کیفری (جرائم)

حبس تعلیقی چیست؟

پیش از ورود به بحث حبس تعلیقی ابتدا باید گفت تعلیق در لغت به معنای آویختن، معلق، در آویختن چیزی را به چیزی و متعلق گردانیدن است که قانونگذار به منظور حفظ نظم و مراعات مصلحت اجتماع در قبال تخلف از مقررات و نظامات حکومتی مجازات بازدارنده و تادیب را تعیین می کند که این مجازات ها از قبیل حبس، جزای نقدی، تعطیل محل کسب، لغو پروانه و محرومیت از حقوق اجتماعی و غیره می باشد که حبس تعلیقی نیز در واقع نوعی حبس و مجازات تعلیق شده است.

در این مقاله به بررسی این که حبس تعلیقی چیست و حبس تعلیقی مطابق قانون مجازات اسلامی می پردازیم. در این زمینه می‌توانید با وکیل متخصص بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

حبس تعلیقی چیست؟

در پاسخ به اینکه حبس تعلیقی چیست باید گفت که طبق قانون زمانی که فرد به مجازات حبس اعم از تعزیری یا بازدارنده محکوم می شود، ممکن است بنا به شرایط موجود و تصمیم قاضی دادگاه تمام یا بخشی از مجازات تعلیق شود؛ یعنی در واقع زمانی که فرد به حبس تعلیقی محکوم می شود.

یعنی اینکه فرد طبق قانون محکوم بوده و مجازات تعیین شده برای او حبس است اما بنا به تشخیص قاضی حبس او معلق می شود.

اگر فرد محکوم در مدت تعیین شده مرتکب جرمی نشود محکومیت او لغو می شود و در صورتی که مرتکب جرمی شود، مجازات حبس تعلیق شده او اجرا خواهد شد.

برای مثال زمانی که گفته می شود فردی به ۱۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده است به این معنا است که محکوم به ۱۲ سال حبس است ولی اگر مرتکب جرم دیگری شود در زمان معین شده حکم او اجرا می شود و حبس می شود.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات وکلا و مشاوران سامانه وکیل آنلاین بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، رسیدن به نتیجه دلخواه در کمترین زمان ممکن، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مذکور خواهد بود.

حبس تعلیقی

حبس تعلیقی مطابق قانون مجازات اسلامی

حبس تعلیقی مطابق قانون مجازات اسلامی در ماده ۴۶ این گونه بیان شده است که: «در جرائم تعزيري درجه سه تا هشت دادگاه مي تواند در صورت وجود شرايط مقرر براي تعويق صدور حكم، اجراي تمام يا قسمتي از مجازات را از يك تا پنج سال معلق نمايد.

دادستان يا قاضي اجراي احکام كيفری نيز پس از اجراي يك سوم مجازات مي تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعي، تقاضاي تعليق نمايد.

همچنين محكوم مي تواند پس از تحمل يك سوم مجازات، در صورت دارا بودن شرايط قانوني، از طريق دادستان يا قاضي اجراي احكام كيفري تقاضاي تعليق نمايد.»

صدور حکم و اجرای مجازات مشخص در قانون قابل اعمال است.

لازم به ذکر است که اگر محکوم در زمان حکم تعلیقی مرتکب جرمی شود به مجازات هر دو جرم (جرمی که حکم تعلیق برای آن صادر شده و جرمی که در طول تعلیق مجازاتش مرتکب آن شده است) محکوم می گردد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌ حقوقی تلفنی و حضوری تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا