لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

مطالبه ضرروزیان عدم تنظیم سند موتور سیکلت و هزینه‌های دادرسی

پرسیده شده
۸ پاسخ ۴۹ #03098856

با سلام و خسته نباشید، شخصی یک دستگاه موتور خریداری نموده است در سال ۱۳۸۴ و در قولنامه دستی هیچ گونه ضرر و زیان و توضیحاتی داده نشده و فقط بیان شده وجه دریافت و سند زده شود به نام خریدار و تبصره خاصی ندارد. پس از دریافت وجه و تحویل موتور سیکلت، فروشنده به هر بهانه‌ای اقدام به سند زدن به نام خریدار نمی‌کند، با اینکه وجه را دیافت نموده؛
۱- آیا می‌توان ضرر و زیان عدم سند زدن و تاخیر در عدم اقدم به سند زدن نمود چون در قولنامه دستی اشاره به ضرر و زیان بابت عدم سند زدن نشده.
۲- آیا می‌توان هزینه دارسی و کارشناسی از شخص دریافت نمود؟ با توجه به اینکه هزینه کارشناسی و هزینه دادرسی درصدی از کل خواسته می‌باشد. در پایان آیا بهتر است در شورای حل اختلاف رسیدگی شود و هزینه کمتر است یا دادگاه؟ با تشکر سپاس از راهنمایی که می‌فرمائید.

مشاوره حقوقی اموال و مالکیت
۱۱۳ مشاوره حقوقی اموال و مالکیت تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل اموال و مالکیت
۱,۶۳۱ وکیل اموال و مالکیت آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۴ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
۸ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام
چون در قرارداد شرط در این مورد گذاشته نشده ، قابل مطالبه نیست . الزام به تنظیم سند رسمی مطرح و در صورت محکومیت هزینه کارشناسی و دادرسی تعلق میگیرد.

با سلام در خصوص مطالبه ضرر و زیان، از آنجایی که هیچ بندی در قرارداد وجود ندارد نمی‌توان خسارتی دریافت نمود، مگر اینکه اثبات شود از این بابت خسارتی به شما وارد شده است، مثلا بابت تاخیر در سند زدن، شما نتوانسته‌اید سهمیه سوخت دریافت نمایید. که در این صورت تعیین میزان خسارت با کارشناس است.

سلام، در مورد سوال اول پاسخ منفی است دریافت خسارت باید در قرارداد ذکر شود. در مورد سوال دوم کلیه هزینه دادرسی طبق ماده ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی قابل محاسبه است.

سلام و عرض ادب
درخصوص تاخیر در ایفای تعهد (تنظیم سند)؛ چون نوع تعهد، یک تعهد مالی نیست، ضرر و زیان فقط درصورتی متصور است که برای تاخیر در ایفای تعهد، وجه التزام قراردادی تعیین شده باشد که در مورد شما وجه التزامی تعیین نشده است لذا ضرر و زیانی به شما تعلق نمیگیرد.

درخصوص تنظیم سند؛ دادخواست الزام به فک و تعویض پلاک و تنظیم برگ سبز به نام خریدار، مسموع است لکن حتی درصورت اخذ حکم از دادگاه نیز، بنظر میرسد با توجه به عمر موتورسیکلت مورد تنازع، قابلیت تعویض پلاک آن در مراکز شماره گذاری میسور نباشد و در واقع حکم، قابلیت اجرا نداشته باشد لکن درهرحال اگر هنگام طرح دادخواست در دادگاه، در ستون خواسته های دادخواست خود، صدور حکم به جبران کلیه خسارت های دادرسی اعم از هزینه های طرح دعوا و رسیدگی به آن و نیز ارجاع کارشناسی و حق الوکاله وکیل احتمالی و غیره را نیز از دادگاه تقاضا کرده باشید؛ دادگاه هنگام صدور حکم، طرف مقابل را علاوه بر تعویض پلاک و تنظیم سند، به بازپرداخت و جبران کلیه هزینه های مزبور نیز محکوم میکند.
ضمنا این دعوا در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست و باید در دادگاه عمومی حقوقی مطرح گردد.

با سلام
خیر راجع به تاخیر در انتقال سند چون وجه التزامی در قرارداد پیش بینی نشده امکان مطالبه وجود ندارد. در نظر داشته باشید با توجه به عمر موتورسیکلت و فرسوده بودن آن، چنانچه دارای پلاک ملی نباشد نقل و انتقال در مراکز تعویض پلاک ممکن نیست.

سلام چون در قرارداد اشاره ای به موعد انتقال سند نشده بنابراین مطالبه خسارت آن امکان پذیر نمی باشد برای حل موضوع دادخواست مبنی بر الزام به تنظیم سند، هزینه دادرسی،هزینه کارشناسی نماید.

سلام
نظر به اینکه هیچ ‌شرطی در قرارداد ذکر نشده، می توانید دادخواست الزام به تنظیم سند نمایید و بعدا از صدور رای بنفع شما هزینه دادرسی را اخذ کنید