ویزا

چگونه ویزای فرودگاهی یا محض ورود بگیرم

همه ما می‌دانیم که برای سفر به کشورهای خارجی، نیاز به دریافت ویزا و پاسپورت می‌باشد. در حالت کلی بسیاری از کشورها در رابطه با ویزای توریستی و انواع ویزاهای دیگر، تصمیم‌های مختلفی بین خودشان اتخاذ می‌نمایند و شهروندان متبوع آن‌ها، باید از این تصمیم‌ها تبعیت نمایند.

با توجه به این موضوع، می‌توان بیان نمود که این امکان وجود دارد که طبق توافقات بین کشورها، ضرورت اخذ ویزا از میان برداشته شود و اتباع کشورها بتوانند بدون ویزا و فقط با پاسپورت دارای اعتبار به کشور مقصد سفر کنند.

یکی دیگر از توافقاتی که کشورها می‌توانند در این زمینه با هم داشته باشند، در رابطه با اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود است.

ویزاها انواع مختلفی دارند که در مطالب دیگر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. برای مثال ویزای توریستی نوعی ویزای کوتاه‌مدت یا بازدیدکننده است که فرد در صورت ارائه مدارک مورد نیاز و ثبت درخواست به نحو صحیح، می‌تواند آن را برای سفر کوتاه‌مدت به یک کشور خارجی دریافت نماید. ویزای ترانزیت هم نوعی ویزا است که فرد با استفاده از آن می‌تواند به یک کشور ثالث ورود ترانزیتی داشته باشد و برای رسیدن به کشور مقصد، از آنجا عبور نماید. 

انواع دیگر ویزاها نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این مطلب سعی داریم تا ویزای محض ورود یا فرودگاهی را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که چگونه می‌توان آن را دریافت کرد و جزئیات مربوط به آن را مطالعه کنیم.

۱

ویزای محض ورود یا فرودگاهی چیست؟

ویزای فرودگاهی یا محض ورود یکی از انواع ویزاها است که افراد با توجه به کشور مقصد و همچنین تابعیت خود می‌توانند آن را اخذ نمایند.

تاریخچه به کارگیری ایجاد این نوع ویزا به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد. پس از فوران آتش‌فشان ایسلند در آن سال، اختلالی در پروازهای اروپا ایجاد شد و پس از آن بیان شد که مسافران می‌توانند در شرایط اضطراری و شرایط خاص دیگر، به کشورهای دیگر بروند و صدور ویزای آن‌ها به راحتی انجام خواهد شد.

به همین منظور استفاده از ویزای فرودگاهی یا محض ورود رونق گرفت و کشورها آن را نیز در سیاست‌های امور خارجه خود به کار گرفتند.

در واقع ویزای فرودگاهی یا محض ورود به این صورت است که پیش از ورود به کشور مقصد، نیاز به ارائه درخواست برای دریافت آن نیست و فرد مسافر می‌تواند پس از سفر به کشور مورد نظر خود، اقدام به اخذ ویزا نماید و در فرودگاه، آن را دریافت کند.

ویزای فرودگاهی یا محض ورود چیست

همانطور که بیان شد، دریافت این نوع ویزا برای همه کشورها امکان‌پذیر نیست و باید حتما سیاست و قانونی در رابطه با این موضوع بین کشور مبدا و مقصد وجود داشته باشد.

بنابراین لازم است که پیش از سفر به کشور مورد نظر، بررسی کنید که برای ورود به آن نیاز به دریافت چه نوع ویزایی دارید تا مشکلی از این نظر برای شما پیش نیاید.

برای مثال در بسیاری از مواقع اتفاق افتاده است که فردی گمان کند برای کسب اجازه ورود به یک کشور، نیازمند ویزای فرودگاهی است در صورتی که باید ویزای الکترونیکی تهیه می‌کرده و به همین منظور، اجازه ورود به آن کشور را پیدا نمی‌کند و دچار مشکل می‌شود.

مدت اعتبار ویزای فرودگاهی یا محض ورود

پیش از اینکه مدت اعتبار ویزای فرودگاهی را بررسی کنیم، باید توجه نماییم که ویزای فرودگاهی صرفا از زمانی که در فرودگاه اخذ می‌شود اعتبار دارد و پیش از آن فاقد اعتبار است.

بنابراین، مدت اعتبار ویزای فرودگاهی از زمان اخذ آن آغاز می‌شود. مدت زمان اعتبار ویزای فرودگاهی می‌تواند تا ۳۰ روز هم باشد و بسته به درخواست مسافر مدت زمان آن متفاوت است.

یعنی یک مسافر می‌تواند با توجه به روزهای اقامت خود و یا حتی تاریخ پرواز برگشت، ویزای فرودگاهی دریافت نماید و اجازه ورود به کشور مقصد را پیدا کند.

ویزای فرودگاهی نمی‌تواند دائمی باشد و فقط برای اقامت کوتاه‌مدت امکان اخذ آن وجود دارد و در صورتی که یک فرد قصد دریافت ویزا برای اقامت دائمی در یک کشور را داشته باشد، باید از طریق خاص دیگری اقدام نماید.

ویزای فرودگاهی یا محض ورود، فقط برای مدت زمانی که صادر می‌شود اعتبار دارد و اگر فردی پس از اتمام مدت زمان هنوز در آن کشور اقامت داشته باشد، پس از اقدام به بازگشت توسط مامورین مربوطه بازداشت می‌شود و پیگرد قانونی دارد.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود

برای دریافت ویزای فرودگاهی، مدارک زیادی مورد نیاز نیست و فقط باید چند نکته رعایت شوند. اولین نکته این است که خود فرد باید برای دریافت ویزای فرودگاهی یا محض ورود اقدام نماید و باید گذرنامه دارای حداقل ۶ ماه اعتبار را همراه خود داشته باشد.

همچنین باید بیمه مسافرتی را همراه خود داشته باشد و ارائه دهد و در مرحله آخر، هزینه آن را پرداخت نماید.

در حالت کلی اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود، مدارک زیادی نیاز ندارد و نسبت به انواع دیگر ویزاها، در زمان کمتری قابل اخذ است.

۲

مراحل اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود

در حالت کلی مسافرانی که اجازه دریافت ویزای محض ورود یا فرودگاهی را دارند، می‌توانند پس از ورود به خاک کشور مقصد و رسیدن به فرودگاه، ویزا را دریافت نمایند.

مسافران می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز که شامل پاسپورت معتبر، بیمه مسافرتی و غیره است، ویزای فرودگاهی یا محض ورود را دریافت نمایند.

مراحل اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود در ایران به این صورت است که توریست در ابتدا از طریق سایت اقدام می‌کند و پس از انجام بررسی‌ها، باید به گیشه کنسولی فرودگاه مراجعه کند و فرم‌های لازم را پر کند و مدارک را نیز اعطا نماید.

در حالت کلی به دلیل اینکه اخذ ویزا به صورت دستی است و توسط کارمندان فرودگاه صورت می‌گیرد، باید در نظر داشته باشید که شاید کمی زمان‌بر باشد.

چیستی ویزای فرودگاهی یا محض ورود

همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید پیش از سفر اطلاعات لازم را به دست آورید و ببینید که توانایی سفر به ایران و اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود را خواهید داشت یا خیر تا در روند اخذ آن به مشکل بر نخورید و درخواست شما رد نشود. در ادامه به صورت دقیق مراحل اخذ ویزای فرودگاهی در ایران را توضیح می‌دهیم.

بنابراین بررسی مسائل مربوط به اخذ ویزای فرودگاهی در ایران و به همراه داشتن کامل مدارک مورد نیاز برای دریافت آن، لازم و ضروری است. 

مراحل اخذ ویزای فرودگاهی با توجه به اعلام رسمی سایت

پیش از این، مراحل کلی اخذ ویزای فرودگاهی بیان شد. در این قسمت مراحل دقیق اخذ ویزای فرودگاهی در ایران با توجه به اعلام رسمی سایت evisa آمده است.

متقاضیان ورود به کشور جمهوری اسلامی ایران که قصد دارند روادید خود را از طریق فرودگاه‌های بین‌المللی ایران دریافت نمایند، به منظور تسریع در صدور روادید، حداقل دو روز قبل از سفر باید در خصوص موارد ذیل اقدام نمایند.

  • فرم الکترونیکی درخواست روادید را از طریق سامانه روادید الکترونیکی در سایت رسمی مربوط به جمهوری اسلامی ایران تکمیل نمایید.
  • بعد از دريافت موافقت صدور رواديد فرودگاهي در پست الکترونیکی اعلامي، آن را چاپ نموده و در هنگام مراجعه به گيشه رواديد فرودگاه تحويل نماييد. همچنین می‌توانید برگه موافقت صدور را در صورت تایید روادید از طریق صفحه تعیین وضعیت درخواست دریافت نمایید و برای این کار باید از طریق همان سایت، وضعیت درخواست خود را مورد بررسی قرار دهید.
  • تبعه کشورهایی که امکان دریافت روادید فرودگاهی ایران را دارا می‌باشند، باید هزینه‌های مربوط به روادید را با ارز یورو در فرودگاه به گیشه بانک پرداخت نمایند و پس از آن ویزای فرودگاهی یا محض ورود خود را دریافت نمایند.

چه کشورهایی به ایرانیان ویزای فرودگاهی اعطا می‌کنند؟

ویزای فرودگاهی در حالت کلی به راحتی قابل اخذ است و به همین منظور، کشورهای زیادی نیستند که آن را صادر می‌کنند و مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود تابعان یک کشور برای سفر به یک کشور دیگر بتوانند ویزای فرودگاهی اخذ کنند، روابط و سطح دوستی میان این دو کشور است.

بنابراین، اگر روابط مسالمت‌آمیز بین دو یا چند کشور وجود داشته باشد و درباره این مسائل نیز تصمیم گرفته و سیاست‌های خاصی در نظر گرفته باشند، می‌توانند تعیین کنند که ویزای فرودگاهی یا محض ورود مورد نیاز باشد و تابعان آن کشورها فقط با همان، اجازه ورود و خروج و اقامت کوتاه‌مدت در کشور مقصد را داشته باشند.

در رابطه با این موضوع که کدام کشورها به ایرانیان اجازه دریافت ویزای فرودگاهی می‌دهند، باید بیان نمود که با توجه به کاهش سطح مقبولیت پاسپورت ایران، بیشتر کشورهایی که اجازه دریافت ویزای فرودگاهی اعطا می‌کنند، کشورهای توسعه‌نیافته و جهان سوم هستند و ایرانیان می‌توانند به آن‌ها سفر کنند.

کشورهایی از جمله اوگاندا، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، نپال، لبنان، سوریه، مالدیو، گرجستان، کامبوج و سریلانکا از جمله آن هستند.

کشورهای دیگری نیز وجود دارند که هر فردی می‌تواند در صورت نیاز، از یک فرد آگاه به امور مهاجرتی و توریسم در رابطه با آن‌ها اطلاعات به دست آورد و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت نماید.

۳

ایران برای تابعان کدام کشورها ویزای فرودگاهی صادر می‌کند؟

در کنار اینکه بیان کردیم صدور ویزای فرودگاهی برای ایرانیان، فقط در برخی کشورها ممکن است و سفر به همه کشورها از این طریق امکان‌پذیر نیست، می‌توان بیان کرد که این موضوع به طور متقابل نیز صادق است و شهروندان همه کشورها نمی‌توانند از طریق این ویزا به ایران سفر کنند.

اما این وضعیت نسبت به کشورهای که ایرانیان اجازه ورود به آن‌ها از طریق ویزای فرودگاهی دارند، دایره شمول گسترده‌تری دارد.

اتباع کشورهای اتریش، ایتالیا، دانمارک، هنگ کنگ، فرانسه، استرالیا، فنلاند، اسپانیا، کره جنوبی، تایلند و لهستان و بسیاری از کشورهای دیگر، اجازه اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود دارند.

بنابراین، به نظر می‌رسد که به دلیل آسانی سفر به ایران از این کشورها، انگیزه سفر برای آن‌ها افزایش پیدا کرده و با دردسرهای کمی همراه است و می‌توانند با کمترین هزینه، به ایران سفر کرده و تجربیات ارزنده‌ای به دست آورند.

همه چیز درباره ویزای فرودگاهی یا محض ورود

فرودگاه‌های صادرکننده ویزای فرودگاهی در ایران

اکثر فرودگاه‌های مهم ایران که پروازهای خارجی در آن‌ها انجام می‌شود، ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند و به همین منظور، تابعان کشورهایی که اجازه اخذ ویزای فرودگاهی برای ورود به ایران را دارند، می‌توانند از آن‌ فرودگاه‌ها ویزا تهیه نمایند.

مهم‌ترین و معروف‌ترین فرودگاه ایران امام خمینی است و مسافران خارجی می‌توانند از آنجا اقدام به دریافت ویزای فرودگاهی کنند.

فرودگاه‌های دیگری مثل مهرآباد، تبریز، مشهد، ارومیه، شیراز، قشم و دیگر فرودگاه‌های معروف ایران نیز ویزای فرودگاهی اعطا می‌کنند و برای تابعان کشورهایی که امکان دریافت این نوع ویزا برای ورود به ایران را دارند، قابل اخذ است.

نکات مهم اخذ ویزای فرودگاهی یا محض ورود

  • بررسی اینکه کشور مقصد، کشوری است که با توجه به سیاست‌ها و توافقات بین کشورها ویزای فرودگاهی را مورد قبول واقع می‌کند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
  • اگر هنگام اخذ ویزای فرودگاهی تمامی مدارک لازم را همراه خود نداشته باشید، به هیچ عنوان ویزا به شما اعطا نمی‌شود.
  • مدارک لازم برای دریافت ویزای فرودگاهی در همه کشورها یکسان نیست و پیش از سفر به کشور مقصد، باید در رابطه با تمامی مدارک مورد نیاز اطلاعات کسب کنید و آن‌ها را با خود به همراه داشته باشید.
  • هزینه ویزای فرودگاهی یا محض ورود نیز در همه کشورها یکسان نیست و این موضوع هم بخشی از توافقات بین کشورها به حساب می‌آید.
  • با توجه به اینکه اخذ ویزای فرودگاهی از طریق کارمندان فرودگاه صورت می‌گیرد، بهتر است که ساعت سفر و پرواز به صورتی باشد که کارمندان حتما حضور داشته باشند تا هیچ‌گونه تاخیری در اخذ آن صورت نگیرد.
  • تهیه ویزای فرودگاهی در صورتی ممکن است که فرد دارای گذرنامه عادی کشور مبدا باشد و افرادی که دارای گذرنامه خبرنگاری، تجاری، سیاسی و غیره باشند امکان دریافت گذرنامه فرودگاهی یا محض ورود را نخواهد داشت.
  • اتباع کشور آمریکا امکان اخذ ویزای فرودگاهی و حتی انواع دیگر ویزا را ندارند و این وضعیت متقابل است و ایرانیان نیز به سختی می‌توانند ویزای آمریکا را دریافت نمایند.
  • سریع‌ترین حالت ممکن برای اخذ ویزای فرودگاهی، اقدام برای اخذ آن پیش از سفر است و فرد با به همراه داشتن کد رفرنس می‌تواند به شکل سریع‌تری ویزای فرودگاهی یا محض ورود خود را دریافت نماید.
۴

اعمال محدودیت برخی کشورها در جهت صدور ویزای فرودگاهی

برخی کشورها در جهت ارائه ویزای فرودگاهی، محدودیت‌هایی را اعمال می‌نمایند و قوانین خاصی را مورد توجه قرار می‌دهند که مربوط به سیاست‌های خارجی همان کشور است.

برای مثال کشور تایلند فقط هنگامی که مسافر به نقاط مرزی خاصی رسیده باشد برای وی ویزا صادر می‌نماید و فقط یک ایست بازرسی خاصی که برای قطارهای مسافربری بین تایلند و مالزی است، مهم‌ترین صادرکننده ویزای فرودگاهی یا محض ورود آن کشور محسوب می‌شود.

یا مثلا در روسیه، برای اقامت و دیدار کوتاه مدت، در استان کالینینگراد و منطقه ITS ویزا صادر می‌شود و برخی دیگر از کشورها قوانین منطقه‌ای این‌چنینی دارند.

همچنین کشور بلاروس، در فرودگاه مینسک اعطای ویزا را به اتباع کشورهایی که دارای نمایندگی کنسولی در بلاروس نیستند انجام می‌دهد.

همه چیز درباره ویزای فرودگاهی یا محض ورود

نحوه اطلاع از نوع ویزای مورد نیاز برای کشورها

هر فردی پیش از سفر به یک کشور خارجی، باید قوانین و سیاست‌های مربوط به آن کشور و کشور متبوع خود را بداند و از آن‌ها اطلاع داشته باشد.

بنابراین فرد مسافر می‌تواند از طرق مختلفی در رابطه با نوع ویزای مورد نیاز کشور مقصد اطلاع پیدا کند و با توجه به آن، برنامه‌ریزی‌های پیش از سفر خود را انجام دهد.

بهترین راه برای کسب اطلاعات، شرکتی است که فرد قصد پرواز و سفر به کشور مقصد با استفاده از آن را دارد. او می‌تواند تمامی اطلاعات مربوط به کشور مقصد خود را از مسئولین مربوطه بپرسد.

یکی دیگر از راه‌ها که دقیق‌تر و مطمئن‌تر است، این است که وی از طریق یک مشاور آگاه به امور مهاجرتی، اطلاعات لازم را کسب کند. هر شخصی پیش از سفر به یک کشور خارجی و اقامت کوتاه‌مدت یا بلندمدت در آن، می‌تواند از یک وکیل مهاجرتی یا مشاور خبره، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا