خانواده

تعیین مهر المثل برای زن و شرایط و موارد آن

بر اساس قانون مدنی، می توان مهریه زن را به انواع و اقسام مختلفی دسته بندی کرد که یکی از مهم ترین آنها، دسته بندی مهریه به مهر المسمی، مهر المثل و مهرالمتعه می باشد که هر یک از آنها احکام و آثار ویژه و خاص خود را دارند.

طبق تعریف کلی، مهرالمثل را می توان نوعی از مهریه دانست که حین عقد نکاح میان زن و مرد مورد توافق قرار نگرفته است و به دلیل اینکه مهریه ذکر نشده است، پس از وقوع رابطه زناشویی میان زوجین، زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت که میزان مهر المثل با توجه به شرایط فردی، اجتماعی و خانوادگی زن مشخص خواهد شد که این موضوع را به تفصیل در مقاله مهرالمثل زن مورد بررسی قرار دادیم.

نوشته های مشابه

اما آنچه که در این مقاله قصد داریم بررسی نماییم آن است که در چه شرایط و در کدام موارد برای زن مهرالمثل معین خواهد شد؟ که برای پاسخ دادن به این سوال، نخست به توضیح مختصری پیرامون تعیین مهرالمثل برای زن پرداخته و سپس شرایط و موارد تعیین مهرالمثل برای زن را توضیح خواهیم داد.

تعیین مهرالمثل برای زوجه

با توجه به اینکه به لحاظ قانونی، تعیین مهریه مشخص و معلوم حین عقد نکاح الزامی نمی باشد و زن و مرد می توانند بدون اینکه مهریه ای مشخص کنند، به عقد نکاح هم درآیند.

همین مسئله سبب می شود که گاهی زن مهریه ای تعیین نکرده باشد و قبل از تعیین مهریه، روابط زناشویی میان زوجین به وقوع پیوسته باشد؛ لذا از آن جهت که روابط زناشویی سبب استحقاق مهریه به زن می شود و مهریه ای هم ضمن عقد ازدواج تعیین نشده است، به حکم قانون مدنی باید برای زن مهریه ای اختصاص یابد که به آن "مهرالمثل" می گویند.

لازم به ذکر است که نحوه تعیین مهرالمثل برای زن به این صورت است که با ارائه دادخواست تعیین مهرالمثل از طرف زن به دادگاه، کارشناس دادگاه موقعیت خانوادگی، فردی ، تحصیلی، شغلی، اجتماعی زن را مورد بررسی قرار می دهد و با مقایسه شرایط وی با سایر زنانی که در همان جایگاه و شرایط هستند، میزانی از مهریه را برای زن مشخص و تعیین می کند که در این صورت، رضایت مرد در تعیین میزان مهر المثل زوجه نقشی نخواهد داشت و صرفا با مقایسه وضعیت زوجه با دوستان، نزدیکان، آشنایانی که جایگاهی مشابه وی دارند مشخص خواهد گردید.

شرایط و موارد تعیین مهرالمثل

همانگونه که در قسمت قبل اشاره شد، در شرایطی برای زوجه اقدام به تعیین مهرالمثل در عقد نکاح می شود که میزان و مقدار مهریه ضمن عقد نکاح مشخص و معلوم نشده باشد و میان زوجین رابطه زناشویی رخ داده باشد.

به همین مناسبت، در ادامه این قسمت قصد داریم به صورت مبسوط، مهم ترین شرایطی که در آنها برای زن مهرالمثل تعیین می شود را مورد بررسی قرار داده و موارد تعلق مهر المثل برای زوجه را توضیح دهیم.

  • الف) به موجب ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، "اگر در نکاح دائم ، مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد، نکاح صحیح است و طرفین می‌توانند بعد از عقد مهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مهر معین، بین آنها نزدیکی واقع شود، زوجه مستحق مهرالمثل خواهد بود".

لذا همانگونه که در این ماده بیان شده است، یکی از موارد تعلق مهرالمثل به زوجه آن است که ضمن عقد نکاح، مهریه زن مشخص نشده است و یا شرط عدم مهر گردیده است و قبل از اینکه مهریه مشخص شود، زوجین با هم روابط زناشویی برقرار کنند؛ که در این شرایط، زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت.

  • ب) بر اساس ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی، "در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد، در صورت اول و دوم مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود، مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید".

لذا یکی دیگر از موارد و شرایط تعیین مهرالمثل برای زوجه آن است که توافق طرفین درباره مهرالمسمی به جهتی باطل باشد؛ مانند اینکه مال تعیین شده به عنوان مهریه مجهول بوده یا مالیت نداشته باشد.

لازم به ذکر است که در صورتی زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت که رابطه زناشویی میان زوجین شکل گرفته باشد و در غیر این صورت، زن مستحق مهر المثل نخواهد بود.

  • ج) به استناد ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی، "در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی، زن مستحق مهرالمثل است".
  • بنابراین هرگاه عقد نکاح باطل باشد و زن از بطلان عقد نکاح بی اطلاع بوده باشد و نزدیکی بین زن و مرد واقع شده باشد، در این مورد نیز مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا