طلاق

طلاق به دلیل بیماری همسر چگونه است؟

دلایلی که در دعاوی طلاق مطرح می‌شوند، متعدد است و صرفا به یک سری از دلایل محدود نمی‌شود. در قانون ایران، زن برای طلاق گرفتن، الزاما باید دلیل داشته و بدون دلیل طلاق از طرف زن امکان پذیر نیست.

مگر در شرایطی که شوهر به همسر وکالت در طلاق داده باشد که در این صورت، امکان آن که زوجه بدون دلیل، طلاق بگیرد، وجود دارد. یکی از دلایل رایج در دعاوی طلاق، طلاق به دلیل بیماری همسر است.

نوشته های مشابه

به لحاظ قانونی، زوجه می‌تواند به دلیل آن که همسر، دچار بیماری شده، درخواست طلاق داشته باشد اما طلاق گرفتن با این عنوان که زوج به بیماری مبتلا شده است، بر اساس شرایطی خاص انجام می‌شود.

گاها بیماری همسر به اندازه‌ای است که امکان ادامه دادن زندگی برای یکی از زوجین وجود نداشته و بر اساس این وضعیت، تقاضای طلاق را دارد.

برای آن که زوجه بتواند به دلیل بیمار بودن همسر از او طلاق بگیرد، لازم است که عسر و حرج خود در زندگی را به اثبات برساند. برای این امر، باید بیماری شوهر بر اساس شرایط عسر و حرج ذکر شده در قانون مدنی باشد.

با توجه به این که مراجع قضایی، در صدور حکم طلاق، بسیار سخت گیرانه عمل می‌کنند و زوجین به راحتی امکان طلاق از یکدیگر را ندارند، در این صورت دلایلی که در دعاوی طلاق، مطرح می‌شود، حائز اهمیت بوده و در این صورت، بعد از آن که شرایط لازم برای درخواست طلاق وجود داشته و دادگاه نسبت به این موضوع، متقاعد شد که ادامه زندگی مشترک بین زن و شوهر وجود ندارد، در نهایت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود.

گاها شوهر، به بیماری مبتلا می‌شود که صعب العلاج بوده و در هر صورت درمان شدن او به راحتی انجام می‌شود. در واقع اگر زوجه تحمل این وضع زندگی شوهر را نداشته باشد، می‌تواند با اثبات عسر و حرج، از دادگاه بخواهد که مجوز قانونی طلاق را صادر کند.

بیمار بودن همسر به تنهایی برای صدور حکم طلاق از طرف دادگاه، کافی نیست، بلکه زوجه اگر با این دلیل که همسر او دچار بیماری شده، می‌خواهد از او طلاق بگیرد، بایستی بیماری شوهر را ارتباط به عسر و حرج خود بدهد.

در این مقاله قصد داریم که شرایط و نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر را بررسی نموده و همچنین به نکات حقوقی آن بپردازیم. البته برای شما در سامانه بنیاد وکلا، این امکان فراهم شده است که در رابطه با موضوع طلاق، با بهترین وکلای دادگستری، در ارتباط باشید.

آیا بیماری همسر دلیل موجهی برای طلاق گرفتن است؟

زمانی که بحث دلیل در امور طلاق به میان می‌آید، باید گفت که بین درخواست طلاقی که از جانب شوهر و یا زوجه است، متفاوت می‌باشد. در واقع قانون به شوهر اجازه داده که تنها در صورت احقاق یک شرط و بدون دلیل، امکان طلاق گرفتن را داشته باشد.

در این صورت طلاق از طرف مرد امکان پذیر است اما باید قبل از آن حقوق مالی زوجه پرداخت شده باشد. اما در طلاق از طرف زن، شرایط فرق می‌کند و زوجه بایستی برای دریافت گواهی عدم امکان سازش، دلایل موجه و قانونی داشته باشد.

به همین جهت است که در دادخواست‌هایی که از طرف زوجه به دادگاه اقامه می‌شود، باید در متن دادخواست به دلایلی که برای دادگاه موجه و محکمه پسند باشد، اشاره شود.

یکی از دلایل موثر در طلق گرفتن زوجه، بیماری شوهر است که سبب می‌شود تا زن برای طلاق گرفتن، بتواند بیماری همسر را بهانه‌ای برای دریافت گواهی عدم سازش قرار دهد. به این نکته در جلسات مشاوره با وکیل آنلاین نیز اشاره می شود.

گاها این پرسش مطرح می‌شود که بیماری شوهر به تنهایی دلیل موجهی برای طلاق از طرف زوجه است؟ آیا به صرف این که همسر به بیماری مبتلا شده است، می‌تواند منجر به طلاق گرفتن زوجه شود؟

به صورت کلی می‌توان گفت که طلاق گرفتن زوجه برای استناد به بیمار بودن شوهر، به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به همراه این دلیل یعنی بیماری شوهر، دلایل دیگری مانند عسر و حرج زوجه، در طلاق مطرح شود تا دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق کند.

بنابراین نوع بیماری همسر و این که آیا مبتلا شدن شوهر به یک بیماری سخت و غیر قابل درمان بوده یا این که زوج، دچار بیماری غیر قابل درمان شده است که همه این موارد در طلاق گرفتن زنان، مورد بررسی از طرف دادگاه قرار می‌گیرد.

در واقع در کنار بیماری همسر، باید شرایط دیگری برای طلاق گرفتن زوجه وجود داشته باشد که در ادامه مطلب، توضیحات بیشتری را در این زمینه خواهیم داد.

طلاق به دلیل بیماری مرد

شرایط قانونی طلاق به دلیل بیماری همسر

قبل از آن که شرایط مربوط به طلاق به دلیل بیماری همسر را بیان کنیم، بهتر است که شرایط کلی که در قانون برای آن که زن و شوهر بتوانند طلاق بگیرند را بررسی کنیم.

شرایط برای طلاق گرفتن مرد به این صورت است که لزومی برای ارائه دلیل نبوده و با پرداخت حق و حقوق مالی زوجه، می‌تواند طلاق بگیرد.

در طلاق از طرف زن، شرایط با طلاق گرفتن مردان کاملا متفاوت است و زوجه به منظور ارائه درخواست طلاق، وظیفه دارد که علت قانونی و موجه برای طلاق داشته باشد.

وجود دلیل و علت در دعاوی طلاق که به خواست زوجه می‌باشد، الزامی است و به همین جهت، وجود بیماری در شوهر می‌تواند برای زن، این شرایط را فراهم کند که در صورت تمایل، تقاضای طلاق از دادگاه داشته باشد.

زمانی که شوهر به بیماری مبتلا می‌شود، به طور معمول زوجین به دنبال راه‌های درمان برای بیماری بوده و امکان رفع بیماری شوهر وجود دارد. اما گاها، زوج به بیماری مبتلا می‌شود که در اصطلاح صعب العلاج بوده و امکان درمان شوهر در کوتاه مدت وجود ندارد.

بیماری‌های طولانی مدت در هر یک از زوجین می‌تواند باعث شود تا طرف دیگر، نخواهد زندگی مشترک را ادامه دهد و در این صورت، دادخواست طلاق می‌دهد. در صورتی که زوجه، مبتلا به بیماری شده باشد، شوهر می‌تواند حتی بدون آن که در دادخواست طلاق خود به بیمار بودن همسر اشاره کند، از دادگاه تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش داشته باشد. ولی طلاق از طرف زن به دلیل بیمار بودن همسر، شرایط خاص خود را دارد.

در قانون، عموما به بیماری‌های صعب العلاج در خصوص طلاق اشاره شده است که اگر همسر دچار یک نوع بیماری خاص و یا سخت شده باشد که امکان درمان شدن آن به راحتی نبوده و به طور کلی روند زندگی زوجین، مختل شده باشد، امکان اقدام برای طلاق وجود دارد.

از آن جهت که شوهر برای ارائه درخواست طلاق، مجبور به ذکر دلایل محکمه پسند نیست، ولی زوجه بدون دلیل نمی‌تواند درخواست طلاق داشته باشد. از این رو شرایط قانونی طلاق از طرف زن به دلیل بیماری شوهر این است که زوجه، به همراه دلیل بیماری همسر، دلیل عسر و حرج نیز داشته باشد.

به بیان دیگر، اثبات عسر و حرج در طلاقی که در آن به دلیل بیماری شوهر تقاضا شده است، ضروری است. در واقع برای مرجع قضایی، ارائه دلیل بیمار بودن همسر برای آن که حکم طلاق را صادر کند، کفایت نمی‌کند و زوجه باید ثابت کند که بیماری همسر منجر به بر هم خوردن نظم و آرامش زندگی شده است.

در خصوص این که زوجه چگونه از طریق آن که شوهر به بیماری سخت، مبتلا شده، می‌تواند به دلیل عسر و حرج، درخواست طلاق داشته باشد، در بخش بعدی به طور مفصل، این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طلاق از طرف زن به دلیل بیماری شوهر

زنان در دو حالت کلی می‌توانند برای طلاق اقدام کنند که روش نخست آن است که از شوهر حق طلاق داشته باشند و روش دوم، استناد به دلایل قانونی است. یکی از راه‌های ممکن برای زن جهت ارائه درخواست طلاق، عسر و حرج است.

عسر و حرج این مفهوم را دارد که زوجه به هر دلیلی، زندگی مشترک برای او سخت و غیر قابل تحمل شده و در این صورت از دادگاه درخواست صدور حکم طلاق را دارد.

قانونگذار موارد مختلفی را برای عسر و حرج زن پیش بینی نموده است که یکی از آن‌ها، در رابطه با بیماری همسر می‌باشد که امکان طلاق از طرف زن به استناد این مورد، وجود دارد.

در بند پنجم از ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، صراحتا ابتلا شوهر به بیماری صعب العلاج را یکی از دلایل عسر و حرح دانسته که زوجه می‌تواند درخواست طلاق را با عنوان عسر و حرج مطرح نماید.

طبق ماده مزبور، مبتلا شدن شوهر به انواع بیماری‌های صعب العلاج روانی یا هر بیماری صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل می‌نماید.

لذا می‌توان گفت که اگر شوهر مبتلا به یکی از انواع بیماری‌های صعب العلاج شده باشد، زوجه می‌تواند این موضوع را در متن دادخواست خود عنوان نموده و بر همین اساس، تقاضای طلاق از دادگاه داشته باشد.

بیماری های صعب العلاج در واقع بیماری‌هایی هستند که روند بهبودی و درمان همسر در کوتاه مدت وجود نداشته و در این صورت زوجه ممکن است که دیگر تحمل این وضع از زندگی را نداشته باشد و به تبع آن نیز از دادگاه تقاضا نماید که گواهی عدم امکان سازش را صادر کند.

در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عنوان شده است که بیماری همسر در صورتی که سبب مختل شدن زندگی شده باشد، مصداق عسر و حرج بوده و در این صورت، زوجه تقاضای طلاق دارد.

در واقع بیناری همسر به تنهایی برای ارائه درخواست طلاق از طرف زن، کافی نیست، بلکه این قضیه ضروری است که زن برای طلاق گرفتن حتما ثابت کند که بیمار شدن شوهر، نظم و آرامش زندکی را به هم زده و زوجه نمی‌تواند در این شرایط، ادامه زندگی با شوهر داشته باشد.

به بیان دیگر، اثبات عسر و حرج در طلاق به دلیل بیماری همسر جز شرایط اساسی و مهم طلاق گرفتن زوجه به شمار می‌رود و تا زمانی که زن برای دادگاه ثابت نکند که بیمار شدن همسر سبب عسر و حرج او گردیده است، قاضی اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش نمی‌کند.

طلاق به دلیل بیماری زن

طلاق از طرف مرد به جهت بیماری زوجه

در مواردی ممکن است که زوجه، به بیماری مبتلا شده باشد و به واسطه آن، شوهر از دادگاه تقاضا کرده که گواهی عدم امکان سازش را صادر نماید. البته قانون به شوهر اختیار داده است تا بدون ارائه دلیل موجه امکان آن را داشته باشد که طلاق همسر خود را بگیرد.

بیماری زوجه شاید برای دادگاه دلیل موجهی برای طلاق باشد اما در طلاقی که خواهان آن، زوج است، تاثیر مستقیمی در صدور گواهی عدم امکان سازش ندارد. در واقع برای طلاق گرفتن شوهر، این که همسر او بیمار باشد و یا نباشد، می‌تواند در صورت پرداخت حق و حقوق مالی وی، از وی طلاق بگیرد.

اما در هر صورت، بیمار شدن زن می‌تواند عاملی باشد تا شوهر برای طلاق گرفتن او اقدام کند. هر چند که زوج برای درخواست طلاق، به ارائه دلیل نیاز ندارد ولی مبتلا شدن زوجه به بیماری که درمان آن دشوار و سخت باشد، در هر صورت عامل موثر در این که شوهر تصمیم به طلاق گرفتن نماید.

در صورتی که بر اساس آزمایشات پزشکی ثابت شود که زوجه به یک بیماری روانی صعب العلاج یا هر بیماری سخت دیگری مبتلا شده باشد، ادامه زندگی شوهر با او چندان راحت نبوده و همین موضوعات سبب می‌شود تا ارائه درخواست طلاق از طرف مرد مطرح گردد.

همانطور که زوجه این امکان را دارد تا در صورت ابتلا زوج به بیماری سخت و همچنین استناد به عسر و حرج، تقاضای طلاق از دادگاه داشته باشد، شوهر نیز می‌تواند به دلیل این که همسر، به بیماری مبتلا شده، دادخواست طلاق با خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش، تقدیم دادگاه کند، اما با این تفاوت که شوهر حتی بدون وجود بیماری در زن نیز امکان طلاق دادن او را خواهد داشت.

بیماری‌های رایج در زوجین برای درخواست طلاق

در قانون، مبتلا شدن شوهر به انواع بیماری‌های روانی و جسمی و یا بیماری‌های دیگری که سبب مختل شدن زندگی زوجین گردد، امکان طلاق گرفتن برای زن را فراهم می‌کند. در واقع طلاق از طرف زن به دلیل بیماری همسر همان درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج محسوب می‌شود که شرایط خاص خود را دارد.

در بحث طلاق به دلیل بیماری همسر گاهی این سوال مطرح می‌شود که چه بیماری‌هایی عموما در درخواست طلاق مطرح می‌شوند و در واقع لیست بیماری‌های مرتبط با این که زوجین خصوصا زوجه می‌تواند برای طلاق اقدام کنند، چه بیماری‌هایی را شامل می‌شود؟

در پاسخ به این سوال بهتر است بگوییم که در قانون صرفا به بیماری‌های خاص مختص طلاق اشاره نشده است بلکه بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، هر نوع بیماری صعب العلاجی که سبب اختلال در زندگی زن و شوهر شده و بنیان خانواده را مختل نماید، به عنوان یکی از شرایط قانونی طلاق گرفتن زوجه به شمار می‌رود.

طلاق به دلیل بیماری عصب العلاج

در هر صورت می‌توان برخی از بیماری‌های رایج در بین زوجین که جز بیماری صعب العلاج جهت درخواست طلاق را طبق موارد زیر اعلام نمود:

  • سرطان
  • بیماری روانی
  • جنون
  • عنن
  • جذام
  • برص
  • قرن

موارد فوق تنها بخشی از بیماری‌های رایج در بین زن و شوهر است که در بحث طلاق مطرح می‌شود. بیماری‌هایی چون عنن، برص، جذام و قرن بیشتر در خصوص فسخ نکتح مورد بحث قرار می‌گیرند که البته زوجه در اثبات این بیماری‌ها برای عسر و حرج زن می‌تواند از شوهر طلاق بگیرد.

در قانون مدنی با توجه به این که مستقیما به بیماری صعب العلاج برای طلاق اشاره شده است اما برخی از بیماری‌ها مانند فلج شدن برای مدت طولانی می‌تواند سبب ارائه درخواست طلاق از طرف زوجه شود. در این خصوص بهتر است با وکیل طلاق مشورت کنید.

در برخی مواقع، این که یکی از زوجین به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا می‌شوند، باعث می‌شود تا زندگی مشترک مانند سابق نباشد و خصوصا این که اگر مشکل بیماری برای شوهر بوده و زوجه در شرایط سخت و دشوار زندگی باشد، موضوع طلاق حق قانونی زن است که از طرف قانون پیش بینی شده است.

مراحل طلاق گرفتن به دلیل بیماری همسر

مراحل طلاق گرفتن به دلیل بیماری همسر به این شکل است که متقاضی طلاق باید در جلسات مشاوره طلاق شرکت نماید و سپس بعد از این مرحله برای تنظیم دادخواست طلاق اقدام کند.

با نگارش و ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، رسیدگی به پرونده طلاق رسما در دادگاه آغاز شده و بعد از آن که مرحله داوری به صورت کامل انجام شد، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

با صادر شدن گواهی عدم امکان سازش، در قانون مهلت سه ماهه برای ثبت دادخواست طلاق در محضر پیش بینی شده است. با جاری شدن صیغه طلاق در حضور شهود، فرآیند طلاق به صورت کلی انجام شده و امکان جدا شدن زوجین وجود دارد.

طلاق به دلیل بیماری

مهریه زن در طلاق به جهت بیماری شوهر

مهریه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حقوق خانم‌های متاهل در دوران زندگی مشترک است که همواره در دعاوی طلاق این موضوع مطرح می‌شود. در طلاق به دلیل بیماری شوهر، پرداخت مخریه از طرف مرد باید انجام شود و این قضیه در صورتی است که زوجه برای مطالبه مهریه اقدام کرده باشد.

برخی افراد اینگونه تصور می‌کنند که به جهت آن که زن، درخواست طلاق نموده، حق مطالبه مهریه را نداشته اما در قانون ارائه درخواست طلاق از جانب زوجه نه تنها مانعی برای گرفتن مهریه نیست و خانم می‌تواند تمام مهریه را از همسر خود دریافت کند.

البته ناگفته نماند که اگر شوهر به بیماری خاصی مبتلا شده و زوجه نیز به این دلیل، تقاضای طلاق نموده باشد، در صورت اثبات این قضیه که بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد، طبق قانون زوجه استحقاق دریافت نصف مهریه را دارد. قانون به صراحت اعلام کرده است که طلاق پیش از دخول و نزدیکی منجر به نصف شدن مهریه خانم می‌گردد.

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل بیماری همسر

بیماری همسر یکی از راه‌های قانونی طلاق گرفتن خانم‌های متاهل به شمار می‌رود. در قانون شرایط مشخصی برای درخواست طلاق به دلیل بیماری همسر تعیین شده است که طبق آن زوجه امکان طلاق گرفتن را دارد.

در هر صورت اگر پیرامون موضوع طلاق به دلیل بیماری همسر، به مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

انواع شیوه‌های رایج ارائه مشاوره حقوقی در این سامانه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید. بنابراین برای ثبت وقت مشاوره حقوقی طلاق با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا