دادسراروابط نا مشروعکیفری (جرائم)

شکایت از جرم رابطه نامشروع

شکایت از رابطه نامشروع در دسته شکایات کیفری قرار دارد. دلیل آن هم این است که رابطه نامشروع، طبق قانون جرم است و مطرح کردن جرائم در مراجع قضایی از طریق اقامه شکایت کیفری صورت می‌گیرد.

نحوه طرح این شکایت جز در موردی خاص با سایر شکایات کیفری تفاوت نداشته و طی آن اگر پرونده شاکی خصوصی داشته باشد، می‌تواند شکواییه تنظیم نموده و شکایت نامه را با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت برساند.

نوشته های مشابه

رابطه نامشروع، زمانی محقق می‌شود که دو نفر زن و مرد نامحرم که با هم عقد ازدواج نکرده‌اند، روی به برقراری رابطه‌ای کمتر از زنا نمایند. در واقع رابطه نامشروع مصداق زنا نیست و جرم زنا با این رابطه فرق دارد.

طرفینی که نسبت به هم رابطه سببی ندارند، در صورتی که اقدام به انجام دادن رفتارهایی مانند بوسیدن، لمس کردن بدن و یا در آغوش گرفتن همدیگر کنند، طبق قانون مرتکب جرم رابطه نامشروع شده‌اند.

در هر صورت اگر شکایتی تحت عنوان رابطه نامشروع در دادگاه مطرح شود، در ابتدا لازم است که اثبات وقوع جرم صورت گیرد. چنانچه ثبت شکایت رابطه نامشروع، از طرف شاکی خصوصی انجام شده باشد، شاکی لازم است که به دادگاه اسناد و مدارکی را دال بر اثبات ادعای خود ارائه کند.

اما در صورتی که اعلام جرم از طرف دادستان و یا نیروی انتظامی باشد و به نحوی پرونده شاکی خصوصی ندارد، این مراجع باید گزارش تحقیقات جرم را به دادگاه ارائه نمایند.

نیروی انتظامی با توجه به این که ضابط قضایی محسوب می‌شود، گزارش مکتوب و تهیه شده توسط این نهاد برای دادگاه دارای اعتبار است و اگر ثابت شود که مرد و زن هر دو با رضایت اقدام به برقراری رابطه کرده‌اند، در این صورت دادگاه برای هر دو طرف حکم مجازات صادر می‌کند.

البته پرونده شکایت رابطه نامشروع طبق قانون مستقیما به دادگه کیفری ارسال می‌شود و در همان دادگاه نیز تحقیقات مقدماتی صورت می‌گیرد.

رابطه نامشروع، مشمول مرور زمان است و از این رو شاکی تنها تا مدت خاص امکان طرح دعوا را دارد. در این مقاله قصد داریم که به بررسی موضوع شکایت از جرم رابطه نامشروع بپردازیم و نحوه طرح شکایت را در این زمینه بررسی نماییم.

اقامه شکایات کیفری به جهت اهمیتی که دارند، لازم است که در صورت امکان با کمک وکیل انجام شوند و یا این که شاکی برای ثبت شکایت در دادگاه، با وکیل کیفری مشاوره حقوقی بگیرد.

جرم و مجازات رابطه نامشروع

پیش از آن که به بررسی نحوه شکایت از رابطه نامشروع بپردازیم، لازم است که مجازات این جرم را بررسی کنیم. در واقع زمانی شاکی می‌تواند اقدام به طرح شکایت کیفری بابت رابطه نامشروع نماید که شرایط قانونی این جرم به وقوع پیوسته باشد. در این صورت اگر دادگاه تشخیص دهد که رابطه صورت گرفته، نامشروع نبوده است، شکایت شاکی به دلیل عدم تحقق ارکان جرم به نتیجه نخواهد رسید.

از این رو بهتر است که به شرایط جرم رابطه نامشروع بپردازیم تا اگر قرار بر اقامه دعوا پیرامون این رابطه باشد، اراده شکایت با وضعیت قانونی انجام گیرد.

رابطه نامشروع در قانون جرم انگاری شده است و تحقق این جرم زمانی است که زن و مردی که علقه زوجیت ندارند، اعمال خارج از عرف و احکام شرعی را انجام دهند. علت جرم انگاری اینگونه روابط آن است که رابطه برقرار شده بین زن و مرد نامحرم است و همچنین رابطه بین آن‌ها طبق عرف جامعه ما نیست.

در اغب مواقع، زن و مردی که با هم عقد نکرده‌اند، روابط خلاف شرع با یکدیگر برقرار می‌کنند و همین روابط آن‌ها منجر به از بین رفتن نظم عمومی جامعه شده و حتی منجر به هتک حیثیت طرفین نیز می‌شود. خصوصا در حالتی که رابطه نامشروع به اکراه انجام شده و خانمی که وارد رابطه با مرد غریبه می‌شود، آبرو و حیثیت او از این رفته است.

جرم رابطه نامشروع وفق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی است و در این ماده، شرایط تحقق جرم و مجازات آن تعیین شده است. در پرونده این شکایت، قاضی مکلف است که بررسی نماید که رابطه ارتکاب یافته از نوع رابطه نامشروع و رفتاری مجرمانه است یا این که رابطه مصداق جرم دیگری دارد.

گاها در طح شکایت رابطه نامشروع، اثبات می‌شود که زن و مرد با یکدیگر رابطه جنسی و یا دخول انجام داده‌اند که در این صورت جرم زنا رخ نداده است نه رابطه نامشروع و باید رسیدگی به این پرونده در دادگاه واجد صلاحیت انجام شود.

مجازات جرم رابطه نامشروع که در آن ثابت شود رابطه از نوع زنا نبوده و زن و مرد اقدام به انجام قبیل رفتارهایی مانند مضاجعه و تقبیل نموده‌اند، تا ۹۹ ضربه شلاق است. حکم مجازات زمانی صادر می‌شود که دادگاه از طریق دلایل و مدارک قانونی و موجه متوجه شود که متهم رابطه نامشروع داشته است و از این حیث، او را محکوم به شلاق تعزیری می‌کند.

با توجه به این که رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است، طبق شرایط قانونی مانند در نظر گرفتن شرایط مخففه وفق ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی، امکان تغییر دادن میزان حکم و یا تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی وجود دارد. مشاوره حقوقی آنلاین برای شما به صورت فوری در مورد اعمال کیفری وجود دارد.

جرم رابطه نامشروع

چه زمانی امکان طرح شکایت از جرم رابطه نامشروع وجود دارد؟

امکان جرم رابطه نامشروع رخ دهد، حسب مورد شکایت از طرف دادستان یا نیروی انتظامی صورت می‌گیرد یا این که شاکی خصوصی در این زمینه شکایت نامه تنظیم می‌کند. زمانی شاکی می‌تواند در دادگاه چنین دعوایی را اقامه کند که دلیل و مدرک قاطع و موجه داشته باشد که دال بر اثبات او است.

در صورتی که شاکی مدعی است که فردی با او رابطه نامشروع برقرار کرده است و او از انجام این رابطه هیچ رضایت و میلی نداشته است، باید به قاضی پرونده نشان دهد که واقعا قربانی یک رابطه شده است.

در این صورت، حال با فرض این که شاکی مدرک موجه مانند عکس یا فیلم از صحنه جرم دارد، می‌تواند شکایت خود را از طریق مرجع قضایی پیگیری نماید.

گاها رابطه نامشروع با رضایت دو طرف ایجاد می‌شود اما زمانی که پرونده شکایت به دادگاه می‌رود، خانم به عنوان یکی از متهمین اصلی پرونده، مدعی است که وی بدون اراده و اختیار خودش با متهم دیگر رابطه داشته است و در این زمینه اکراه به عمل منافی عفت صورت گرفته است.

قاضی نیز از مدعی تقاضا دارد که اگر اسناد و مدارکی برای اثبات ادعای خود دارید، ارائه دهید، در غیر این صورت طبق گزارش پلیس نیروی انتظامی، زن نیز همانند مرد مجرم شناخته شده و حکم او حسب مورد تا نود و نه ضریه شلاق تعزیری است.

بنابراین توصیه می‌شود که اگر هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر رابطه نامشروع ندارید، شکایتی را در این زمینه تنظیم نمایید، زیرا با طرح شکایت، دادگاه از شما دلیل قانونی و قاطع می‌خواهد و در صورتی که نتوانید مدرکی را برای اثبات ارتکاب جرم رابطه نامشروع به شکواییه ضمیمه کنید، دادگاه متهم پرونده را تبرئه می‌نماید.

در این صورت متهم این حق را دارد که از شاکی اعاده حیثیت کند و در دادگاه دعوایی را اقامه نماید. طرح این دعوا به سبب از بین رفتن آبرو و حیثیت متهم است که به او اتهام ناروا برقراری رابطه نامشروع زده شده است.

شکایت رابطه نامشروع از طرف چه کسی مطرح می‌شود؟

همانطور که گفته شد، رابطه بین زن و مرد نامحرم که شامل اعمال منافی عفت و اخلاق حسنه باشد، رابطه نامشروع است که حسب مورد زن و مرد هر دو مجازات خواهند شد. البته که قانونگذار در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی عنوان کرده است که اگر رابطه با عنف و اکراه همراه باشد، تنها فرد اکراه کننده به مجازات شلاق محکوم می‌شود.

در این زمینه گاها سوال می‌شود که شکایت به جرم رابطه نامشروع از طرف چه کسی انجام می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که رابطه نامشروع، در دسته جرائم جنبه عمومی قرار دارد. بدین صورت که رسیدگی به شکایت و جرم صورت گرفته منوط به ارائه شکواییه از طرف شاکی نیست و مدعی العموم و نیروی انتظامی، می‌توانند رسیدگی به جرم را آغاز کنند.

در واقع اگر به طور مثال، وقوع رابطه بین زن و مرد در دیدگاه پلیس ارتکاب یابد، ماموران می‌توانند زن و مرد را به جرم منفی عفت دستگیر کنند. البته اگر ماموران متوجه شوند که رابطه در یک منزل شخصی در حال انجام است و یا این که شاهدانی وقوع رابطه بین زن و مرد نامحرم را دیده‌اند، برای دستگیری زن و مرد در مکان مربوطه باید حکم ورود به منزل از مرجع قضایی اخذ شود.

گفتنی است به جهت آن که رابطه نامشروع یک جرم غیر قابل گذشت است، در صورتی که شکایت از طرف شاکی به دادگاه ارائه شده باشد و شاکی از شکایت خود صرف نظر نموده و به نوعی رضایت دهد، قانونا باید از جنبه عمومی جرم برای متهم نیز مجازات در نظر گرفت.

شکایت رابطه نامشروع اگر شاکی خصوصی داشته باشد، در واقع شاکی همان فردی است که ادعا دارد متهم اقدام به رابطه با عنف با وی کرده است. بدین صورت که شاکی شکواییه به اعمال منافی عفت از نوع رابطه نامشروع تنظیم نموده و در متن شکایت نامه عنوان کرده است که متهم به طریق مختلف، او را مجبور به رابطه کرده است.

در این صورت دادگاه نیز به بررسی مدارک ضمیمه شده به پرونده می‌کند و اگر دلایل مطرح شده، برای قاضی محرز شود که ادعای شاکی صحت دارد و او رضایتی برای رابطه با متهم نداشته است، بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، متهم محکوم به شلاق تعزیری می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که طرح شکایت از جرم رابطه نامشروع، از طرف شاکی خصوصی و یا دادستان و نیروی انتظامی امکان پذیر است.

عاقبت شکایت از جرم رابطه نامشروع

نحوه شکایت از رابطه نامشروع

در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع، بستگی به این موضوع دارد که ثبت شکایت از طرف شاکی است و یا این که به واسطه تنظیم گزارش از ضابط قضایی می‌باشد. اما در هر صورت اگر شاکی بخواهد که شکایت رابطه نامشروع را در مرجع قضایی مطرح کند، باید طبق رویه عادی در دعاوی کیفری، اقدام به تنظیم شکواییه نماید.

شکواییه نوعی اوراق قضایی است و تنظیم آن یک سری شرایط به خصوصی دارد. در این صورت شاکی از آن جهت که ادعا دارد با اجبار با وی رابطه برقرار شده است، باید متن شکایت نامه را به نحوی نگارش کند که قاضی را مجاب کند که ادعای مطرح شده صحت دارد.

البته صحت ادعای شاکی به صرف چگونگی تنظیم متن شکواییه نیست، بلکه لازمه آن مدارک و اسنادی است که در شکواییه ضمیمه می‌شود. اما در هر صورت، بعد از آن که شکواییه تنظیم شد و مدارک مورد نیاز را تهیه کردید، باید جهت ثبت شکواییه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. شما می‌توانید پیش از تنظیم اوراق قضایی با وکیل تلفنی صحبت نمایید.

شکواییه همراه با اسناد و مدارک بایستی تهیه و آماده شود و این موارد را به مسدول مربوطه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهید. طبق قانون با توجه به این که موضوع شکایت در رابطه با جرائم منافی عفت است، پرونده به دادگاه کیفری به جای دادسرا ارسال می‌شود.

گفتنی است که مراحل فوق مربوط به زمانی است که طرح شکایت از رابطه نامشروع، از جانب شاکی انجام گرفته است و در صورتی که ضابط قضایی، رسیدگی به جرم را انجام داده است، همان ارائه گزارش مکتوب به دادگاه برای تعیین تکلیف پرونده و صدور حکم کفایت می‌کند.

مرجع صالح به رسیدگی شکایت رابطه نامشروع

رسیدگی به جرم رابطه نامشروع، بر خلاف اغلب دعاوی کیفری مستقیما در دادسرا انجام نمی‌شود، بلکه طبق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده به جای دادسرا در دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. دادگاه نیز به جای دادسرا، کلیه فرآیند رسیدگی به جرم از قبیل تحقیقات مقدماتی و صدور حکم را انجام می‌دهد.

مرجع صالح به رسیدگی شکایت رابطه نامشروع، دادگاه کیفری دو است. دادگاه گزارش پلیس و یا مدارک ارسال شده توسط شاکی را بررسی می‌کند و در این زمینه دو خالت مطرح می‌شود.

حالت اول این است که ادعای شاکی برای دادگاه محرز می‌شود و به نحوی بر اساس شواهد و قرائن ثابت می‌شود که متهم، مرتکب جرم شده و یا این که دلایل پرونده برای اثبات وقوع جرم از طرف متهم کافی نیست و در نهایت حکم تبرئه متهم صادر می‌شود.

احکام شکایت از جرم رابطه نامشروع

ذکر این موضوع ضروری است که رسیدگی به جرم زنا در دادگاه کیفری یک است و به طور کلی شرایط وقوع جرم و مراجع صالح به رسیدگی رابطه نامشروع با زنا فرق دارد و نباید این دو جرم را یکسان تلقی نمود.

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

طرح شکایت کیفری به دلیل اهمیتی که دارند، لازم است که در پروسه رسیدگی به شکایت، هم متهم و هم شاکی حتی الامکان وکیل بگیرند و در صورتی که شرایط دسترسی به وکیل برایشان فراهم نیست، از خدمات مشاوره وکلا دادگستری استفاده کنند.

از این جهت پیرامون جرم رابطه نامشروع در صورتی که به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا