لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا مطرح کردن تصرف ملک بدون رضایت ما دادگاه حقی به ما اعطا می کند که سرقفلی پرداخت نکنیم؟

پرسیده شده
۳ پاسخ ۲۲۷ #82705910

موضوع: شکایت مستاجر به دادگاه جهت دریافت سرقفلی از مالک
در سال ۱۳۴۹ یک باب مغازه به متراژ ۷ متر مربع با اجاره ۵۰ تک تومان و ۲۰۰۰ تومان به عنوان" سپرده " به مدت ۳ سال با یک قولنامه دستنویس در شهرستان به مستاجر برای شغل بنگاه املاک داده شد. به دلیل بیماری مالک و در نهایت فوت مالک در سال ۱۳۵۴ عملا قرارداد فیما بین تمدید نشده است بعد از فوت مالک و انحصار وراثت توسط زوجه ایشان و نا آشنا بودن ایشان به امور املاک و شروع دوران انقلاب و بعد از آن آغاز جنگ عملا قرارداد تمدید نشده و مستاجر تا حدود سال ۱۳۶۴ یعنی حدود ۱۵ سال , ماهیانه ۵۰ تک تومان بابت اجاره واریز می کرد. در همان حوالی سال ۱۳۶۴ با شکایت زوجه مبنی بر افزایش اجاره دادگاه حکم به افزایش اجاره داده و در بازه زمانی ۱۳۶۴ تا حدود سال ۹۴ یعنی حدود ۳۰ سال با چندین بار شکایت این مبلغ ۵۰ تک تومان به ۴۰ هزار تومان رسید.
در ضمن در سال ۱۳۷۰ با شکایت زوجه دادگاه حکم صادر کرد که مستاجر موظف است که اجاره نامه رسمی تنظیم نماید ولی هربار مستاجر از موضوع سرباز می زد و عملا قرار داد جدیدی منعقد نگردید.در بازه زمانی ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۴ بارها درخواست تخلیه مستاجر به دادگاه اعلام شد ولی بدلیل نداشتن دانش حقوقی زوجه در این زمینه ,تخلیه مغازه میسور نشد.
در نهایت در سال ۱۳۹۴ زوجه با مراجعه به شورای حل اختلاف و شکایت تخلیه و تعدیل اجاره بها ,شورای حل اختلاف مستاجر را موظف کرد که اجاره ماهیانه۴۰ هزار تومان را به ۱۰۰ هزار تومان افزایش و سالانه ۱۰ هزار تومان به مبلغ اجاره اضافه نماید به طوری که از سال ۹۴ تا ۹۸ یعنی در باز ۵ ساله اجاره ماهیانه مغازه از ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان افزایش یافت.
لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این افزایش ۱۰ هزار تومانی اجاره توسط مستاجر انجام نشده است و همان مبلغ ۱۴۰ هزار تومان شهریور ۱۳۹۸ را پرداخت کرده است در صورتی که ۱/۷/۹۸ و ۱/۷/۹۹ باید سالانه ۱۰ هزار تومان به اجاره اضافه می کرد. در ضمن اجاره ۲ ماه جاری یعنی ۱/۷/۹۹ و۱/۸/۹۹ را نیز پرداخت نکرده است .
در ۵/۸/۹۹ مستاجر شکایت کرده که مطابق ماده ۱۹ قانون مالک و مستاجر سال ۵۶ ظرف ۲ هفته ، حق سرقفلی را محاسبه و پرداخت کرده و مغازه را تحویل بگیرید در غیر این صورت سرقفلی مغازه را به شخص دیگر واگذار می کنم و مالک حق هیچگونه اعتراضی ندارد.
لذا با توصیف موضوع فوق و اینکه مبلغ ۲۰۰۰ تومان سپرده بوده است و عملا هیچگونه کلمه سرقفلی یا موضوع اعطای سرقفلی در قرار داد ذکر نشده است ایا به مستاجر سرقفلی تعلق می گیرد و اینکه این حق را دارد که سرقفلی را به شخص دیگری واگذار کند با توجه به اینکه همیشه ما خواستار تخلیه ملک از ۳۰ سال قبل بوده ایم و ایشان به حکم دادگاه در سال ۱۳۷۰ مبنی بر تنظیم اجاره نامه رسمی هیچ توجهی ننموده و ایشان با تصرف ملک و عدم افزایش صحیح اجاره ماهیانه(مخصوصا ۲ سال است که افزایش سالیانه را انجام نداده است همچنین عد پرداخت اجاره ۲ ماه اخیر) عملا تخلیه ملک را انجام نداده است و به نوعی با عدم رضایت مالک آن را تصرف کرده است.
چه دفاعی را برای این موضوع پیشنهاد می دهید که بتوان با کمترین پرداختی به مستاجر ملک را تحویل بگیریم؟آیا به ایشان سرقفلی تعلق می گیرد یا خیر؟ یا اینکه ما به چه ماده قانونی یا چه موضوعی استناد کنیم که بتوانیم مغازه را تحویل بگیریم؟ آیا مطرح کردن تصرف ملک بدون رضایت ما دادگاه حقی به ما اعطا می کند که سرقفلی پرداخت نکنیم؟ اگر قرار باشد سرقفلی پرداخت شود این مبلغ چگونه محاسبه می شود و چه درصدی از قیمت ملک است؟ پروسه شکایت معمولا چه مدت زمان طول می کشد تا رای نهایی تجدید نظر صادر شود؟با توجه به اینکه مستاجر مسن است و احتمال فوت وی می باشد مغازه دست وراث مستاجر بیفتد برای مالک بهتر می شود یا بدتر می شود که بخواهد ملک را از مستاجر بگیرد؟
با توجه به ابلاغ احضاریه دادگاه در مورخه ۷/۸/۹۹ و فرصت دو هفته ای،ایا حتما دفاعیه خود را تا تاریخ ۲۱/۸/۹۹ باید تقدیم دادگاه کرد یا اینکه می توان تا چند روز بعد مثلا ۲۵ آبانماه هم جواب را داد؟
ممنون می شم که در این مهم مرا یاری کنید.

مشاوره حقوقی سرقفلی
۵۶۶ مشاوره حقوقی سرقفلی تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل سرقفلی
۴,۵۹۳ وکیل سرقفلی آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۴ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
۳ پاسخ برای این سوال ثبت شده

در این خصوص با توجه به طولانی بودن سوال مشاوره به صورت تلفنی یا حضوری امکان پذیر خواهد بود

با توضیحاتی که داده اید موضوع و قرارداد اجاره تابع قانون موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ بوده و چندین مورد تقاضای تعدیل اجاره نیز این امر را تایید میکند . بدیهی است مطابق قانون مذکور مستاجر مستحق دریافت حق کسب و پیشه در قبال تخلیه می باشد . (توضیح آنکه شهرهایی که قانون سال ۱۳۵۶ در آنها جاری می باشد به ضمیمه همان قانون درج شده و قابل بررسی است) .

سوالات طولانی را ازطریق مشاوره تلفنی مطرح کنید