بین‌ الملل

ایراد تامین اتباع بیگانه

مطابق ماده ۱۴۴ قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص ایراد تامین اتباع بیگانه: اگر خواهان دعوا، چه به عنوان خواهان اصلی و چه به عنوان شخص ثالث که وارد دعوا شده است از اتباع خارجی بوده و علیه تبعه ایرانی اقامه دعوا کند.

در این صورت خوانده تبعه ایرانی تحت شرایطی می‌تواند از دادگاه تقاضا کند که بابت خسارت‌هایی که ممکن است در جریان رسیدگی به دعوای خواهان خارجی به او تحمیل شود از خواهان خارجی تامین بگیرد.

نوشته های مشابه

در صورتی که خواهان خارجی در دعوای خود علیه خوانده ایرانی محکوم شد، خوانده ایرانی بتواند به راحتی خسارت وارده به خود را از محل تامینی که سپره شده است وصول کند.

در ماده ۱۴۴ قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص تامین اتباع دولت‌های خارجی و در مبحث پنجم این گونه آمده است:

اتباع دولت‌های خارج، چه خواهان اصلی باشند و یا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا گردند، بنا به درخواست طرف دعوا، برای تادیه خسارتی كه ممكن است بابت هزینه دادرسی و حق الوكاله به آن محكوم گردند باید تامین مناسب بسپارند. درخواست اخذ تامین فقط از خوانده تبعه ایران و تا پایان جلسه اول دادرسی پذیرفته می‌شود.

شما می‌توانید در اثنای رسیدگی از وکیل حقوقی متخصص استفاده نمایید.

شرایط اخذ تامین از اتباع بیگانه

با توجه به مفاد ماده ۱۴۴ قانون آیین دادرسی مدنی شرایط اخذ تامین از اتباع بیگانه عبارتند از:

زمانی که خواهان خارجی تامین اخذ می‌شود که خوانده تبعه ایرانی باشد؛ در نتیجه اگر شخص خارجی در ایران علیه شخص غیر ایرانی اقامه دعوا کند، خوانده حق درخواست اخذ تامین اتباع بیگانه را ندارد؛ چرا که این تامین مختص تبعه ایران و در راستای حمایت از حقوق شهروندان ایرانی است).

خواهان باید تبعه دولت خارجی باشد، در نتیجه اگر ایرانی علیه ایرانی یا ایرانی علیه خارجی اقامه دعوا کند، خوانده حق درخواست اخذ تامین اتباع بیگانه را ندارد.

تبعه دولت خارجی باید خواهان اصلی باشد یا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا شده باشد. خواهان اصلی اینجا در مقابل خواهان متقابل است.

اگر ایرانی علیه خارجی اقامه دعوا کرده باشد و خوانده خارجی هم در مقابل علیه ایرانی دعوای متقابل طرح کرده باشد، هرچند شخص خارجی در دعوای متقابل خواهان محسوب می‌شود ولی چون خواهان اصلی نیست، خوانده دعوای متقابل نمی‌تواند از دادگاه تقاضای اخذ تامین اتباع بیگانه را داشته باشد.

اگر خواهان اصلی اقدام به طرح دعوای اضافی کرد، چون خواهان دعوای اضافی خواهان اصلی محسوب می‌شود، خوانده ایرانی می‌تواند اگر خواهان خارجی باشد از دادگاه تقاضای اخذ تامین اتباع بیگانه را داشته باشد.

تابعیت خارجی خواهان ممکن است از همان ابتدای تقدیم دادخواست وجود داشته باشد یا اینکه در اثنای رسیدگی به پرونده خواهان تابعیت خارجی خود را کسب کرده باشد که در هر دو صورت حق درخواست اخذ تامین اتباع بیگانه را از خواهان دارد.

گرفتن تامین ازتبعه دولت خارجی در صورتی ممکن است که خوانده ایرانی در مهلت مقرر درخواست تامین را مطرح کند دادگاه حق ندارد به دلیل خارجی بودن خواهان راسا و بدون درخواست خوانده ایرانی اقدام به اخذ تامین از خواهان خارجی کند.

زمانی از تبعه خارجی تامین دعوای اتباع بیگانه اخذ می‌شود که به موجب مقررات اتباع خارجی از دادن تامین معاف نباشند، چون در بعضی از موارد اتباع بیگانه هر چند تبعه دولت خارجی محسوب می‌شوند و خوانده آن‌ها ایرانی است و لیکن از دادن تامین اتباع بیگانه معاف هستند که این موارد تحت عنوان استثنائات موضوع بحث قرار می‌گیرد.

در طیف گسترده خدمات حقوقی امکان تماس با وکیل تلفنی در کنار مراجعه حضوری برای شما فراهم شده است.

اخذ تامین اتباع

اسباب معافیت اتباع بیگانه از اخذ تامین

طبق ماده ۱۴۵ قانون آیین دادرسی مدنی سبب‌های معافیت عبارتند از:

در کشور متبوع خواهان خارجی، اتباع ایرانی از سپردن تامین معاف باشند

این امکان در صورتی وجود دارد که بین ایران و کشور متبوع خواهان خارجی قرارداد تعاون قضایی وجود داشته باشد و متقابلا تبعه ایران در کشور متبوع دولت خواهان از دادن تامین دعوای اتباع بیگانه معاف باشند. در ایران هم به دلیل معامله متقابل چنین خواهانی از دادن تامین اتباع بیگانه معاف می‌شود.

دعاوی راجع به برات، سفته و چک باشد؛ یعنی دعاوی مستند به برات، سفته و چک

اما قرینه این استثنائات در تامین خواسته و سایر موارد منظور قانونگذار این است که دعاوی مستند به برات، سفته و چک باشد، نه دعوا صرفا راجع به برات، سفته و چک باشد؛ یعنی اینکه اگر خواهان مستند خود را براتی قرار دهد یا سفته یا چکی قرار دهد و بر اساس این برات و سفته و چک مطالبه وجه بکند هر چند خواهان خارجی است و تبعه او ایرانی است اما از سپردن تامین اتباع بیگانه معاف است.

ماده ۱۴۵ـ در موارد زیر اتباع بیگانه اگر خواهان باشند از دادن تامین معاف می‌باشند:

  • در كشور متبوع وی، اتباع ایرانی از دادن چنین تامینی معاف باشند.
  • دعاوی راجع به برات، سفته و چک.
  • دعاوی متقابل.
  • دعاوی كه مستند به سند رسمی می‌باشد.
  • دعاوی كه بر اثر آگهی رسمی اقامه می‌شود از قبیل اعتراض به ثبت و دعاوی علیه متوقف).

اگر دعوا صرفا راجع به چک، برات یا سفته باشد و اینها مستند دعوا نبوده و موضوع دعوا باشند، خواهان خارجی از سپردن تامین معاف نیست.

به عنوان مثال خواهان خارجی دعوایی علیه خوانده ایرانی به خواسته استرداد لاشه چک مطرح کرده باشد از آنجا که مستند این دعوا چک نیست بلکه موضوع دعوا چک است، در نتیجه خواهان خارجی از دادن تامین معاف نیست.

اگر فرصت مراجعه حضوری یا امکان تماس تلفنی را ندارید، با یک کلیک با وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

دعوای اتباع بیگانه

دعاوی متقابل

زمانی از خواهان خارجی تامین اخذ خواهد شد که خواهان اصلی باشد یا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا شده باشد، در دعاوی متقابل از آنجا که خواهان متقابل اگر خارجی باشد خواهان اصلی نیست؛ در نتیجه هم بر اساس ماده ۱۴۴ و هم بر اساس بند (۳) ماده ۱۴۵ از دادن تامین معاف است.

دعاوی مستند به سند رسمی است

اگر دعوای خواهان مستند به سند رسمی است به عنوان مثال خواهان دعوای خود را که مطالبه وجه است و مستند کرده به اقرار نامه رسمی که خوانده در دفتر خانه اسناد رسمی ثبت کرده، در این صورت خواهان هر چند خارجی باشد اما بدلیل اینکه مستند سند رسمی است از دادن تامین معاف است.

دعاوی که بر اثر آگهی رسمی اقامه می‌شود، از قبیل اعتراض به ثبت و دعاوی علیه متوقف

هم از موارد معافیت دانسته شده است، در جایی که اقامه دعوا با آگهی رسمی و بر اساس آگهی رسمی و استناد آگهی رسمی صورت می‌گیرد.

مثل جایی که شخص اعتراض به ثبت کند چون تقاضای ثبت آگهی می‌شود و در مهلت خاصی پس از انتشار آگهی معترض می‌تواند اعتراض بکند، در چنین مواردی معترض هر چند اتباع بیگانه باشد از دادن تامین معاف است؛ پس بنابراین در موارد استثناء که در ماده ۱۴۵ مطرح شده است، خواهان خارجی از دادن تامین معاف است.

اما در سایر موارد خواهان خارجی برای رسیدگی به دعوای او چنانچه خوانده ایرانی درخواست بکند باید تامین اتباع بیگانه را بپردازد و بسپارد.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی از مشاوره حقوقی در بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا