طلاق

در دادگاه طلاق چگونه حرف بزنیم؟

طلاق بر خلاف بسیاری از دعاوی حقوقی، مراحلی قبل از آن که پرونده در دادگاه طلاق مورد بررسی قرار گیرد، دارد و با انجام مرحله حضور در مراکز مشاوره خانواده، پرونده وارد پروسه دادرسی می‌شود.

طلاق بسته به این که از طرف چه کسی ارائه شده باشد، نحوه ثبت و رسیدگی به آن متفاوت است. درخواست طلاق از طرف زن با ارائه دلایل محکمه پسند ارائه می‌شود و در این صورت شیوه بررسی طلاق در دادگاه متفاوت می‌شود.

نوشته های مشابه

مراجع قضایی به راحتی اقدام به صدور حکم طلاق نمی‌کنند و لازم است که زوجین متقاضی طلاق، تمامی فرآیند و اقدامات قانونی لازم را در مورد طلاق انجام دهند تا در صورتی که دادگاه تشخیص دهد، حکم طلاق صادر شود.

اگر شرایط و مواردی که در قانون برای طلاق عنوان شده، به درستی رعایت شود، دیگر دادگاه نباید برای صدور گواهی عدم امکان سازش تعللی داشته باشد. در هر صورت برای صدور حکم طلاق در نهایت دادگاه تصمیم گیرنده است و می‌تواند حتی درخواست طلاق طرفین را نیز رد کند.

حضور در جلسات دادگاه در امور طلاق الزامی نیست و طرفین می‌توانند وکلای خود را در دادگاه حاضر کنند. اما طبیعتا اگر زن و شوهر در دادگاه حضور داشته باشند، می‌توانند اظهاراتی را بیان کنند که در روند رسیدگی به پرونده تاثیرگذار باشد.

زن و شوهر برای دفاع از حقوق خود می‌توانند وکیل طلاق بگیرند اما در هر صورت نحوه صحبت در دادگاه نیز اصول و شرایط خاص خود را دارد.

در تمامی دعاوی حقوقی از جمله طلاق، این موضوع حائز اهمیت است که زن و مرد چگونه صحبت داشته باشند. با توجه به این که هر صحبت و موضوعی که در دادگاه بیان می‌شود، به صورت مکتوب نوشته شده و به عنوان مستندات پرونده، ضمیمه می‌شود، در این صورت نحوه صحبت در دادگاه بسیار مهم است.

در مواردی که طلاق از طرف زن می‌باشد، نحوه صحبت کردن و اظهارات شوهر در دادگاه می‌تواند یکی از چالش‌های اصلی زوج در روند رسیدگی به پرونده طلاق باشد.

مواردی که طرفین دعوا در جلسات رسبدگی در دادگاه بیان می‌کنند، می‌تواند سبب شود تا دادگاه از صدور حکم طلاق منصرف شود و یا این که مبادرت به صدور گواهی عدم امکان سازش کند.

در هر صورت اگر قصد طلاق گرفتن را دارید و پرونده طلاق در حال رسیدگی در دادگاه است، ممکن است با این سوال مواجه شوید که چگونه باید در محضر قاضی و دادگاه، صحبت کنید و به نحوی طرفین را به چالش بکشید؟ در ادامه به نحوه صحبت در دادگاه در مورد دعاوی طلاق از نظر مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری می‌پردازیم.

تاثیرات اظهارات طرفین در دادگاه جهت رسیدگی به طلاق

طلاق بسته به این که از طرف چه کسی درخواست شده، روند رسیدگی به آن به این صورت است که ابتدا متقاضی باید در جلسات مشاوره شرکت کند و سپس با ثبت دادخواست طلاق، دادگاه به تقاضای خواهان به پرونده طلاق رسیدگی می‌کند.

سپس با انجام مرحله داوری و تشخیص دادگاه مبنی بر عدم سازش بین زوجین، حکم طلاق صادر می‌شود. با صدور این حکم و قطعی شدن آن، ثبت طلاق در محضر صورت می‌گیرد.

بخش مهمی از مراحل طلاق، حضور زوجین در جلسات رسیدگی دادگاه و اظهاراتی است که آن‌ها انجام می‌دهند. این که طرفین چه مطالبی را در دادگاه طلاق بیان می‌کنند، از لحاظ صدور حکم طلاق می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تصور کنید که پرونده طلاق به نحوی پیش می‌رود که امکان تایید درخواست طلاق از طرف زن وجود دارد اما شوهر با صحبت‌هایی که در دادگاه انجام می‌دهد، می‌تواند دادگاه را از صدور گواهی عدم امکان سازش، منصرف کند.

شاید به ظاهر این طور به نظر برسد که همان الفاظ و شیوه صحبت عامیانه را می‌توان در محضر دادگاه انجام داد در مورد دعاوی طلاق نیز نحوه صحبت پیش قاضی چندان کار سختی نیست. اما باید صراحتا در این زمینه اعلام کرد که تمام مراحل و فرآیند دادرسی حتی صحبت کردن زوجین در دادگاه نیز اصول و تشریفات خاص خود را دارد و در این صورت باید الفاظی را نزد قاضی به کار ببرند که جنبه ادبیاتی آن حفظ شود.

با توجه به این که مطالب و اظهارات زوجین می‌تواند تاثیر مستقیمی در پرونده طلاق داشته باشد، در این صورت توصیه می‌شود که زوجین حتما در جلسات دادرسی حضور داشته باشند تا بتوانند از حق و حقوق قانونی خود دفاع کنند.

حرف زدن در دادگاه طلاق

شیوه صحیح حرف زدن در دادگاه طلاق

همانطور که صحبت و اظهارت طرفین در دادگاه می‌تواند اثرات مختلفی در روند رسیدگی به پرونده طلاق داشته باشد، حال لازم است که با نحوه صحیح صحبت کردن در دادگاه طلاق، آشنا شویم.

در همه دعاوی که در دادگاه اقامه می‌شود، طرفین دعوا بهتر است که در وهله اول از بیان الفاظ توهین آمیز خودداری کنند و یا کنترل خشم و ناراحتی خود، واقعیات موجود در پرونده را بیان کنند.

در دعاوی طلاق، شیوه رفتار زوجین و چگونگی حرف زدن آن‌ها نزد قاضی، از موضوعات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشد. فردی که خواهان طلاق گرفتن است و دعوا طلاق را علیه فرد دیگر اقامه می‌کند، باید به نحوی در محضر قاضی صحبت کند که اظهارات او بتواند دلایل موجود در پرونده را به اثبات برساند.

دادگاه به طرفین وقت مشخصی می‌دهد و هر یک باید در زمان تعیین شده، اقدام به صحبت کردن کنند. برای آن که اظهارات در نزد دادگاه، تاثیرات بیشتری داشته باشد، طرفین پرونده طلاق می‌توانند وکیل بگیرند.

جز در مواردی که دادگه اجازه می‌دهد و شوهر یا زوجه می‌توانند به ارائه اظهارات خود بپردازند، در موارد دیگر تنها وکیل آن‌ها می‌تواند صحبت کند و یا این که دادگاه دیگر مهلتی برای بیان اظهارات، نمی‌کند.

با توجه به این که در رویه طلاق و اغلب دعاوی حقوقی، اجباری برای حضور طرفین در دادگاه نیست اما زمانی که زن و شوهر خودشان تصمیم به حضور در دادگاه می‌گیرند، باید به نکات و اصول صحیح نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق توجه خاصی داشته باشند.

بنابراین می‌توان گفت که شیوه صحیح حرف زدن در دادگاه طلاق، بسته به نوع طلاق دارد و سپس باید طرفین آداب و تشریفات خاص رسیدگی و مراحل دادرسی را رعایت کنند.

هر صحبت و موضوعی نباید در جلسه دادگاه بیان شود و ابتدا باید صحت مطالب بیان شده در جلسه دادگاه طلاق بررسی شود و سپس قاضی حکم مقنضی را صادر کند.

رعایت موارد ضروری نحوه صحبت کردن در دادگاه طلاق

نحوه حرف زدن و صحبت در جلسات دادگاه جدای از این که پرونده رسیدگی در ارتباط با طلاق است، بستگی به معیارهای مختلفی دارد و نمی‌توان یک رویه ثابت را برای تمامی پرونده‌ها در نظر گرفت.

البته زوجین باید در محضر قاضی، مقررات قانونی نحوه رفتار و صحبت با قاضی را تا حدودی مطلع باشند تا در این زمینه خلالی در روند رسیدگی پرونده به وجود نیاید.

در هر صورت یک سری موارد ضروری در نحوه صحبت و رفتار خواهان و خوانده دعوا طلاق وجود دارد که بایستی طرفین دعوا آن‌ها را در پرونده طلاق لحاظ کنند. این موارد همواره مورد تاکید وکیل آنلاین و حضوری می‌باشد. این موارد ضروری در صحبت خواهان و خوانده پرونده طلاق، عبارتند از:

  • شیوه صحبت کردن در دادگاه و شخص مستقیم قاضی باید توام با رعایت ادب و به دور از اظهارات توهین آمیز باشد. همچنین نحوه ورود به جلسه دادگاه از سوی طرفین باید بدون استرس و همراه با آرامش کافی باشد و علاوه بر قاضی، بهتر است که رعایت ادب و احترام نیز به طرف مقبل دعوا انجام شود.
  • در زمانی که قاضی دادگاه در حال صحبت و ارائه مطالبی است، زوجین نباید وارد صحبت او شده و به نحوی خللی در رسیدگی به پروده وارد کنند. در صورتی که زوجه و یا شوهر قصد صحبت کردن را دارند، باید ابتدا از قاضی کسب اجازه کنند و در صورت اجازه می‌توانند اظهاراتی را بیان کنند.
  • در صورتی که شوهر مطالبی را در دادگاه برای دریافت حکم طلاق دریافت کرد که بر خلاف واقعیات موجود باشد، زوجه نباید عصبانی شود و با لحنی توهین آمیز، پاسخ شوهر را بدهد. بلکه باید در این زمینه صبور باشد تا موعد وقت صحبت او فرا برسد و در زمان مناسب اقدام به بیان مطالبی نماید.
  • کمک گرفتن از وکلا و متخصصین حوزه طلاق می‌تواند به نحوه صحبت کردن طرفین دعوا در جلسات دادگاه تاثیرگذار باشد. فرد وکیل در جلسات مشاوره حقوقی به شما یاد می‌دهد که چطور بتوانید از حق خود دفاع نموده و اظهارات خود را مستند و قانونی بیان کنید.
  • خودداری از حرف زدن در جلسه دادگاه طلاق در حین عصبانیت و این موضوع باعث می‌شود تا نظر قاضی را در صدور حکم طلاق تحت الشعاع قرار دهد. همچنین پیش از حرف زدن در دادگاه، زن و شوهر باید از حق و حقوق قانونی خود که در زمان طلاق به آن‌ها تعلق می‌گیرد، مطلع باشند تا بتوانند دفاعیات مناسبی از خود داشته باشند. البته که در موارد ضروری، زن و شوهر می‌توانند در جلسات دادگاه سکوت کنند تا در نهایت دادگاه تصمیم گیرنده نهایی برای رفع اختلافات آن‌ها باشد.

صحبت نزد قاضی طلاق

نحوه صحبت کردن در دادگاه طلاق از طرف مرد

در پرونده‌های خانواده خصوصا طلاق که بحث جدایی زن و مرد و خاتمه پیدا کردن رابطه زوجیت مطرح است، در جلسات دادگاه، اظهارات و مطالب زیادی بیان می‌شود و از ابن رو شیوه صحبت کردن در امور طلاق بسیار حائز اهمیت است که طرفین دعو باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

بیان اظهارات زوجین می‌تواند در تغییر عقیده و نظر قاضی تاثیرگذار باشد و در هر صورت، خواهان و خوانده دعوا باید به صحبت‌هایی که نزد قاضی می‌کنند، دقت کافی داشته باشند.

حال در این بخش می‌خواهیم که با نحوه صحبت کردن در دادگاه طلاق از طرف مرد، آشنا شویم. در دعوا طلاق از طرف مرد، خواهان این دعوا شوهر و خوانده نیز زوجه است. در نظام حقوقی ایران، طلاق حفی است که قانونگذار به مرد داده است و می‌تواند از این حق در راستای طلاق دادن همسر خود استفاده کند.

طلاق از طرف مرد بدون دلیل و با پرداخت حقوق مالی زوجه انجام می‌شود. شوهر اگر بتواند تمام حقوق همسر خود را پرداخت کند و یا وضعیت مهریه و دیگر حقوق زوجه، معلوم شود، می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

با توجه به این که مرد برای طلاق نیازی به دلیل ندارد، اما حتی الامکان بهتر است که در دادگاه به نحوی صحبت کند که ارائه درخواست طلاق، همراه با دلیل محکمه پسند باشد.

در واقع می‌توان گفت که برای دادگاه تنها چیزی که در بررسی پرونده طلاق به خواست شوهر وجود دارد، این است که حوق مالی زوجه پرداخت شده است یا خیر که در صورت اثبات این موضوع، حکم طلاق صادر می‌شود و در غیر این صورت،  امکان صادر شدن گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق وجود ندارد.

نحوه صحبت کردن و اظهارات زن و مرد در طلاق از طرف شوهر بهتر است که به صورت مجزا بررسی شود و از این رو شیوه حرف زدن طرفین دعوا در دادگاه طلاق از طرف مرد، اصولا طبق رویه موارد زیر انجام می‌شود:

اظهارات شوهر (خواهان) در جلسه دادگاه

در طلاقی که درخواست نها از طرف شوهر می‌باشد، خواهان دعوا شوهر است و در این صورت نحوه صحبت کردن و اظهارات شوهر در جلسه دادگاه، باید مطابق با شیوه اصولی اظهارات خواهان دعوا باشد.

شوهر برای آن که بتواند از زوجه جدا شود، تنها باید این موضوع را به اثبات برساند که تمام حقوقی که طبق قانون به زوجه در زمان طلاق تعلق می‌گیرد را پرداخت کرده است.

اصولا دادگاه شوهر را ملزم به ارائه دلیل نمی‌کند اما اگر قاضی از مرد بپرسد که چرا قصد طلاق دادن همسر خود را دارد، باید بتواند حداقل یک دلیل موجهی را بیان کند.

البته اگر شوهر دلیل قانونی مانند عدم تمکین زن داشته و به همین جهت تقاضای طلاق کرده است، دادگاه او را از پرداحت حقوق مالی زوجه به غیر از مهریه معاف کند.

صحبت‌هایی که مرد در طلاقی که طبق خواسته او ارائه شده بیان می‌کند، عمدتا در ارتباط با پرداحت حق و حقوق همسر است. در واقع شوهر باید صحبت‌هایی را در دادگاه انجام بدهد که اثبات کننده ادعای او یعنی تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه باشد.

البته که دادگاه به صرف اظهارات شوهر، پرداخت شدن مهریه و نفقه و سایر حقوق زوجه را تایید نمی‌کند، بلکه اثبات این موضوع برای دادگاه، از طریق اسناد و مدارک ارائه شده صورت می‌گیرد.

اظهارات زوجین در دادگاه طلاق

اظهارات زوجه (خوانده) در جلسه دادگاه

زوجه در طلاق از طرف شوهر، به عنوان خوانده دعوا شناخته می‌شود که نحوه صحبت کردن او باید جنبه دفاع کردن در برابر اظهارات شوهر یا همان خواهان دعوا باشد.

در طلاق از طرف مرد، صحبت‌هایی که زوجه انجام می‌دهد، چندان تاثیر زیادی در صدور حکم نخواهد داشت. در واقع اگر زوجه در دادگاه بگوید که مخلفات طلاق گرفتن است، مخالفت او دلیلی نمی‌شود که دادگاه، گواهی عدم امکان سازش را صادر نکند.

صحبت‌های زوجه در جلسه دادگاه بیشتر باید به دفاع از حق و حقوق خود مانند مهریه باشد و اگر هنوز مهریه و دیگر حقوق خود را دریافت نکرده است، باید این موضوع را در دادگاه بیان کند.

در واقع می‌توان گفت که زوجه تنها می‌تواند در این دعوا، نسبت به عدم دریافت حق و حقوق مالی خود اعتراضاتی را بیان کند. در صورتی که شوهر مدعی است که نفقه خانم در تمام طول دوران زندگی پرداخت شده است، اما زوجه ادعای دیگری دارد، باید با مطالبی که در دادگاه عنوان می‌کند و همچنین اسناد و مدارک ارائه شده، عدم پرداخت نفقه از طرف شوهر را اثبات کند.

لازم به ذکر است که زوجه حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی نسبت به حکم صادره را دارد و در این صورت می‌تواند حتی مانع از طلاق گرفتن یک طرفه شوهر شود.

در دادگاه طلاق از طرف زن چگونه صحبت کنیم؟

موارد طلاق از طرف زن در قانون بیان شده است و طبق شرایط قانونی، زوجه می‌تواند به صورت یک طرفه درخواست طلاق کند. یکی از شرایط اساسی طلاق از طرف زوجه، این است که باید برای طلاق و جدایی از شوهر، دلایل محکمه پسند داشته باشد.

در صورت داشتن دلیل در طلاق، مخالفت شوهر مانع از صدور حکم طلاق نمی‌شود. در این صورت زوجه می‌تواند حتی بدون رضایت شوهر نیز برای طلاق اقدام کند.

مواردی که زوجه به استناد آن‌ها امکان ارائه درخواست طلاق را دارد، شامل عسر و حرج زوجه، عدم پرداخت نفقه زن، اجرای یکی از شروط ضمن عقد نکاح و وکالت در طلاق باشد. از جمله این غیبت و ترک شوهر نیز می‌تواند به عنوان دلیلی برای ارائه طلاق از طرف زن باشد.

در صورتی که دلیل زوجه برای طلاق، عسر و حرج است، باید اشاره به مصادیق عسر و حرج در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی داشته باشد. گفتنی است که در هر صورت موضوع و دلیل بیان شده از طرف زوجه باید معسر بودن او را نزد قاضی به اثبات برساند.

در واقع زوجه باید به دادگاه بگئید که رفتارهای که شوهر در زندگی انجام می‌دهد، مانند صرف مواد مخدر و یا مشروبات الکی، به نحوی است که اولا دوام زوجیت را مختل کرده و ثانیا تحمیل این وضع برای زوجه دیگر قابل تحمل نیست.

در مقابل اظهاراتی که زوجه انجام می‌دهد، شوهر باید تمام ادعا و مطالب بیان شده او را انکار کند. انکار دلایل مطرح شده از طرف زوجه برای طلاق، نیاز به ارائه مدرک و مستند موجهی دارد. در واقع شوهر باید به قاضی بگوید که به همسر خود علاقه مند است و وضعیت زندگی او خوب و پایدار است.

در واقع اگر اظهارات و دلایل بیان شده از طرف زوجه در دادگاه به اثبات برسند، صدور گواهی عدم امکان سازش امکان پذیر است. بنابراین شوهر اگر تمایل به زندگی با همسر خود را دارد، باید طبق اصول صحیح در دادگاه صحبت کند که در نهایت قاضی تحت تاثیر اظهارات او قرار گرفته و از صدور حکم طلاق خودداری کند.

در طلاق از طرف زوجه، دادگاه طبق مستندات و مدارک موجود و همچنین اظهاراتی که طرفین انجام می‌دهند، حکم طلاق را صادر می‌کند. بنابراین نحوه صحیح حرف زدن در دادگاه بسیار مهم است و در این صورت طرفین یاشد به مطالبی که بیان می‌کنند، توجه و دقت خاصی داشته باشند.

صحبت وکیل طلاق

چگونگی حرف زدن در دادگاه طلاق توافقی

شیوه حرف زدن در طلاق توافقی با طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن، کاملا متفاوت است. این نوع طلاق بر پاسه توافق زن و مرد صورت می‌گیرد و جالب است بداند که دعوایی علیه شخصی در طلاق توافقی اقامه نمی‌شود.

در واقع در متن دادخواست طلاق توافقی، ستون مربوط به مشخصات خوانده خالی گذاشته می‌شود و مشخصات زن و مرد به صورت مشترک در بخش خواهان قید می‌شود.

سوالاتی که قاضی از طرفین می‌پرسد، جز سوالات ساده طلاق بوده و عمدتا پیرامون تعیین تکلیف حق و حقوق زوجه و حضانت فرزند در دادگاه طلاق توافقی، اظهاراتی بیان می‌شود. قاضی از زوجین می‌خواهد که توافق نامه طلاق را در اختیار او قرار دهند و در این صورت طلاق بر مبنای توافق طرفین نیز انجام می‌شود.

در این صورت اظهارات زوجین در دادگاه، به صورت توافقی و مشترک انجام می‌شود و اگر مشکل خاصی در روند رسیدگی به پرونده وجود نداشته باشد، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود.

دریافت مشاوره حقوقی پیرامون نحوه حرف زدن در دادگاه طلاق

در متن مقاله در مورد این که زن و شوهر باید در جلسه دادگاه چه مطالبی را بیان کنند و این که چه اظهاراتی باید از سوی طرفین صورت گیرد، توضیحاتی داده شد. اما اگر همچنان قصد دارید که اطلاعات بیشتری در مورد شیوه و اصوال کلی صحبت و فن دفاع در دادگاه، به دست آورید، می‌توانید از سامانه بنیاد وکلا، مشاوره حقوقی دریافت کنید.

در مشاوره حقوقی طلاق این سامانه، یاد می‌گیرید که نزد دادگاه چه صحبت‌هایی را انجام دهید و چطور در برابر اظهارات طرف مقابل دعوا به صورت مستند و مستدل، از حق خود دفاع کنید. برای ثبت مشاوره حقوقی حضوری و غیر حضوری با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا