آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟
در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید...
لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.
تلفن تماس:
شما میتوانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاهترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.
لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
میتوانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.
با اعترض به حکم گواهی عدم امکان سازش غیابی صادر شده جلسه رسیدگی در اواخر فروردین ماه سال ۹۲ برگزار شد و تا آبان ماه سال ۹۳ خبری از پرونده نبود ، تا اینکه اتفاقی شنیدم طلاق اجرا و ثبت شده است ، پس از مراجعه به دفتر دادگاه ، برگ گواهی اجرا و ثبت طلاق را تحویل گرفتم ، طلاق نوع خلع نوبت اول با بذل هدیه کلام الله مجید از مهریه توسط سردفتر گواهی گردیده بود. با مراجعه به سردفتر ، علت عدم دعوت از زوج را جویا شدم که گفته شد بر اساس متن دادنامه که نوشته شده بود زوجه می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق خود را مطلقه نماید آیا سر دفتر در اجرا و ثبت طلاق بدون دعوت از زوج تخلف نموده است ، در دادنامه اشاره ای به نوع و مقدار بذل نشده است. با توجه به بذل هدیه کلام الله مجید از طرف زوجه ، از سردفتر قرآن را مطالبه نمودم ، ولی سر دفتر گفت همسرت قرآن را بذل نموده و با وکالتی که از طرف زوج داشته خودش آن را تحویل گرفته است. در هر صورت با توجه به اینکه اینجانب مالک فدیه نشده ام و قرآن مورد نظر همچنان نزد وی می باشد ، آیا طلاق صحیح بوده است؟
با سلام و وقت بخیر
«خلع» به معنای جدا کردن و کندن آمده هر یک از زن و مرد ـمادامی که رابطه زوجیت بین آنها برقرار است ـ لباس دیگری قلمداد شدهاند، جدایی آنها از یکدیگر به منزله درآوردن لباس و کندن آن است. در بیان روایات و کلام فقیهان و مسلمانان، این جدایی با شرایط خاصی «خلع» و در اصطلاح فقه و حقوق، خلع آن است که زوجه به دلیل کراهتی که نسبت به زوج خویش دارد و بیم مخالفت و نافرمانی شدید او میرود، با توافق زوج مالی را به او میبخشد تا از قید زوجیت رها شود.
طلاق خلع مبتنی بر دو رکن است:
الف. تنفر و کراهت داشتن زوجه نسبت به زوج خویش، به گونهای که دوام زندگی را برای او یا هر دو مشکل ساخته است و منجر به نافرمانی، معصیت و بیتوجهی به تکالیف شرعی و قانونی و نیز احساسات و عواطف انسانی میشود.
ب. دادن مالی از سوی زن به مرد در مقابل انجام طلاق، تا وی را از زوجیت رها سازد؛ به گونهای که (زوج) در زمان عده حق رجوع نداشته باشد.
به مالی که زوجه میبخشد اصطلاحا فداء یا فدیه میگویند و میتواند عین، دین یا منفعت باشد. در خصوص مقدار آن نیز ضابطه مشخصی وجود ندارد و به نحوه توافق طرفین بستگی دارد که در این صورت ممکن است همان مهریه یا غیر آن یا مالی به ارزش کمتر یا بیشتر از مقدار مهریه باشد، همچنین نفقه که در ذمه شوهر است یا اجرت شیر دادن فرزند در مدت معین میتواند فدیه قرار گیرد.
پرداخت عوض، شرط تحقق طلاق خلع
در قانون مدنی ایران نیز طلاق خلع به همین نحو تعریف شده است، ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی مقرر میدارد: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر میدهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.» بنابراین زوجه باید عوض را پرداخت کند و به دلیل اینکه طلاق خلع از اقسام طلاق بائن است،
پس از تحقق آن مرد نمیتواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند؛ این در حالی است که زن میتواند به فدیه پرداختی به شوهرش در زمان عده رجوع کند و آن را پس بگیرد، هرچند مرد ناراضی باشد. در این صورت، زوج میتواند به همسرش رجوع کند.
در این که جواز رجوع زن مشروط به امکان صحت رجوع مرد است یا نه در صورت عدم امکان رجوع مرد ـ مانند آن که زن عده نداشته یا سه طلاقه باشد ـ رجوع زن نیز صحیح نیست ،نیز باید تنفر و کراهت وجود داشته باشد.
همچنین در این که صحت رجوع زن مشروط به آگاهی شوهر از آن است یا نه، اختلاف وجود دارد.
رجوع به بذل عمل حقوق به اراده زوجه واقع میشود اما با وجود یک جانبه بودن آن باید دارای شرایطی باشد:
۱-از جمله اینکه زوجه فقط در ایام عده میتواند به فدیه رجوع کند
۲- زوج باید در ایام عده از رجوع زوجه به بذل آگاهی یابد تا بتواند به طور متقابل حق خود را اعمال کند.
واضح است چنانچه زوج از این امر (رجوع زوجه به بذل) آگاهی نداشته باشد، رجوع زوجه به بذل باطل خواهد بود.
رجوع باید به گونهای باشد که زوج نیز توانایی رجوع به نکاح را داشته باشد.
با رجوع زوجه در طلاق خلع به بذل در این صورت طلاق رجعی میشود شوهر میتواند در ایام عده به زوجه رجوع کند.
هر چند زوجه راضی به این امر نباشد و اگر راضی به رجوع باشد، زوج میتواند رجوع کند، حتی اگر زوجه نسبت به بذل رجوع نکرده باشد.در واقع زوجه بذل را به زوج هبه غیر معوض کرده، یعنی راضی شده است که زوج بدون باز پس دادن بذل به او رجوع کند. با رجوع زوج، همان ازدواج قبلی احیا میشود و همان مهریه ثابت خواهد بود.
در فرض سوال شما چنانچه زوج به زوجه وکالت در طلاق تفویض کرده باشد و این موضوع در جلسه توافق شده و در دادنامه قید شده بدون حضورزوج طلاق جاری و ثبت خواهد شد.وکیل در طلاق وکیل در بذل و دریافت هدیه (قران)مورد نظر شماست.قطعا این موضوع توافق شده و با رضایت دو طرف بوده است.
موفق و موید باشید