انحصار وراثتبین‌ الملل

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

آیا اخیرا پدر، مادر و یا یکی از اقوام شما در خارج از ایران فوت کرده و در ایران دارای مال و اموال و حساب بانکی و املاک است؟ آیا می دانید که چه مرراحلی را جهت انجام امور فرد فوت شده در خارج از کشور باید انجام دهید؟ در این مقاله به شرح موارد فوق خواهیم پرداخت.

مراحل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

  1. همسر، پدر، مادر و… شما در خارج از ایران فوت شده است. برای ثبت فوت او در اداره ثبت احوال ایران ابتدا به کنسولگری ایران در کشوری که فرد مورد نظر فوت شده، مراجعه کنید.

  2. تمامی مدارک از جمله شناسنامه ، کارت ملی و مدارک هویتی را برای وکیلی در ایران جهت دریافت و اقدام در خصوص انحصار وراثت ارسال کنید. انحصار وراثت صرفا به معنی شناسایی تعداد وراث است و اگر فردی که در خارج از ایران فوت شده، پس از سال ۹۵ فوت کرده باشد، نیازی نیست که برای دریافت انحصار وراثت، گواهی مالیات بر ارث ارائه شود.

    نوشته های مشابه
  3. وکیل انتخابی وراث برای تنظیم استشهادیه باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توان به فوت فردی که در خارج از ایران از دنیا رفته، افراد داخل ایران شهادت دهند؟  پاسخ این است که صرف اینکه افرادی در داخل ایران گواهی فوت متوفی را دیده و از فوت او مطمئن باشند، برای شهادت دادن در دفترخانه کفایت می کند.
  4. وکیل مذکور به دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهت ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی در ایران قبل از فوت مراجعه می کند. برای قانع کردن شورای حل اختلاف، قبض آب، برق یا تلفن آخرین محل اقامت متوفی در ایران را ضمیمه کنید.
  5. بعد از سپری شدن روند تشریفاتی تعیین شعبه و وقت، اگرارزش اموال متوفی بالای ۵۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، شورا اقدام به انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار می نماید و پس از گذشت یکماه و عدم وجود مدعی، گواهی انحصار وراثت نامحدود بشما اعطا خواهند کرد و اگر ارزش اموال و دارایی های متوفی زیر ۵۰ میلیون باشد، آگهی منتفی و ظرف یک هفته گواهی انحصار وراثت محدود را تقدیم شما خواهند نمود.
  6. در صورت عدم همکاری هر یک از ورثه، می توانید از شورا درخواست استعلام از ثبت احوال نمایید. همچنین بخاطر داشته باشید که اگر متوفی پدر و مادر داشته و آنها فوت نموده اند، حتما گواهی فوت یا شناسنامه ابطال شده و یا انحصار وراثت آنها را به مدارک پرونده ضمیمه کنید وگرنه احتمالا شورا خود استعلام خواهد کرد.

 

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا