ویزا

چگونه ویزای الکترونیکی بگیرم

امروزه بسیاری از کشورها برای تسهیل روند اخذ ویزا، ویزای الکترونیکی را جایگزین نوع قدیمی آن که نیاز به مراجعه حضوری داشت کرده‌اند.

در کشور ایران نیز می‌توان نسبت به اخذ ویزای الکترونیکی در بستری که برای آن تعبیه شده است، اقدام نمود و به صورت الکترونیکی و آنلاین، درخواست اخذ ویزا داد.

نوشته های مشابه

نکته قابل توجه این است که دریافت ویزای الکترونیکی برای بسیاری از کشورها راحت نیست و شاید هم در حالت کلی امکان‌پذیر نباشد.

در این مطلب سعی داریم تا تمامی نکات و مسائل مربوط به ویزای الکترونیکی را بررسی نماییم و بیان کنیم که چگونه می‌توان ویزای الکترونیکی را برای هر کشوری دریافت کرد.

۱

ویزای الکترونیکی چیست؟

ویزای الکترونیکی نوعی ویزا است که به متقاضیان سفر به یک کشور خارجی، اجازه سفر با توجه به شرایط خاصی را می‌دهد.

مزیت این نوع ویزا نسبت به نوع سنتی آن، این است که افراد می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به سفارت و ارائه مدارک زیاد، ویزا دریافت کنند و این کار را از طریق سایت و بستر اینترنتی انجام دهند.

البته شایان ذکر است که اخذ این نوع ویزا برای همه کشورها ممکن نیست و برای برخی کشورها و ملیت‌ها، امکان صدور ویزای الکترونیکی وجود ندارد و افراد، صرفا از طریق مراجعه حضوری به نماینده منتخب جمهوری اسلامی، امکان اخذ ویزا پیدا خواهد کرد. 

اعتبار این ویزا دقیقا مانند ویزایی است که افراد در گذشته از سفارت دریافت می‌کردند و به صورت حضوری برای دریافت آن مراجعه می‌نمودند.

هر فردی پس از دریافت ویزای الکترونیکی، می‌تواند به کشور مورد نظر سفر کند و اجازه ورود خواهد داشت. اجازه ورود فرد، در مرزهای ورودی آن کشور احراز می‌شود و ماموران، در سیستم مربوطه آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

ویزای الکترونیکی

نحوه درخواست ویزای الکترونیکی

برای درخواست ویزای الکترونیکی، لازم است که افراد، از طریق سایت مربوطه اقدام کنند که «سامانه روادید الکترونیکی» نام دارد و توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران برای همه مردم قرار داده شده است.

پس از آن، لازم است که فرم ثبت الکترونیکی درخواست روادید غیرمهاجرتی پر شود و مدارک لازم آپلود شوند. این فرم برای سفرهایی است که به قصد مهاجرت نیستند و کوتاه مدت می‌باشند.

این درخواست توسط بخش کنسولی وزارت امور خارجه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، به فرد برای مراجعه و مصاحبه حضوری اطلاع داده می‌شود.

 نکته مهم این است که فرد متقاضی حتما باید اطلاعات را به صورت دقیق و صحیح در فرم وارد کند و نمی‌تواند اطلاعات فرد دیگری را به جای خودش وارد نماید چرا که این فرم با دقت زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اطلاعات فرد، تطبیق داده می‌شود.

با رعایت تمامی نکات فوق، فرد متقاضی درخواست خود را ارسال می‌کند و پس از انجام بررسی، نسبت به صدور یا عدم صدور ویزا تصمیم گرفته می‌شود.

لازم به ذکر است که مصاحبه حضوری برای تمام افراد لازم نیست و همچنین می‌توانید روند رسیدگی به درخواست ویزای خود را از طریق سامانه‌ای که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار داده شده است، پیگیری نمایید و از طریق شماره سریالی که به شما اعطا می‌شود، از جریان آن اطلاع پیدا کنید.

فرایند اخذ ویزای الکترونیکی

پیش‌تر در همین مطلب در رابطه با اولین قدم اخذ ویزای الکترونیکی صحبت کردیم. ثبت درخواست اخذ ویزای الکترونیکی از سامانه مذکور، اولین قدم برای اخذ آن است.

پس از آن نیز از شما درخواست می‌شود که آدرس پست الکترونیکی خود را تایید و تکمیل نمایید و اطلاعات لازم را به صورت کامل وارد کنید.

در صورتی که نمایندگی مورد نظر شما برای اخذ ویزای الکترونیکی، درخواست مصاحبه حضوری داشته باشد، پس از تکمیل آدرس و اطلاعات لازم، تاریخ و ساعت مصاحبه برای شما نمایش داده می‌شود و لازم است که فرم اطلاعات را پرینت نموده و در روز مصاحبه همراه خود داشته باشید.

این موضوع بسیار حائز اهمیت است و در برخی مواقع، اگر پرینت را همراه خود نداشته باشید، از شما مصاحبه گرفته نمی‌شود و وجود آن الزامی است.

بنابراین این‌ها مهم‌ترین کارهایی هستند که برای اخذ ویزای الکترونیکی باید انجام دهید. پس از ثبت درخواست و انجام مصاحبه، تمامی تغییرات در روند صدور ویزای الکترونیکی از طریق ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید و می‌توانید آن را پیگیری نمایید.

۲

مدارک لازم برای اخذ ویزای الکترونیکی

با توجه به اینکه اخذ ویزای الکترونیکی از بستر اینترنت انجام می‌شود، بهتر است که فرد متقاضی، پیش از ارسال درخواست خود، مدارک لازم را تهیه نماید و به صورت دقیق، آماده کند.

بنابراین هر شخصی پیش از پر کردن فرم و ارائه درخواست دریافت ویزای الکترونیکی، باید تمامی مدارک را آماده داشته باشد تا بتواند در صورت نیاز، بدون معطلی مدارک لازم را اسکن نماید و بارگذاری کند.

فرد متقاضی باید پیش از ارائه درخواست، مدارکی که در ذیل آمده است را به همراه داشته باشد:

  1. گذرنامه دارای اعتبار
  2. برنامه سفر
  3. رزومه علمی، کاری یا حرفه‌ای مورد نیاز
  4. اسکن عکس پرسنلی مطابق نیازهای اعلام شده
  5. اسکن صفحه اول مطابق نیازهای اعلام شده و به صورت صحیح
  6. اطلاعات مورد نیاز با توجه به نوع ویزای خود (که در هر ویزایی متفاوت است و امکان دارد مدارک دیگری هم از فرد متقاضی دریافت شود)

بنابراین، فرد باید نوع ویزای مورد نیاز خود را مشخص نماید و پس از آن مدارک مورد نیازی مثل گذرنامه، رزومه، مدارک مربوط به تشخیص هویت و دعوتنامه، اسکن‌های مورد نیاز و غیره را آماده کرده باشد و پس از آن برای ثبت درخواست دریافت ویزای الکترونیکی در هر نوعی، اقدام نماید.

ویزای الکترونیکی چیست

مدت اعتبار ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی در زمان کمی به افراد اعطا می‌شود و این یکی از مزایای بسیار بزرگ آن است که افراد می‌توانند حتی سه روز پیش از سفر خود، درخواست دریافت ویزا داشته باشند و در مدت زمان کمی، پس از انجام بررسی‌های لازم به آن‌ها ویزا اعطا می‌گردد.

مدت زمان دریافت ویزای الکترونیکی معمولا دو یا سه روز است و این در صورتی است که درخواست ویزا درست و بدون ایراد باشد.

در صورتی که ایرادی به درخواست ویزا وارد باشد یا تاریخ مراجعه و مصاحبه حضوری برای فرد تعیین گردد، این روند مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. در رابطه با ویزای فوری نیز قابل بیان است که در حدود ۳ ساعت نیز صادر می‌شود.

در رابطه با مدت اعتبار ویزای الکترونیکی نیز باید بیان نمود که به مدت ۹۰ روز پس از صدور آن است و فرد می‌تواند ۳۰ روز در آن کشور اقامت داشته باشد.

در صورتی که فرد در مدت ۹۰ روز از آن ویزا استفاده نکند، لغو می‌شود و اگر بخواهد به همان کشور سفر کند، باید نسبت به اخذ مجدد ویزا اقدام کند.

هزینه دریافت ویزای الکترونیکی

هزینه دریافت ویزای الکترونیکی با توجه به کشوری که فرد متقاضی قصد سفر به آن را دارد متفاوت است و نمی‌‌توان یک هزینه مشخصی را برای آن اعلام کرد.

بنابراین هزینه اخذ ویزای الکترونیکی همراه با تغییر نرخ ارز، عوض می‌شود و متغیر است و با توجه به تاریخ و زمانی که قصد اخذ ویزا دارید، باید قیمت آن را چک کنید و با توجه به آن، درخواست اخذ ویزا ارائه دهید.

نکاتی درباره ویزای الکترونیکی

  • صدور ویزای الکترونیکی در مدت زمان کمی انجام می‌شود و لازمه آن این است که فرد بتواند اطلاعات و مدارک لازم را به صورت صحیح و دقیق بارگذاری نماید.
  • در جهت اسکن مدارک لازم مانند کارت ملی و عکس پرسنلی، لازم است که تمامی استانداردهای مورد نیاز رعایت شوند و در غیر این صورت، ممکن است که درخواست فرد مورد قبول واقع نشود و نیاز به اصلاخ داشته باشد.
  • اخذ ویزای الکترونیکی برای سفرهای زیارتی و توریستی به کشورهای عراق و ترکیه و برخی کشورهای دیگری که در ادامه بررسی می‌شوند نیاز نیست و اگر شخصی بخواهد مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری و یا حتی سرمایه گذاری و هر نوع دیگری مهاجرت به آن کشورها داشته باشد و اخذ اقامت دائم نماید، باید برای دریافت ویزای مربوط به آن اقدام نماید. 
  • پس از انقضای مدت زمان ویزای الکترونیکی، فرد نمی‌تواند از آن استفاده کند و باید نسبت به اخذ مجدد آن اقدام نماید و دوباره روند دریافت ویزای الکترونیکی را طی کند.
  • هر فردی جهت دریافت ویزای الکترونیکی و ارائه درخواست برای اخذ آن، باید از طریق سایت رسمی evisa اقدام نماید و این درخواست اگر فردی باشد، باید شخصا توسط فرد متقاضی صورت گیرد. بنابراین باید توجه داشته باشید که اطلاعات شخصی و مهم خود را به افراد سودجو نسپارید و زمینه انجام کلاهبرداری را ایجاد ننمایید.
  • در صورتی که یک شرکت مهاجرتی به شما پیشنهاد داد که در ازای دریافت مبلغ پول هنگفتی می‌تواند انواع ویزا را به صورت قطعی برای شما دریافت کند، نباید به راحتی اعتماد کنید و مدارک و پول خود را در اختیار این افراد قرار دهید.

چرا که افراد سودجو در این مسئله بسیار زیاد هستند و در حالت کلی نمی‌توان بیان کرد که اخذ هر ویزای به صورت تضمینی ممکن است و حتی اگر بهترین شرایط را نیز داشته باشید، باز هم احتمال رد شدن درخواست شما وجود دارد.

  • برای پرینت صفحه و ارائه آن به نمایندگی مربوطه، فرد متقاضی باید صفحه تاییدشده را پرینت نماید و در نظر داشته باشد که صفحه نهایی باشد.
  • در صورتی که برای مصاحبه صدور ویزای الکترونیکی، تاریخی برای شما درج نشده باشد، یا نیازی به انجام آن نیست و یا باید تا ۱۰ روز صبر کنید تا ببینید برای شما مصاحبه در نظر گرفته می‌شود یا خیر.
  • صفحه ثبت درخواست ویزای الکترونیکی فردی با آژانس‌ها و غیره متفاوت است و اگر آژانس‌ها و شرکت‌ها از طریق صفحه فردی درخواست اخذ ویزای الکترونیکی ثبت کنند، احتمال تایید و صدور آن کم می‌باشد.

درباره ویزای الکترونیکی

۳

بررسی کشورهایی که نیاز به اخذ ویزای الکترونیکی ندارند

همانطور که بیان شد، برای برخی از کشورها امکان اخذ ویزای الکترونیکی وجود ندارد و فرد متقاضی باید به صورت حضوری نسبت به اخذ آن اقدام نماید. اما برخی از کشورها نیز هستند که در حالت کلی اخذ ویزای توریستی برای آن‌ها لازم نیست و فرد می‌تواند بدون ویزا به این کشورها سفر کند.

این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که دو کشور با هم توافقاتی در رابطه با مسائل مربوط به مهاجرت و توریسم داشته باشند و قوانینی بین آن‌ها وضع شده باشد.

از جمله کشورهایی که برای سفر موقتی و توریستی به آن‌ها نیاز به اخذ ویزای الکترونیکی و غیره نیستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارمنستان
  • عراق
  • ترکیه
  • دومینیکا
  • گرجستان
  • ونزوئلا
  • هائیتی

برای برخی کشورها نیز اخذ ویزا از قبل لازم نیست و فرد می‌تواند ویزا به محض ورود دریافت نماید که به آن‌ ویزای فرودگاهی یا محض ورود نیز می‌گویند.

دریافت این نوع ویزا از انواع دیگر آن راحت‌تر است و نیازی نیست که فرد از مدت‌ها پیش از سفر خود نیاز به ثبت درخواست دریافت آن داشته باشد و می‌تواند فقط چند روز قبل از سفر، درخواست دریافت ویزای فرودگاهی را ارائه دهد و پس از دریافت کد و پرینت از آن، آن را به مامور مربوطه در فرودگاه مقصد ارائه کند و ویزا دریافت نماید.

کشورهایی که در ادامه نام برده می‌شوند نیازمند ویزای فرودگاهی هستند:

  • مالدیو
  • لبنان
  • عمان
  • قطر
  • کامبوج
  • جمهوری آذربایجان
  • گینه بیسائو
  • اتیوپی
  • جیبوتی
  • ماداگاسکار
  • کنیا
  • سومالی

علاوه بر موارد فوق، برخی کشورهای دیگر هم هستند که سفر به آن‌ها نیازمند اخذ روادید نیست که اطلاعات کامل و جزئیات را می‌توانید از یک فرد متخصص و آگاه به امور مربوط به توریسم و مهاجرت بپرسید.

در حالت کلی، در رابطه با کشورهایی که نیاز به اخذ ویزا ندارند و سفر ایرانیان به آن‌ها بدون اخذ ویزا ممکن است، بیان کردیم که به توافق بین دولت‌ها و قوانینی که در این خصوص بین آن‌ها وضع شده است بستگی دارد.

در ذیل کشورهایی که بیان گردیدند، برای مثال کشور ترکیه با برخی کشورهای همسایه و غیره توافق کرده است که توریست‌های آن کشورها، نیاز به اخذ ویزای مهاجرتی نداشته باشند و فقط در صورتی که حداقل ۶ ماه از اعتبار پاسپورت آن‌ها مانده باشد، بتوانند وارد خاک ترکیه شوند.

همه چیز درباره ویزای الکترونیکی

در کنار کشور ترکیه، برای ویزای عراق نیز اطلاعیه‌های جدیدی صادر شده است و از تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ بیان گردیده است که زائران می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا، از طریق مرزهای زمینی وارد کشور عراق شوند.

البته این موضوع فعلا برای کاروان‌های مورد تایید سازمان حج و زیارت است و برای سفر به عراق از طریق مرز زمینی و بدون کاروان نیاز به اخذ ویزا می‌باشد. در رابطه با سفر هوایی به عراق نیز، پیش از این نیاز به اخذ ویزا لغو گردیده بود.

کشورهای دیگر را نیز مورد بررسی قرار دادیم و می‌توان اذعان کرد که هر کدام از آن‌ها دارای توافقات خاصی با کشور ایران برای عدم نیاز به اخذ ویزا دارند و معمولا کشورهای پیشرفته و اروپایی را شامل نمی‌شوند.

 در حالت کلی، امروزه ایرانیان اگر قصد سفر کوتاه‌مدت و توریستی به ترکیه و عراق و دیگر کشورهای مذکور را داشته باشند، نیاز به اخذ ویزا برای آن‌ها وجود نخواهد داشت.

در نهایت اینکه امروزه امکان سفر به کشورهای مختلف بدون ویزا وجود ندارد و بنا بر آنچه که بیان شد، در رابطه با برخی کشورها با ایران و مثلا طبق معاهداتی که  کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هم منعقد کرده‌اند، نیاز به کنترل روادید وجود ندارد و فرد متقاضی لزومی برای اخذ آن ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا