طلاق

هزینه طلاق غیابی چقدر است؟

هزینه طلاق غیابی در هر مرحله از طلاق متفاوت است و نمی‌توان هزینه ثابتی را در این زمینه تعیین کرد. از مرحله ابتدایی طلاق که شامل مشاوره طلاق است تا مرحله مراجعه به محضر و ثبت طلاق، همه آن‌ها مشمول پرداخت هزینه است.

همچنین هزینه‌های مربوط به داشتن وکیل را باید به هزینه طلاق اضافه نمود. البته که گرفتن وکیل در پروسه طلاق جنبه اختیاری دارد و زوجین می‌توانند با مشاوره‌های حقوقی اقدام به ثبت طلاق کنند.

طلاق غیابی برخلاف تصورات اشتباهی که در جامعه مرسوم شده است، نوعی از طلاق است که بر اساس قانون اگر خوانده دعوا در هیچ یک از جلسات دادرسی حضور نداشته و همچنین لایحه دفاعیه نیز ارائه نگردیده باشد، حکم طلاق به صورت غیابی صادر می‌شود.

در صورت عدم ابلاغیه دادگاه به صورت قانونی نیز امکان صدور رای غیابی طلاق وجود دارد. هزینه طلاق غیابی با سایر دعاوی طلاق تفاوت چندانی ندارد و خواهان باید طبق تعرفه مشخص شده اقدام به پرداخت هزینه نماید.

می‌توان اینگونه بیان کرد که هر مرحله از دعاوی طلاق، مشمول پرداخت هزینه است و در هر صورت افرادی که به دنبال طلاق گرفتن هستند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که ممکن است که هزینه‌های پرداختی برخلاف تصورات آن‌ها باشد.

از آن جهت که طلاق مراحل و پروسه طولانی دارد و در هر مرحله لازم است که هزینه‌های مشخصی پرداخت شود، در مجموع می‌توان گفت که هزینه طلاق غیابی در مقایسه با هزینه سایر دعاوی خانواده کمی بالاتر است.

از این حیث که مراحل طلاق، اجباری است، در هر صورت زن و شوهری که برای طلاق اقدام می‌کنند، باید هزینه‌های مرتبط با طلاق را نیز پرداخت کنند تا در صورت وجود شرایط قانونی بتوانند برای طلاق اقدام کنند.

از بین مراحل طلاق غیابی، می‌توان گفت که بیشترین هزینه طلاق در خصوص مرحله جلسات مشاوره است که طبق قانون در طلاق توافقی، حضور در مراکز مشاوره خانواده اجباری شده است و باید مراحل آن طی شود.

در خصوص اطلاع از هزینه طلاق غیابی در سال ۱۴۰۱ و تفاوت هزینه بین انواع طلاق و سایر موضوعات مرتبط در ادامه مطلب با ما همراه باشید. البته که شما همین حالا می‌توانید برای مشاوره حقوقی با مشاوره حقوقی تلفنی طلاق اقدام نمایید.

طلاق غیابی چیست؟

پیش از پرداختن به هزینه طلاق غیابی، ابتدا بهتر است که با این نوع طلاق آشنا شویم. طلاق غیابی نوعی از طلاق است که دادگاه طبق شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی اقدام به صدور حکم طلاق به شیوه غیابی می‌کند.

با مطرح شدن موضوع طلاق غیابی، غالبا تصورات به این شکل است که زوجین به صورت پنهانی و بدون اطلاع به دیگری برای ثبت طلاق اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

برای تعریف جامع و کامل طلاق غیابی می‌توان به ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی اشاره نمود. طبق این ماده، در صورتی که شخص خوانده، وکیل یا قائم مقام خوانده در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشته باشند یا به صورت کتبی طی ارائه لایحه، دفاعیاتی نیز از خود ارائه نکرده باشند و یا در صورت عدم ارائه ابلاغیه دادگاه به صورت واقعی، حکم صادره از طرف دادگاه در این شرایط به صورت غیابی می‌باشد.

طلاق زمانی غیابی است که شرایط مزبور را داشته باشد. طلاق غیابی بر اساس قانون با آنچه که در عرف مطرح می‌شود، تفاوت دارد و لازمه آن که طلاق به صورت غیابی باشد، این است که مشمول مقررات ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی باشد.

در تمامی دعاوی حقوقی از جمله طلاق، امکان این که طرفین دعوا به صورت پنهانی اقدام به طلاق گرفتن کنند، وجود ندارد و در هر صورت احضاریه دادگاه برای خوانده دعوا ارسال می‌شود.

زمانی دادگاه می‌تواند اقدام به صدور حکم طلاق غیابی کند که خوانده دعوا در هیچ از جلسات دادرسی حاضر نشده و یا به طریق دیگری اعلام حضور نکند.

حتی در صورتی که امکان حضور خوانده دعوا طلاق در دادگاه نیست اما می‌تواند با ارسال لایحه مکتوب حضور خود را به اطلاع دادگاه رسانده و در این صورت از صدور حکم طلاق به صورت غیابی خودداری کند.

البته که در طلاق توافقی نمی‌توان اقدام به صدور رای غیابی نمود، زیرا در این نوع طلاق، خوانده دعوا وجود نداشته و زن و شوهر به عنوان خواهان دعوا اقدام به طلاق توافقی می‌کنند.

طلاق غیابی توافقی

موارد پرداخت هزینه طلاق غیابی

افرادی که قصد ارائه درخواست طلاق به دادگاه را دارند، همواره در مورد میزان هزینه طلاق سوالاتی را مطرح می‌کنند و برایشان این سوال به وجود می‌آید که از زمان تقدیم دادخواست طلاق تا ثبت طلاق به صورت رسمی در محضر، باید چقدر هزینه کنند؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که هزینه‌های تعیین شده برای طلاق در همه انواع طلاق یکسان است و نوع طلاق نمی‌تواند تاثیری در تغییر تعرفه قضایی و سایر مراحل طلاق داشته باشد.

البته در طلاق توافقی که برخی از مراحل طلاق‌های یک طرفه را ندارد، هزینه‌های پرداختی کمتر است. در هر صورت در طلاق غیابی علی رغم این که درخواست طلاق از طرف مرد یا زوجه باشد، شامل همان هزینه‌هایی است که در طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زوجه مطرح می‌شود.

در این بخش قصد داریم به موارد پرداخت هزینه طلاق غیابی بپردازیم و مجموع هزینه‌هایی که لازم است زوجین در روند طلاق بپردازند، اشاره کنیم. بنابراین کلیات هزینه طلاق غیابی شامل موارد زیر است:

هزینه مشاوره طلاق

یکی از هزینه‌های اصلی در طلاق غیابی، هزینه مشاوره طلاق است. در قانون حمایت خانواده به شرکت در جلسات مشاوره اشاره شده و انجام این مرحله الزامی شده است. در واقع شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق برای زوجین اجباری شده و باید تمام جلسات مربوطه را شرکت کنند.

با توجه به اجباری بودن حضور در مراکز مشاوره خانواده، در این صورت زوجین تا زمانی که کلیه جلسات مشاوره را شرکت نکنند، امکان ادامه پروسه طلاق را ندارند.

نحوه شرکت در مشاوره طلاق نیز با ثبت نام در سامانه تصمیم انجام شده و در این صورت زن و شوهر با تعیین وقت مشاوره می‌توانند حضور در جلسات مشاوره طلاق را داشته باشند.

با توجه به این که احتمال سازش بین زوجین در جلسات مشاوره طلاق وجود دارد، در این صورت قانونگذار انجام این مرحله در طلاق را اجباری کرده است.

در هر صورت اگر ثابت شود که سازش بین طرفین امکان پذیر نیست، در این صورت مشاور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق را تحویل زوجین می‌دهد تا از طریق این گواهی بتوانند مراحل بعدی طلاق را انجام دهند.

تعداد جلسات مشاوره طلاق معمولا ۵ جلسه است که پرداخت حق المشاوره می‌تواند در ابتدای هر جلسه انجام شده و یا به صورت یکجا بعد از پایان این جلسات، پرداخت شود.

اجباری بودن جلسات مشاوره پیش از طلاق، سبب شده است تا برخی افراد اینگونه تصور کنند تا الزامی بودن این جلسات به واسطه جنبه مالی آن است تا زوجین متحمل پرداخت هزینه در این زمینه شوند.

محاسبه هزینه طلاق غیابی

هزینه نگارش متن دادخواست طلاق

هزینه دیگری که عموما در طلاق غیابی مطرح می‌شود، هزینه مربوط به نگارش متن دادخواست طلاق است. در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که نگارش متن دادخواست طلاق، زمانی متحمل هزینه است که خواهان بخواهد تنظیم دادخواست را بر عهده وکیل قرار داده و یا در این زمینه مشاوره حقوقی بگیرد.

در صورتی که درخواست دهنده طلاق بخواهد شخصا اقدام به تنظیم دادخواست کند، دیگری نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

البته به جهت آن که نگارش دادخواست طلاق نیاز به داشتن اطلاعات حقوقی و مهارت کافی در این زمینه دارد، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در روند رسیدگی به پرونده طلاق، بهتر است که تنظیم متن دادخواست توسط وکیل متخصص انجام شود.

مراجع قضایی توجه زیادی به شیوه نگارش متن دادخواست دارند و اگر ایراداتی در آن وجود داشته باشد، دادخواست تنظیم شده را رد می‌کنند. علاوه بر این که در قانون آیین دادرسی مدنی، نکات حقوقی زیادی پیرامون نحوه تنظیم دادخواست بیان شده است که رعایت این موارد در زمان نگارش دادخواست طلاق، ضروری است.

حال در مورد هزینه نگارش دادخواست طلاق توسط وکیل باید گفت که دستمزد وکلا در این زمینه متفاوت است و هر وکیلی ممکن است که دستمزدی را برای تهیه و تنظیم دادخواست تعیین کند.

در این زمینه اگر وکیل با تجربه اقدام به تنظیم متن دادخواست شما کند، طبیعتا هزینه بیشتری را در پی خواهد داشت.

هزینه ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی

ثبت دادخواست طلاق غیابی مستلزم پرداخت هزینه به دفاتر خدمات قضایی است. بعد از تکمیل فرآیند نگارش متن دادخواست حال دادخواست باید به ثبت برسد.

در این صورت شخص درخواست دهنده طلاق باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست تنظیم شده را به همراه مدارک مورد نیاز ضمیمه پرونده نموده و تحویل دهد.

یکی از مدارک مهمی که لازم است در زمان دادخواست طلاق، ارائه شود، گواهی صادره از مراکز مشاوره است که لازمه ثبت دادخواست طلاق می‌باشد. این گواهی نشان می‌دهد که متقاضی، در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت نموده و در این صورت می‌تواند برای ثبت طلاق اقدام کند.

با ثبت دادخواست طلاق، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه خانواده فرستاده شده و در این صورت می‌توان گفت که پرونده طلاق وارد مراحل دادرسی می‌شود.

هزینه ثبت دادخواست طلاق غیابی طبق تعرفه خدمات الکترونیک قضایی تعیین شده و در زمان مراجعه متقاضی لازم است که پرداخت شود.

هزینه مراحل دادرسی پرونده طلاق

با انجام مراحل قبلی، پرونده طلاق شامل مراحل دادرسی شده و خواهان باید روال عادی فرآیند ثبت شکایت در دادگاه را انجام دهد. هزینه‌ای که در این مراحل از افراد متقاضی گرفته می‌شود، طبق تعرفه تعیین شده صورت گرفته و در هر صورت طرفی که درخواست طلاق را داده است، برای آن که مرجع قضایی به تقاضای او رسیدگی کند، باید اقدام به پرداخت هزینه دادرسی نماید.

هر یک از دعاوی حقوقی، هزینه دادرسی خاص خود را دارد و در این زمینه مالی و یا غیر مالی بودن دعوا نیز مطرح می‌شود. در این صورت هزینه دادرسی طلاق غیابی نیز ممکن است که در هر یک از انواع طلاق تفاوت داشته باشد.

البته با توجه به این که طلاق، دعوایی غیر مالی است، هزینه آن در مقایسه با سایر دعاوی مالی قابل قیاس نیست.

لازم به ذکر است که اگر خواهان دعوا، امکان پرداخت تمام هزینه دادرسی طلاق را نداشته باشد، این امکان را دارد که درخواست اعسار بزند و در این صورت درخواست اعسار پرداخت هزینه دادرسی طلاق توسط مرجع قضایی بررسی می‌شود.

مخارج طلاق غیابی در ایران

هزینه داوری پرونده طلاق

در رویه طلاق یک طرفه، طبق قانون باید پرونده طلاق داوری شود. قبل از آن که دادگاه اقدام به صدور رای و رسیدگی به دعوا کند، طرفین را به امر داوری ارجاع می‌دهد. در رویه قضایی، داوری در پرونده طلاق چندان اهمیت ندارد و در نهایت نظر دادگاه تعیین کننده نتیجه پرونده است.

در هر صورت مرحله داوری نیز شامل پرداخت هزینه در طلاق غیابی می‌شود و میزان هزینه این مرحله بستگی به تعداد داوران دارد. در واقع هزینه داوری در طلاق بسته این که پرونده طلاق چه میزان داور دارد، تعیین می‌شود.

همانطور که در جلسات مشاوره با وکیل آنلاین نیز گفته می شود، داوری جز مراحل اصلی در روند طلاق غیابی محسوب می‌شود که البته در طلاق توافقی، این مرحله انجام نمی‌شود.

هزینه اعتراض به حکم طلاق

زمانی که دادگاه پرونده طلاق را بررسی نمود و اقدام به صدور حکم مقتضی کرد، طبق رویه قانونی در تمامی دعاوی حقوقی، امکان اعتراض به حکم دادگاه توسط طرفین دعوا وجود دارد.

بسته به این که رای دادگاه منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش شود یا خیر، هر یک از زوجین می‌توانند از طریق تجدید نظر خواهی، اعتراض خود را نسبت به حکم دادگاه اعلام کنند.

طبق قانون، از زمانی که دادگاه خانواده اقدام به صدور رای می‌کند، به مدت بیست روز فرصت تجدید نظر خواهی وجود دارد. دادگاه تجدید نظر اقدام به بررسی مجدد پرونده طلاق می‌کند و در نهایت ممکن است که حکم همان دادگاه بدوی تایید شود و یا این که رای جدیدی در این خصوص صادر شود.

با صدور رای از دادگاه تجدید نظر خواهی، امکان فرجام خواهی که شیوه دیگری از اعتراض به آرای محاکم دادگستری است، پرونده در دیوان عالی کشور بررسی می‌شود.

لازم به ذکر است که یکی دیگر از شیوه رایج به حکم طلاق غیابی، واخواهی است که طبق ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی، خوانده دعوا به جهت آن که در جریان رسیدگی به پرونده نموده می‌تواند درخواست واخواهی داده و به نحوی به حکم طلاق صادره به صورت غیابی، اعتراض کند.

دادگاه خانواده که اقدام به صدور حکم طلاق غیابی می‌کند، معمولا رسیدگی به درخواست واخواهی توسط همان مرجع یعنی دادگاه خانواده انجام می‌شود.

در هر صورت، انجام این مراحل مشمول پرداخت هزینه است و طرفی که به حکم دادگاه بدوی، اعتراض می‌کند، باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

هزینه ثبت طلاق در محضر

هزینه ثبت طلاق در محضر طبق تعرفه دفاتر رسمی ازدواج و طلاق صورت می‌گیرد. البته هزینه ثبت طلاق در شهرهای بزرگ نظیر تهران با شهرستان‌ها متفاوت است.

بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه، طبق مهلت سه ماه که قانونگذار تعیین کرده است، زوجین وقت دارند که برای ثبت طلاق در محضر اقدام کنند.

گفتنی است که زمانی می‌توان برای ثبت طلاق به محضر مراجعه نمود که حکم دادگاه قطعی شده باشد. حال در فرجه قانونی امکان ثبت طلاق و جاری شدن خطبه طلاق امکان پذیر است و زن و شوهر از یکدیگر قانونا جدا می‌شوند.

تاثیرات طلاق غیابی

هزینه طلاق غیابی در سال ۱۴۰۱

با بررسی موارد پرداخت هزینه در طلاق غیابی، می‌توان به این موضوع پی برد که بیشتر هزینه‌های پرداختی در طلاق شامل مرحله جلسات مشاوره و ثبت طلاق در دفترخانه است. در هر صوت در این بخش قصد داریم هزینه طلاق غیابی در سال ۱۴۰۱ را بررسی کنیم.

از آن جهت که تعرفه هزینه خدمات قضایی هر ساله تغییراتی پیدا می‌کند، هزینه طلاق غیابی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

در همین راستا، میزان هزینه ای که باید در طلاق غیابی از زمان ارائه دادخواست تا حضور در محضر برای ثبت طلاق پرداخت شود، شامل موارد زیر است:

  1. مرحله نخست در طلاق غیابی که مشمول پرداخت هزینه می‌شود، شامل هزینه جلسات مشاوره طلاق است. به طور معمول تعداد پنج جلسه برای مشاوره طلاق در نظر گرفته می‌شود که البته در صورت صلاحدید مشاوره، تعداد جلسات افزایش می‌یابد. در حال حاضر میزان هزینه هر جلسه مشاوره به طور تقریبی ۱۰۰ هزار تومن است که البته این مقدار هزینه در شهرهای مختلف یکسان نیست. در مجموع می‌توان هزینه حداقل پانصد هزار تومانی را برای این مرحله از طلاق غیابی در نظر گرفت.
  2. هزینه نگارش دادخواست توسط وکلا و افراد متخصص طبق عرف از میزان حداقل ۵۰۰ هزار تومن شروع می‌شود. البته که این میزان هزینه در بین تمامی وکلا یکسان نیست اما به جهت آن که تنظیم دادخواست طلاق در مقایسه با سایر دعاوی حقوقی، در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود، هزینه تنظیم آن به نسبت بالا نیست.
  3. همانطور که تنظیم دادخواست طلاق می‌تواند مشمول هزینه باشد، ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز می‌تواند دارای پرداخت هزینه باشد. با توجه به خدمات مختلفی که در دفاتر قضایی ارائه می‌شود، تعرفه هر یک از این خدمات با یکدیگر متفاوت است. اما به طور معمول هزینه ثبت دادخواست از ۴۰ هزار تومن شروع شده و بسته به تعداد صفحات پیوستی متفاوت است.
  4. هزینه مربوط به داوری در پرونده طلاق بر اساس تعداد داوران تعیین می‌شود و طبیعتا با افزایش تعداد داوران، هزینه پرداختی نیز افزایش می‌یابد. حدودا برای هر داور لازم است که مبلغ یک میلیون ریال پرداخت شود.
  5. هزینه مربوط به روش‌های اعتراضی به حکم طلاق که معمولا از میزان سی هزار تومان شروع می‌شود.
  6. مهم بخش هزینه دعاوی طلاق شامل مراجعه به محضر جهت ثبت واقعه طلاق است. بر اساس تعرفه تعیین شده از سوی محضر، هزینه مورد نظر در زمان ثبت طلاق، پرداخت می‌شود.

به طور کلی حق الثبت طلاق در دفترخانه معمولا هشتصد هزار تومان است که این هزینه‌ها در شهرهای بزرگ با شهرستان‌ها تفاوت دارد.

هزینه طلاق غیابی توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟

پرداخت هزینه طلاق غیابی عمدتا بستگی به این دارد که درخواست طلاق از طرف چه کسی باشد. در صورتی که طلاق از طرف شوهر باشد، به دلیل آن که شوهر خواهان دعوا است، طبق اصول دادرسی در پرونده‌های حقوقی، خواهان دعوا موظف است که هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

در طلاق غیابی که درخواست کننده طلاق، زوجه باشد، هزینه پرداختی باید از طرف زن انجام شود. در واقع زوجه در هر مرحله از پروسه طلاق، موظف است که هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کند. البته نحوه پرداخت هزینه در طلاق بیشتر جنبه عرفی دارد تا این که به مقررات قانونی آن اشاره شود.

هزینه وکیل طلاق غیابی

هزینه وکیل در طلاق غیابی

هزینه‌های مربوطه در طلاق غیابی در متن مقاله مورد بررسی قرار گرفت. در بین هزینه‌های گفته شده باید هزینه مربوطه گرفتن وکیل نیز به آن اشاره شود. این بخش از دعاوی طلاق اختیاری است و زوجین می‌توانند بدون وکیل طلاق نیز اقدام به طلاق گرفتن کنند.

اما به جهت آن که وکلای متخصص در طلاق سابقه طولانی در رسیدگی به پرونده طلاق دارند، پیشنهاد می‌شود که برای تسریع در انجام مراحل طلاق، اقدام به گرفتن وکیل نموده و یا این که قبل از اقدام قانونی برای طلاق، حتما با وکیل با سابقه مشاوره حقوقی داشته باشید.

به همین منظور برای داشتن وکیل و استفاده از مشاوره حقوقی طلاق با سامانه بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا