اثبات مالکیتملکی

کارکرد صدا و سیما در صیانت از حق مؤلف

همگام با توسعه جوامع و گسترش ابزارهای ارتباطی، رسانه ها به یکی از تاثیرگذارترین شاخص ها در زندگی بشر تبدیل شده و در طی این زمان، همواره جریان ساز بوده و به عبارت دیگر در زمینه های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و … ایجاد رویه کرده اند.

اساساً یکی از شاخصه های رسانه ی اخلاق مدار، صیانت از حق مؤلف است، رسانه ای که برای بُعد مادی و معنوی تامین کنندگان آثار سمعی و بصری خود تلاش می نماید. سوالی در این خصوص مطرح می گردد و آن مهم اینست که چگونه یک رسانه همانند صدا و سیما می تواند به صیانت از حق مؤلف بپردازد؟

در پاسخ باید بیان داشت، رسانه ای عظیم و فراگیر همچون صدا و سیما می تواند به طرق مختلف اعم از مستقیم و غیر مستقیم در این امر اخلاقی کارکرد مثبتی داشته باشد:

درج اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی در تیتراژ های ابتدایی و پایانی برنامه ها اعم از سریال و فیلم سینمایی، معرفی اسامی مؤلفین قبل و یا بعد از پخش یک تیزر نمایشی، معرفی شعرا و نویسندگان پس از ارائه ی مطالبی که منتسب به آنها می باشد. تمامی مصادیق مذکور، گوشه ای از تاثیرات مثبت صدا و سیما در این امر است که هم در عمل و هم از طریق آموزش می تواند به حمایت از حق مؤلف به عنوان یک امر اخلاقی بپردازد تا در نهایت در سطح جامعه به عنوان یک شاخص اخلاقی مطلوب، فرهنگ سازی گردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا