لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا میتوان در دوران عقد، ناشزه بودن زوجه را اثبات نمود؟

پرسیده شده
۵ پاسخ ۳,۳۳۱ #97620059

با سلام
در دوران عقد به سر می بریم و زوجه در خانه پدری خود اقامت دارد با بروز اختلافات و متهم کردن بنده به عناوینی مانند ضرب و شتم، از تمکین عام و خاص سر باز می زند، با توجه به اینکه ایشان هنوز خانه پدری مستقر هستند،
آیا می توانم بخاطر عدم تمکین و عدم ملاقات با بنده ناشزه بودن ایشان را ثابت کنم؟

مشاوره حقوقی الزام به تمکین
۳,۰۷۲ مشاوره حقوقی الزام به تمکین تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل الزام به تمکین
۴,۵۱۹ وکیل الزام به تمکین آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۹ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۵ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام دوست عزیز
این موضوع از موارد اختلافی در حقوق ماست و عده ای معتقدند اگر خانم باکره باشد می تواند تا مهریه خود را نگرفته است تمکین نکند و عده ای دیگر معتقدند که منظور از تمکین در اینجا محدود به برقراری رابطه جنسی است یعنی تا بانو مهریه خود را کامل مطالبه نکرده می تواند از آنجام این وظیفه خوداری نماید و نظر من هم به این نظر نزدیک است چرا که با توجه به قانون اساسی که در اصل دهم بیان می دارد:
از آنجا که خانواده واحد بنیادی‏ جامعه ‏اسلامی‏ است ، همه قوانین و مقررات و برنامه ‏ریزی‏‏های‏ مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده ، پاسداری‏ از قداست آن واستواری‏ روابط خانوادگی‏ برپایه حقوق واخلاق اسلامی‏ باشد.
و سایر اصول دیگر قانون مزبور، هدف از تشکیل خانواده زندگی مشترک است و قانونی نمی توان وضع نمود که بر خلاف قانون اساسی باشد و هر تفسیری انجام می شود بایستی بر اساس این قانون باشد، ضمنا عده ای که معتقدند زن می تواند تمکین نکند به رای وحدت رویه ۷۱۸ مورخ ۱۳۹۰/۲/۱۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور استناد می نمایند و چنین استنباط می کنند که تمکین دو جهت عام و خاص دارد که مجموع آن ها می شود وظایفی که در قبال شوهر دارد حال اگر زنی تمکین عام کند یعنی فرضا به منزل شوهر برای زندگی بیاید ولی نزدیکی نشده باشد دیگر دارای حق حبس نیست. زیرا ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی گفته است که اگر زن به اختیار به ایفای وظایفی که از شوهر دارد اقدام نماید دیگر حق حبس ندارد و در این جا زن به یکی از وظایف خود در قبال شوهر که تمکین عام است اقدام کرده است به نظر وکلای خانواده گروه وکلای پارسای این نظر اشتباه است و برداشتی غلط از رای وحدت رویه مذکور است زیرا نویسندگان قانون مدنی در نوشتن مقررات مربوط به نکاح نظر به فقه شیعه داشته اند.
در فقه نظر مشهور حق حبس دایر مدار نزدیکی است اگر زن با اختیار به نزدیکی با شوهر رضایت دهد حق حبس وی ساقط می شود. زندگی در محل مورد نظر شوهر موجب اسقاط حق حبس او نمی شود حق حبس جنبه حمایتی از زنان دارد ولی اگر منظورشان این است که نه، حق حبس پا بر جاست ولی چون زن به اختیار تمکین عام کرده است علی رغم باکره بودن به او دیگر نفقه تعلق نمی گیرد نیز به نظر ما درست نمی باشد زیرا همانطور که توضیح داده شد منظور از ایفای وظایف زناشویی مندرج در ماده ۱۰۸۵ به عنایت به نظر مشهور فقها نزدیکی است. و ما بایستی از نظر مشهور فقها پیروی نمایم، در هر حال بنظرم شما بایستی درخواست تمکین بدهید و از دادگاه الزام خانم به تمکین را بخواهید.

می توانید بخاطر عدم تمکین و عدم ملاقات با بنده ناشزه بودن ایشان را ثابت کنید بشرطی که ایشان از حق حبس ناشی از باکره بودن و یا عدم نزدیکی بعد ازدواج استفاده نکند
وشما هم منزل و اثاث البیت را مهیا کرده باشید در هردو ی اینها وظیفه شما است فراهم کنید

اگر ایشان باکره باشند میتوانند از حق حبس استفاده نمایند و تا زمانی که مهریه را دریافت ننمایند میتوانند از شما تمکین ننمایند و نفقه هم دریافت کنند .

سلام . تا زمانب که زوجه باکره هست حق دارد تمکین نکند و این امر دلیل بر نشوز نیست .

با سلام ووقت بخیر
درصورت باکره بودن ایشون میتونه از حق حبس استفاده کند و درصورت باکره نبودن باید زوج منزل مستقلی را برای تمکین زوجه فراهم کند.