لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

مبنای معافیت شهرداری از پرداخت قیمت آن قسمت از ملک که مشمول طرح مصوب می شود، چیست؟

پرسیده شده
۴ پاسخ ۲۸۹ #17956872

سلام خدمت وکلای محترم.

وفق تبصره ۳ ماده ۱۰۱ ق شهرداریها اصلاحی ۱۳۹۰ حداکثر بیست و پنج درصد از املاک مشمول اجرای طرح جامع و تفصیلی شهری علاوه بر ان بخش از ملک که به معابر و شوارع عمومی اختصاص می‌یابد بابت ارزش افزوده ناشی از تفکیک اراضی به شهرداری تعلق میگیرد. این در حالی است که به موجب قوانین متعدد بعد از انقلاب از جمله لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک مورد نیاز دولت و شهرداریها در اجرای طرحهای عمومی و عمرانی به صراحت دریافت هرگونه عوارض ناشی از ارزش افزوده اجرای طرح ممنوع اعلام شده بود همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی آراء متعددی ( از جمله رای وحدت رویه ۳۴۲۴ ) حکم به عدم جواز اخذ این وجوه و ابطال مصوبات مراجع اداری در خصوص جواز دریافت آن صادر نموده بود. با عنایت به مراتب معروضه آیا تبصره مزبور ناسخ قوانین سابق به طور کلی است یا مخصص آنهاست؟
سوال دوم: تبصره ۴ همان قانون اشعار دارد:کلیه اراضی حاصل از تبصره ۳ و معابر و شوارع عمومی ....که در اثر تفکیک ... ایجاد می شود متعلق به شهرداری است و شهرداری در قبال آن هیچ وجهی به صاحب آن پرداخت نمی کند. با توجه به اینکه ارزش افزوده ملک در اثر اجرای طرح به موجب تبصره ۳ اخذ می شود مبنای معافیت شهرداری از پرداخت قیمت آن قسمت از ملک که مشمول طرح مصوب می شود چیست؟ جمع این تبصره از ماده ۱۰۱ با قانون نحوه تملک اراضی.. _که اجرای طرح مصوب را منوط به تامین اعتبار و پرداخت قیمت عادله زمین کرده_ چگونه است؟

مشاوره حقوقی شهرداری
۷۲۸ مشاوره حقوقی شهرداری تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل شهرداری
۴,۵۹۳ وکیل شهرداری آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۵ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۵,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
۴ پاسخ برای این سوال ثبت شده

۲_ مبنای تملک بلاعوض شهرداری حقوق عمومی ست ...

سلام
ا _ آرا وحدت رویه و آرا دیوان عدالت اداری نمی توانند ناسخ قوانین عادی مصوب مجلس شورای اسلامی باشند

با سلام
ابتدا عرض کنم که ارزش افزوده انواع مختلفی داره شامل ۱.ارزش افزوده ملک ناشی از اصلاح حد ملک در بر گذر عمومی۲ .ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری۳ .ارزش افزوده ناشی از بین بردن فضای پارکینگ )توقفگاه( و استفاده دیگر از آن.۴ ارزش افزوده ناشی از تفکیک و افراز.۵ ارزش افزوده ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری۶.ارزش افزوده ناشی از سطح اشغال۷ .ارزش افزوده ناشی از افزایش تراکم اعیانات و غیره که تا کنون در تعرفه عوارض برخی شهرداریها آمده است . دراین خصوص شهرداریها دلایلی دارند مانند ؛تامین خدمات و هزینه های خدماتی ، هزینه های شهرنشینی و تامین نیازمندی های شهری و تامین منافع عمومی ، عدالت در پرداخت عوارض عمومی به لحاظ بهرمندی املاک خاص از امتیازات خاص به صورت تصادفی ! و غیره ... در این خصوص فتوای مقام معظم رهبری و آرای متعدد دیوان عدالت و نظریات شورای نگهبان و برخی قوانین و مقررات مانند ماده ۱۷۴ قانون برنامه پنجم یا همین تبصره ۳ ماده ۱۰۱ق.ش نیز وجود دارد .
به هر حال تعارضی حاصل شده و به نظر اخذ عوارض ارزش افزوده به دلیل لزوم اخذ عوارض در قبال ارائه ی مستقیم خدمات از سوی شهرداریها ، مغایرت با قانون نحوه خرید آنجا که آمده « معافیت املاک واقع در طرح ها از پرداختهرگونه عوارض» و مغایرت با قانون مالیات بر ارزش افزوده و... غیر قانونی است و قابل بررسی ! و نیاز است برای حل موضوع تکلیف قوانین ناسخ و منسوخ ، عام و خاص بودن قوانین موجود به نحوی مشخص گردد .
در خصوص قسمت دوم به عرض میرساند ؛ در قسمتی از سوال پرسیدید که «مبنای معافیت شهرداری از پرداخت قیمت آن قسمت از ملک که مشمول طرح مصوب می شود چیست؟» ، دوست گرامی در تبصره ۴ آمده کلیه اراضی حاصل از تبصره ۳ ... که در اثر تفکیک و افراز ایجاد میشود ، نه آن قسمت از ملک که در طرح مصوب قرار میگیرد ! تفکیک و افراز به تقاضای مالک یا مالکین انجام میشود و طبق ماده ۱۰۱ ق.ش ، تملک املاک در مسیر طرح های عمرانی یا همان ملک که در طرح مصوب قرار میگیرد طبق قوانین موضوعه دیگر. هر قانون مجرای خاص خود را دارد و خلط آن ها صحیح نیست .
البته در صورتیکه بیش از مقدار تعیین شده برای قدر السهم شهرداری ها در طرح قرار بگیرد شهرداری مکلف است با مالک طبق مقررات و قوانین مربوطه توافق نموده و رضایت مالکین کسب گردد . یا احتمالا از همین ملک قبلا در طرح قرار گرفته که تکلیف آن معلوم است و جزء سهم شهرداری قرار میگیرد .
ضمنا نظریه آقای دکتر عاشوری کاملا صحیح و توضیحات کافی بیان نموده اند .

باسلام
اولا، اقدام شهرداری ها در مورد تقاضای افراز و یا تفکیک اراضی که بر اساس ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری ها صورت می گیرد از مصادیق اجرای طرح عمومی نبوده و این دو اقدام امور متفاوت از هم هستند فلذا جهت احراز و تشخیص مقررات ناسخ و منسوخ نمی توان این دو مورد را با هم تلفیق، منطبق و یا قیاس نمود و به سخن دیگر؛ هر کدام از این موارد احکام خاص محسوب و موضوعا و حکما با هم متفاوت هستند.
ثانیا، سبب تملک رایگان اراضی مشمول تبصره های ۳ و ۴ ماده ۱۰۱ مرقوم (حکم قانونگذار = یعنی همان تبصره های مذکور) است قابل ذکر است که قبل از اصلاح ماده مذکور در ماده ۱۰۱ مصوب ۱۳۵۴ نیز به این تملک رایگان قانونی اشاره شده بود. به علاوه:
شاید تردید پرسشگر محترم ناشی از ظاهر ماده ۱۴۰ قانون مدنی باشد در صورتی که این ماده درمقام بیان حصر و یا احصاء اسباب تملک نبوده چرا که ایقاع مملک، مرور زمان مسقط حق مالکیت و حکم قانونگذار نیز (از جمله) اسباب تملک محسوب می گردند.