لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

با چه عنوانی میتوان ملک را پس گرفت؟

پرسیده شده
۵ پاسخ ۶۲۳ #48248219

عرض ادب و‌ احترام

پدر بنده ۴۵ سال پیش قطعه زمینی معامله کرده که پول مباینامه فی المجلس پرداخت شده ولی اصل مباینامه را به او نمیدهند و‌ فقط کپی را میدهند. مباینامه دستی نوشته شده ولی محکم بوده از لحاظ حقوقی و اشاره به معامله ای که شخص فروشنده آن زمین را از نفر قبلی طبق چه شماره وکالتنامه ای خریده هم در آن میکند ‌که آن‌ وکالت نامه در محضر نوشته شده است و محضری بوده. اما با پدر من با عنوان خریدار و‌ فروشنده مباینامه دستی مینویسد. شهود هر دو فوت کرده اند. خریدار هم که پدر بنده باشد فوت نموده‌ است، فروشنده زنده است.‌ کسی که آن موقع در آن جلسه حضور داشته باشد نیست ولی در فامیل هستن کسایی که شنیده اند مورد معامله را. پدر بنده هر بار که رفته سراغ زمین به طرق مختلف او‌ را فروشنده بازی داده است چون مرد ساده ای بود و حیا دار. ایشان فوت نمودند و‌ کپی رسید بما. یکی از شهود فرزندانش امضای پدرشان را از روی این‌ کپی تایید میکنند. با توجه به نداشتن اصل مدرک، چگونه میتوان با توجه به داشته ها طرح دعوا کرد که نتیجه گرفت. حالا به هر عنوان، اثبات بیع اثبات وقوع خرید و فروش، یا اصل را بر اصالت مباینامه گذاشتن مگر اینکه خلاف آن را او‌ اثبات کند، الزام به تنظیم سند، شکایت کیفری به تصرف عدوانی، خط شناس و‌ تشخیص خط و امضا و قدمت کاغذ برای این کپی، خلاصه با چه عنوانی میتوان ملک را پس گرفت. البته میتوانم فیلم او را هنگام اقرار و‌ گفتگو در خلوت بگیرم . همچنین سه سال بعد از فروش به پدر من میرود و‌ به نفر قبل از پدر من که از او‌ خریده بود پس میدهد و‌ در دفترخانه مینویسد که با کسی معامله روی این زمین نکرده درحالی که اول به پدر من فروخته بود و بعد اینکار را کرد . ناگفته نماند فروشنده منکر معامله میشود چون از داشتن کپی توسط ما بعد از اینهمه سال بیخبر است هر بار میگوید پدرت یه مبلغی بابت زمین داده و‌ من آنرا معادلش طلا میدهم، اما نه جلوی کسی میگوید و‌ نه چیزی مینویسد. سابقه ی کلاهبرداری و‌ زندان داشته و هیچگونه دم به تله نمیده. خلاصه راه مال مردم خوردن را در این ۷۰ سال خوب یاد گرفته است . بنده را راهنمایی بفرمایید.

خداوند به شما طول عمر با عزت و‌ سلامتی دهد .

مشاوره حقوقی ملکی
۱۰,۹۵۲ مشاوره حقوقی ملکی تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل ملکی
۴,۵۹۸ وکیل ملکی آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۱۳ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۵ پاسخ برای این سوال ثبت شده

درود

ابتدا دعوی اثبات مالکیت رو آغاز کنید پس از تقدیم دادخواست علیه فروشنده، یا فـــــــــــروشندگان

درود
⚫مقدمه:
این موضوع یک بحث کاملا حقوقی است و در بیشتر مواقع، اگر در همچین شرایطی قرار گرفتید؛ نیاز به کمک‌ گرفتن از یک وکیل حرفه‌ای و کارکشته دارید، اما با این حال بد نیست که خودتـــون هم کمی درباره اثبات مالکیت ملک بدونید تا آگاهانه نسبت به طرح دعوای آن اقدام کنید. برای اطلاع از شرایط و مدارک لازم برای نحوه اثبات مالکیت در ادامه با تیم پرکار این مؤسسه و وکـــلای خبره و کارشناسان آن همراه باشید.
متن قانونــــــــــــی:👇🏻
ماده ۱۹۰ – برای اثبات صحت هر معامله، شرایط زیر مدنظر قرار می‌گیرد:
قصد طرفین و رضایت آن‌ها
اهلیت طرفین دعوا
موضوع مشخص مورد معامله
مشروعیت

نص صـــــریح *ماده ۱۰ قانون مدنی : «قراردادهای خصوصی‌ نسبت‌ به ‌کسانی ‌که ‌آن ‌را منعقد کرده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است‌.»
🎓اخطار احتمالی:
برای پی بردن به ماهیت واقعی قولنامه باید به عقیده طرفین توجه شود. ممکن است قولنامه فقط به امضای یکی از طرفین رسیده باشد و در واقع تعهدی یک‌طرفه باشد. این قبیل اسناد که فقط قول انجام معامله و وعده آن است، مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی نبوده و لازم‌الوفا نیست.
آنچه صرفا قولنامه است و ترتیب مقرر در آن ضمن عقد لازم انجام نگرفته و تعهد نشده، اعتبار قانونی و شرعی ندارد و دادگاه‌ها نمی‌توانند طرفین را الزام به وفا کنند اما اگر در قولنامه، مساله خرید و فروش یا معامله مال غیرمنقولی که قانونا باید با سند رسمی واقع شود، درج شده باشد، چنانچه قولنامه حکایت از وقوع بیعی میان طرفین کند و دارای امضای طرفین باشد و جز این امر مطلب دیگری در آن گنجانده نشده باشد، چنین سند یا قولنامه‌ای از مصادیق بارز ماده ۴۸ قانون ثبت است و دادگاه‌ها و مراجع رسمی نمی‌توانند مگر در موارد استثنا به آن اعتبار یا ترتیب اثر دهند.

این در حالی است که چنانچه قولنامه مشعر بر قراردادی میان دو طرف باشد که یک طرف به موجب آن قرارداد متعهد می‌شود که مال غیرمنقول خود را به فلان مبلغ که قسمتی از آن را حین تنظیم قرارداد دریافت می‌دارد، انتقال دهد و طرف دیگر نیز آن را بپذیرد و هر دو آن را امضا کنند، چنین قولنامه‌ای در حقیقت یک قرارداد است و تعهد ابتدایی نیست و از شمول ماده ۴۸ قانون ثبت خارج و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی است و ذی‌نفع می‌تواند از طریق مراجع قضایی الزام طرف را به انجام معامله وفق مقررات بخواهد.

همچنین دادگاه در صورت احراز اصالت سند می‌تواند حکم بر الزام خوانده به انجام تعهد و اجرای قرارداد صادر کند و ممکن است متن قولنامه به نحوی تنظیم شود که دلالت کند بر اینکه قصد طرفین آن است که در صورت تخلف علاوه بر الزام به انجام معامله وجه‌التزام را نیز بپردازند.

در این صورت دادگاه می‌تواند در صورت تقاضای خواهان، حکم به الزام به انجام معامله رسمی و پرداخت وجه‌الالتزام را صادر کند.
اضافات:
✍🏻انواع معاملات
مفاهیمی از قبیل قولنامه، بیع‌نامه یا مبایعه‌نامه که در جامعه و در صنف مشاوره معاملات املاک یا اتومبیل مطرح است، با مفاهیم حقوقی که در محاکم و جامعه حقوقی مطرح می‌شود، متفاوت است.

جامعه حقوقی با توجه به عرف جامعه و قواعد و اصول استنباط حقوقی باید اصطلاحات را معنا و تعریف کند تا مشکل جامعه را حل کند، نه اینکه جامعه و عرف از آن اصطلاح معنای دیگری را برداشت کنند و جامعه حقوقی تعریف دیگری با ابداع مفاهیم و اصطلاحات جدید حقوقی ارائه کند.

معاملات با قولنامه
بدین معنا که در قولنامه فقط بیعانه پرداخت می‌شود و طرفین به یکدیگر مهلت می‌دهند که باقیمانده ثمن معامله در مهلت مقرر تهیه شود؛ در غیر این صورت معامله‌ای انجام نخواهد شد..
✍🏻نک۱
قولنامه ممکن است رسمی یا عادی باشد. امتیاز قولنامه رسمی بر قولنامه عادی این است که امتیاز ذیل قولنامه رسمی از تکذیب و تردید مصون است و اگر وجه التزامی در متن قولنامه رسمی قید شده باشد، با جمع بودن شرایط خاص می‌توان از طریق اجرای ثبت تقاضای صدور اجراییه کرد؛ این در حالی است که قولنامه عادی این امتیاز را ندارد.
✍🏻نک۲
مسئله تنظیم قولنامه از قبل تا اندازه‌ای مرسوم بوده اما با وضع تشریفات مقرر در قانون ثبت بیشتر رایج شده است.
امیدوارم مطالب مکفــــــــی بوده باشد.سپاس

باسلام
موضوع کلاهبرداری منتفی میباشد
اگر از وجود سند مطمئن هستید با تهیه استشهادیه نسبت به الزام به انتقال سند اقدام فرمایید

سابقه کلاهبرداری و زندان هیج ارتباطی به موضوع ندارد.
دادخواست اثبات مالکیت اشتباه است و به نتیجه نخواهدرسید و قرار عدم استماع دعوا صادر خواهد شد .
تنها راهکار احراز و اثبات بیع است و اگر ملک سند مالکیت دارد دادخواست الزام به انتقال براساس کپی مبایعه نامه و استشهادیه شهودی که از موضوع اطلاع دارند.
شکایت کیفری یا حقوقی مبنی بر رفع تصرف و یا تصرف عدوانی هم به نتیجه نخواهد رسید.

سلام دعوی اثبات مالکیت به استناد قولنامه مطرح بکنید همچنین در دادخواست اعلام کنید که اصل قولنامه در اختیار فروشنده می باشد و از تحویل آن استنکاف می نماید.درصورتی که بعد معامله با پدر شما اقدام به معامله با شخص دیگری نموده باشد مشمول جرم فروش مال غیر می باشد.