مهاجرت تحصیلی

چگونه در آزمون CAEL شرکت کنم

ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادا با آزمون CAEL انجام می‌گیرد و یک آزمون استاندارد زبان انگلیسی است که برای پذیرش در موسسات آموزش عالی در کانادا استفاده می‌شود. نتایج این آزمون نشان دهنده سطح زبان انگلیسی متقاضی برای تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا می‌باشد.

آزمون CAEL یک جایگزین منحصر به فرد برای سایر آزمون‌های استاندارد انگلیسی ارائه می‌دهد. زیرا یک آزمون عملکرد محور است. همچنین آزمون اکنون به عنوان CAEL CE (نسخه کامپیوتری) در دسترس است.

آزمون CAEL داوطلبان را به طور جمعی از طریق یک موضوع در انواع مهارت‌های خواندن و نوشتن ارزیابی می‌کند. در این مطلب تمامی مسائل مربوط به آزمون CAEL را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱

همه چیز درباره آزمون CAEL

ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی (CAEL) یک آزمون استاندارد زبان انگلیسی است که توانایی دانش‌آموز را در استفاده از زبان انگلیسی در سطح دبیرستان ارزیابی و مهارت‌های خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت کردن را که معمولاً در یک حوزه دانشگاهی استفاده می‌شود، آزمایش می‌کند.

این ویژگی آزمون CAEL را از سایر آزمون‌های مهارت زبان مانند سیستم آزمون بین‌المللی زبان انگلیسی (IELTS) یا آزمون زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TOEFL) متمایز می‌کند که مهارت زبان جهانی را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

این آزمون می‌تواند به عنوان جایگزینی برای تافل یا آیلتس برگزار شود، مگر اینکه دانشگاهی در طول فرآیند پذیرش، نمرات CAEL را مشخص کند. نمرات CAEL برای پذیرش دانشگاه در اکثر دانشگاه‌های کانادا و برخی از دانشگاه‌های ایالات متحده مورد قبول واقع می‌شود.

نکاتی برای موفقیت در آزمون CAEL کانادا

استفاده از کامپوتر را تمرین کنید. شما CAEL CE را روی رایانه خود آزمون می‌دهید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که با ماوس و صفحه کلید راحت هستید. تمرین با نمونه تست رایگان CAEL CE راه خوبی برای آشنایی با این قالب است.

به یاد داشته باشید که CAEL CE یک آزمون انگلیسی آکادمیک است. CAEL CE توانایی شما را در استفاده از زبان انگلیسی در زمینه دانشگاهی ارزیابی می‌کند. یکی از بهترین راه‌ها برای آماده شدن این است که تا جایی که می‌توانید خود را در زبان انگلیسی آکادمیک غرق کنید.

خواندن اخبار و مقالات مجلات؛ گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی در مورد مطالب دانشگاهی و نوشتن ژورنال و ایمیل برای انگلیسی زبانان ماهر را تمرین کنید.

از طیف وسیعی از واژگان و ساختارهای گرامری استفاده کنید. سعی کنید دامنه واژگان خود را در نوشتار و گفتار خود نشان دهید. از به کار بردن مکرر کلمات مشابه خودداری کنید.

آزمون CAEL

به یاد داشته باشید که از ساختارهای گرامری متنوع استفاده کنید و از جملاتی استفاده کنید که از نظر طول و پیچیدگی متفاوت هستند. در حین آماده‌سازی، حتی ممکن است بخواهید سیستمی برای پیگیری اصطلاحات جدید تحصیلی مانند استفاده از کارت‌های فهرست، دفترچه یادداشت یا نمودار در رایانه خود داشته باشید.

زمان خود را مدیریت کنید. بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمون، پیگیری زمان را در حین نوشتن یک آزمون دشوار می‌دانند. با این حال، در طول تست یک تایمر روی هر صفحه خواهید دید که به شما می‌گوید چقدر زمان برای آن بخش باقی مانده است. توجه به این تایمرها می‌تواند به شما کمک کند تا میزان سرعت خود را در طول آزمون بسنجید.

پاسخ‌های خود را چک کنید. اگر در حین تکمیل بخش‌های reading، listening یا writing آزمون زمان باقی‌مانده است، پاسخ‌های خود را بخوانید و مطمئن شوید که سعی کرده‌اید تا جایی که می‌توانید به همه سؤالات پاسخ دهید.


به طور خاص، سعی کنید چند دقیقه‌ای را صرف بررسی نوشته خود کنید و مطمئن شوید که به طور کامل به سؤال به صورت سازماندهی شده پاسخ داده‌اید و هیچ غلط املایی که می‌تواند بر وضوح پاسخ شما تأثیر بگذارد، ندارید.

واضح و با سرعت طبیعی صحبت کنید. به وضوح با میکروفون صحبت کنید، میکروفون باید نزدیک لب‌های شما باشد اما بدون لمس آن‌. این طبیعی است که وقتی عصبی هستید سریع صحبت کنید. سعی کنید سرعت خود را کم کنید و با سرعت عادی صحبت کنید.

نگران لهجه خود نباشید. روی لهجه خود تمرکز نکنید، مگر اینکه به طور چشمگیری ارتباط شما را محدود کند. در عوض، روی استفاده از گرامر خوب با واژگان دقیق و متنوع تمرکز کنید. مطمئن شوید که پاسخ‌های کامل را ارائه کرده‌اید.

یادداشت بردارید. هنگام انجام آزمون CAEL، کاغذ یادداشت و خودکار در اختیار شما قرار می‌گیرد. می‌توانید از آن‌ها برای یادداشت‌برداری در طول هر نقطه از آزمون استفاده کنید، اگرچه ممکن است بیان برخی ایده‌ها برای پاسخ‌های speaking یا writing خود بسیار مفید باشد.

بر دانسته‌های خود تمرکز کنید. ممکن است در یک قطعه خواندن یا شنیدن با کلمات دشواری روبرو شوید. نگران کلماتی که نمی‌فهمید نباشید. روی معنای کلی و قسمت‌هایی از متن که متوجه می‌شوید تمرکز کنید. گاهی اوقات ممکن است بر اساس دانش شما از کلماتی که در اطراف آن وجود دارد، یک کلمه جدید را استنباط کنید.

از انواع استراتژی‌های خواندن استفاده کنید. برای پاسخ دادن موفقیت آمیز به سؤالات بخش Reading، لازم نیست تک تک کلمات را بخوانید. در عوض، از راهبردهای خواندن، مانند اسکن کردن استفاده کنید. این‌ها ممکن است در مورد برخی از سؤالات ساده‌تر به شما کمک کنند و زمان بیشتری را برای صرف سؤالات دشوارتر بگذارند.

چه کسانی در آزمون CAEL شرکت می‌کنند

اگر به دنبال ادامه تحصیلات عالی و مهاجرت تحصیلی به کانادا پس از تحصیلات متوسطه ۱۰+۲ هستید، ارزیابی CAEL بخشی ضروری از درخواست شما برای تحصیلات تمام وقت در دانشگاه‌های کانادا خواهد بود.

برخی از دانشگاه‌های ایالات متحده نیز نمرات آزمون CAEL را می‌پذیرند، اما شما باید قبل از ارسال درخواست خود، این دانشگاه‌های خاص را شناسایی و تأیید کنید.

به طور کلی، دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که زبان اصلی آن‌ها انگلیسی نیست، نیاز به احراز مهارت زبان انگلیسی دارند. توجه داشته باشید که اگر در کانادا، ایالات متحده، بریتانیا یا هر کشوری که زبان اصلی آن انگلیسی است، در سه سال آخر دبیرستان، کالج یا دانشگاه تحصیل کرده‌اید، ممکن است نیازی به شرکت در آزمون CAEL نداشته باشید.

در چنین شرایطی، دانشجویان می‌توانند ریزنمرات رسمی را برای نشان دادن مدت زمان تحصیل دانشگاهی در این کشورها ارائه کنند. همچنین، برخی از دانشگاه‌های کانادا و دانشگاه‌های کشورهای دیگر مانند سوئد امتیازات CAEL را قبول می‌کنند اما لزوماً همان را در وب‌سایت خود تبلیغ نمی‌کنند.

۲

ساختار و قالب آزمون CAEL

آزمون CAEL مانند آزمون‌های دیگر دارای بخش‌های مختلفی می‌باشد. در حالت کلی بسیاری از آزمون‌هایی که برای ارزیابی زبان انگلیسی هستند از ۴ بخش تقسیم می‌شوند که reading، listening، speaking و writing را تشکیل می‌دهند.

افرادی که برای شرکت در آزمون اقدام می‌کنند باید بتوانند مهارت‌های خود را در تمامی این بخش‌ها ارتقا داده و نمره قابل قبولی را کسب نمایند و در مدت زمان معین، سوالات آن را پاسخ دهند.

آزمون CAEL نیز دارای ۴ بخش است: reading، listening، speaking و writing. مدت زمان کل: ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه

درباره آزمون CAEL

اولین بخش آزمون، reading

در این بخش دو متن ریدینگ به داوطلبان داده می‌شود. داوطلبان باید ایده و موضوع اصلی متن را بشناسند و آن را استنباط کنند، زبان و عبارات را در متن درک کنند، اطلاعات را سازماندهی نمایند و یک الگوی متوالی از رویدادها را در هنگام خواندن دنبال کنند.

مطالب استفاده شده در آزمون از این منابع اقتباس شده است: کتاب‌های درسی دانشگاه سال اول، مقالات روزنامه یا مجلات دانشگاهی، مجله، جزوات یا جزوات اطلاعاتی و اسناد دولتی.

مدت بخش اول آزمون: ۵۰ دقیقه

 listening، قسمت مهمی از CAEL

در این قسمت یک سخنرانی از پیش ضبط شده با همان موضوع قسمت reading به داوطلبان ارائه می شود. لازم به ذکر است که این فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود.

این سخنرانی برگرفته از برنامه درسی سال اول دانشگاه است. از داوطلبان خواسته می‌شود تا تکلیف را انجام داده یا به سؤالات مربوط به سخنرانی پاسخ دهند.

وظایف داوطلبان در این قسمت عبارت‌اند از: شناخت ایده اصلی، یادداشت برداری، تکمیل نمودارها، پر کردن جاهای خالی، سازماندهی و ثبت اطلاعات.

مدت زمان: ۲۰ دقیقه

بخش Speaking / آزمون زبان شفاهی

این بخش از آزمون CAEL آزمون شامل ۵ وظیفه است که در آن داوطلبان باید در مورد کار آکادمیک خود در کالج‌ها و دانشگاه‌ها صحبت کنند.

این وظایف شامل ارائه سخنرانی‌های کوتاه، انتقال اطلاعات، خلاصه کردن نکات کلیدی، گوش دادن و پاسخ دادن به بحث‌های گروهی است و فرد داوطلب باید توانایی انجام آن را داشته باشد.

همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد، لهجه داوطلب در این قسمت اهمیت زیادی ندارد و رسا و صحیح تلفظ کردن جملات بسیار مهم‌تر از لهجه می‌باشد.

مدت زمان: ۲۵ دقیقه

نوشتن یا writing بخش آخر آزمون

در این قسمت یک موضوع برای انشا در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان باید از اطلاعات بخش خواندن و شنیدن برای نوشتن مقاله خود استفاده کنند.

مقالات باید یک تا دو صفحه باشند. در ابتدای انشا از داوطلب خواسته می‌شود که به نفع یا مخالف موضوع ارائه شده بحث کند و در مورد مزایا و معایب موضوع یا موضوعات صحبت کند.

مدت زمان این بخش: ۴۵ دقیقه

همه چیز درباره آزمون CAEL

۳

ثبت نام آزمون CAEL و هزینه آن

در این قسمت مراحل ثبت نام در آزمون CAEL و هزینه آن را مورد بررسی قرار مي‌دهیم که افراد واجد شرایط و داوطلب می‌توانند از این طریق در آزمون CAEL شرکت نمایند.

مرحله ۱: می‌توانید به صورت آنلاین برای آزمون CAEL ثبت نام کنید. شما باید یک فرم آنلاین موجود در CAEL-Registration https://cael.ca/cgi-bin/cael_cgi/registration/registration_form.pl (هایپرلینک) را پر کنید. همراه با پر کردن مشخصات خود، باید جزئیات یک مدرک شناسایی معتبر (حداقل دو مورد) را وارد کرده و یک عکس نیز آپلود کنید.

** مدرک شناسایی می‌تواند یک پاسپورت معتبر با عکس و امضای اخیر، گواهینامه رانندگی یا هر شناسه عکس‌دار دیگری باشد که توسط یک مقام دولتی صادر شده است.

مرحله ۲: پس از پر کردن فرم ثبت نام، باید یک پروفایل آنلاین با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور ایجاد کنید. این نمایه به شما کمک می‌کند تا بلیط پذیرش و همچنین گزارش امتیاز خود را دریافت کنید. برای دریافت این جزئیات باید وارد شوید.

مرحله ۳: در این مرحله باید هزینه ثبت نام را پرداخت نمایید و به همین منظور روش پرداخت را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید آن را به صورت آنلاین پرداخت کنید، می‌توانید از طریق کارت اعتباری یا نقدی پرداخت کنید و اگر می‌خواهید هزینه را به صورت Money Order پرداخت کنید، باید آن را به دفتر CAEL پست کنید.

مرحله ۴: روی دکمه “ثبت نام” کلیک کنید. سیستم از شما می‌خواهد جزئیات را تأیید کرده و روی «بله» کلیک کنید.

مرحله ۵: درخواست شما برای ثبت نام ظرف ۳ روز کاری بررسی می‌شود. اگر ثبت نام شما موفقیت آمیز بود، یک ایمیل دریافت خواهید کرد که بلیط پذیرش آزمون شما را نشان می‌دهد. می‌توانید آن را از پروفایل خود دانلود کنید. با دقت روی آن بروید، از آن پرینت بگیرید و در روز آزمون با خود بیاورید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام و سایر جزئیات، به مکان‌های CAEL مراجعه کنید. مکان را انتخاب کنید و از تاریخ‌ها و مهلت‌ها و سایر جزئیات ضروری مطلع شوید.

شما همچنین می‌توانید زمان برگزاری آزمون را تغییر دهید، اما فقط برای یکبار.

نحوه امتیاز و نمره‌دهی در آزمون CAEL

گزارش امتیاز آزمون CAEL سطح مهارت انگلیسی را در ۴ زمینه reading، listening، speaking و writing نشان می‌دهد. امتیاز ارزیابی آزمون CAEL از رنج ۱۰ تا ۹۰ است.

 Range Proficiency Level Description
 ۹۰ Fluent Communicate easily and correctly in all academic and professional environments
 ۸۰ Expert High level of proficiency. Language is correct and flexible in different settings.
 ۷۰ Adept Uses accurate language in most situations.
 ۶۰ Advanced Demonstrate proficiency in academic and professional environments.
 ۵۰ High Intermediate Display some competency in academic or professional settings. Communication may go wrong at some settings.
 ۴۰ Intermediate Exhibit ability to understand and convey the complex ideas and arguments related to the academic or professional environment.
 ۳۰ High Beginner Communicate basic ideas about familiar topics in everyday context
 ۱۰-۲۰ Low Beginner Communicates with limited competency

 

تفسیر امتیاز آزمون

  • داوطلبانی که نمره بین ۷۰ تا ۹۰ آزمون CAEL را دارند، شرایط زبان انگلیسی را برای پذیرش در برنامه‌های مدرک موسسه کانادایی دارند.
  • داوطلبانی که نمره ۶۰ را کسب کرده‌اند، شرایط زبان انگلیسی را برای پذیرش در برخی از برنامه‌های مدرک موسسات کانادایی دارند.
  • داوطلبانی که نمره ۵۰ را کسب می‌کنند، شرایط زبان انگلیسی را برای پذیرش در چند برنامه مدرک موسسات کانادایی دارند.
  • داوطلبانی که امتیاز بین ۱۰ تا ۴۰ دارند باید سطح زبان انگلیسی دانشگاهی خود را برای پذیرش در برنامه‌های مدرک موسسه کانادایی افزایش دهند.

نکته قابل توجه این است که نتایج آزمون‌های انجام شده در دانشگاه کارلتون ظرف ۱۰ روز کاری پس از تاریخ آزمون قابل دسترسی است. داوطلبان برای تعیین نتیجه باید وارد پروفایل خود شوند.

نتایج آزمون‌های نوشته‌شده در مراکز آزمون کانادا و مکان‌های آزمون بین‌المللی ظرف ۲۰ روز کاری پس از تاریخ آزمون در دسترس است. داوطلبان برای تعیین گزارش نمره باید به پروفایل آنلاین خود وارد شوند.

**زمانی که نمرات در اختیار داوطلبان قرار گیرد ایمیل اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود. نتایج آزمون CAEL برای یک دوره ۲ ساله معتبر است.

آزمون CAEL چیست

۴

موسسات آموزشی که نمرات CAEL را می‌پذیرند

بسیاری از موسسات کانادایی وجود دارند که نمرات آزمون CAEL را می‌پذیرند، حداقل نمره مورد نیاز برای برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در موسسات آموزشی کانادا در دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف متفاوت است.

داوطلب متقاضی برای دریافت اسکان آزمون، باید حداقل ۱ ماه قبل از قرار امتحان، فرم درخواست اسکان ویژه را پر کند. ترتیبات ویژه در نتیجه ناتوانی پزشکی یا دلایل دیگر تنها در صورتی مورد پذیرش است که نامزد آزمون CAEL مدرکی برای حمایت از درخواست ارائه دهد.

در روز آزمون، شما باید موارد زیر را به همراه داشته باشید:

  1. عکس مدارک شناسایی
  2. بلیط ورودی
  3. خودکار یا مداد

تفاوت آزمون CAEL و آیلتس

آزمون CAEL و آیلتس دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم و عبارت‌اند از:

  • CAEL یک آزمون عملی است که بیشتر به زندگی واقعی مربوط می‌شود.
  • هر بخش از امتحان فقط بر یک موضوع متمرکز است. محل تست کوچک است و به راحتی آماده می‌شود.
  • بخش‌های دیگر آزمون را می‌توان به عنوان مرجع استفاده کرد و اغلب با یکدیگر قابل تایید هستند.
  • سوالات بسیار ساده هستند، با تبدیل مترادف کمتر کلمات کلیدواژه و تله‌های کمتر، یافتن پاسخ‌های دقیق و کسب نمرات بالا را برای دانش آموزان آسان‌تر می‌کند. فرمت آزمون از کلاس‌های درس کانادا گرفته شده است و برای دانشجویان بین‌المللی بومی بسیار مناسب است.
  • داوطلبان آزمون CAEL می‌توانند در آزمون کامپیوتری در منزل یا مرکز آزمون شرکت کنند. این انعطاف‌پذیری برای پذیرایی از آزمون‌دهندگان با شرایط مختلف است.

اما آزمون آیلتس دارای ویژگی‌های ذیل می‌باشد:

  • آیلتس بر اساس تئوری است و بر توانایی و نمرات بالا تاکید دارد. این امتحان به تدریج باعث “مهارت‌زدایی” می‌شود.
  • آیلتس به دانش گسترده‌ای نیاز دارد زیرا هر بخش شامل موضوعات مختلفی است. استاندارد نمره reading بالاتر است که نیاز به انباشت طولانی مدت دارد و بهبود سریع آن دشوار است.
  • واژگان و انواع سوالات متنوع هستند و استانداردهای writing آیلتس نیز بالا است و به آموزش و مهارت‌های طولانی مدت نیاز دارد.
  • کلمات تعیین کننده موقعیت کلمات کلیدی اغلب مترادف هستند و بسیاری از “تله‌ها” در سوالات وجود دارند.
  • آزمون باید در یک مرکز مشخص نوشته شود. ظرفیت محدود، ثبت نام رقابتی و دوره آزمون طولانی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا