سرقتکیفری (جرائم)

سرقت مسلحانه و مجازات آن

یکی از رایج­‌ترین جرایم در سطح جامعه، جرم سرقت یا دزدی است. این عمل یعنی همان جرم سرقت یا دزدی، ممکن است به دلایل مختلفی، اتفاق بیافتد، طبق قانون مجازات اسلامی و تعریف جرم، این عمل جرم شناخته می­‌شود.

نکته قابل توجه در رابطه با این جرم این است که علل ارتکاب جرم سرقت و انگیزه مجرم یا همان سارق، تاثیری روی ماهیت جرم نمی­‌گذارد و در هر صورت جرم اتفاق افتاده است و طبق قانون شخصی که اقدام به دزدی کرده، مجرم شناخته شده و باید مجازات گردد.

نوشته های مشابه

جرم سرقت یا دزدی انواع مختلفی دارد و به اشکال مختلفی اتفاق می­‌افتد. یکی از این انواع مختلف، سرقت مسلحانه می‌­باشد. طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده برای جرم سرقت مسلحانه، با حکم در نظر گرفته شده برای سرقت یا دزدی بدون استفاده از سلاح، متفاوت است.

در واقع این نوع سرقت، در مقایسه با سایر انواع روش­‌های سرقت، مجازات سنگین­‌تری دارد و به همین دلیل میزان مجازات آن و شناخت آن، امری پر اهمیت است.

مطابق قانون مجازات اسلامی، زمانی که مجرم به وسیله حمل انواع سلاح، دست به سرقت می­‌زند، سرقت مسلحانه شکل گرفته است. مجازات و حکم جرم سرقت مسلحانه طبق قانون و همچنین بسته به شرایط، مشخص می­‌شود، که در ادامه در رابطه با آن توضیح می‌­دهیم.

شخصی که مورد سرقت مسلحانه قرار گرفته، با پیگیری از طریق مراجع قضایی و همچنین با ارائه مدارک مورد نیاز، اقدام به شکایت از متهم پرونده کرده و پس از اثبات اتهام، سارق مطابق قانون مجازات می‌­شود.

با توجه به توضیحات داده شده در ادامه این مقاله قصد داریم، در رابطه با موضوعاتی مانند این که جرم سرقت مسلحانه چیست، یا مجازات آن طبق قانون به چه شکل است، همچنین نحوه شکایت بابت این جرم به چه صورت است و وکیل مناسب برای این جرم چه ویژگی­‌هایی دارد، صحبت کنیم.

در ادامه برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با سرقت مسلحانه و مجازات آن، با مجموعه بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

جرم سرقت مسلحانه

همانطور که گفته شد مطابق قانون مجازات اسلامی، سرقت یا دزدی اموالی که متعلق به دیگران است، جرم به حساب می‌­آید و سارق، بسته به شرایط و بر حسب مورد، به مجازات در نظر گرفته شده، محکوم می­‌شود.

پیش از آن که به بررسی کامل جرم سرقت مسلحانه بپردازیم، ابتدا در رابطه با جرم سرقت و انواع آن به تفسیر، توضیحاتی را خدمت شما ارائه می‌دهیم. در حالت کلی جرم سرقت را می‌­توان به دو دسته، سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم کرد.

در ادامه این دو نوع جرم را توضیح می‌­دهیم‌:

سرقت حدی

یکی از انواع سرقت سرقت حدی است. در این نوع سرقت، در واقع سارق به حد سرقت محکوم خواهد شد، که این حد در شرع و قانون تعیین شده است.

به بیان دیگر سرقت حدی همان سرقتی است که دارای مجازات حدی است و طبق قانون و بسته به مرتبه انجام سرقت، مجازات این جرم،  می‌تواند قطع انگشتان دست یا پا، حبس ابد و یا اعدام باشد.

این نوع سرقت زمانی محقق می‌­شود، که تمامی شروط ۱۴گانه بیان شده در ماده ۲۶۸ مجازات اسلامی، اتفاق افتاده باشد. از این شروط می‌­توان به هتک حرز اشاره کرد.

جرم سرقت مسلحانه

سرقت تعزیری

سرقت تعزیری نیز یکی دیگر از انواع سرقت است. در این نوع سرقت، سارق به حد سرقت محکوم نخواهد شد، در واقع میزان مجازات این نوع از سرقت، در شرع مشخص نشده است. در جرم سرقت تعزیری قاضی پرونده، باتوجه به ضرر ایجاد شده و شدت جرم، و همچنین با توجه به قانون و علم خود، مجازات را تعیین کرده و سارق باید طبق حکم قاضی مجازات می‌­شود.

با توجه به شرایط ۱۴ گانه سرقت حدی و تعریف سرقت تعزیری، باید گفته که جرم سرقت مسلحانه، از انواع سرقت تعزیری است. همچنین این جرم از نوع سرقت تعزیری مشدد است و دلیل این امر، همان شرایط ارتکاب جرم می‌­باشد.

حال با توجه به توضیحات داده شده در ادامه قصد داریم، جرم سرقت مسلحانه را طبق قانون تعریف کنیم و همچنین شرایط تحقق را کامل توضیح دهیم.

برای تعریف جرم سرقت مسلحانه، باید به مواد ۶۵۱، ۶۵۲ و ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی مراجعه کرد. مطابق این مواد، تحقق و انجام سرقت مسلحانه دارای شرایط خاصی است. در واقع با انجام سرقت در این شرایط، سرقت مسلحانه، جرم انگاری خواهد شد.

بنا بر ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که سرقت یا دزدی انجام شده، از نوع سرقت حدی نباشد اما دارای ۵ شرط زیر بهصورت همزمان باشد، مجرم یا همان سارق، شامل مجازات حبس و شلاق برای سرقت مسلحانه، خواهد شد. این شروط ۵ گانه عبارت هستند از‌:

  • شرط اول انجام سرقت در شب می­‌باشد.
  • شرط دوم بیشتر بودن تعداد سارقان از یک نفر می‌­باشد.
  • شرط سوم مسلح بودن یک یا چند نفر از سارقان می‌­باشد، که این سلاح می‌­تواند مخفی باشد.
  • شرط چهارم آزار و اذیت و همچنین تهدید توسط سارقان می­‌باشد.
  • شرط پنجم از بین بردن حرز، بالا کشیدن از دیوار، استفاده از کلید­های ساختگی و یا استفاده از عنوان مامور دولت و غیره می‌­باشد.

در ادامه در رابطه با تعریف جرم سرقت مسلحانه و همچنین با توجه به ماده قانونی این جرم، باید تبصره این ماده را نیز در نظر گرفت، که نوع سلاح مورد استفاده در سرقت به صورت دقیق ذکر نشده است و منظور از این سلاح، می­‌تواند هر نوع سلاحی باشد.

یعنی اسلحه مورد استفاده هم می­‌تواند از انواع اسلحه گرم مانند تفنگ یا نارنجک یا مواردی از این قبیل باشد، و هم می‌­تواند از انواع اسلحه­‌های سرد مانند شمشیر، کارد، قمه و پنجه بوکس و غیره باشد.

در ادامه قابل ذرک است که سلاح استفاده شده می‌­تواند، از انواع اسلحه­‌های شکاری از قبیل تفنگ‌­های  مخصوص ساچمه زنی و یا تفنگ‌های مخصوص بیهوش کردن و غیره و نیز انواع اسلحه­‌های سرد جنگی ماند کاردهای سنگری، سرنیزه و غیره باشد.

در ادامه تعریف سرقت مسلحانه باید به ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی نیز اشاره کرد. بر اساس این ماده، برای این که جرم سرقت مسلحانه محقق شود، تنها کافی است که مرتکب مسلح باشد و یا این که در حین انجام سرقت اقدام به آزار و اذیت و آسیب رساندن به دیگران کرده باشد.

به این صورت است که می‌­توان سرقت انجام شده را سرقت مسلحانه تلقی کرد و سارق را مطابق این جرم مجازات نمود.

پس از توضیح دو ماده اول برای تعریف سرقت مسلحانه، نوبت به اشاره به ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی می­‌باشد. طبق این ماده اگر سرقت انجام شده، در شب اتفاق افتاده باشد و همچنین تعداد سارقان نیز، دو نفر یا بیشتر از دو نفر بوده باشد و نیز حداقل یکی از سارقین، حامل سلاح  به صورت ظاهری یا مخفی باشد، مجرم مرتکب جرم سرقت مسلحانه شده است و به مجازات این جرم طبق قانون محکوم خواهد شد.

اما اگر عمل این سارقین مشمول عنوان جرم محاربه باشد، مرتکبین مطابق قانون به مجازات محاربه محکوم می­‌شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با بنیاد وکلا در تماس باشید.

حکم مجازات سرقت مسلحانه

همانطور که گفته شد طبق قانون مجازات اسلامی و تعریف جرم سرقت مسلحانه، این سرقت از انواع سرقت تعزیری است.

از طرف دیگر پیشتر اشاره شد که مطابق مواد مربوط به سرقت مسلحانه در قانون مجازات اسلامی، زمانی که مجرم با حمل سلاح دست به جرم سرقت یا دزدی اموال دیگران می‌زند، به مراتب مشمول مجازات سنگین‌­تری نسبت به سرقت بدون حمل سلاح خواهد، این مجازات بسته به شدت جرم تعیین می­‌شود.

مجازات جرم سرقت مسلحانه به همراه شرایط آن در مواد ۶۵۱، ۶۵۲ و ۶۵۴ بیان شده است. در این بخش از مقاله، به بررسی مجازات سرقت مسلحانه طبق قانون مجازات اسلامی می­‌پردازیم.

حکم مجازات سرقت مسلحانه

ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی

طبق این ماده اگر سرقت انجام شده حدی نباشد، سرقت تعزیری است. برای تحقق این نوع از سرقت باید تمامی ۵ شرط زیر را شامل شود. حکم مجازات مرتکب، معادل ۵ تا ۲۰ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود‌:

  • شرط اول انجام سرقت در شب می‌­باشد.
  • شرط دوم بیشتر بودن تعداد سارقان از یک نفر می‌­باشد.
  • شرط سوم مسلح بودن یک یا چند نفر از سارقان می­‌باشد، که این سلاح می‌­تواند مخفی باشد.
  • شرط چهارم آزار و اذیت و همچنین تهدید توسط سارقان می‌­باشد.
  • شرط پنجم از بین بردن حرز، بالا کشیدن از دیوار، استفاده از کلید­های ساختگی و یا استفاده از عنوان مامور دولت و غیره می­‌باشد.

با توجه به موارد گفته شده، در صورتی که سارق با وجود تمامی شرایط بالا مرتکب جرم شده باشد،  محکوم به مجازات حبس از پنج تا بیست سال و تا ۷۴ ضربه­ شلاق خواهد شد.

ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی

مطابق این ماده از قانون مجازات اسلامی، تنها با رعایت دو شرط زیر، سرقت از نوع سرقت مسلحانه خواهد بود. در واقع در صورتی که سرقت یا دزدی انجام شده، مسلحانه و یا همراه با حمل سلاح باشد، و یا اینکه سرقت انجام شده، همراه با آزار و اذیت دیگران باشد، سارق، محکوم به مجازات حبس از سه ماه تا ده سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

در ادامه اگر سارق در حین انجام جرم سرقت، مرتکب جرم ضرب و جرح نیز شود، مجرم علاوه بر این که به مجازات ضرب و جرح محکوم می­‌شود، به حداکثر مجازات سرقت مسلحانه نیز محکوم خواهد شد.

ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی

مطابق این ماده از قانون مجازات اسلامی، در صورتی که جرم سرقت شرایط زیر را داشته باشد، از نوع سرقت مسلحانه خواهد بود و مجرم شامل مجازات جرم سرقت مسلحانه با این شرایط خواهد شد.

ابتدا این که سرقت در شب انجام شده باشد، تعداد سارقان نیز دو نفر یا بیشتر از دو نفر بوده باشد و در نهایت یکی از سارقان، حامل سلاح به صورت ظاهری یا مخفی باشد. با این توضیحات، در شرایطی که جرم محاربه بر سارق صدق نکند، سارق محکوم به مجازات حبس از پنج تا پانزده سال و همچنین شلاق تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مجازات جرم سرقت مسلحانه و دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم سرقت مسلحانه

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم سرقت مسلحانه

همانطور که گفته شد سرقت مسلحانه از نوع سرقت تعزیری است. اما اگر بخواهیم کامل‌­تر در رابطه با سرقت مسلحانه توضیح بدهیم، در واقع سرقت مسلحانه، از نوع سرقت‌های تعزیری مشدد می‌­باشد.

طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده برای سرقت تعزیری مشدد، نسبت به مجازات در نظر گرفته برای سرقت تعزیری ساده سنگین­‌تر است. مسئله مهمی که در رابطه با سرقت مسلحانه مطرح می­‌شود، این است که نحوه شکایت و همچنین رسیدگی به جرم سرقت مسلحانه به چه شکل است؟

در رابطه با نحوه شکایت بابت جرم سرقت مسلحانه، باید گفت که شخصی که مورد سرقت مسلحانه قرار گرفته است، یا همان شخص بزه دیده، ابتدا باید به یکی از دفاترخدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند، پس از آن نمونه شکواییه سرقت مسلحانه را ثبت کند.

نکته مهم در رابطه با جرم سرقت مسلحانه، ارائه مدارک و ادله کافی جهت اثبات جرم می­‌باشد، و در واقع بزه دیده باید مدارک و اسنادی که برای اثبات جرم ضروری هستند را ضمیمه نمونه شکواییه سرقت مسلحانه کند و در دادگاه ارائه دهد.

پس از ثبت شکواییه جرم سرقت مسلحانه توسط بزه دیده، پرونده در دادسرا مورد رسیدگی و بررسی ابتدایی قرار می­‌گیرد. در این مرحله مقامات دادسرا، هر گونه اقداماتی که برای تحقیقات و بررسی پرنده نیاز باشد، انجام می­‌دهند.

همنچنین بازجویی متهم نیز توسط مقامات دادسرا در همین مرحله انجام می‌­شود. از طرف دیگر شکایتی که از جرم سرقت مسلحانه شده است، ممکن است به شکلی باشد که ضابطین قضایی، با ارائه گزارشات مختلفی به مراجع قضایی، خواستار رسیدگی پرونده سرقت مسلحانه شوند، اما در هر صورت باید بدانید، که پرونده این جرم در دادسرا در دست بررسی ابتدایی قار می‌­گیرد.

در ادامه به بررسی نحوه رسیدگی و بررسی جرم سرقت مسلحانه، می­‌پردازیم. نحوه رسیدگی به این جرم به این شکل است که اگر مقامات دادسرا، با توجه به تحقیقات خود و همچنین با توجه به ادله، اسناد و مدارک موجود در پرونده، به این نتیجه برسند که متهم پرونده مرتکب جرم سرقت مسلحانه نشده است، قرار منع تعقیب متهم را صادر می‌­کنند.

از طرف دیگر، اگر مقامات دادسرا با توجه به تحقیقات و گزارشات و همچنین با توجه به اسناد، ادله و مدارک موجود در پرونده جرم سرقت مسلحانه، به این نتیجه برسند که متهم پرونده مجرم شناخته می­‌شود، باید قرار مجرمیت را صادر کرده، و پرونده را به دادگاه کیفری ارسال کنند.

در این مرحله پرونده سرقت مسلحانه به دست قاضی دادگاه کیفری، مجددا مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌­گیرد و در نهایت رای لازم الاجرا توسط قاضی صادر می­‌شود.

نکته قابل توجه در پرونده ­های مربوط به جرم سرقت مسلحانه این است که، زمانه که فردی متهم به انجام سرقت مسلحانه می‌­شود، این حق را دارد که در مرحله تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا و همچنین در مرحله رسیدگی توسط قاضی دادگاه کیفری به جرم، اسناد و مدارک کافی، مبنی بر رد اتهام سرقت مسلحانه، به دادگاه ارائه دهد. در این صورت قاضی با در نظر گرفتن این مدارک و بررسی آن­‌ها، حکم عادلانه را صادر می­‌کند.

وکیل جرم سرقت مسلحانه

وکیل جرم سرقت مسلحانه

پرونده‌های سرقت مسلحانه به دلیل جدی بودن و جرم شناخته شده طبق قانون، نیاز به حضور وکیل دارند. وکیل با داشتن مهارت، دانش و تجربه لازم در زمینه قوانین کیفری، می‌تواند بهترین راه‌حل‌ها را برای موکل خود پیشنهاد دهد و در دفاع از حقوق او در دادگاه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

همچنین، وکیل می‌تواند در مذاکرات با دادستان و قضات نقش مؤثری در این پرونده­‌ها ایفا کند و به بهبود شانس موکل خود در دادگاه کمک کند. به صورت کلی، حضور وکیل در پرونده‌های سرقت مسلحانه، بسیار ضروری است.

برای اخذ وکیل، مشاوره حقوقی و دریافت اطلاعات بیشتر با بنیاد وکلا، به صورت وکیل تلفنی، حضوری و آنلاین در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا