لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

آیا موجر میتواند به اجبار حکم تخلیه بگیرد؟

پرسیده شده
۷ پاسخ ۲۰۱ #68745487

سلام و عرض احترام.
بنده ۱ اسفند ۹۸ تا ۱ اسفند ۹۹ منزلی را در شهرستان اجاره کردم. مبلغ کرایه ماهیانه ۱۵۵۰۰۰۰ تومان و پول پیش ۱۵ میلیون تومان می باشد. برای تمدید قرار داد موجر می خواهد کرایه و پول پیش را ۱۰۰ درصد افزایش دهد وگرنه باید بدون قید و شرط در اول اسفند تخلیه کنم . یعنی ماهیانه ۳۱۰۰۰۰۰ کرایه و پول پیش هم به مبلغ ۳۰ میلیون تومان. برای بنده چنین پرداختی مقدور نیست و با توجه به شرایط کرونا ، قادر به جابجایی نیستم به علت سن بالا و خطر ابتلا به بیماری و ... از واحد اجاره به خوبی نگهداری کردم و هیچ تاخیری در پرداخت اجاره نداشته ام حتی ۱ ساعت و همه چکها سر موعد پاس شده. لطفا بنده را راهنمایی کنید چگونه ۱ سال دیگر یا حداقل ۶ ماه بعد از اتمام قرارداد در ۱ اسفند بتوانم قرارداد را به قیمت معقول و عرف آن تمدید کنم. درواقع باید چقدر کرایه و پول پیش اضافه شود؟ آیا طبق دستور ستاد کرونا برای شهرستان ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش مجاز هست یا نه ؟ ممنونم اگر پاسخ کامل و روشن بدهید و بنده و خانواده از نگرانی خارج شویم (خانواده ۴ نفره هستیم) در ضمن اگر وضعیت کرونا نبود منزل را در موعد مقرر تخلیه میکردم و به این دلیل نمی توانم تحویل دهم و درخواست کرایه جدید برای تمدید برای من که بازنشسته هستم سنگین است.

مشاوره حقوقی قرارداد اجاره
۲,۶۶۶ مشاوره حقوقی قرارداد اجاره تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل قرارداد اجاره
۴,۲۵۴ وکیل قرارداد اجاره آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۴ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۷۹,۰۰۰ تومان
۷ پاسخ برای این سوال ثبت شده

سلام
با توجه به دستورالعمل ستاد کرونا و رعایت مفاد مندرج در اجاره نامه از طرف شما در طول یکسال گذشته و در صورتی که موجر و بستگان درجه یک وی نیاز به مورد اجاره نداشته باشند می توانید طبق دستورالعمل اقدام به تمدید نمایید .

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید

با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و عدم تخلف از مفاد قرارداد اجاره می توانید قرارداد را تمدید کنید

با درود،
رسول الله صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلم:

الراحمون یرحمهم الرحمن تبارک وتعالی ، ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء.

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلم فرمودند:

خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن که در آسمان است به شما رحم کند


"کنز العمال، ۵۹۶۹- منتخب میزان الحکمه، ۲۳۰"


به هر تقدیر :
در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید می‌گردد.
حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، کلان‌شهرهای دیگر (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا ۲۰درصد و سایر شهرهای کشور تا ۱۵ درصد خواهد بود.

تبصره ۱. املاک مورد اجاره که قبلا یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشد، مستاجر می‌بایست ظرف ۲ ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید.

تبصره ۲. مستاجرینی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص دادگاه صالح به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند مشمول این مصوبه نخواهند شد.

تبصره ۳. چنانچه مستاجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر موافقت ننماید، واحد قابل تخلیه است.

تبصره ۴. چنانچه در قرارداد اجاره مدت زمان بیشتری نسبت به این مصوبه برای انقضای قرارداد در نظر گرفته شود،‌ مدت زمان قراردادی معتبر است.
نکته دیگر این که اگر مورد اجاره مورد نیاز موجر یا بستگان درجه یک او باشد با اثبات موضوع می‌تواند تخلیه را پس از اتمام مدت تقاضا نماید.
موفق باشید.

درود
طبق مصوبه کرونا می توانید در پایان مهلت جهت تمدید به موجر اظهارنامه ارسال کنید تا برای تمدید مراجعه کنند

سلام
اگر شما در مدت اجاره به تکالیف تان عمل کردید و تخلف نداشتید می توانید از امتیاز مصوبه ستاد کرونا استفاده کنید و با افزایش بیست و پنج درصدی کرایه قرارداد تمدید شود.

درود طبق مصوبه ستاد مبارزه با کرونا موجر فقز تا ۱۵ درصد در شهرستان و ۲۵ در صد تهران و ۲۰ درشد در مراکز استانها حق افزایش اجاره بهایا رهن را دارد مگر اینکه موجر تخلیه را برای بستگان درجه یک نیاز داشته باشد البته این مورد باید احراز شود اگر دعوای تخلیه علیه شما مطرح کردن به مصوبات ستاد مبارزه با کرونا استناد کنید

با سلام،باتوجه به شرایط اقتصادی تحمیلی بر کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین تحریم‌های ظالمانه و با لحاظ ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، کلیه قراردادهای مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ ۹۹/۴/۸ هنوز تمدید نشده است در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید می‌گردد. حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا ۲۵ درصد، کلان‌شهرهای دیگر (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا ۲۰درصد و سایر شهرهای کشور تا ۱۵ درصد خواهد بود.