مهاجرت کاری

چگونه مهاجرت کاری به کانادا انجام دهم

مهاجرت کاری به کانادا یکی از انواع مهاجرت است که بسیاری از افراد آن را انتخاب کرده و انجام می‌دهند. عمده‌ترین دلیل مهاجرت کاری به کانادا این است که افراد با استفاده از آن می‌توانند زندگی جدیدی را در کانادا آغاز نمایند.

مهاجرت کاری به کانادا به این دلیل توسط آن کشور نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد که نیروی کار در کانادا اندک است و نیاز به ورود نیروی کار بیشتر به این کشور می‌باشد.

بسیاری از افراد، به صورت سالانه از داخل ایران برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام می‌نمایند و با توجه به تخصص و مدرک تحصیلی، برای موقعیت‌های شغلی مرتبط درخواست داده و رزومه ارسال می‌کنند.

۱

درباره مهاجرت کاری به کانادا

مهاجرت کاری به کانادا شرایط و ضوابط خاصی را دارا است که در این مطلب به تمامی آن‌ها پرداخته می‌شود. مهاجرت کاری به کانادا آسان نیست و مانند مهاجرت تحصیلی به کانادا به کانادا و دیگر انحاء مهاجرت، با سختی‌هایی همراه است.

مزیت مهاجرت کاری به کانادا برای بسیاری از افراد این است که می‌توانند پس از آن اقامت دائم کانادا را دریافت نموده و همراه با درآمد مناسب، امرار معاش نمایند.

برای انجام مهاجرت کاری به کانادا، می‌توانید شخصا یا با کمک افراد متخصص در زمینه مهاجرت اقدام نمایید. مبرهن است که افراد خبره و باتجربه، بهتر می‌توانند به شما کمک کرده و روند اخذ ویزا را تسریع نمایند.

مهاجرت کاری به کانادا

شرایط مهاجرت کاری به کانادا

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که برای مهاجرت کاری به کانادا نیاز به وجود پیشنهاد شغلی است. شایان توجه است که اگر فردی پیشنهاد شغلی در کشور کانادا داشته باشد راحت‌تر می‌تواند به این کشور مهاجرت کند اما این نوع از مهاجرت برای افرادی که پیشنهاد کاری ندارند و خودشان می‌خواهند اقدام کنند، غیرممکن نیست.

افرادی که کم‌مهارت هستند و مهارت‌های تخصصی ندارند نیز می‌توانند برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند چرا که کشور کانادا اعلام کرده است که نیاز به نیروی کار ساده دارد و مشاغلی مانند کشاورزی، سرایداری، پیش‌خدمتی و غیره نیز مورد استقبال هستند.

در ذیل شرایط مهاجرت کاری به کانادا، می‌توان به سن اشاره کرد و معمولا افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال برای این کشور نیروی کار مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

همچنین در شرایط عمومی مورد نیاز برای مهاجرت کاری کانادا، می‌توان به مدرک تحصیلی اشاره کرد که فرد مهاجر باید حداقل دارای لیسانس باشد.

مدرک زبان و سابقه کاری نیز حائز اهمیت هستند و برای مدرک زبان نیاز است که فرد دارای مدرک آیلتس با نمره حداقل ۶.۵ معادل  CLB 8 بوده و دارای سابقه کاری مرتبط دست کم ۱ سال باشد.

نحوه دریافت ویزای کاری

دریافت ویزای کاری کانادا و مهاجرت کاری به کانادا از طرق مختلفی امکان‌پذیر می‌باشد. هر فردی می‌تواند از راه‌های مورد نظر خود برای دریافت ویزا اقدام نماید و در صورت دارا بودن شرایط آن را اخذ کند.

دریافت ویزای کاری کانادا با توجه به تخصص و مدرک تحصیلی و نوع ویزایی که به شما تعلق می‌گیرد متفاوت است و مدت زمان‌ آن نیز یکسان نیست. در ادامه انواع ویزا برای مهاجرت کاری به کانادا را بررسی می‌کنیم.

۲

انواع ویزای کاری کانادا

ویزای کاری کانادا انواع مختلفی دارد و طیف‌های گوناگونی از افراد می‌توانند از آن استفاده نمایند. برای مثال یکی از آن‌ها مخصوص افراد تاجر است که به عنوان بازدیدکننده تجاری سفر می‌کنند و نیاز به دریافت ویزای کاری مدنظر ما ندارد.

یکی دیگر IMP یا برنامه جابه‌جایی بین‌المللی است و دولت کانادا به کارفرمایان اجازه استخدام نیروی کار خارجی می‌دهد. برای دریافت این ویزای کار توسط کارفرما، نیاز است که ثابت نماید که اشتغال نیروی کار خارجی، منافع قابل توجهی برای آن کشور دارا می‌باشد.

ویزای کار پرستاران خانگی نیز یکی دیگر از انواع آن است که در صورتی که افراد آن را دریافت کنند، شاید اقامت دائم کانادا نیز به آن‌ها تعلق بگیرد.

همچنین می‌توان به ویزای کاری بعد از تحصیل اشاره کرد که به افراد فارغ‌التحصیل شده در کانادا، اجازه اقامت در مدت زمان بیشتر یا به صورت دائم را می‌دهد.

علاوه بر موارد فوق، انواع دیگر ویزای کاری کانادا مثل LMIA یا مجوز کار بدون نیاز به تاییدیه وزارت کار و ویزای کاری برای همسر و بستگان و غیره اشاره کرد.

کاریابی در کانادا پس از مهاجرت

کاریابی در کانادا یا هر کشور دیگری، نیازمند دارا بودن مهارت و تخصص در یک زمینه یا زمینه‌های مختلف است تا فرد بتواند با ارائه درخواست به مجموعه‌های مختلف، کار مورد نظر خود را پیدا کند.

اگر بخواهید در کانادا یک کار مرتبط با تخصص و مهارت خود داشته باشید، بهتر است که سابقه کاری مرتبط در همان کشور و یا مدرک تحصیلی از کشور کانادا را دریافت کرده باشید تا راحت‌تر بتوانید برای یافتن شغل مرتبط اقدام کنید.

این‌ به این معنا نیست که بدون سابقه کاری نمی‌توانید شغل پیدا کنید، بلکه باید در وب‌سایت‌های کاریابی و موسسات مربوط به پیدا کردن کار در کانادا جست و جو کنید و برای شرکت‌های معتبر رزومه بفرستید.

همچنین شما می‌توانید رزومه خود و برخی اطلاعات را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده تا آن‌ها شغل مناسب شما را پیدا کرده و برای شرکت مربوطه، رزومه‌تان را ارسال کنند.

نکته لازم به ذکر این است که مدرک تحصیلی برای دریافت جاب آفر و مهاجرت کاری به کانادا می‌تواند مدرک فنی و حرفه‌ای باشد اما فقط در شرایط خاص و در برخی رشته‌ها و مشاغل خاصی امکان‌پذیر است. بنابراین در حالت کلی باید مدرک دانشگاهی داشته باشید.

وب‌سایت‌های کاریابی در کانادا

برای کاریابی در کانادا وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارد و پلتفرم‌های گوناگونی به این منظور طراحی شده‌اند. در این قسمت چند مورد از معروف‌ترین وب‌سایت‌ها که برای مهاجرت کاری به کانادا مورد نیاز هستند را بررسی می‌کنیم.

اولین مورد سایت کاریابی CareerBuilder است که فرد می‌تواند به شکل آنلاین و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و علاقه و… شغل مورد نظر خود را پیدا کند. شما می‌توانید از طریق وبلاگ آن نیز اطلاعات مورد نیاز درباره مهاجرت کاری و مشاغل مورد علاقه خود را به دست آورید.

یکی دیگر از سایت‌های کاریابی Robert Half است که معتبرترین و برترین موسسه کاریابی در کانادا می‌باشد. از طریق این سایت متقاضیان می‌توانند در کانادا و کشورهای دیگر در سراسر جهان، کار پیدا کنند. کاریابی از طریق این سایت به صورت آنلاین و آفلاین ممکن می‌باشد.

درباره مهاجرت کاری به کانادا

سومین بستر نیز مخصوص خود کشور کانادا است و Eluta نام دارد. افراد با عضویت در کانال‌های اطلاع‌رسانی این بستر می‌توانند اخبار و اطلاعات مربوط به مهارت خود را دریافت نمایند و همچنین با قرار دادن رزومه و مشخص کردن علایق خود، از بین پیشنهادهای کاری موجود، هر کدام را که خواستند انتخاب نمایند.

سایت کاریابی  Jobboom نیز گزینه مناسبی می‌باشد و مخصوص آگهی‌های شغلی استان کبک است. در این سایت نیز فضایی برای کارفرمایان و جویندگان وجود دارد که با ارسال رزومه توسط کارجویان، کارفرمایان بتوانند آن را مشاهده نمایند و از این طریق ارتباط برقرار شود.

در سایت Indeed نیز هزاران آگهی شغلی و غیره وجود دارد که کارجویان می‌توانند آگهی‌های مدنظر خود را در آن مشاهده نمایند.

لینکدین LinkedIn نیز امروزه از بزرگترین شبکه‌های اجتماعی مربوط به کاریابی در سراسر جهان است. با توجه به این که بسیاری از افراد در سراسر جهان از این بستر استفاده می‌کنند، امکان کاریابی و دریافت جاب آفر افزایش پیدا کرده و افراد می‌توانند به شکل آسان‌تری شغل مناسب خود را از طریق این پلتفرم پیدا کنند.

بسترهای دیگری مانند Workopolis  و Simply Hired و Monster  نیز وجود دارند که افراد متقاضی برای کاریابی می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند.

مهاجرت کاری به کانادا از طریق پایلوت آتلانتیک

برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک در نتیجه همکاری دولت کانادا و ۴ استان مجاور اقیانوس اطلس است و منظور از این ۴ استان، نیو برانزویک، نووااسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و  نیو فاندلند و لابرادور هستند.

این برنامه این امکان را برای کارفرما و نیروی کار فراهم می‌کند که بتوانند با هم در ارتباط قرار گیرند و اگر کارفرمایان نتوانستند نیروی کار مورد نیاز خود را از همان نواحی یا منطقه‌های مجاور انتخاب کنند، از مناطق دیگری آن‌ها را به کار گیرند.

بنابراین با توجه به این برنامه، افراد می‌توانند از کشورهای دیگر هم برای کاریابی درخواست دهند و اگر واجد شرایط باشند و کارفرما نیز آن‌ها را بپذیرد، اقامت دائم در کنار کار دریافت می‌کنند.

بنابراین افراد می توانند برای مهاجرت کاری به کانادا از طریق این برنامه اقدام نمایند و یک کارفرمای ثبت‌شده و کار مورد نظر خود را پیدا کنند. یافتن یک سازمان ارائه دهنده سرویس اقامت نیز لازم است و باید شغل و برخی موارد دیگر توسط استان مورد نظر تایید شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه‌های مهاجرت استانی

برنامه‌های مهاجرت استانی برای مهاجرت کاری به کانادا مختلف هستند. به این معنا که هر استان برای انتخاب کارگران واجد شرایط، برنامه و معیارهای خاص خود را دارد.

با این وجود، دولت‌های استانی با توجه به برنامه‌های مهاجرت استانی خاص خود، افراد واجد شرایط و کسانی را انتخاب می‌کنند که کاملا بر معیارهای مورد نظرشان منطبق هستند و مفید می‌باشند.

برای پر کردن درخواست از طریق برنامه PNP افراد می‌توانند از طریق اکسپرس اینتری و درخواست کاغذی اقدام کنند.

برای این کار لازم است که برای استان یا منطقه مورد نظر برای مهاجرت درخواست دهید و در صورتی که واجد شرایط بودید، از طرف استان برای ویزای PR معرفی شوید و برای دریافت آن اقدام کنید.

مهاجرت کاری به کانادا چگونه است

۳

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار

اقامت کانادا از طریق کار دارای انواع مختلفی می‌باشد و دریافت اقامت دائم در هر کدام شرایط خاصی را دارد که بررسی خواهیم کرد.

برای مثال مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر، اقامت دائم را اعطا می‌کند اما این شرایط در صورت دریافت جاب آفر ممکن نیست و به صورت ۱۰۰ درصدی اقامت دائمی دریافت نمی‌کنید.

اما ممکن است که در برخی شهرها و موارد خاصی اقامت دائم نیست در کنار کار اعطا شود که افراد باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

مدارک لازم مهاجرت کاری به کانادا

علاوه بر دریافت اجازه کار در کانادا و ویزای کار، شخص متقاضی باید اسناد و مدارک دیگری را نیز همراه خود داشته باشد. 

مدارک مورد نیاز عبارت‌اند از:

  • ۲ قطعه عکس
  •  از شخص متقاضی و اعضای خانواده وی
  • گذرنامه معتبر یا سند مسافرتی 
  • شواهدی مبنی بر برآورده نمودن الزامات شغلی در آینده
  • تکمیل فرم اطلاعات خانوادگی (IMM5645)
  • در صورت لزوم گواهی D’Acceptation du Quebec
  • اثبات روابط با همسر، فرزندان و شرکای کاری
  • فرم درخواست اجازه کار (IMM1295)
  • لیستی از بررسی اسناد تکمیل شده (IMM5488)
  • فرم استفاده از نماینده (IMM5476)(در صورتی که نماینده‌ای از طرف شما این کار را انجام می‌دهد باید این فرم را تکمیل نمایید)

مجوز نیروی کار خارجی در کانادا

مهاجرت کاری به کانادا و سپس دریافت مجوز کاری، شرایطی را دارا می‌باشد و به آن مجوز کاری، LMIA که مخفف The Labour Market Impact Assessment است می‌گویند.

دریافت این مجوز پیش از استخدام یک نیروی کار خارجی لازم است و اداره استخدام و توسعه اجتماعی کانادا آن را صادر می‌کند. 

بنابراین افرادی که قصد استخدام یک نیروی خارجی را داشته باشند، باید این مجوز را دریافت نمایند. برای مهاجرت کاری به کانادا لازم است که کارفرمای شما نیز این مجوز را داشته باشد و اگر مجوز کار LMIA مثبت باشد به این معنا است که برای آن موقعیت شغلی، هیچ شهروند کانادایی مناسب نیست و حتما باید نیروی کار خارجی استخدام گردد.

اما در صورتی که این مجوز کاری، منفی باشد به این معنا است که نیروی کار کانادایی برای آن شغل وجود دارد اما با این حال کارفرما تمایل به استخدام نیروی کار خارجی نیز دارد. 

بنابراین برای اینکه بتوانید جاب آفر بدهید یا آن را دریافت کنید، باید این مجوز را دارا باشید یا کارفرمای مورد نظر آن را دارا باشد تا استخدام نیروی خارجی امکان‌پذیر شود.

نحوه انجام مهاجرت کاری به کانادا

۴

حقوق و مزایای کاری در کانادا

حقوق و مزایای کاری در کانادا با توجه به شهر و شغلی که افراد انتخاب می‌کنند متفاوت است. این میزان قطعا در شهرهای بزرگی مانند تورنتو یا ونکوور بیشتر است و هر شخصی که می‌خواهد برای کار در کانادا مهاجرت کند، باید این موارد را در نظر داشته باشد.

حقوق با توجه به شغل متفاوت است و معمولا افرادی که مشاغل تخصصی و سخت را دارا هستند، از حقوق بیشتری برخوردار می‌باشند.

سطح دستمزد معمولا در مشاغل گوناگون قابل مذاکره است اما فاکتورهای خاصی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود. در ارگان‌های دولتی نیز حقوق بر اساس توافق بین اتحادیه‌ها است و قطعا دولت نیز دارای نقشی برای تعیین آن می‌باشد.

به طور کلی حقوق و مزایا در انواع مشاغل در کانادا هر چند ماه یک بار مورد بازنگری قرار می‌گیرند و در صورت نیاز افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که عدالت رعایت شود و افراد شاغل در کانادا، از سطح رفاه نسبی برخوردار باشند.

حقوق در کانادا معمولا به صورت ساعتی و بر حسب دلار است و زنان با توجه به اینکه اکثرا کمتر از مردان کار می‌کنند، حقوق کمتری نیز دریافت می‌کنند.

افرادی که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند در میانگین سنی ۱۵ تا ۲۴ سال هستند. همچنین شایان ذکر است که از سال ۲۰۰۷ به بعد، متوسط درآمد در کشور کانادا ۲۴ درصد افزایش پیدا کرد.

لازم به ذکر است که مدرک تحصیلی و میزان سواد تاثیر زیادی بر کاریابی و میزان افزایش حقوق و مزایا دارد و باید در نظر گرفته شود.

نرخ بیکاری و مشاغل پر درآمد کانادا

نرخ بیکاری در کشور کانادا ۵.۵ درصد است و با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان استنباط کرد که از نظر شغلی، جای پیشرفت بیشتری در این کشور وجود دارد.

در مقام مقایسه کشورهای ایران و کانادا، می‌توان بیان نمود که کشور کانادا از لحاظ شغلی بسیار بهتر است و نرخ بیکاری در ایران حدود ۱۲ درصد می‌باشد.

مشاغل پردرآمد در کانادا نیز مشاغلی هستند که در همه کشورهای جهان تخصصی محسوب شده و هر فردی نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد.

به نظر می‌رسد که یک جراح در کانادا بیشترین میزان درآمد را دارد و پس از آن می‌توان به روان‌پزشک، دندان‌پزشک، مهندس نفت، مدیر فناوری اطلاعات و خلبان و وکیل اشاره کرد.

البته این مشاغل در داخل ایران نیز درآمد بالایی دارند و با این حال جراح که حدود ۳۴۰ هزار دلار کانادا دریافت می‌کند پر درآمدترین شغل را دارا می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا