جرایم اینترنتی

بررسی جرم اسکیمینگ و مجازات آن

چند صد سال است که در تمام جهان بانک‌ها امین مردم هستند و اغلب افراد پول‌های اضافی خود را در آن‌ها نگهداری می‌کنند تا هم خطر سرقت آن‌ها به‌حداقل برسد و هم پول‌های راکد، در اقتصاد کشور مورد استفاده قرار گیرند.

با وجود اینکه بانک‌ها نهایت سعی خود را در امانت‌داری می‌کنند اما در این بین افرادی نیز هستند که سعی می‌کنند با انجام کار‌هایی هم نفعی به شرایط اقتصادی خود داشته باشند و هم اعتماد مردم را نسبت به بانک‌ها از بین ببرند.

حتما شما هم شنیده اید که کارت عابر بانک یکی از اطرافیانتان را کپی و بلافاصله کل موجودی حساب او را تخلیه کرده اند؛ در واقع جرم اسکیمینگ صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

در این مطلب به این موضوع می‎پردازیم.

اغلب افراد حتی خرید‌های کم بهای خود را نیز از طریق کارت‌های عابربانک انجام می‌دهند که این موضوع نشان از حضور چشمگیر این کارت‌ها در زندگی افراد دارد.

برخی افراد از طریق اینترنت اقدام به خرید می‌کنند که با وجود آسایش و امنیت بالا، امکان سرقت اطلاعات و در نتیجه سرقت پول کاربر از طریق حملات فیشینگ و موارد مشابه وجود دارد.

اما در حال حاضر مشکل جدیدی به‌وجود آمده که عملا نشان از خبره بودن سارقان دارد؛ چند وقتی است که سرقت‌هایی به‌صورت اسکیمینگ (Skimming) خبر‌ساز شده‌اند.

این نوع از سرقت‌ها از طریق عابربانک صورت می‌گیرند و شیوه کار بسیار ساده و البته حرفه‌ای است.

اسکیمینگ چیست؟

اسکیمینگ به معنای منتقل کردن اطلاعات دارایی های کارت عابر بانک به کارت دیگر و بدون اطلاع و رضایت مالک است.

اسکیمر هم همان سارقی است که از طریق کلاهبرداری به کپی کردن کارت های بانکی می پردازد. در ایران به ابزار و دستگاهی که مورد استفاده قرار می گیرد نیز اسکیمر می گویند.

اسکیمرها چگونه کارت شما را کپی می‎کنند؟

اسکیمینگ از دو طریق صورت می پذیرد:

  • از طریق عابر بانک ها:

به این صورت که صفحه کیبورد جعلی روی صفحه کیبورد اصلی قرار می گیرد تا به محض زدن رمز کارت آن را در حافظه سپرده و به سارق منتقل کند.

در قسمت ورودی کارت نیز یک کلاهک دیجیتالی قرار می‎گیرد که با ورود کارت بتواند اطلاعات کارت را خوانده و ذخیره کند.

از این طریق گرچه شما ممکن است عملیات بانکی خود را انجام دهید و کارت را دریافت کنید اما سارق می تواند اطلاعات کارت شما را به یک کارت دیگر منتقل کرده و با داشتن رمز آن نسبت به انتقال دارایی هایتان اقدام کند.

شایان ذکر است، با ابلاغ بخشنامه های بانک مرکزی ایران به بانک‎ها، هم اکنون بیشتر عابربانک ها از آنتی اسکیمینگ برخوردار هستند، اما برخی از بانک ها هنوز به این ابزار دفاعی مجهز نشده اند.

  • روش دوم در اسکیمینگ، به کارگیری دستگاه کارت‎خوان برای کپی اطلاعات کارت مشتریان است.

در این روش مغازه دار، شاگرد یا هر کس که پشت صندوق است، به بهانه های مختلف اقدام به گرفتن کارت شما می‎کند و دور از دید شما اول کارت را به روی اسکیمر می‎کشد تا اطلاعات داخل کارت را ذخیره کند و پس از آن از دستگاه کارتخوان استفاده می‎کند و رمز کارت را از شما می‎پرسد.

عملا با گفتن رمز کارت، این فرد می‎تواند کارت اعتباری دیگری را که کمتر از ۵ دقیقه طول می‎کشد بسازد و دارایی کارت را به حساب خود منتقل کند.

قانونگذار در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای به مجازات مرتکبان این نوع جرایم پرداخته، که طبق آن مرتکب مکلف به رد مال به صاحب آن یا حبس یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا