لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

میتوانم ادعای خسارت کنم با این علم که در قولنامه مابینمان حرفی از ضرر و زیان نبوده است؟

پرسیده شده
۲ پاسخ ۱۷۲ #47406102

با سلام و عرض ادب
حدود دو هفته پیش بنده خودرویی رو از آشنای دوستم خریداری کردم قبل از خرید خودرو کارشناسی شد و وجود صدای نامتعارف از داخل موتور در برگه کارشناسی قید شد. بنده دو روز بعد خورو رو دریافت کرده و ۹۰ درصد وجه قرارداد را به حساب فروشنده واریز کردم.خودرو دچار عیبی در سند بود به همین خاطر بنده خودرو را یک روز بع از دریافت در اختیار فروشنده قرار داده تا مشکل سند را حل نماید و بعد از ظهر همان روز خودرو را دریافت کردم اما متاسفانه بعد از دریافت موتور خودرو دچار عیب اساسی شد و نیاز به تعمیر اساسی گردید که این کار هم انجام شد. بعد از ئرست شدن ماشین بنده خودرو را تحویل و به حساب اینکه خودرو متعلق به خودم میباشد هزینه ای صرف خودرو نمودم.حال که از فروشنده در خواست سند زدن و جابجایی قانونی مالکیت را دارم ایشون هزینه تعمیر را به حساب بنده گذاشته و در صورتی حاضر به انتقال میشود که هزینه پرداخت گردد. و در پایان قید میکند خودرو را پس و پول و هزینه هایی که کردی را پس بگیر در صورتی که قیمت خودرو از آن تاریخ تا کنون ۱۰ میلیون تومان افزایش دتشته است.آیا در صورت قبول پیشنهاد فروشنده اینجانب میتوانم ادعای خسارت کنم با این علم که در قولنامه مابینمان حرفی از ضرر و زیان نبوده است؟
پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم

مشاوره حقوقی قراردادهای خرید و فروش
۵,۷۵۰ مشاوره حقوقی قراردادهای خرید و فروش تا کنون در بنیاد وکلا پاسخ داده شده
وکیل قراردادهای خرید و فروش
۴,۲۶۳ وکیل قراردادهای خرید و فروش آماده ارائه خدمت در بنیاد وکلا
گفتگو با وکلای آنلاین ۸ وکیل آنلاین
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۹۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۳۵۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۹۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۲۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۷۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
آنلاین
شروع قیمت از ۲۸۵,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۳۰۰,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۸۶,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۶۹,۰۰۰ تومان
شتاب‌دهی
شروع قیمت از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
آنلاین
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۹۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۲۴۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
شروع قیمت از ۱۸۹,۰۰۰ تومان
۲ پاسخ برای این سوال ثبت شده

درضمن اگر بتوانید با کارشناسی و شهود اثبات نمایید که عیب خودرو مربوط به قبل از خریداری شما بوده است و شما به این عیب اساسی اگاهی نداشتید هزینه آن با شما نیست.

با مدارک خودرو و مبایعه نامه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی و انتقال پلاک خودرو را بدهید .

بانک قراردادها بیش از ۱۰۰۰ عنوان قرارداد تخصصی جمع آوری شده طی ۱۵ سال براساس نیازهای اشخاص، شرکت‌ها و نهادها آنلاین تنظیم کنید

با سلام و درود
۱) ابتدا لازم به ذکر است که در صورتی که در قولنامه شرط خلاف این نشده باشد و فروشنده الزام به تنظیم سند را تحت شرایط خاصی برای خود مطرح نکرده باشد، شما می توانید در صورت عدم همکاری فروشنده در تنظیم سند، علیه وی دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی طرح نمایید.
۲) در پاسخ به سوالتان در خصوص امکان دریافت خسارت علی رغم عدم پیش بینی این موضوع در قولنامه باید عرض کنم که این امر امکان پذیر می باشد. منتها با دقت به شرایط ذیل توجه بفرمایید.
۳) چنان چه بتوان اثبات کرد عیب اساسی موتور در حین عقد نیز وجود داشته و از منظر شمای خریدار پنهان بوده، این حق برای شمای خریدار ایجاد می گردد که مستندا به ماده ۴۲۲ قانون مدنی معامله را با دریافت هزینه ها و میزان پول پرداخت شده فسخ نمایید و یا معامله را با دریافت ارش ( ما به تفاوت قیمت خودروی سالم و خودروی معیوب که ممکن است بیشتر یا کمتر از مبلغ بابت تعمیر پرداخت شده توسط فروشنده باشد) نگه دارید و فروشنده را به تنظیم سند رسمی الزام نمایید.
۴) منتها در رابطه با استناد به ماده ۴۲۲ باید توجه بفرمایید که در قولنامه استناد به خیار عیب از شما سلب نگردیده باشد. این سلب ممکن است تحت عنوان اسقاط کافه ی خیارات توسط طرفین در قولنامه مطرح گردیده باشد. متاسفانه غالبا طرفین این بند را به دور از آگاهی از عواقب آن در قرارداد و قولنامه قید می نمایند
۴) در نهایت اینکه در صورت عدم امکان استناد به خیار عیب، تنها در صورتی می توان از فروشنده خسارت گرفت که بتوان اثبات کرد خودرو در زمان تصرف ایشان (همان بازه ی زمانی کوتاه که در دست ایشان بوده) به دلیل تعدی و تفریط در دست ایشان آسیب دیده است و خرابی خودرو منتسب به رفتار ایشان در استفاده از ماشین بوده است.