الزام به تنظیم سند رسمیدادسراکیفری (جرائم)ملکی

چرا برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نیاز به وکیل دادگستری میباشد؟

دعوای الزام به تنظیم سند چیست؟

زمانی که معامله‌ای بین طرفین منعقد می شود، بایستی سند رسمی مال یا ملک به نام خریدار توسط فروشنده تنظیم شود و این یک تکلیف برای فروشنده است، اما گاهی ممکن است فروشنده از این تعهد خود، سرباز بزند چرا که امکان دارد قیمت ملک بالا رفته باشد و یا این‌ که خریدار بقیه ثمن معامله را نداده باشد.

روند این امر بدین صورت است که فروشنده ملکی را با قولنامه به خریدار می‌فروشد و مقداری از ثمن را دریافت و مقداری دیگر را هم ممکن است، به زمان تنظیم سند موکول کند و یا امکان دارد تمام ثمن را بگیرد اما زمان تنظیم سند غیر از تاریخ انعقاد عقد باشد، در این حال چنانچه فروشنده نسبت به تنظیم سند در موعود مقرر اقدامی نکند، خریدار می تواند او را ملزم به تنظیم سند رسمی نماید که دعوی آن در دستگاه قضایی و دادگستری به دعوای الزام به تنظیم سند معروف است.

برای این ‌که در این موارد دچار استرس نشوید و نگرانی نسبت به دعاوی خود نداشته باشید، بهتر است یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی که متخصص امور ملکی نیز باشد به همراه خود در پرونده داشته باشید.

از شروع تا پایان دعوای الزام به تنظیم سند رسمی و سوالات مطروحه

شروع این دعوا قطعا با خریدار خواهد بود، برای اقامه این دعوا مانند دعواهای دیگر می‌بایست در وهله اول اظهارنامه‌ای را ارسال کنید و بعد از آن به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید؛ منتهی چون این دعوا حقوقی است باید دادخواستی را تحت عنوان الزام تنظیم سند رسمی ، تهیه و تنظیم نمایید.

این دادخواست را به دفاتر مذکور ارائه دهید تا آن را تنظیم و ثبت نمایند.

در این‌ طور مواقع پیشنهاد می‌کنم با یک وکیل الزام به تنظیم سند که مسلط به دعاوی ملکی است حتما مشورت داشته باشید؛ چرا که بسیار می‌تواند به طرق بهینه روند کار را به دست بگیرد.

هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند چقدر است؟

برای پاسخ باید خدمت شما عرض کنم که دعوای مذکور از جمله دعاوی مالی است.

به طور کلی، دعاوی به دو دسته مالی و غیرمالی تقسیم می شوند و از دعاوی غیر مالی می توان فسخ نکاح ،طلاق و…. را نام برد و دعاوی مالی هم که مشخص است، دعوای الزام به تنظیم سند هم یکی از مصادیق آن‌ها است.

در مورد هزینه دادرسی آن باید به قیمت منطقه‌ای ملک توجه داشت چراکه هزینه دادرسی آن مبنی بر قیمت منطقه‌ای ملک مذکور محاسبه می‌شود.

دادگاه صالح به رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در صلاحیت کدام دادگاه می باشد؟

توجه داشته باشید که رسیدگی و طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی می باشد.

اقامه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی بعد از فوت فروشنده

ممکن است فروشنده ملک خریداری شده، قبل از تنظیم سند رسمی بنام خریدار فوت کند در این‌طور مواقع خریدار می تواند علیه ورثه متوفی دعوای مذکور را اقامه کند.

انتقال ملک به خریدار دوم

گاهی امکان دارد فروشنده علی‌رغم این‌که ملک را به شما فروخته است مجددا به کسی دیگر نیز واگذار کرده باشد، که در واقع مرتکب جرم فروش مال غیر نیز شده است و شما به ‌عنوان خریدار می‌توانید معامله دوم را باطل نمایید و همچنین از فروشنده شکایت کیفری کنید.

وجه التزام چیست؟

هنگام قرارداد، خریدار و فروشنده می توانند در مبایعه‌نامه قید کنند که در ازای هر روز تاخیر در تنظیم سند و یا تاخیر در پرداخت ثمن معامله، طرف متخلف مبلغی را به ‌عنوان وجه التزام به طرف مقابل پرداخت نماید.

در این‌طور مواقع مثلا اگر فروشنده در تنظیم سند تاخیر داشت، خریدار علاوه بر ملزم کردن او به تنظیم سند رسمی می تواند وجه التزام و خسارت قراردادی که در قراداد قید شده است را از خریدار درخواست کند و او نیز موظف به پرداخت خسارت قراردادی نیز هست.

لزوم داشتن وکیل در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

همان‌طور که می‌دانید روند این پرونده‌ها کمی زمان‌بر است اما زمانی که شما یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی متخصص در زمینه را همراه خود داشته باشید با پیگیری‌ها و تسلط به راهکارهای قانونی مربوط به این دعاوی در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند بهترین نتیجه را برای پرونده شما از دادگاه اخذ کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا