لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

روال معمول برای گرفتن سهم‌الارث همین است؟

پرسیده شده
۱ پاسخ ۱۹۱ #50945705

سلام.
سوال من در حیطه‌ی مسئله‌ی ارث هستش. بعد از جستجو و پرس‌ و جوهای اولیه دربارۀ موضوعات مورد نظرم، یک سری مطالب کلی دستگیرم شد. تجربۀ شخصی خودم در زمینۀ مسائل حقوقی بهم نشان داده که بین چیزی که روی کاغذ هست با چیزی که واقعا عملیه تفاوت هستش؛ و رسیدن به نتیجه به همون سادگی که انتظار می‌ره نیست. بنابراین خواستم قبل از هر اقدامی مطمئن شم که مسیر درستی ره انتخاب می‌کنم. و اما ماجرا از این قراره که به پدر من و دو برادر و یک خواهرش دو مغازه و یک خانه به ارث رسیده. انحصار وراثت هم انجام شده و مدارکش هم موجوده. ( یکی از مغازه‌ها سر قفلیه با یک کاغذ خیلی قدیمی. و مغازه‌ی دیگه به طور کلی هیچ سند و مدرکی ازش موجود نیست. خانه هم سند داره). در حال حاضر هر کدام از عموهام توی یکی از مغازه ها مشغول به کار هستن ( اخیرا به صورت شراکتی با اشخاص دیگه‌ای توی مغازه‌ها کار می‌کنن). نزدیک به ۱۰ سال همراه پدربزرگم و حدود ۱۰ سال هم بعد از فوت ایشان توی مغازه‌ها بودن. ضمنا، در حال حاضر یکی از عموها هم توی خانۀ پدری زندگی می‌کنه.
بعد از فوت پدربزرگم، ما با آسان گیری و اصطلاحا کوتاه آمدن، هر ماه یک مبلغ جزئی از عموهام می‌گرفتیم. (اجاره‌نامه یا رسید پرداخت و دریافتی وجود نداره).
یک سالی میشه که پدرم سکته کرده، و از اون زمان عموهام با سوءاستفاده از شرایط، همون مقدار کم ره هم پرداخت نمی‌کنند، بنابراین تصمیم ما بر این شد که سهم‌مان ره بگیریم، با تقسیم اموال یا فروش شان یا هر راه ممکن دیگه.
بعد از مطالعه و پرس‌وجو حول این موضوع، چیزی که دستگیرم شده اینه که توی چنین مواردی، به طور معمول، به این شکل عمل می‌شه:
اول یک دادخواست خلع ید ملک مشاع به شورای حل اختلاف داده می‌شه تا املاک مهر و موم بشن ( اگه اشتباه نکنم، اولین کاربردش بیشتر مجبور کردن سایر وراث به کنار آمدنه ). بعد یک درخواست افراز ملک مشاع به اداره ثبت داده می‌شه، که در صورت امکان افراز، سهم هر کس مشخص می شه، اما در صورت عدم امکان افراز، گواهی عدم افراز ملک مشاع صادر می‌شه. بعد باید یک درخواست تحریر ترکه به شورای حل اختلاف داده بشه. بعد با ارائه صورت تحریر و گواهی عدم افراز به دادگاه حقوقی، درخواست فروش ملک مشاع داده می‌شه. در صورت عدم تراضی، دادگاه دستور به فروش املاک می ده.
برای گرفتن مبالغی که باید ماهانه به ما پرداخت می‌شده هم باید درخواست اجرت المثل ایام تصرف به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی ارائه بشه تا در موردش حکم صادر بشه.
حالا من چند تا سوال دارم:
- آیا باید کارها ره کلا به یک وکیل بسپارم؟ و در صورت لزوم، برای موفق شدن لازمه که دنبال یک وکیل باتجربه و خوش‌سابقه بگردم؟
- آیا برای این شرایطی که توضیح دادم بهترین راه حل همین روشیه که گفتم و آیا مراحل انجام کار به همین سادگیه که به نظر میاد؟ یعنی در صورتی که مصالحه ممکن نباشه، دادخواست خلع ید. بعد مهر و موم. بعدش درخواست افراز. بعد درخواست فروش، و در نهایت تقسیم اموال؟
- با اطلاعاتی که دادم مشکلی سر راهم قرار نمی‌گیره؟ کارم گرهی نمی‌خوره؟
- در نهایت اینکه طی کردن این مراحل ممکنه چقدر طول بکشه؟
ممنون از وقتی که گذاشتید.

مشاوره حقوقی انحصار وراثت
۲,۵۲۶ مشاوره حقوقی انحصار وراثت تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل انحصار وراثت
۳,۶۴۰ وکیل انحصار وراثت آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۳۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
۱ پاسخ برای این سوال ثبت شده

ضمن اهدای سلام و احترام
همانطور که اظهار نموده اید مسایل روی کاغذ راحته ولی در عمل خیر
شما بعد از گرفتن گواهی حصر وراثت مرحوم پدر بزرگتان و مشخص شدن وراث و سهم الارث هر کدام بدوا باید مالکیت ایشان بر اموالی که ادعا نموده اید را اثبات نمایید و چون مغازه ها سر قفلی میباشند موضوع حق کسب و پیشه برای شخصی که در مغازه ها فعالیت داشته اند و موضوع مالکیت بسیار پیچیده است چه بسیار موارد مشابه ای که اقدامات بدون آگاهی وراث موجب از دست دادن مورد سر قفلی شده است فلذا بدوا مالکیت ایشان بر ماترک میبایست احراز بشه سپس نسبت به مهر وموم ترکه اقدام کنید واقعا ادامه این توضیحات با پیام امکانپذیر نیست در صورت تمایل با درج در قسمت ارزیابی و رزرو مشاوره تلفنی تماس بگیرید که خدمتتان عرض کنم