بین‌ المللثبت شرکت خارجیمهاجرت کاری

انواع اجازه کار ترکیه

دریافت اجازه کار در کشور ترکیه به دو روش امکان پذیر است. اول اینکه شما می توانید به عنوان کارمندی که توسط یک شرکت یا موسسه در ترکیه استخدام می شود، چالیشما ایزنی دریافت کنید. در روش دوم شما می توانید به عنوان یک کارفرما درخواست دریافت اجازه کار در ترکیه را ثبت نمایید.

مجوز کار مدت دار  (sureli calisma izni)مجوز کار ۱ ساله که برای محل کار مشخص و شغل مشخص صادر می شود و برای همان شغل، همان محل کار قابل تمدید است.مجوز کار نامحدود  (suresiz calisma izni )افرادی که دارای اقامت طولانی مدت ترکیه هستند و یا بدون وقفه به مدت ۵ تا ۸ سال در ترکیه سابقه کار قانونی را داشته باشند می توانند مجوز کار نامحدود و دائم دریافت کنند.مجوز کار مستقل  (bagimsiz calisma izni)برای خارجیانی که در ترکیه به صورت مستقل کار کنند و حداقل ۵ سال مشروط به اقامت مستمر و قانونی، ایجاد ارزش افزوده به لحاظ توسعه اقتصادی در ترکیه داشته باشند مجوز کار مستقل صادر می شود.

نوشته های مشابه

دریافت اجازه کار ترکیه به عنوان کارمند

در روش اول شما ابتدا باید با یک کارفرما در ترکیه صحبت و توافق کنید تا شما را در وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه تایید کند.

در صورتی که فرآیند دریافت اجازه کار را به درستی کامل کنید و مدارک لازم را ارائه دهید اجازه برای کار در ترکیه در مدت زمان حدودی ۳۰ روز برای شما صادر خواهد شد و پس از آن شما با کارفرمای مشخص برای یک شغل خاص در مکان معینی شروع به کار می کنید و اقدام به افتتاح حساب خواهید کرد. اجازه کار ۱ ساله صادر می شود و بعد از گذشت یکسال اگر هردو کارفرما و کارمند رضایت داشته باشند این مجوز قابل تمدید می باشد .نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که جهت تمدید اجازه کار در کشور ترکیه باید حداقل ۶۰ روز قبل از اتمام مجوز کار فعلی خود جهت تمدید مجدد آن اقدام کنید . در غیر اینصورت نمی توانید اجازه کار خود را تمدید کنید و باید مجددا برای دریافت آن اقدام نمایید.

با در نظر گرفتن این نکته که . بر اساس قوانین وزارت کار در کشور ترکیه و با هدف مبارزه با بیکاری اتباع ترک هر شرکت در ازای استخدام هر کارمند خارجی، باید ۵ کارمند ترک را بیمه کند. پس ممکن است استخدام اتباع خارجی برای شرکت های ترکیه ای به صرفه نباشد. بنابراین تخصص و درآمدزایی شما برای شرکت ترکیه ای باید در حدی باشد که شرکت را ترغیب کند تا برای شما اجازه کار بگیرد.

دریافت اجازه کار ترکیه به عنوان کارفرما

در این روش شما می توانید به عنوان یک گرداننده کسب و کار و کارفرما چالیشما ایزنی دریافت کنید. برای این کار لازم است ابتدا برای ثبت شرکت در ترکیه اقدام کنید و از این طریق درخواست اجازه کار کنید. در این روش اجازه کار ابتدا یکساله صادر می شود، و تمدید آن به مدت ۲ ساله و در نهایت ۳ ساله خواهد بود. ثبت شرکت در ترکیه به معنای راه اندازی هر گونه کسب و کاری است. در واقع شما هر شغلی که را که بخواهید می توانید در ترکیه راه اندازی کنید این شغل می تواند رستوران بزرگ، یک گل فروشی کوچک یا یک سالن آرایشی باشد. برای همه این ها نیاز به ثبت شرکت است. بعد از ثبت شرکت نیاز به دریافت اجازه کار خواهید داشت و شرط آن این است که ۵ کارمند ترک را استخدام کنید و بیمه و حقوق و مزایای آنها را پرداخت نمایید.

بر اساس قوانین شهروندی ترکیه، در صورتی که ۵ سال متوالی موفق به دریافت اجازه کار ترکیه شوید و در طول این مدت کمتر از ۶ ماه در خارج از ترکیه باشید، میتوانید درخواست دریافت پاسپورت ترکیه و اجازه کار مستقل ( دائمی) نمایید.

نکته مهم این است که تمدید اجازه کار برای شرکت ها و صاحبان کسب و کار شرایط خاصی دارد. از پایان هر دوره اجازه کار شما، اسناد و مدارک فعالیت های شرکت در وزارت کار بررسی می شود تا دولت اطمینان پیدا کند که شرکت مربوطه فعال است و سود معقولی دارد. لازم به ذکر است که سود شرکت در سال اول و دوم زیاد اهمیتی در این فرآیند ندارد ولی در سال های سوم ، چهارم و پنجم به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته می شود.  برای دریافت و تمدید اجازه کار ترکیه به عنوان یک کارفرما و صاحب شرکت باید بیمه ۵ شهروند ترک نیز پرداخته شود.

توجه داشته باشید که در این روش هم برای تمدید چالیشما ایزنی باید ۶۰ روز قبل از اتمام تاریخ مدارک لازم را ارسال کنید و برای فرآیند تمدید اقدام نمایید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که قبل از ارسال مدارک برای اجازه کار بلند مدت و یا تمدید آن پاسپورت شما باید مدت زمان کافی اعتبار داشته باشد. قانون این است که اجازه کار حداکثر تا ۶ ماه قبل از اتمام تاریخ پاسپورت صادر می گردد. این بدین معناست که اگر درخواست اجازه کار ۲ ساله ترکیه را ثبت کرده اید، پاسپورت شما باید حداقل ۲ سال و ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

در آخر این قانون کلی را به یاد داشته باشید که با اجازه کار در ترکیه می توان اقامت گرفت، اما با اقامت ترکیه نمی توان کار کرد و حتی اگر از روش های دیگری موفق به دریافت اقامت ترکیه شوید، بازهم برای کار کردن در این کشور نیاز به دریافت اجازه کار خواهید داشت.

فرآیند دریافت اجازه کار در ترکیه برای اتباع خارجی چگونه است؟

  • اتباع  خارجی که در ترکیه سکونت ندارند

متقاضیان دریافت چالیشما ایزنی که در خارج از کشور ترکیه سکونت دارند، لازم است از طریق کارفرما در ترکیه درخواست خود را پیگیری کنند. کارفرما باید درخواست آنلاین و مستقیم را به وزارت کار و امور اجتماعی در ترکیه و از طریق سایت وزارت کار زیر نظر دولت الکترونیک این کشور ثبت نماید. پس از آنکه وزارت درخواست را تایید نمود، متقاضی در یک بازه ۹۰ روزه باید برای اخذ ویزای کاری اقدام کند. به عبارت دیگر اگر در ایران هستید باید در قدم اول یک کارفرمای ترک پیدا کنید که به مهارت و تخصص شما نیاز داشته باشد و قبول کند که شما را استخدام کند. سپس این کارفرما برای شما درخواست مجوز کار می کند و اگر درخواست تایید شد شما می توانید اجازه کار در ترکیه خود را از سفارت ترکیه در ایران دریافت کنید و سپس به ترکیه بروید. 

  • اتباع خارجی که در ترکیه سکونت دارند

متقاضیانی که در ترکیه اقامت دارند و حداقل ۶ ماه  از مدت زمان اجازه اقامت آنها باقی مانده است، می توانند درخواست خود را به وزارت کار و امور اجتماعی درداخل ترکیه ارائه کنند. معمولا افرادی که اقامت توریستی ترکیه را گرفته اند و می خواهند آن را به اقامت کاری تبدیل کنند، در ترکیه با یک کارفرما قرار داد می بندد و درخواست مستقیما توسط کارفرما فرستاده می شود.

  • اجازه کار دانشجویی در ترکیه

با توجه به امکانات آموزشی و سطح بالای دانشگاه های کشور ترکیه، تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در ترکیه اقدام می کنند. بر اساس قوانین نیروی کار بین المللی، دانشجویان خارجی که در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل یعنی کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می کنند، می توانند در حین تحصیل درخواست مجوز برای کار به اندازه ساعات محدودی در هفته هم بدهند. توجه داشته باشید که دانشجویان خارجی که در دوره های کاردانی یا کارشناسی در حال تحصیل هستند نمی توانند برای اجازه کار درخواست دهند.

اجازه کار دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، باعث تغییر مجوز اقامت دانشجویی به اقامت کاری نمی شود. مزایا و حقوق اعطا شده توسط اجازه اقامت دانشجویی باقی خواهد ماند.

  • تمدید اجازه کار ترکیه

اجازه کار در ابتدا معمولا یک ساله صادر می شود و باید تمدید شود. درخواست تمدید مجوز کار مشابه درخواست اولیه باید به  وزارت کار و امور اجتماعی ارسال شود. همانطور که در بخش های قبلی اشاره شد، درخواست برای تمدید چالیشما ایزنی حتما باید در فاصله بین ۲ ماه یا ۶۰ روز مانده به تاریخ انقضاء مجوز کار ثبت شود. در صورتی که درخواست تمدید پذیرفته نشود، متقاضی می تواند یک مهلت ۳۰ روز پس از ابلاغ نتیجه دارد که می تواند در آن مهلت درخواست تجدید نظر کند. در صورتی که وزارت کار به اعتراض هم پاسخ منفی  داد امکان شکایت دادگاهی نیز وجود دارد.

نکات مهم

 با چالیشما ایزنی یا اجازه کار امکان دریافت اقامت دائم ترکیه وجود دارد. متقاضی باید هر سال اجازه کار را تمدید کند و بعد از ۵ سال متوالی برای دریافت اقامت دائم ترکیه اقدام نماید.

 یکی از مهم ترین مزایای دریافت اجازه کار ترکیه، دریافت بیمه سلامت در ترکیه است. با اجازه کار در ترکیه، یکی از معتبرترین بیمه‌های ترکیه به نام ssk  را دریافت خواهید کرد که زمان بازنشستگی را هم شامل  می‌شود. حق بیمه را کارفرما یا کسی که شما را استخدام کرده است باید بپردازد و از حقوق شما کسر نمی شود.

 برای دریافت اجازه کار در ترکیه تنها راه اقدام از طریق کارفرما است و  هیچ شرکت، موسسه، فرد یا دفتری نمی‌تواند این کار را برای‌ شما انجام دهد. با این شرکت های مشاور مهاجرتی می توانند در پروسه کاریابی و یا قوانین مربوط به کار در ترکیه شما را راهنمایی کنند.

 قوانین سخت و پیچیده ای برای استخدام اتباع خارجی در ترکیه در راستای کاهش نرخ بیکاری اتباع ترک در این کشور وجود دارد به همین خاطر پیدا کردن کار در ترکیه آسان نیست. برای جلوگیری از کلاهبرداری و یا هرگونه مشکل در این رمینه بهتر است قبل از اقدام به دریافت اجازه کار و یا اعتماد به کارفرما به حد کافی تحقیق و جستجو کنید.

 هر موقعیت شغلی که در ترکیه آکهی می شود می تواند برای یک خارجی قابل درخواست باشد اما اولویت شرکت ها معمولا استخدام اتباع ترک است  و در صورت نبودن فردی برای همکاری با این شرایط، کارفرما یک خارجی را استخدام می کند.

 هنگامی که آگهی استخدام در یک شغل در ترکیه ایجاد می شود در صورتی که یک شهروند با پاسپورت کشور ترکیه با تخصص مورد نیاز شغل بیکار باشد، کارفرما نمی‌تواند یک فرد خارجی را در آن موقعیت شغلی استخدام نماید.

 بعد از دریافت اجازه کار ترکیه ، مدت زمان اقامت شما به مدت زمان اجازه کار شما تبدیل می شود. به عنوان نمونه در صورتی که اجازه کار ۳ ساله دریافت کرده اید ولی از اقامت توریستی شما ۸ ماه باقی مانده است نیاز به مراجعه جهت دریافت اقامت ترکیه نخواهید داشت و مدت زمان اجازه کار مدت زمان اقامت شما محسوب می شود.

 مدت زمان پاسخ به درخواست اجازه کار ترکیه چقدر است؟

نتیجه درخواستی که به وزارتخانه  ارسال می شود تا حداکثر در ۳۰ روز نهایی خواهد شد و وزارتخانه به متقاضی از طریق پست الکترونیکی نتیجه را اطلاع می دهد.

 درخواست اجازه کار از چه طریقی ثبت می شود؟

درخواست مجوز کار از طریق پورتال دولت الکترونیک ترکیه انجام می شود و کارفرما حتما باید شما را تایید کرده و درخواست استخدام را ثبت نماید.

 تمدید اجازه کار ترکیه چه مدت فرصت دارد؟

متقاضی باید تا ۲ ماه مانده به انقضای اجازه کار درخواست تمدید آن را ثبت نماید.

 انواع اجازه کار در ترکیه کدام اند؟

اجازه کار از طریق استخدام توسط کارفرما در ترکیه، اجازه کار از طریق ثبت شرکت در ترکیه و اجازه کار دانشجویی.

 آیا با اقامت دانشجویی ترکیه می توان اجازه کار گرفت؟

متقاضیانی که اقامت تحصیلی در کشور ترکیه را دارند، اجازه کار در ترکیه را نخواهد داشت. با این حال دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند در این کشور تحت شرایط خاصی کار کنند اما اقامت تحصیلی آنها به اقامت کاری تبدیل نخواهد شد. برای دانشجویان محدودیت ساعات کاری در طول هفته وجود دارد.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه امور حقوق بین الملل و مهاجرت دارید، می توانید از مشاوره تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا استفاده کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا