتی که خود متهم برای تخفیف آثار جرم یا جبران زیان ناشی از آن تلاش کند.
  7. زمانی که زیان وارد شده به قربانی یا نتایج زیان‌بار جرم خفیف باشد.
  8. در صورتی که شریک یا معاون جرم مداخله ضعیف داشته باشند.

بنابراین اگر چنین شرایطی وجود داشته باشد، دادگاه باید موارد تخفیف مجازات را در حکم نهایی قید کند. همچنین در صورت تشخیص قاضی، این امکان وجود دارد که مجازات شلاق به جزای نقدی تبدیل شود. مطابق ماده ۲۷ قانون مجازات اسلامی اگر حکم مجازات جرمی، شلاق تعزیری یا جزای نقدی باشد، هر روز بازداشت، معادل سه ضربه شلاق یا یک میلیون ریال است. در صورتی که مجازات متعدد باشد به‌ ترتیب نسبت به حبس، شلاق و جزای نقدی محاسبه می‌‌شود.

راه‌های اثبات جرم رابطه نامشروع

به طور کلی در قوانین کشور ما جرم رابطه نامشروع، انواع و مصادیق زیادی دارد و جرایمی مانند زنا، لواط، بوسیدن نامحرم، مساحقه، تماس‌های فیزیکی غیر شرعی با نامحرم، تفخیذ و رابطه مجازی یا تلفنی نامشروع را شامل می‌شود.

این جرایم به دو دسته جرایم حدی و جرایم تعزیری تقسیم می‌شوند. جرایمی مانند زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه جرایم حدی و مواردی که در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی آورده شده، مانند بوسیدن و در آغوش کشیدن، جرایم تعزیری یا مادون زنا هستند.

همانطور که مشخص است روابط نامشروع غیر فیزیکی مانند رابطه نامشروع مجازی، تلفنی و پیامکی، در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی ذکر نشده است و در این ماده قانونی، صرفا برخی از مصادیق رابطه نامشروع آمده است، به همین دلیل تعیین جرم در مورد سایر موارد به قاضی پرونده سپرده می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی برای این که برای متهمی محکومیت کیفری صادر شود باید ابتدا اتهامی که به متهم زده شده اثبات شود. به طور کلی سه راه برای اثبات رابطه نامشروع وجود دارد که عبارتند از: اقرار متهم، شهادت دادن دو شاهد مرد و علم قاضی. در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

مجازات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اقرار متهم برای اثبات رابطه نامشروع

اقرار متهم به این معنی است که متهم جرم خودش را نزد قاضی بپذیرد. البته باید متهم اقرار را با اختیار کامل انجام دهد و به این کار مجبور نشد باشد، همچنین باید در لحظه اقرار عاقل، بالغ و قاصد باشد و محجور نباشد. بنابراین اگر متهم در لحظه اقرار سلامت روانی نداشته باشد، نمی‌توان از اقرار او برای اثبات جرم استفاده کرد.

شهادت دادن دو شاهد مرد برای اثبات رابطه نامشروع

راه دیگری که برای اثبات جرم رابطه نامشروع وجود دارد این است که دو نفر مرد عاقل و بالغ غیر از طرفین پرونده کیفری، که شاهد این رابطه بوده‌اند شهادت دهند.

علم قاضی برای اثبات رابطه نامشروع

مطابق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی یکی از دلایل اثبات رابطه نامشروع علم قاضی می‌باشد. علم قاضی به این معنا می‌باشد که قاضی باید با توجه به مدارک و مستنداتی که به دادگاه ارائه می‌شود باید تصمیم بگیرد که جرمی صورت گرفته یا نه.

در مورد جرم رابطه نامشروع اگر شاهدی وجود داشته باشد و متهم جرمش را نپذیرد می‌توان مدارک و مستنداتی مانند فیلم دوربین مدار بسته، پرینت پیام‌ها و تماس‌های تلفنی، اسکرین شات و مواردی از این قبیل را به دادگاه ارائه داد تا قاضی بتواند وقوع جرم رابطه نامشروع را بررسی کند و در این حالت اثبات جرم با علم قاضی صورت می‌گیرد. همچنین در صورتی که زن و مرد در حال رابطه نامشروع دستگیر شوند هم در اثبات این جرم تاثیرگذار است.

به طور کلی از آن جایی که راه‌های محدودی برای اثبات رابطه نامشروع وجود دارد و همچنین در صورتی که شاکی نتواند چنین اتهامی را اثبات کند، ممکن است متهم، به جرم افترا و اعاده حیثیت از شاکی شکایت کیفری کند، بنابراین هنگام شکایت در چنین مواردی باید ابتدا مطمئن شوید که مدارک کافی برای اثبات جرم رابطه نامشروع را در اختیار دارید و بهترین و مطمئن‌ترین راه آن است که از یک وکیل کیفری مجرب و با سابقه کمک بگیرید.

در صورتی که برای اثبات جرم رابطه نامشروع نیاز به وکیل با تجربه در این زمینه دارید می‌توانید از بنیاد وکلا کمک بگیرید.

در بنیاد وکلا این امکان وجود دارد که شما در هر جایی که هستید و بدون محدودیت زمانی با وکلا و مشاورین حقوقی در سریع‌ترین زمان ممکن، به صورت وکیل تلفنی یا آنلاین ارتباط برقرار کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا