خانوادهنفقه

تعدیل نفقه زن و شرایط ارائه درخواست آن

مطابق قانون مدنی پرداخت نفقه زن از زمان خواندن صیغه عقد نکاح بر عهده مرد است، در ماده ۱۱۰۷ همین قانون صراحتا نفقه زن را این گونه تعریف شده است (نفقه هر آن چیزی است که زن در زندگی مشترک به آن احتیاج دارد)

بنابراین از لباس گرفته تا حتی هزینه های آرایشی زن جزو حقوق زوجه و از مطالبات وی می باشد.

نوشته های مشابه

بنابرین می توان اذعان نمود هرچیزی که برای سپری کردن زندگی لازم و ضروری باشد، جزوه نفقه است.

زن می تواند علاوه بر نفقه زمان حال بابت نفقه ایام گذشته ای که شوهر باید به او نفقه می پرداخته و نپرداخته است هم به دادگاه دادخواست دهد و مرد را ملزم به پرداخت نفقه نماید.

نفقه از زمان خواندن صیغه نکاح بر عهده مرد است و پرداخت آن ادامه دارد تا زمانی که زن طلاق بگیرد یا مرد فوت کند.

زن در ایام عده طلاق مستحق در یافت نفقه از جانب شوهر نخواهد بود، مگر این که نوع طلاق رجعی باشد.

حال که تعریف مختصری از نفقه زن بیان شد ممکن است برای مردانی که محکوم به پرداخت نفقه همسرانشان از جانب دادگاه شده اند این سوال مطرح شود که با توجه به شرایط اقتصادی و تورمی که بوجود آمده است راهی وجود دارد تا دادگاه در مبلغ حکم صادره تغییری ایجاد کند؟

در این مقاله ضمن تعریف تعدیل نفقه زن به این موضوع نیز خواهیم پرداخت که مرد برای ارائه درخواست تعدیل نفقه چه شرایطی بایسیتی داشته باشد.

تعدیل نفقه زن چیست؟

زنی که در ایام زندگی با همسرش مدتی هست که از او پولی بابت خرجی و نفقه دریافت نکرده است می تواند بابت نفقه ای که شوهر در گذشته و حال حاضر باید به او می پرداخته و نپرداخته است از او شکایت کند، تا دادگاه مرد را محکوم به پرداخت نفقه گذشته و حال زن کند.

همچنین اگر  مردی زنش را طلاق داده باشد و نوع طلاق رجعی باشد در مدت سه ماهی که زن باید عده سپری کند، مرد ملزم است به او نفقه پرداخت کند و اگر نکند دادگاه او را با درخواست زن ملزم به پرداخت نفقه خواهد کرد.

حال با تمام مواردی که گفتیم مرد ممکن است از طرف دادگاه محکوم به پرداخت نفقه زن شود که در این صورت بایستی مبلغ معینی را به عنوان نفقه به زن پرداخت کند.

زمانی که مرد با حکم دادگاه محکوم به پرداخت شد اما بعد از آن وضعیت اقتصادیش بهم ریخت یا دچار بیماری ای شد که نتوانست کار کند و درآمد داشته باشد یا هر دلیل قانع کننده دیگری داشت می تواند به دادگاه صادر کننده حکم محکومیت درخواست تعدیل نفقه زن را بدهد.

تعدیل به معنای بر قراری عدالت است، اگر مردی واقعا نتواند نفقه ای را که از طرف دادگاه به پراخت آن به زن محکوم شده است بپردازد و در پرداخت آن دچار مشت، سختی و ناتوانی شده باشد این حق را خواهد داشت تا از دادگاه صادر کننده حکم، بخواهد که در حکم صادره تغییری ایجاد کند و پرداخت مبلغ نفقه را کاهش دهد.

به این درخواست مرد از دادگاه درخواست تعدیل نفقه زن می گویند.

در صورت نیاز به مشاوره در این باره، می‌توانید از متخصصان و مشاوران حقوقی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

دادگاه با توجه به دلایلی که مرد در ضمیمه درخواست تعدیل نفقه بیان کرده است و آن دلایل را در جلسه رسیدگی دادگاه با استناد به اسناد و مدارک به قاضی دادگاه ثابت کرده است، همچنین با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری در امور نفقه، مبلغ تعیین شده نفقه زن را  کاهش می دهد.

شرایط درخواست تعدیل نفقه زن

گفته شد که اگر مردی در پرداخت نفقه ای که دادگاه خانواده تعیین کرده است تا به زنش بپردازد دچار سختی و مشکل بشود، می تواند به دادگاه درخواست بدهد که با تعدیل، میزان نفقه ای که تعیین کرده است را کاهش دهد.

حال ممکن است در ذهن مردان این سوال مطرح شود که چگونه می توانند دادخواست تعدیل نفقه زن را بدهند؟

در جواب این سوال باید گفت مرد از طرف هر دادگاهی که با حکم آن محکوم به پرداخت نفقه شده است باید به همان دادگاه هم درخواست تعدیل را تقدیم کند.

دادگاه با بررسی دادخواست تعدیل و دلایل و مدارکی که در ضمن آن از جانب مرد آورده شده است جلسه رسیدگی تشکیل می دهد.

در جلسه رسیدگی مرد بایستی بتواند با استفاده از دلایل و مدارک اعسارش از پرداخت نفقه را به قاضی دادگاه ثابت کند.

زمانی که مرد دلایلی که بابت آن خود را معسر از پرداخت نفقه اعلام کرده بود را در دادگاه به اثبات رساند، دادگاه با جلب نظر کارشناس نفقه و توجه به شرایط زندگی نفقه گیرنده در مبلغ تعیین شده بابت نفقه زن تعدیل ایجاد خواهد کرد و مبلغ نفقه را کاهش خواهد داد، اما مردانی که محکوم به پرداخت نفقه همسرانشان هستند نمی توانند به هر دلیلی چنین درخواستی را از دادگاه داشته باشند.

مردان محکوم به پرداخت نفقه بایستی برای ارائه دادخواست تعدیل نفقه شرایطی را داشته باشند که این شرایط عبارت است از:

  1. ارائه دادخواست تعدیل نفقه زن به دادگاه صادر کننده  حکم محکومیت مرد
  2. آوردن دلایل محکمه پسند که دلیل بر ناتوانی مالی برای پرداخت نفقه زوجه است، در ضمیمه دادخواست تعدیل نفقه.
  3. اثبات دلایل ارائه شده ضمن دادخواست تعدیل نفقه زن توسط مرد در دادگاه با استفده از اسناد و مدارک معتر و محکمه پسند
  4. معرفی کامل اموال، دارایی و درآمد ماهیانه خود  برا این که بتواند عدم توانایی برای پرداخت این میزان نفقه را اثبات کند.

 دادگاه با توجه به این شرایط حکم به کاهش و تعدیل نفقه زن می دهد.

درخواست تعدیل نفقه از طرف زن

زن هم مانند مرد می تواند به میزان نفقه دریافتی از جانب مرد اعتراض کند، نحوه درخواست تعدیل از جانب زن به این صورت است که زن با  ارائه دلیل به دادگاه، در مورد مبلغ نفقه دریافتی اذعان می کند که این مبلغ با توجه به شرایط بد اقتصادی یا تورم کفاف هزینه های زندگی او را نمی دهد و زن را دچار مشقت کرده است.

یا این که زن از منبع موثق با خبر شده است که مرد دارایی و اموال بدست آورده است یا وضع مالی او بهتر شده است و می تواند مبلغ بیشتری به عنوان نفقه به زن پرداخت کند.

با توجه به این موارد زن می تواند به دادگاه صادر کننده حکم محکومیت شوهر به پرداخت نفقه زن، درخواست تعدیل نفقه بدهد و ضمن این درخواست دلایلش را بابت افزایش میزان نفقه بیان کند و آن ها را به دادگاه اثبات کند، با اثبات این دلایل توسط زن در دادگاه، دادگاه در میزان مبلغ تعیین شده تعدیل ایجاد خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا