قرارداد اجارهقراردادها

حقوق و تکالیف موجر چیست؟

امروزه اجاره نشینی به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است و افراد یا نمی خواهند و یا نمی توانند خانه ای خریداری نمایند، تمایل به اجاره نشینی پیدا می کنند.

همانطور که در مقاله قرارداد اجاره، انواع و اوصاف آن بیان کرده ایم، اجاره عبارت است از:

«عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود …» یعنی فردی ملک خود را برای استفاده دیگران در برابر اجاره بهای که دریافت می کند به دیگری می دهد.

اما نکته قابل ذکر آن است که باید از حقوق و تکالیف موجر و مستاجر در برابر یکدیگر اطلاع داشت تا از مسائل و مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

به همین دلیل در این مقاله به بررسی حقوق و تکالیف موجر می پردازیم.

تکالیف موجر

از تکالیف موجر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق ماده ۴۷۶ این است که موجر باید عین مستاجره (ملک، خانه …) را تسلیم مستاجر کند و در صورت امتناع موجر اجبار می شود و در صورت تعذر اجبار مستاجر اختیار فسخ معامله را دارد.
  • از دیگر تکالیف موجر طبق ماده ۴۸۶ این است که اگر ملک یا خانه تعمیرات و مخارجی نیاز داشته باشد.

برای استفاده از آن لازم است که انجام گردد، این تعمیرات به عهده مالک است، مگر آن که شرط خلاف شده یا عرف برخلاف آن باشد و همچنین آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستاجره لازم است.

برای مثال اگر درب پارکینگ ساختمان نیاز به تعویض داشته باشد و یا سقف ساختمان نیاز به تعمیر داشته باشد موجر موظف به انجام آن است.

  • اگر مستاجر پول پیشی نزد موجر دارد موجر باید در هنگام تخلیه آن وجه را به مستاجر برگرداند.
  • طبق ماده ۴۷۷ قانون مدنی، موجر باید عین مستاجره را در حالتی به مستاجر بدهد که مستاجر بتواند از آن استفاده مطلوب را بکند.

حقوق موجر

از جمله حقوق موجر که در بند ۲ ماده ۴۹۰ قانون مدنی بیان گردیده است این است که مستاجر باید اجاره بها را در موعد مقرر پرداخت نماید و دریافت اجاره بها در موعد مقرر از حقوق موجر است.

اگر در قرارداد اجاره موعد مشخص نگردد، مستاجر اجاره بها را نقدا باید بپردازد.

اگر مستاجر اجور معوقه داشته باشد و پرداخت نکند، موجر می تواند الزام او را از محاکم دادگستری بخواهد.

یکی از تکالیف موجر انجام تعمیرات عین مستاجره ( ملک، خانه،…) است، برای انجام این تکلیف موجر حق دارد به محل مورد اجاره وارد شود.

عقد اجاره دارای موعد و تاریخ مشخص می باشد، بعد از اتمام مدت قرارداد مستاجر باید ملک یا غیره را به موجر باز گرداند، در غیر این صورت موجر می توان در مراجع قضایی دستور تخلیه ملک را بگیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا