قرارداد وکالتقراردادها

روز جهانی “وکلای در معرض خطر” به چه معناست؟

«روز جهانی وکلای در معرض خطر» چه روزی است؟

وکلای دادگستری در سراسر جهان به سبب طبیعت حرفه خود در معرض انواع خطرات از جمله آزار و اذیت، پیگرد قانونی، بازداشت خودسرانه، تهدید، شکنجه و مرگ هستند.

۲۴ ژانویه سال ۱۹۷۷ چهار وکیل دادگستری اسپانیایی به همراه یک کارمند، در محل کار خود توسط نئوفاشیست‌های اسپانیا به قتل رسیده و هشت نفر دیگر به شدت زخمی شدند، این حادثه به کشتار آتوچا معروف شد و بنای یادبودی برای وکلای کشته شده در میدان آنتونی مارتین مادرید ساخته شده است.

از سال ۲۰۱۰ روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) به‌نام روز جهانی «وکلای در معرض خطر» نام‌گذاری شده‌است: زمانی برای انعکاس امنیت شخصی و حرفه‌ای وکلای دادگستری در سراسر جهان.

نوشته های مشابه

یکی از هولناک‌ترین نمونه‌های اخیر، کشته‌شدن حدود ۲۰ وکیل داگستری در شهر کویته پاکستان در مرداد ۱۳۹۵ بود.

در روز حادثه ابتدا رئیس کانون وکلای ایالت بلوچستان در راه دادگاه هدف گلوله قرار گرفت و پیکر بی‌جان او به بیمارستان منتقل شد، اندکی بعد و درحالیکه گروه زیادی از وکلا مقابل بیمارستان حاضر شده بودند، یک حمله انتحاری رخ داد و جان حدود ۷۰ نفر، از جمله تعداد زیادی وکیل دادگستری را گرفت.

هر ساله در چنین روزی وکلای سرتاسر جهان در نشست‌هایی تخصصی به بحث و بررسی خطرات تهدید کننده حرفه وکالت پرداخته و وکلای در معرض خطر را شناسایی می‌کنند و بر همین اساس، نهادهای بین‌المللی از سال ۲۰۱۰ تلاش دارند، در هرساله به بررسی یکی از کشورهایی که وکلای دادگستری در آن کشور بیشترین سطح خطر را تجربه می‌کنند و بر آن کشور تمرکز کنند.

کشوری که وکلای دادگستری آن کشور در اجرای وظایف حرفه ای خود در معرض اقدامات تروریستی گسترده، قتل، ضرب و شتم، تهدید، اقدام به تحقیر و آزار و حتی تهدید به بازداشت و شکنجه اعضای خانواده قرار می گیرند.

در ایران نیز  متاسفانه همه روزه وکلای دادگستری در معرض خطرهای مختلف، از جمله تهدید جانی از سوی اصحاب پرونده‌ها قرار دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا