کیفری (جرائم)

قوانین راهنمایی و رانندگی که باید بدانید!

قوانین راهنمایی و رانندگی نکات متعددی دارد که هر راننده‌ای باید درباره آن‌ها آگاهی داشته باشد، اما بسیاری از افراد از قوانین راهنمایی و رانندگی بی‌اطلاع هستند.

در این نوشتار به بررسی قوانین راهنمایی و رانندگی که باید درباره آن بدانید می‌پردازیم.

قوانین راهنمایی و رانندگی

اگرچه به همراه داشتن گواهینامه، کارت ماشین، بیمه و معاینه فنی برای رانندگان ضروری است، اما آن‌ها باید بدانند برخلاف تصور عمومی و رایج به همراه نداشتن این مدارک، دلیلی برای انتقال خودرو به پارکینگ نیست.

بر اساس ماده ۹ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی اگر یکی از مدارک شناسایی، شناسنامه یا حتی یک کارت شناسایی معتبر، همراه راننده باشد، ماموران راهنمایی و رانندگی مکلف هستند بدون توقف خودرو، مدارک را اخذ کنند و رسید ارائه دهند.

راننده خودرو می‌تواند بعد از اخذ این مدارک، سایر مدارک را به اداره راهنمایی و رانندگی ارائه دهد و مدرک شناسایی خود را مسترد کند.

البته ماموران مکلف هستند مدارک اخذ شده از راننده‌ای را که ساکن شهر دیگری است، ظرف ۴۸ ساعت به راهنمایی و رانندگی محل اقامت او ارسال کنند.

طبق قانون ماموران راهنمایی و رانندگی حق ندارند در حضور راننده خودرو او را به پارکینگ منتقل کنند؛ ضروری است که حتما در این‌باره با حق و حقوق خود و همچنین راه های قانونی مطالبه آن آشنا باشید، بنابراین توصیه می شود که در صورت برخورد به هرگونه مشکل، از خدمات سایت بنیاد وکلا به صورت مشاوره حقوقی آنلاین و یا مشاوره حقوقی تلفنی کمک بگیرید.

باید به این موضوع توجه داشت که در صورت حمل خودرو با جرثقیل توسط مامورین راهنمایی و رانندگی، اگر قبل از حمل یا حتی در حین حمل خودرو، مالک آن حاضر شود، ماموران موظف هستند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به او تحویل دهند.

در صورت تحویل ندادن خودرو می‌توانید به مامور گوشزد کنید که مطابق تبصره ۲ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی او چنین حقی ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا