قراردادها

در هنگام بستن قرارداد چه چیزهایی را باید در نظر گرفت؟

یهتر است برای پیشگیری از چند مشکل احتمالی که ممکن است بعد از بستن قرارداد ها به وجود بیاد، مواردی را در هنگام بستن قرارداد کتبی مدنظر داشته باشید و آن‌ها را در قرردادتان لحاظ کنید.

موارد مهم بستن قرارداد کتبی

توضیحات

توجه داشته‌ باشید که در هنگام بستن قرارداد، در مورد همه شرایط قرارداد و امتیازها و حق و حقوق و تعهدات طرفین نسبت به یکدیگر توضیحات کاملی در مفاد قرارداد نوشته‌شود تا امکان هرگونه سحل انگاری‌های عمدی و غیر‌عمدی یا سو ‌استفاده از طرف قرارداد گرفته شود.

ذکر نام دقیق طرفین

این نکته را در نظر داشته باشید، حتما نام طرفین به طور کامل و مطابق با نام و نام خانوادگی شخص در شناسنامه ذکر شده باشد. گاهی مشخصات وکیل طرفین نیز درج می‌شود.

جایگاه قانونی

قرارداد باید به صورت کتبی و رسمی ثبت شود؛ به این معنی که آن قرارداد در اداره ثبت اسناد رسمی ثبت شود و هر یک از طرفین باید یک کپی از قرارداد در اختیار داشته ‌باشد.

تاریخ اجرا

در قرارداد باید تاریخ شروع قرارداد و اجرا تعهدات به طور کامل، به صورت روز و ماه و سال، با همه شرایط و تبصره‌های آن ذکر شود.

تاریخ اعتبار

در قرارداد باید تاریخ اتمام قرارداد به صورت، روز و ماه و سال، با همه شرایط و تبصره ‌های احتمالی آن ذکر شود.

بستن قرارداد

داوری

در صورت تعیین داور برای قضاوت بین طرفین، باید به طور کامل نام شخص داور با شرایط و حق و حقوق و تعهدات داور نسبت به طرفین و برعکس آن در قرارداد ذکر شود.

از شرایط انتخاب داور این است که شخص داور نباید یکی از بستگان یا نزدیکان و دوستان و غیره طرفین باشد و نباید به هر دلیلی از این قرارداد ذی‌نفع باشد؛ به عنوان مثال نباید طلبکار یکی از طرفین باشد. البته شما می‌توانید در این راستا مشاوره حقوقی تلفنی نیز دریافت نمایید.

اهلیت استیفا

در قرارداد‌ها اشخاص زیر ۱۸ سال تمام خورشیدی حق دخل و تصرف و معامله اموال خود را، مگر به همراه سرپرست، قیم یا وکیل قانونی شخص، ندارند.

این نکته را در نظر داشته‌ باشید که در قرارداد با افراد زیر ۱۸ سال بدون سرپرست، قیم یا وکیل قانونی و رسمی شخص، غیرقانونی بوده و مجازاتی در پی خواهد داشت.

دادرسی

با توجه به این گفته‌ها باید در قرارداد ضمانت اجرای قانونی مانند جریمه دیرکرد و غیره نظر گرفته شود تا در صورت ایجاد مشکل، دادگاه به شیوه‌ای شایسته و عادلانه و مطابق قرارداد رای خود را صادر کند.

محدوده زمانی قرارداد

باید طول مدت زمان انجام تعهدات هر یک از طرفین، به طور دقیق هنگام تنظیم قرارداد مشخص شود.

شرح وظایف طرفین

همانطور که گفته شد، باید تعهدات و امتیازات و حق و حقوق طرفین نسبت به قرارداد و یکدیگر به طور کامل و دقیق مشخص شود.

تغییرات احتمالی قانون

در صورت نیاز به تغییراتی در بند‌های قرارداد، چه این الزام از سوی قانون و مصوبات دولت در رابطه با موضوع قرارداد و چه از طرف یکی از طرفین باشد، باید هر طرفین قرارداد با اطلاع و رضایت از این تغییر و در صورت وجود داور، و در حضور داور در مورد مفاد تغییر یافته به توافق رسیده و ثبت شود.

دلیل تاخیرها در اجرا

در صورت تاخیر در اجرا قرارداد باید دلیل آن تا ۲۴ ساعت بعد از زمان تعیین شده، به اطلاع طرف دیگر رسیده و در صورت نیاز در قرارداد لحاظ شود.

نکات مهم در بستن قرارداد

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد باید کاملا واضح بوده و در صورت مغایرت اصل معامله با موضوع قرارداد امکان فسخ آن برای هر یک از طرفین به خصوص برای شخص متضرر وجود داشته‌ باشد.

اصلاح

هرگونه اصلاح قرارداد باید به صورت کتبی باشد. این اصلاحیه باید با رضایت طرفین و در صورت وجود داور، در حضور و با تایید او باشد. برقراری ارتباط با وکیل آنلاین نیز در همین راستا برای شما میسر است.

پرداخت وجه

مبلغ قرارداد باید به طور واضح و دقیق به حروف و عدد باشد و  دلیل انتقال این وجه نیز باید در قرارداد عنوان شود.

جریمه و خسارت عدم ‌پرداخت

باید به طور دقیق جریمه‌ای به عنوان ضمانت اجرایی در صورت عدم پرداخت وجه و یا تاخیر و یا عدم انجام و اتمام تعهدات تا زمان تعیین شده در قرارداد، ذکر شود.

شرایط فسخ

با توجه به مفاد قرارداد، باید امکان فسخ برای هر دو طرف قرارداد وجود داشته و به طور دقیق و کامل باید شرایط فسخ از جانب هر کدام از طرفین قرارداد ذکر شود.

عناوین هر بند

برای هر بند از قرارداد باید عنوانی مناسب در نظر گرفته ‌شود، به طوری که آن عنوان توضیح کوتاهی در مورد مفاد بند داده شود تا خواننده و به طور خاص طرفین قرارداد، با خواندن آن، در مورد مفاد آن بند مطلع شوند.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی قراردادها به صورت تخصصی یا یاری گرفتن از وکیل قراردادها می‌توانید از خدمات حقوقی بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا