طلاق

گم شدن سند طلاق چه تبعاتی دارد؟

صدور سند طلاق یا همان برگه طلاق نامه در واقع آخرین مرحله در پروسه طلاق است که بعد از ثبت طلاق در محضر انجام می‌شود. زمانی که زوجین گواهی عدم امکان سازش را از دادگاه دریافت می‌کنند، طبق قانون می‌توانند به محضر مراجعه نموده و اقدام به ثبت طلاق کنند.

ارائه سند بلافاصله بعد از ثبت محضری طلاق انجام نمی‌شود، بلکه بعد از گذشت چند روز از ثبت طلاق در شناسنامه زن و شوهر، امکان دریافت برگه طلاق نامه وجود دارد.

به همان اندازه که سند ازدواج برای زن و شوهر اهمیت دارد، سند طلاق نیز حائز اهمیت بوده و در موارد مختلف این سند کارایی دارد. حتی در مواردی نیز زن و شوهر برای استفاده از امتیازات خاص، اقدام به طلاق گرفتن صوری نموده و سپس سند طلاق را نیز دریافت می‌کنند.

ارائه سند طلاق برای استفاده از وام مسکن و یا مستمری پدر فوت شده و همچنین معافیت فرزند از خدمت سربازی کارایی دارد و گم شدن سند طلاق می تواند دردسرساز باشد.

حال در مواردی ممکن است که زوجه مطلقه برای انجام کاری اقدام نموده باشد و از او برگه طلاق نامه، درخواست شود. در این صورت این امکان وجود دارد که به سند طلاق، دسترسی نداشته باشد.

اگر زوجین به سند طلاق دسترسی نداشته باشند، می‌توانند به جای اصل سند، رونوشت آن را تقدیم مرجع مربوطه نمایند. دریافت رونوشت و یا المثنی برگه طلاق نامه از محضری که صیغه طلاق و ثبت طلاق در آن انجام شده، قابل دریافت است.

مفقودی سند طلاق می‌تواند تبعات مختلفی برای زوجین داشته باشد و جدای از این که ممکن است زن و شوهر با مشکلاتی مواجه شوند، امکان سوء استفاده را برای زن و شوهر ایجاد می‌کند. گم شدن سند می‌تواند سبب سوء استفاده شخصی از زوجین شده و این موضوع همراه با تهدید نیز باشد.

علاوه بر این که احتمال کلاهبرداری و یا جعل سند طلاق مفقود شده وجود دارد که اگر در صورت گم شدن این سند، زوجین باید در همان ساعات ابتدایی، اقدامات لازم برای یافتن برگه طلاق نامه را انجام دهند.

برای جلوگیری از بروز سوء استفاده سند طلاق، توصیه می‌شود که برای رونوشت سند اقدامات لازم را انجام دهید و همچنین این موضوع را از طریق اداره پست نیز پیگیری کنید.

گاهی افرادی سند طلاق مفقود شده را پیدا کرده و آن را تحویل اداره پست می‌دهند. در ادامه مطلب توضیحات بیشتری به کمک وکیل طلاق را در خصوص عواقب و آثار سند طلاق مفقود شده، خواهیم داد.

آیا مفقود شدن سند طلاق برای زوجین عواقب دارد؟

هر سندی چه رسمی و غیر رسمی، به دلیل کارایی که دارند، اهمیت خاص خود را خواهد داشت. حال اگر یک سند رسمی، گم شود، می‌تواند مشکلاتی را برای مالکین آن به وجود آورد.

اسناد مرتبط با احوال شخصیه نظیر ازدواج و طلاق به دلیل آن که اطلاعات مربوط به نکاح و طلاق زوجین در آن نوشته می‌شود، حائز اهمیت بوده و زوجین باید اقدامات لازم را برای نگهداری آن‌ها انجام دهند.

سند طلاق که به آن برگه طلاق نامه نیز گفته می‌شود، شامل اطلاعاتی چون مشخصات زوجین، تاریخ ثبت طلاق شرح طلاق و نوع طلاق می‌باشد.

این سند زمانی صادر می‌شود که زوجین مراحل قانونی طلاق را در دادگاه انجام داده و قاضی نیز گواهی عدم امکان سازش را به زن و شوهر داده باشد و در این صورت اقدام به ثبت محضری طلاق می‌کنند.

صادر شدن سند طلاق در محضر انجام شده و زن و شوهر بعد از گذشت چند روز از ثبت محضر، می‌توانند این سند را از دفترخانه دریافت کنند. سند طلاق طبق خواسته زوجین در دو نسخه صادر شده و به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

گاهی این مشکل برای زوجین به وجود می‌آید که قصد انجام کار مشخصی را داشته که بایستی به مرجع مربوطه، سند طلاق ارائه کنند اما به این سند دسترسی نداشته و برگه طلاق نامه را گم کرده‌اند.

مفقود شدن هر سندی می‌تواند برای مالکین آن یک سری مشکلاتی به وجود آورد و این موضوع می‌تواند در خصوص سند طلاق نیز مطرح شود.

شاید سند ازدواج برای زن و شوهر اهمیت داشته باشد اما برای برخی از زوجین به دلیل آن که دیگر رابطه زوجیت بین آن‌ها پایان یافته و از هم طلاق گرفته‌اند، داشتن سند طلاق اهمیت خاصی ندارد.

اما اگر همین زوجین در خصوص عواقب گم شدن سند طلاق، مطلع باشند، در اسرع وقت برای گرفتن آن اقدام می‌کنند.

وجود سوء استفاده‌های احتمالی از اسناد مفقودی سبب نگرانی و آزرده خاطر افراد شده و در این صورت اگر زن و شوهر، سند طلاق خود را گم کرده باشند، احتمال این که سند در اختیار فرد دیگری قرار گیرد و از آن سوء استفاده کند، وجود دارد.

بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا مفقود شدن برگه طلاق نامه برای زوجین، عواقب دارد یا خیر، باید گفت که سند طلاق مانند اسناد رسمی دیگر، گم شدن آن‌ها برای زوجین عواقب جبران ناپذیر دارد و برای آن که از بروز سوء استفاده‌های احتمالی، خودداری شود، پیشنهاد می‌شود که در اسرع وقت و بدون معطلی برای گرفتن رونوشت یا المثنی سند طلاق، اقدام نمایید.

به همین بهانه در بخش بعدی، به تبعات گم شدن سند طلاق و همچنین موارد سوء استفاده احتمالی از این اسناد را به کمک مشاوره حقوقی آنلاین مورد بررسی قرار می‌دهیم تا زن و شوهری که مفقود شدن برگه طلاق نامه برای آن‌ها اهمیت ندارد، با تبعات این موضوع آشنا گردند.

اقدامات لازم بعد از گم شدن سند طلاق

تبعات گم شدن سند طلاق

سند طلاق که نشان دهنده طلاق گرفتن زن و مرد است، در موارد مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. زن و شوهری که اقدام به ثبت طلاق در محضر می‌کنند، می‌توانند بعد از گذشت مدت زمان مشخص، برای اخذ برگه طلاق نامه اقدام کنند.

همانطور که گفته شد، گم شدن سند طلاق، دارای تبعاتی برای زن و شوهر و به همین بهانه در این بخش، تبعات مفقودی برگه طلاق نامه را بررسی خواهیم کرد.

در هر صورت زمانی که زن یا مرد متوجه گم شدن طلاق نامه می‌شوند، یکی از دغدغه‌های فکری آن‌ها در این زمینه آن است که از سند طلاق چه سوء استفاده‌هایی قرار است که انجام شود.

در واقع باید گفت که هر سند و مدرکی که گم می‌شود یا اطلاعات آن در اختیار دیگران قرار می‌گیرد، احتمال سوء استفاده از آن وجود دارد و این موضوع در رابطه با سند طلاق نیز صدق می‌کند.

زن و مردی که از هم طلاق گرفته و به تبع آن نیز دارای سند طلاق هستند، در صورت مفقود شدن این سند، این سوال برای آن‌ها مطرح می‌شود که در صورت مفقود شدن آن چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟

در واقع آیا می‌شود از سند طلاق، سوء استفاده کرد و در صورت سوء استفاده از برگه طلاق نامه، چه عواقبی در انتظار زوجین خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که افرادی که مالک هر سندی محسوب می‌شوند، باید احتمال سوء استفاده از اسناد خود را توسط دیگران بدهند. حال اگر سند طلاق شما گم شده باشد، این احتمال را باید بدهید که افراد دیگر در حال انجام سوء استفاده از این سند هستند.

با توجه به این که سوء استفاده از سند طلاق گم شده وجود دارد، حال باید به این موضوع اشاره نمود که چه مواردی ممکن است که برای سوء استفاده از اسناد طلاق زوجین انجام شود؟ تبعات اصلی در رابطه با مفقودی سند طلاق، جعل و کلاهبرداری از چنین اسنادی است.

اسناد و مدارک مختلف، همواره در خطر جعل قرار داشته و سند طلاق نیز از این قضیه مستثنی نمی‌باشد. افراد سودجو به راحتی می‌توانند سند طلاق را جعل نموده و مشخصات خود و یا هر فرد دیگری را در برگه طلاق نامه عنوان کنند و از آن برای رسیدن به اهداف و منافع شخصی خود استفاده نمایند.

سودجویان می‌توانند با جعل سند طلاق اقدام به جرائم دیگری مانند کلاهبرداری نموده و در این صورت مشکلات زیادی را برای زن و شوهر به وجود آورند.

بنابراین تبعات اصلی گم شدن سند طلاق مربوط به سوء استفاده‌هایی نظیر جعل و کلاهبرداری است و برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، ضروری است که افراد بلافاصله بعد از مفقودی برگه طلاق نامه، نسبت به این سند، اعلام مفقودی برگه طلاق نامه را داشته و اسناد مرتبط با اعلام مفقود شدن سند را در اختیار خود قرار دهند تا در صورت لزوم آن را به دادگاه ارائه کنند. این مسئله همواره مورد تاکید وکیل تلفنی در جلسات مشاوره نیز می باشد.

اقدامات لازم پس از گم شدن سند طلاق

در بخش قبل به عواقب و تبعات مفقودی سند طلاق اشاره کردیم و بیان شد که اگر سند طلاق گم شود، سبب می‌گردد تا دیگران از برگه طلاق نامه زن و شوهر به نفع خود سوء استفاده کنند.

گاهی افرادی که سند طلاق خود را گم کرده اند، اقدام قانونی را در این زمینه برای اعلام مفقودی انجام نمی‌دهند و افراد سودجو، دست به انجام تخلفات مختلف به نام و هویت زن و مرد می‌کنند و در نهایت دچار مشکلاتی نیز می‌شوند.

با توجه به وجود مشکلاتی در رابطه با گم شدن برگه طلاق نامه، در همین راستا افراد باید اقداماتی را انجام دهند اما با راهکارهای قانونی بعد از مفقودی برگه طلاق نامه، آشنا نیستند.

کمک متخصص در گم شدن سند طلاق

در این بخش به بررسی اقداماتی که لازم است تا بعد از گم شدن سند طلاق انجام شود، می‌پردازیم.

قدم اول بعد از گم شدن سند طلاق این است که به سایت اداره پست در قسمت جستجوی اسناد مفقودی، مراجعه شود. این امکان وجود دارد که عموم مردم سند طلاق شما را پیدا کرده باشند و آن را تحویل اداره پست قرار دهند.

  • در این صورت اداره پست نیز سند طلاق مفقودی را در بخش امانات قرار می‌دهد تا در صورت یافتن صاحبان آن‌ها، اقدام به تحویل دادن سند به افراد کنند.
  • در صورتی که جستجو در وب سایت اداره پست جواب نداد، برای یافتن برگه طلاق نامه می‌توانید در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، اعلام مفقودی نمایید.
  • اعلام مفقودی سند طلاق سبب جلوگیری از سوء استفاده از این اسناد شده و همچنین اعلام مفقودی از برگه طلاق نامه، می‌تواند برای طرح دعوا جعل و یا کلاهبرداری در دادگاه کارایی داشته باشد.
  • برای اعلام مفقودی سند طلاق علاوه بر انتشار آگهی در روزنامه، می‌توان این موضوع را از طریق شورای حل اختلاف پیگیری نمود. برای این کار لازم است که ابتدا دادخواستی تنظیم شده و با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اعلام مفقودی برگه طلاق انجام شود.
  • اما مهم‌ترین اقدام بعد از گم شدن سند طلاق این است که به دفترخانه مراجعه شود و درخواست صدور رونوشت و یا المثنی طلاق نامه را دارد. فرد متقاضی برای دریافت سند طلاق لازم است که به همان محضرخانه‌ای مراجعه کند که ثبت طلاق و درج مهر طلاق در شناسنامه انجام شده است.
  • اگر اصل سند طلاق را گم کرده باشید، از این بابت نگرانی نداشته باشید، زیرا با مراجعه به محضر می‌توانید رونوشت برگه طلاق را دریافت کنید و برای انجام کار خود مورد استفاده قرار دهید.

پیگیری گم شدن سند طلاق

نکات مهم در مورد تبعات گم شدن سند طلاق

مفقود شدن برگه طلاق، تبعاتی برای افراد دارد که برای جلوگیری از بروز تخلفات از مفقود شدن این اسناد، زن و مرد باید اقدامات قانونی لازم را برای اعلام مفقودی و همچنین دریافت المثنی برگه طلاق را انجام دهید.

در صورتی که دسترسی به سند طلاق خود را ندارید، برای آن که از عواقب سوء استفاده‌های احتمالی، مصون بمانید، سریعا به یکی از مراجع قانونی برای اعلام مفقودی برگه طلاق اقدام نمایید.

مراجعی مانند اداره پست، دفترخانه ثبت طلاق و ازدواج، شورای اختلاف و غیره، برای اعلام مفقودی سند طلاق می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

حتی اگر سند طلاق برای شما کارایی ندارد و به نحوی به آن احتیاج ندارید، اما اگر این سند را به هر دلیلی گم کردید، توصیه می‌شود که سریعا و بدون معطلی، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

با توجه به این که احتمال جعل و کلاهبرداری از اسناد طلاق بعد از مفقودی وجود دارد، با اعلام مفقودی از طریق مراجع مزبور، در واقع همین کار یک مدرک معتبر و قانونی به شما می‌دهد تا در صورت طرح دعوا در دادگاه از آن به عنوان سند قانونی استفاده نمایید.

تبعات و عواقبی که ممکن است در زمان بعد از گم شدن سند طلاق برای شما به وجود آید، در متن مقاله به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفتند. سند طلاق اگر گم شود، می‌توان با مراجعه به دفترخانه، درخواست صدور رونوشت آن را نیز دارد و از این حیث مشکل خاصی ندارد.

اگر در رابطه با تبعات گم شدن سند طلاق، نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید با سامانه بنیاد وکلا در ارتباط باشید. علاوه بر این در خصوص هر نوع موضوعی در ارتباط با طلاق، سوالات مختلفی داشته که پاسخ آن‌ها را نمی‌دانید، از خدمات حقوقی این سامانه استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا