طلاق توافقیخانواده

طلاق توافقی | ۱۲ نکته مهم طلاق توافقی در ۱۴۰۲

در طی سالیان اخیر، آمار طلاق توافقی و غیرتوافقی به شدت افزایش یافته و زوج‌های مختلف به دلایل گوناگونی اقدام به طلاق می‌کنند. طلاق توافقی یکی از انواع آن است که دارای قواعد و مقررات خاصی می‌باشد.

طلاق توافقی با طلاق غیرتوافقی متفاوت است و زوجین در آن درباره هر چیزی توافق می‌کنند. مسائلی مانند حضانت فرزند، مهریه و غیره. در ادامه تمامی مسائل مربوط به طلاق توافقی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای ثبت طلاق و مسائل مربوط به آن توافق می‌کنند و اینگونه نیست که فقط یکی از طرفین درخواست طلاق را داشته باشد.

امروزه با توجه به اینکه بسیاری از زوج‌ها بر دارا بودن حقوق برابر تاکید می‌کنند و زوجه در شروط ضمن عقد خود حق طلاق را نیز دریافت می‌کند، مفهوم طلاق غیرتوافقی بی‌ معنی شده و اکثر  طلاق‌ها توافقی شده‌اند.

طلاق توافقی بسیار بهتر از انواع دیگر طلاق است و در آن نظر طرفین اهمیت دارد. در طلاق توافقی حتی درباره کوچک‌ترین مسائل مربوط به بعد از طلاق توافق می‌شود و مورد بررسی طرفین قرار می‌گیرند.

نکات طلاق توافقی

  • برای انجام طلاق توافقی و ثبت آن نیاز به انجام مشاوره و گذراندن دوره‌های آن می‌باشد.
  • در طلاق توافقی باید توافقنامه وجود داشته باشد و زوجین در آن مسائلی مانند مهریه، نفقه، حضانت و اجرت‌المثل و غیره را مشخص کرده باشند. برای مثال زوجه حتی می‌تواند تمام مهریه خود را ببخشد اما باید این موضوع را در توافقنامه ذکر نماید.
  • هزینه‌های انجام طلاق توافقی برعهده طرفین است و زوجین باید بر سر آن نیز توافق کرده یا هرکدام به‌ صورت مساوی حق خود را بپردازند.
  • برخی اوقات گواهی عدم امکان سازش در صورتی برای زوجین صادر می‌شود که گواهی عدم بارداری نیز داشته باشند. فلذا بهتر به‌ نظر می‌رسد که زوجه این گواهی را نیز تهیه کند تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.
  • پشیمانی زوجین یا حتی یکی از آن‌ها تا پیش از صدور گواهی عدم امکان سازش ممکن است و هر کدام از آن‌ها ابراز پشیمانی کنند، این گواهی صادر نخواهد شد و ادامه روند دادرسی لغو می‌شود.

شرایط طلاق توافقی

درباره شرایط طلاق توافقی قابل بیان است که نسبت به انواع دیگر طلاق غیرتوافقی شرایط آسان‌تری دارد. بنابراین از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط آن می‌توان به توافق طرفین درباره حضانت فرزند خود با توجه به سن او و تصمیم‌گیری درباره حقوق مالی زوجه اشاره نمود.

بنابراین پس از آن زوجین می‌توانند برای ثبت طلاق اقدام نموده و دادخواست خود را ارائه نمایند.

انجام طلاق توافقی مراحل و شرایطی را دارا است که در طول انجام آن باید احراز گردد و قابل بیان است که تمامی مراحل باید به‌ خوبی رعایت شده و انجام شوند. مراحل انجام طلاق توافقی را در ادامه بیان خواهیم کرد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی

در حالت کلی حضانت فرزند با توجه به صلاحیت پدر یا مادر از طرف دادگاه مشخص می‌شود و یکی از آن‌ها عهده‌دار آن می‌گردند. حضانت فرزند اغلب اوقات به پدر اعطا می‌شود و با توجه به قانون، پدر دارای صلاحیت برای دارا شدن حق حضانت می‌باشد.

در صورتی‌ که با طلاق توافقی مواجه نباشیم و پدر قصد اعطای حق حضانت به مادر را نداشته باشد، مادر می‌تواند با اثبات عدم اهلیت پدر حق حضانت را از وی بگیرد. برای مثال اگر اعتیاد یا فحاشی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی وی را ثابت کند حق حضانت فرزند از پدر ساقط می‌شود و برعهده مادر خواهد بود.

حضانت در طلاق توافقی به‌ طور کامل به توافق طرفین بستگی دارد و می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند که برعهده چه کسی باشد. در این نوع طلاق نیز اگر طرفین نتوانند تصمیم بگیرند و فرد صالح را انتخاب کنند، دادگاه وارد عمل می‌شود و آن را مشخص می‌کند.

دادخواست طلاق توافقی

مواد مربوط به طلاق توافقی در قانون مدنی و اقسام طلاق

  • ماده ۱۱۳۳: مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.

تبصره: زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد (۱۱۱۹)، (۱۱۲۹) و (۱۱۳۰) این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

  • ماده ۱۱۳۴: طلاق باید به صیغه‌ طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.
  • ماده ۱۱۳۵: طلاق باید منجز باشد و طلاق معلق به شرط، باطل است.
  • ماده ۱۱۳۶: طلاق‌دهنده باید بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد.
  • ماده ۱۱۳۷: ولی مجنون دائمی می‌تواند در صورت مصلحت مولی‌علیه، زن او را طلاق دهد.
  • ماده ۱۱۳۸: ممکن است صیغه‌ طلاق را به توسط وکیل اجرا نمود.
  • ماده ۱۱۳۹: طلاق مخصوص عقد دائم است و زن منقطعه با انقضای مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود.
  • ماده ۱۱۴۰: طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر این که زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد به‌ طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند.
  • ماده ۱۱۴۱: طلاق در طهر مواقعه صحیح نیست مگر این که زن یائسه یا حامل باشد.
  • ماده ۱۱۴۲: طلاق زنی که با وجود اقتضای سن عادت زنانگی نمی‌شود وقتی صحیح است که از تاریخ آخرین نزدیکی با زن سه ماه گذشته باشد.

در اقسام طلاق قابل بیان است که طلاق غیرتوافقی به‌ صراحت ذکر نشده است و مواد مربوط به اقسام طلاق دیگر قسم‌های آن را بررسی می‌کند.

  • ماده ۱۱۴۳: طلاق بر دو قسم است: بائن و رجعی.
  • ماده ۱۱۴۴: در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست.
  • ماده ۱۱۴۵: در موارد ذیل طلاق، بائن است:
  1. طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود؛
  2. طلاق یائسه؛
  3. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد؛
  4.  سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه‌ی رجوع باشد یا در نتیجه‌ی نکاح جدید.
  • ماده ۱۱۴۶: طلاق خلع آن است که زن به واسطه‌ کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد اعم از این که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.
  • ماده ۱۱۴۷: طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد.
  • ماده ۱۱۴۸: در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.
  • ماده ۱۱۴۹: رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می‌شود که دلالت بر رجوع کند مشروط بر این که مقرون به قصد رجوع باشد.

قانون جدید طلاق توافقی

برخلاف اینکه بیان کردیم که در رابطه با طلاق توافقی در قانون مدنی نیامده و قانون‌گذار صراحتا به آن اشاره نکرده است، قانون حمایت از خانواده به ان اشاره کرده و بیشتر قواعد آن را بیان نموده است.

بنابراین می‌توان بیان نمود که این یک منبع عالی جهت مطالعه درباره طلاق توافقی و کسب اطلاعات در آن حوزه می‌باشد. قانون حمایت خانواده سال ۱۳۹۱ در طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و بخش‌نامه‌ها و اصلاحات گوناگونی شامل آن گردیده است.

ماده ۲۵ام آن عبارت است از:

در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتداء در مراکز مذکور مطرح کنند.
در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهائی به دادگاه منعکس می‌کند.

امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه

طرفین می‌توانند پس از انجام طلاق توافقی و ثبت آن، اقدام که پاک کردن آن از شناسنامه نمایند و به همین منظور می‌توانند شناسنامه جدید دریافت نمایند.

در حالت کلی این اقدام خیلی راحتی نیست و باید مراحل خاصی برای انجام آن طی شود و به همین دلیل مدتی طول می‌کشد. علاوه بر آن خیلی اخلاقی به‌ نظر نمی‌رسد و بهتر است که انجام نشود.

نکته قابل توجه این است که این حالت زمانی ممکن است که زوجین با هم نزدیکی نکرده باشند و زوجه باکره باشد. اگر زوجین تمایل به انجام آزمایش و احراز بکارت نداشته باشند، اخذ شناسنامه جدید فقط در صورتی ممکن است که شخص مورد نظر مجددا ازدواج کند و در پی اقدام به ثبت آن، درخواست اخذ شناسنامه سفید داشته باشد.

مراحل انجام طلاق توافقی

برای ثبت طلاق توافقی دو راه وجود دارد که در اولی، گذراندن جلسات مشاوره اجباری است و در دومی اجباری نیست و می‌تواند بدون نیاز به حضور زوجین انجام گیرد.

  1. اولین مرحله برای ثبت طلاق توافقی تهیه توافقنامه می‌باشد. در واقع این مرحله به گونه‌ای است که در آن طرفین بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و غیره باید در رابطه با تمامی مسائل طلاق و پس از آن و همچنین حقوق و تکالیف زوجین توافق نمایند.
  2. پس از آن زوجین می‌توانند به‌ صورت غیرحضوری و ‌آنلاین در  http://zaman.behzisti.net/ ثبت‌نام کرده و جلسات مشاوره ۴۵ دقیقه‌ای را بگذرانند و در صورتی‌ که باز هم اصرار بر طلاق داشته باشند، گواهی عدم انصراف از طلاق برای آن‌ها صادر می‌شود.
  3. با استناد به گواهی عدم انصراف از طلاق، دادخواست طلاق در دفتر خدمات الکترونیکی قضائی ثبت می‌گردد و باقی مراحل پیگیری می‌شود.

روش دوم:

  1. در این روش در ابتدا دادخواست طلاق از طرف زن یا مرد در دفتر خدمات الکترونیک قضائی ثبت می‌شود و مدارک لازم به آن مجموعه اعطا می‌گردد.
  2. پس از آن زوجین می‌توانند در جلسات مشاوره‌ای شرکت کرده و در صورت عدم تمایل به شرکت در آن، از طریق وکیل خود اقدام نموده و به‌ صورت غیرحضوری طلاق گیرند.
  3. طلاق غیرحضوری با وکیل ممکن است و پس از طی شدن مراحل، در حدود ۱۰ الی ۲۰ روز کاری رای دادگاه صادر می‌شود.

تصمیم به طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی بستگی به شرایط زوجه دارد. به این منظور که اگر زوجه باکره باشد با زمانی که باکره نیست شرایط متفاوتی دارد و مقدار متفاوتی مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

در حالت کلی اگر طلاق در دوران عقد و پیش از نزدیکی انجام گیرد نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد و در طلاق توافقی اگر قرار بر این باشد که زن کل مهریه را دریافت کند، فقط نیمی از آن را می‌تواند دریافت نماید.

اما اگر نزدیکی صورت گرفته باشد تمام مهریه به زن تعلق می‌گیرد و همچنین اگر زوجه پیش از ارائه دادخواست طلاق مهریه خود را طلب کند مرد موظف است که تمام آن را به وی ارائه نماید.

بنابراین در طلاق توافقی اینگونه نیست که بگوییم که بذل مهریه باید صورت گیرد و زوجه نمی‌تواند مهریه دریافت کند. بلکه باید بر سر آن توافق شود و رضایت طرفین موجود باشد.

وکیل متخصص ثبت طلاق توافقی

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، برای ثبت طلاق با روش آسان و سریع می‌توان از کمک یک وکیل خبره استفاده کرد. با استفاده از مشاوره‌ها و دریافت خدمات مربوط به وکیل، می‌توان در کمترین زمان ممکن مراحل مربوط به ثبت طلاق توافقی را انجام داد و بهترین نتیجه ممکن را دریافت کرد.

نکته قابل توجه این است که وکیل مورد نظر باید بر روی تمامی قوانین و مواد مربوط به طلاق و طلاق توافقی تسلط داشته باشد و از اصول و قواعد آن آگاهی کامل داشته باشد.

همچنین لازم است که دارای تجربیات گوناگون در زمینه طلاق باشد و مشاوره حقوقی طلاق توافقی نیز داده باشد و بتواند تمامی مشکلات احتمالی را حل نموده و پاسخ سوالات موکل خود را به‌ تفصیل بیابد.

مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق توافقی

برای ثبت دادخواست طلاق مدارک خاصی لازم است که بیشتر مربوط به احراز هویت طرفین و اثبات زوجیت آن‌ها می‌باشد. مدارکی که برای ثبت دادخواست این نوع از طلاق موردنیاز است عبارت‌اند از:

  • رونوشت عقدنامه
  • شناسنامه و کپی کارت ملی زوجین
  • ارائه اصل برگه وکالت در طلاق (‌درصورت وجود)

تقسیم اموال در طلاق توافقی

دریافت انواع مشاوره طلاق توافقی

با توجه به اینکه همه افراد دارای اطلاعات کامل درباره نحوه طلاق گرفتن و ثبت آن و حقوق خود در آن نیستند، بهتر است که از کمک‌ها و مشاوره‌های یک فرد خبره که به‌ صورت تخصصی روی همان موضوع مطالعه دارد استفاده نموده و از تجربیات وی بهره‌مند شوند.

شما می‌توانید وکیل طلاق توافقی مورد نظر خود برای دریافت مشاوره را از هر جایی انتخاب کنید و مشاوره را به‌ صورت آنلاین، حضوری و تلفنی انجام دهید. پیش از انتخاب وکیل و حقوقدان مناسب برای دریافت مشاوره تلفنی باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

برای مثال باید توجه کنید که وکیل مورد نظر شما دارای تجربه کافی و مناسب برای ارائه مشاوره و کمک به شما داشته باشد و همچنین قابل اعتماد باشد و با خیال راحت بتوانید اسرار و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها بگذارید.

شما می‌توانید وکیل مورد نظر خود را با این ویژگی‌ها در بنیاد وکلا پیدا کنید و از بین هزاران وکیل مشغول به کار و آماده ارائه مشاوره حقوقی، وکیل مورد نظر خود را در شهر خود و در حوزه حقوقی مورد نظر انتخاب نمایید.

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی آنلاین در حوزه انواع طلاق‌ها و همچنین طلاق توافقی، از طریق سایت صورت می‌گیرد و شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن از طریق سایت یا واتسپ با وکیل مورد نظر خود ارتباط بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

در وکیل آنلاین، فرد مشاوره‌گیرنده می‌تواند تمامی سوالات و مشکلات خود را از وکیل یا حقوقدان بپرسد و پاسخ‌های مناسب را به‌ تفصیل دریافت کند.

مشاوره حقوقی آنلاین دارای مزیت‌های بسیاری است و باعث می‌شود که در وقت و زمان و از همه مهم‌تر هزینه‌های فرد صرفه‌جویی شود. بنابراین شما می‌توانید از این مزیت بزرگ برای دریافت مشاوره و خدمات حقوقی استفاده نموده و کارهای خود را به نتیجه برسانید.

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی تلفنی نوع دیگر از انواع مشاوره‌های حقوقی می‌باشد که با استفاده از آن و از طریق بنیاد وکلا، با مشاور مورد نظرتان ارتباط تلفنی برقرار می‌کنید و در مدت زمان مقرر، پرسش‌های خود را از وی می‌پرسید و پاسخ‌ها را دریافت می‌نمایید.

شما می‌توانید از طریق واتساپ یا سایت وقت و زمان مناسب خود را تعیین نمایید و مشاوره حقوقی را در همان زمان مقرر انجام دهید.

در واقع مشاوره حقوقی تلفنی نیز مانند آنلاین دارای مزیت‌های گوناگونی می‌باشد که از آن می‌توان به عدم نیاز به حضور در دفتر وکالت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه اشاره کرد.

البته شایان ذکر است که قطعا مراجعه حضوری و دریافت مشاوره و خدمات به شکل حضوری فرصت‌های خوبی را برای کسب اطلاعات بیشتر فراهم می‌نماید.

مشاوره حقوقی حضوری

مشاوره حقوقی حضوری نیز در بنیاد وکلا ممکن می‌باشد و از خدماتی است که بنیاد وکلا به مشتریان و کاربران خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با وکیل و حقوق‌دان مورد نظر خود در بنیاد وکلا ارتباط گرفته و پس از گذشت مدتی به وی مراجعه کنید.

مشاوره حقوقی به‌ صورت حضوری شاید هزینه بیشتری نسبت به نوع غیرحضوری خود داشته باشد اما مزایا بیشتری هم دارد و همچنین با اعطای وکالت به وکیل، می‌توانید ادامه روند رسیدگی به پرونده را به‌طور کامل به وی بسپارید.

در این صورت کافی است که مدارک و شواهد را به وی اعطا کنید و چگونگی روند را توضیح دهید.

بنابراین هر کدام از این مشاوره‌های تلفنی، آنلاین و حضوری ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. شما می‌توانید با توجه به درخواست و مسئله خاص خود، مشاور مورد نظرتان را انتخاب نمایید و از وی کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا