عمومی

مراحل اخذ مجوز استخراج رمز ارزها

با شنیدن نام رمزارز، ناخودآگاه ذهن به سمت دو موضوع می­‌رود اول استخراج رمز ارز و دوم باارزش‌­ترین آن‌ها یعنی بیت کوین.

بد نیست بدانید تا سال ۲۰۲۲ در حدود ۲۰ هزار رمز ارز در جهان وجود داشت که تنها نیمی از آن‌ها ماین­‌پذیر یا قابل استخراج بودند. برای مثال از تمامی رمزارزهایی که در سایت رسمی صرافی معتبر CoinMarketCap لیست شده است، فقط پنجاه درصد ماین‌بل یا قابل استخراج هستند.

بیت کوین، با ارزش‌­ترین رمز ارز جهان در زمینه رمز ارزهای قابل استخراج توسط دستگاه‌­هایی به نام ماینر است. بر اساس قوانین و مقررات کشور ایران، داشتن ماینر و استخراج رمز ارزها، از جمله بیت کوین قانونی است اما انجام فرآیند استخراج نیازمند اخذ مجوز است.

در مقاله زیر با کلیه مراحل اخذ مجوز استخراج رمز ارز و استخراج بیت کوین به طور کامل آشنا خواهید شد.

مراحلی که در طی فرآیند صدور مجوز استخراج رمز ارزها باید طی شود

به طور کلی صدور مجوز استخراج رمز ارز دارای دو قسمت می‌­باشد که در هر قسمت چندین مرحله باید توسط متقاضی اخذ مجوز، یا وکیلی که از جانب وی دارای نمایندگی است، طی شود.

در این قسمت از مقاله با هر دو قسمت و تمامی مراحل نیازمند طی شدن در هر دو قسمت آشنا خواهید شد:

قسمت اول از فرآیند صدور مجوز: صدور جواز تاسیس مزرعه برای استخراج رمز ارز

قبل از هر اقدامی برای استخراج رمز ارز، نیازمند داشتن جواز تاسیس برای این موضوع هستید. در واقع استخراج بیت کوین و رمز ارز نیز، مانند هر کسب و کار دیگر نیازمند اخذ جواز تاسیس است که صدور آن نیاز مند طی کرده مراحل زیر است:

مرحله اول: انجام ثبت نام در درگاه اینترنی بهین یاب

تارنمای بهین یاب به نشانی https://behinyab.ir/auth/sso/login در دسترس متقاضیان قرار دارد و فعالیت خود را تحت نظارت مستقیم سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) انجام می‌­دهد.

در اولین مرحله نیاز است وارد سایت بهین یاب شده و پس از انجام ثبت نام اولیه و درج مشخصاتی نظیر نام و نام خانوادگی، کد ملی و سایر مشخصات سجلی، اقدام به ثبت و ارسال یک طرح توجیهی نمایید که هدف و مقصود شما از استخراج رمز ارز یا استخراج بیت کوین را روشن سازد.

از آن جایی که متن و مندرجات طرح توجیهی، در موافقت نهایی با درخواست صدور مجوز بسیار تاثیر‌گذار است، بهتر نگارش این طرح را به متخصصین و وکلای حقوقی که هم از دانش حقوقی و آشنایی با قوانین برخوردار هستند و هم دارای تجربه در این زمینه‌­اند، بسپارید.

اما در صورتی که تمایل دارید خودتان اقدام به نگارش این طرح توجیهی نمایید لازم است به نکات زیر توجه فرمایید. یک طرح توجیهی که قابل قبول و موثر برای اخذ مجوز استخراج رمز ارز لازم است، در بر دارنده موارد زیر باشد:

خلاصه‌ای از طرح

در این قسمت لازم است تا شما به صورت خلاصه و کوتاه مشخص سازید که هدفتان از استخراج یک رمز ارز، مثلا بیت کوین چیست و در واقع چگونه می­‌توان اقدامات شما را فعالیت اقتصادی قلمداد کرد. در نگارش این بخش لازم است به دو ویژگی دقت شود:

اول کوتاه بودن بودن متن نگارش یافته و دوم جامع بودن متن نگارش شده، به نحوی که متن علی رغم اختصار مشتمل بر تمامی موارد باشد که هدف شما از استخراج رمز ارز را بیان می­‌کند.

مطالعات فنی

در قسمت بعدی لازم است تا اهداف خود از انجام فرآیند مورد تقاضا یعنی استخراج رمز ارز یا بیت کوین را با جزئیات بیشتر شرح داده و تفصیل نمایید.

توضیح و بیان موارد زیر، از جمله مواردی است که توسط ما به شما پیشنهاد می­‌شود.

  • طرح خود را از لحاظ مدت زمانی که به نقطه سر به سر و مدت زمانی که به سودآوری می‌­رسد، تبیین نمایید.
  • هزینه­‌های مورد نیاز برای اجرای مقدمات طرح، هزینه­‌های مورد نیاز برای عملی شدن طرح و سایر هزینه­‌های مورد نیاز برای پیشبرد طرح را تبیین نمایید.
  • مشخص نمایید قصد استخراج چه رمز ارزی را دارید و از چه طریقی می‌­خواهید اقدام به استخراج این رمز ارز نمایید.
  • تعداد دستگاه‌­های ماینینگ خود و مشخصات فنی هر کدام را مشخص نمایید.
  • به تفکیک مشخص نمایید درآمد و سود ماهانه هر ماینر به دلار و ریال چه میزان است.
  • ترازنامه تا ۵ سال بعدی را تبیین نمایید.

صدور جواز تاسیس مزرعه برای استخراج رمز ارز

مرحله دوم: انجام استعلامات مورد نیاز

استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی شهرستان محل فعالیت

پس از ثبت نام در سایت بهین یاب و ثبت و ارسال طرح توجیهی، نیاز است جهت معرفی یک محل مناسب برای تاسیس مزرعه استخراج رمز ارز خود، از شرکت شهرک­‌های صنعتی محل زندگی خود اقدام به اخذ استعلام نمایید.

استعلام از سازمان محیط زیست

از آن جایی که استخراج هر رمز ارزی از جمله بیت کوین نیازمند مصرف فوق­‌العاده زیادی  برق است و این موضوع علاوه بر هزینه بر بودن و فشاری که به شبکه برقی کشور وارد می­‌کند، به محیط زیست نیز آسیب وارد می­‌سازد، لذا لازم است تا قبل از دریافت مجوز استخراج رمز ارز یا بیت کوین تاییدیه سازمان محیط زیست را اخذ فرمایید.

مرحله سوم: پرداخت هزینه صدور جواز تاسیس

با توجه به رایگان نبودن فرآیند اخذ مجوز استخراج رمز ارز، نیاز است در آخرین مرحله از قسمت اول اقدامات خود، هزینه مقرر برای این خدمت را به حساب خزانه دولت واریز نمایید.

متعاقب تحویل رسید فیزیکی واریزی به کارشناس مربوطه مستقر در سازمان صمت، برای شما مجوزی صادر می­‌شود که با آن قادر به تاسیس فارم استخراج بیت کوین خواهید بود.

صدور پروانه بهره­‌برداری

قسمت دوم از فرآیند صدور مجوز: صدور پروانه بهره­‌برداری

پس از صدور جواز تاسیس مزرعه استخراج رمز ارز، باید ظرف مدت یک سال اقدامات لازم جهت شروع فعالیت را انجام دهید. در غیر این صورت جواز صادر شده منقضی و جهت اخذ مجدد نیاز است تمامی مراحل بالا را مجددا از ابتدا طی نمایید.

جهت جلوگیری از ابطال و انقضای جواز تاسیس صادر شده، نیاز است تا در قسمت مراحل زیر را طی نمایید:

مرحله اول: اجاره یا خرید یک مزرعه

همانطور که پیش­تر گفته شد برای اختصاص یک مکان جهت فعالیت به عنوان فارم یا مزرعه استخراج رمز ارز، نیاز است که موافقت سازمان محیط زیست را جلب نموده باشید.

در رابطه با نحوه تملک شما بر مزرعه هیچ دستورالعمل خاصی وجود ندارد و نیازی نیست که ملک مزرعه الزاما در مالکیت شما باشد و مالکیت شما بر منافع و جود رابطه استیجاری نیز برای طی کردن این مرحله کفایت می­‌کند.

مرحله دوم: نصب تجهیزات ایمنی

علاوه بر این نیاز است تا در محل مزرعه از تهویه و خنک‌کننده مناسب اسفاده نمایید. این موضوع جهت ایمنی مزرعه، کارگران و ساختمان‌های اطراف ضروری است چرا که ماینرها علاوه بر مصرف بالای برق، حرارت زیادی نیز تولید می‌­کنند که ممکن است منجر به وقوع حریق شود.

لذا جهت پیشگیری علاوه بر نصب تهویه و خنک کننده جهت پیشگیری نیاز است تجهیزات اطفای حریق را نیز در محیط مزرعه مستقر داشته باشید.

مرحله سوم: استقرار کامل تجهیزات استخراج

در پایان و پس از ایمن سازی محیط مزرعه، می­‌توانید تجهیزات استخراج و ماینرهایی که مشخصات آن را در سایت بهین یاب ثبت کرده بودید را در مزرعه نصب نمایید و منتظر حضور بازرسان سازمان جهت بازبینی و صدور پروانه بهره‌­برداری باشید.

پس از گذشت یک سال تقویمی از صدور جواز تاسیس، و نه از زمان ثبت تقاضای تاسیس، نوبت به مرحله مراجعه بازرسان می­‌رسد.

در صورت رعایت تمامی موارد گفته شده برای شما پروانه بهر­ه‌برداری صادر می‌­شود که فقط با دارا بودن آن قادر به استخراج رمز ارز یا بیت کوین خواهید بود.

به یاد داشته باشید که صدور جواز تاسیس صرفا به معنای موافقت با تاسیس مزرعه استخراج رمز ارز است و نه به معنای مجوز بهره‌­برداری از آن. پس برای استارت کار و استخراج قانونی نیاز است که هر دو قسمت از فرآیند را به طور کامل طی کرده باشید.

استخراج رمز ارز یا بیت کوین

پرسش‌های متداول

آیا برای اخذ مجوز استخراج رمز ارزها نیاز به طی کردن دوره و یا داشتن مدارک خاصی است؟

خیر. اگر چه در کشور ایران برای صدور برخی از مجوزها داشتن تحصیلات خاصی لازم است، اما صدور مجوز استخراج رمز ارزها، منوط به داشتن شرایط خاصی از سوی درخواست کننده نیست.

آیا امکان اخذ مجوز استخراج رمز ارز در مقیاس کوچک وجود دارد؟

خیر. اشخاصی که می‌­خواهند به میزان کم در زمینه استخراج رمز ارز فعالیت داشته باشند، از شمول اخذ مجوز تاسیس،­ پروانه بهره‌برداری و در نتیجه دریافت مجوز رمز ارز خارج هستند. در واقع با توجه به مقررات موجود برای کسانی که جمع تمام تجهیزات ماینینگ آن‌ها کمتر از ۲۵۰ کیلو وات برق مصرف می‌کنند، مجوز صادر نمی‌شود.

آیا فعالیت در زمینه استخراج رمز ارز و تاسیس مزرعه مشمول محدودیت‌­های مکانی است؟

بله. باید توجه داشت که امکان دریافت مجوز استخراج رمز ارز در مکان­‌هایی که واحدهای تولیدی فعال صنعتی و معدنی مشغول به کار هستند، وجود ندارد. البته با توجه به مقررات و آیین­‌نامه­‌های مربوط به استخراج رمز ارز، تاسیس فارم یا مزرعه شامل محدوده ۱۲۰ کیلومتری از شهر تهران، ۵۰ کیلومتری از شهر اصفهان و ۳۰ کیلومتر فاصله از سایر شهرها نمی‌شود.

آیا فعالیت در زمینه استخراج رمز ارز و تاسیس مزرعه مشمول محدودیت‌­های زمانی است؟

خیر. بدیهی است که لازمه استخراج هر رمز ارزی از جمله بیت کوین، مصرف بسیار زیاد برق است. همچنین در حال حاضر ایران با مشکل در زمینه کمبود برق مواجه است. فلذا این احتمال وجود دارد که در مقاطع زمانی خاص و در برخی از مکان­‌ها دستورالعمل­‌های مبنی بر کاهش استخراج و یا توفق استخراج در ساعات اوج مصرف صادر شود.  ولی در حال حاضر رویه، آیین­‌نامه یا دستورالعمل خاصی که استخراج رمز ارز را به طور کلی محدود سازد وجود ندارد. لازم به ذکر است بر اساس اطلاعیه سازمان برق کشور و وزارت نیرو ساعات اوج مصرف برق  به شرح زیر است: در نیمه اول سال از ساعت ۱۳ تا ۱۷ و در نیمه دوم سال از ساعت ۲۰ تا ۲۴.

آیا می­‌توان از انرژی­‌های دیگر غیر از برق برای تامین انرژی مزرعه استفاده کرد؟

بله. امکان استفاده از نیروهای خورشیدی برای تامین انرژی مزرعه استخراج رمز ارز یا بیت کوین وجود دارد، ولی باید توجه داشته باشید که تاسیس نیروگاه خورشیدی و عقد قرارداد با وزارت نیرو کاری تخصصی است.

این موارد نیازمند مشورت با یک متخصص فنی و همچنین متخصص و مشاوره حقوقی یا وکیل دادگستری است.

آیا در صورت بروز حادثه، حمایت­‌هایی از جانب دولت صورت می‌­گیرد؟

خیر. مسئولیت کامل  تمامی حوادث احتمالی پیش آمده در جریان استخراج رمز ارز بر عهده‌ی شخص بهره­‌بردار است. هیچ نهادی، تاکید می‌شود هیچ نهادی در این رابطه از مالک مزرعه و دارنده مجوز، هیچ حمایتی نخواهد کرد.

لذا با توجه به این موضوع بهتر است علاوه بر اینکه برای اخذ مجور و راه‌­اندازی مزرعه از مشورت وکیل بهره می­‌گیرید، از همراهی وکیل یا مشاور حقوقی در تمامی مراحل کار و استخراج استفاده نمایید.

یک وکیل دادگستری یا مشاور حقوقی چگونه می­‌تواند به شما کمک نماید؟

یک مشاور حقوقی یا وکیل دادگستری در چند مرحله می­‌تواند با توجه به دانش و همچنین تجربه‌ای که دارد به شما کمک نماید. در مرحله ثبت درخواست و نگارش طرح توجیهی، در مرحله اخذ قرارداد برای خرید تجهیزات ایمنی و تجهیزات بهره‌­برداری، در مرحله در مرحله اخذ قرارداد برای خرید یا اجاره مکان مزرعه، در مرحله استخدام کارگران مزرعه، در صورت بروز احتمالی حادثه، در صورت بروز احتمالی اختلاف با کارگران، در صورت بروز اختلاف با مالک مزرعه، در مرحله عقد قرارداد فروش رمز ارزها، در صورت وقوع هرگونه اختلاف در مرحله قبل، در صورت عدم موافق با درخواست و تصمیم به شکایت در دیوان عدالت اداری و در سایر مواردی که احتمال وقوع هر اختلافی وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

‫۹ دیدگاه ها

    1. وارثان می‌توانند تنها برای مدتی کوتاه آن واحد صنفی را با همان پروانه کسب پدر اداره نماید. مدت اعتبار یک پروانه کسب پس از فوت‌صاحب آن تا دو سال می‌باشد. پس از اتمام دوره دوساله وارثان باید به دریافت پروانه کسب به نام خودشان اقدام نمایند.

    1. با توجه به اینکه تا کنون، در رابطه با مالیات ارز دیجیتال، در کشور ایران، قانون خاصی، تصویب نشده است، درآمد معامله گران از طریق ارز دیجیتال، همانند درآمد دیگر مشاغل، مشمول مالیات بر درآمد قانون مالیات های مستقیم، یعنی مواد ۹۳ و ۹۴ قانون ( مالیات بر درآمد ) و مواد ۱۱۹ و ۱۳۱ ( مالیات درآمد اتفاقی ) خواهد بود.

  1. سلام
    با تشکر بسیار عالی بود.
    پرسشی که دارم این است که آیا مجوزی که داده می‌شود قابل انتقال و خرید و فروش است یا خیر

    1. بله انتقال مجوز هم به نام اشخاص حقوقی و هم به نام اشخاص حقیقی امکان پذیر است.
      درخواست انتقال باید از جانب انتقال دهنده ثبت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا