دادسراکیفری (جرائم)

بررسی توان اجرایی و اثباتی سند رسمی

یکی از مهمترین روش های ثابت کردن یک ادعا در دادگاه آن است که سند مربوط به آن را به دادگاه ارائه نماییم.

سند خود به دو نوع سند رسمی و سند عادی قابل تقسیم است.

در آیین رسیدگی به دعوا، توان اجرایی سند رسمی و توان اثباتی سند رسمی در خور توجه فراوانی است، لذا در بسیاری از دعاوی، طرفین با ارائه سند رسمی در دعوا می توانند حکم پرونده را به سود خود کنند.

در مواردی هم می توان بدون مراجعه به دادگاه، اجرای سند رسمی را از اداره ثبت تقاضا کرد.

بنابراین، در این مقاله به بررسی توان اجرایی سند رسمی و توان اثباتی سند رسمی خواهیم پرداخت.

توان اجرایی سند رسمی

سند لازم الاجرا سندی است که اگر شخصی که به موجب آن بدهکار شده است، بدهی خود را نپرداخت، دارنده سند می تواند بدون مراجعه به دادگاه، اقامه دعوا یا گرفتن حکم، به تشکیلات اجرایی مراجعه نماید و متعهد را وادار به ایفای تعهدش کند.

مثلا اگر شخصی به موجب یک سند رسمی طلبی از دیگری داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند، طلبکار می تواند بدون مراجعه به دادگاه و اقامه دعوا به اجرای ثبت مراجعه کند تا ماموران اجرای ثبت طلب او را گرفته و به او بدهند.

البته تنها اسنادی از این امتیاز برخوردارند که در قانون پیش بینی شده باشند؛ مثلا سند مالکیت اگرچه یک سند رسمی است، اما در صورتی که شخص ثالثی آن ملک را غصب کند، دارنده ناچار است به دادگاه مراجعه نماید.

توان اثباتی سند رسمی

منظور از توان اثباتی سند رسمی، اثر سند رسمی در اثبات ادعای مطرح شده در دادگاه است، لذا از آن جهت که سند رسمی یکی از مهمترین ادله اثبات دعوا می باشد، می تواند قاضی را نسبت به درستی ادعای مطرح شده قانع کند.

با اینکه سایر ادله اثبات دعوا مانند سوگند، شهادت، اقرار و … از توان اثباتی برخوردارند، اما در برخی موارد قانونگذار تنها اثبات دعوا با سند رسمی را پیش بینی کرده است.

برای مثال، اشخاص در صورتی می توانند نسبت به املاک ثبت شده در دادگاه ها اقامه دعوا کنند که مالکیت آنها به موجب سند رسمی احراز شده باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا