جرایم اینترنتی

چگونگی ارتقا سطح امنیت ارز های دیجیتال

بازار ارز دیجیتال در دوره های اخیر به ویژه از سال ۲۰۱۸ که با یک جهش و رشد ناگهانی مواجه شد به یکی از بازار های مالی محبوب برای سرمایه گذاران تبدیل شده و بسیاری از افراد علاقه مند به فعالیت در این بازار شده اند که در نتیجه آن سبب رونق روز افزون آن شده است.

اما یکی از مشکلات بزرگ این بازار که سبب نگرانی سرمایه گذاران برای فعالیت در آن شده است خطر امنیتی و احتمال از دست دادن سرمایه های خود می باشد.

نوشته های مشابه

در واقع از آن جایی که این بازار دیجیتال بوده و مکان فیزیکی ندارد امکان هک شدن و یا برخورد با سایت های کلاهبرداری در آن بسیار زیاد است.

از این رو تمامی افرادی که قصد شروع فعالیت در این بازار را دارند لازم است تا با رعایت نکاتی مانند انتخاب کیف پول مناسب، انتخاب کارگزاری مناسب، تلاش در نگهداری امن کلید های خصوصی و عمومی رمز ارز های خود و سایر نکاتی از این دست به حفظ بیشتر امنیت سرمایه گذاری خود کمک کنند.

در ادامه مقاله به ارائه مطالبی در رابطه با ارتقا سطح امنیت ارز های دیجیتال پرداخته شده است.

امنیت ارز های دیجیتال

همانطور که گفته شد از آنجایی که بازار ارز دیجیتال در فضای اینترنتی فعالیت کرده و مکان فیزیکی ندارد در نتیجه ریسک سرمایه گذاری در این بازار به دلیل وجود هکر ها و سایت های کلاه برداری بی شماری که در این فضا وجود دارد بالا می باشد، از طرفی نو ظهور بودن این بازار و عدم به رسمیت شناختن آن در دولت کشور های مختلف و همچنین نبود مرجع قانونی مناسبی برای برخورد با تخلف های صورت گرفته در این بازار سبب شدت گرفتن این نگرانی ها می باشد.

به همین دلیل تمامی فعالین در این نوع بازار ترس از دست دادن دارایی ارز دیجیتال خود را دارند، اما لازم به ذکر است که اکثر این مشکلات امنیتی تنها به دلیل نا آشنا بودن افراد با این بازار و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است.

تمامی سرمایه گذاران بازار دیجیتال تنها با مطالعه و آگاهی یافتن از شرایط آن و رعایت دقیق نکات امنیتی موجود در هنگام نگهداری و انجام معاملات ارز دیجیتال می توانند رسیک از دست دادن سرمایه خود را به مراتب کاهش داده و امنیت اینگونه معاملات را تامین کنند.

در ادامه به ذکر خطرات موجود در این بازار و راه حل برخورد با آن ها پرداخته شده است.

سه نکته اصلی و مهم در حفظ امنیت ارز دیجیتال

موارد بسیار زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران با رعایت آن ها می توانند امنیت معاملات ارز های دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و … خود را بالا ببرند اما از جمله مهمترین این نکات که سبب افزایش حداکثری این امنیت می شوند، عبارتند از:

  • کیف پول ارز دیجیتال

از آنجایی که کیف پول ارز دیجیتال نرم افزار هایی هستند که به صورت آنلاین کار می کنند، از این رو در صورت انتخاب نادرست آن ها احتمال هک شدن و سرقت رمز ارز های موجود در آن ها بالا می رود و یا این امکان که کاربر رمز کیف پول خود را فراموش کند که در این صورت دیگر امکان دسترسی به رمز ارزهای موجود در آن را نخواهد داشت.

ازین رو می توان گفت که حفظ امنیت کیف پول ارز دیجیتال به معنی امنیت رمز ارز ها بوده و در واقع با انتخاب مناسب آن بخش زیادی از امنیت ارز های خود را تامین کرده ایم.

در نتیجه لازم است تا با اطلاع از ویژگی های یک کیف پول مناسب و در نظر گرفتن این ویژگی ها در هنگام انتخاب خود سبب افزایش هرچه بیشتر امنیت رمز ارز های خود شوند.

از جمله ویژگی هایی که باید در هنگام انتخاب کیف پول خود در نظر گرفت، عبارتند از:

  1. هرچقدر که میزان تسلط کاربر روی کلید های عمومی و خصوصی در یک کیف پول بیشتر باشد می توان گفت که کیف پول مناسب تری است.
  2. روش استفاده از کیف پول باید ساده بوده و در واقع رابط کاربری مناسبی داشته باشد.
  3. تیم توسعه دهنده معتبری داشته باشد.
  4.  پشتیبانی مناسب و قابلیت بازیابی اطلاعات را نیز داشته باشد.
  5. قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های مختلف را داشته باشد.

داشتن پشتیبان و بک آپ از اطلاعات ارز های دیجیتال

یکی از بزرگترین مشکلات کریپتو کارنسی برای کاربران که سبب از دست دادن آن ها می شود فراموش کردن رمز های خصوصی و عمومی این رمز ارز ها و از دست دادن آن ها می باشد.

 بهترین راه حل برای این موضوع تهیه نسخه پشتیبان آفلاین از کلید های خصوصی آن ها و نگهداری در مکانی مطمئن می باشد.

همچنین برای جلوگیری از فراموشی رمز عبور، پسورد ها و پین ها می توان برای آن ها بک آپ تهیه کرد، علاوه بر این می توان کلید خصوصی خود را به دو بخش تقسیم کرده و هر کدام را در یک مکان جداگانه که تنها شخص دارنده حساب از آن اطلاع دارد قرار دارد.

هک شدن و دزدیده شدن اطلاعات ارز دیجیتال

از آنجایی که رمز ارز ها در فضای دیجیتال فعالیت می کنند و مکان فیزیکی برای این بازار تعریف نشده، همچنین با وجود بد افزار ها، تروجان ها، هکر ها، فایل های مخرب و … در این فضا به هیچ عنوان بازار ارز دیجیتال از این خطرات مصون نبوده و همیشه امکان هک شدن و آسیب رسیدن به اطلاعات آن وجود دارد.

به منظور جلوگیری از نفوذ این بد افزار ها و هک شدن اطلاعات خود لازم است تا در هنگام فعالیت در بازار ارز دیجیتال نکاتی که در ادامه بیان شده است را رعایت کنیم.

این نکات عبارتند از:

  1. استفاده از آنتی ویروس ها و ضد بد افزار ها بر روی سیستم های شخصی خود
  2. روی لینک هایی با مقصد نامشخص که در ایمیل های ناشناس وجود دارد کلیک نکنید.
  3. مراقب سایت های فیشینگ که خود را به جای سایت اصلی جا زده و اطلاعات کاربران را می دزدند باشید.
  4. کیف پول خود را همیشه آپدیت شده و بروز نگهداری کنید.
  5. به هیچ عنوان از رمز عبور و پسورد های ساده برای کیف پول خود استفاده نکنید.
  6. کلید های خصوصی و رمز عبور های خود را در جایی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا