بین‌ المللمهاجرت کاری

مراحل پروسه پناهندگی در آلمان: بخش اول

*توجه: نویسنده مطلب فوق مهاجرت از طریق پناهندگی را توصیه نکرده و خدماتی در این زمینه ارائه نمی دهد.

پروسه پناهندگی، مسیری است که هر پناهجویی در آلمان طی می‌کند تا در مورد درخواست پناهندگی او تصمیم‌گیری شود.

این که پروسه پناهندگی چگونه باید انجام شود موضوعی است که در قانون پناهندگی آلمان مشخص شده است.

این پروسه از چند مرحله تشکیل می‌شود:‌

دادن درخواست پناهندگی، بررسی شمول یا عدم شمول فرد در قانون دابلین، مصاحبه «بامف» و تصمیم‌گیری این اداره در مورد درخواست شما.

پروسه پناهندگی هر پناهجویی از لحظه‌ای که او تقاضای پناهندگی می‌کند رسما آغاز می‌شود، اما قبل از آن که رسما تقاضای پناهندگی کنید (Asylantrag)، لازم است که نام خود را به عنوان جویای پناهندگی ثبت کنید (Asylgesuche).

توجه! به دلیل گسترش بیماری همه گیر کرونا، درخواست پناهندگی فقط به صورت کتبی پذیرفته می شود.

به محض ثبت نام در یک مرکز پذیرش اولیه، مدرک ورود به آلمان و فرم درخواست پناهندگی را دریافت خواهید کرد. شما باید این فرم را پر کرده و امضا کنید.

سپس به همراه کپی از مدرک ورود به آلمان به دفتر فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) ارسال کنید.

آنها اجازه اقامت موقت را برای شما ارسال می کنند. 

جواب های مصاحبه های پناهندگی تکمیل شده برای شما ارسال خواهد شد.

ایمیل  و صندوق پستی خود را مرتبا چک کنید و در صورت دریافت جواب رد  با وکیل خود تماس بگیرید.

بخش اول: ثبت نام اولیه به عنوان پناهجو

هر فردی که به عنوان پناهجو به آلمان وارد می‌شود باید رسما به دولت آلمان اعلام کند که قصد پناهنده شدن به این کشور را دارد.

ثبت‌نام اولیه را می‌توانید نزد ماموران امنیتی در مرز آلمان، پلیس، اداره امور شهروندان خارجی و یا مراکز سکونت اولیه پناهجویان  Erstaufnahmeeinrichtung" یا "Ankunftzentrum" انجام دهید.

ثبت نام اولیه مراحل ذیل را داراست:

چه وقت و در کجا میتوانم درخواست پناهندگی کنم؟

 برای درخواست پناهندگی در آلمان به محض ورود، می توانید به دفاتر مرزی (Grenzbehörde)، پلیس، اداره امور خارجیان (Ausländerbehörde) و یا مراکز پذیرش پناهندگان (کمپ‌های موقت برای پناهجویان)‌ مراجعه کنید.

برای معروفی خود به عنوان یک پناهجو کافی است کلمه پناهجو (Asyl) را بزبان بیاورد، آنها متوجه میشوند و روند ثبت نام رسمی شما شروع میشود.

در هرکدام از این اداره‌ها که شما خود را معرفی کنید، آنها شما را به یک کمپ اولیه برای پناهجویان منتقل می کنند.

در بیشتر موارد هم بعد از معرفی خود به عنوان پناهجو، شما یک نامه حاوی اطلاعات عمومی در باره شما  که بنام (Anlaufbescheinigung) یاد میشود و یک بلیط قطار دریافت میکنید و به تنهایی باید به کمپ‌ مشخص شده روانه شوید.

روند ثبت نام چه مراحلی دارد؟

بعد از اینکه شما به کمپ موقت منتقل میشوید، در آنجا به صورت رسمی به عنوان پناهنده در آلمان ثبت می شوید و برای این منظور باید همه اطلاعات شخصی مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد و کشوری که از آن آمده‌اید را دقیق بازگو کنید، بعلاوه از شما عکس و اثر انگشت گرفته میشود و در باره کل  راه سفر تان به آلمان از شما سوال خواهد شد.

این پروسه نظر به شهری که در آن هستید، ممکن است مختلف باشد. بطور مثال در بعضی از شهر ها این روند در کمپ موقت در بعضی ها در اداره بامف و یا هم آسلندر بیهورده اجرا میشود. پس از ثبت نام یک مدرک رسمی برای اقامت (Ausweis) در آن شهر را دریافت خواهید کرد.

این سند نشان می دهد که شما برای یک دوره معین زمانی مجاز به اقامت در آلمان  هستید، تا زمانی که روند رسیدگی به پرونده شما تمام نشود، این مدرک به طور منظم تمدید خواهد شد. این مدرک مانند ID شما است و همیشه باید آن را با خود حمل کنید.

چرا باید اثر انگشت بدهم؟

 همه افرادی‌ که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا آمده‌اند و یا «بدون کشور» هستند، بعد از ورود به آلمان باید اثر انگشت بدهند.

این موضوع در سال ۲۰۰۳ توسط  مقررات اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

انگشت نگاری کمک میکند تا مقررات دبلین (Dublin-III-Verordnung) بین کشورهای اروپایی بهتر اجرا شود.

طبق مقرارت دبلین هر فردیکه برای اولین بار وارد یکی از کشورهای اروپایی شده و به هر دلیلی آنجا اثر انگشت میدهد، همان کشور مسئول رسیدگی به پرونده پناهندگی آن فرد است.

با مقایسه اثر انگشت مشخص می شود که فرد در کدام کشور برای اولین بار وارد شده است.

اگر مشخص شود که قبل از ورود به آلمان فرد پناهجو در یکی دیگر از کشورهای اروپایی اثر انگشت داشته باشد، آلمان پرونده اش را قبول نمیکند و فرد را به همان کشور می فرستد.

همه اطلاعات  شخصی و اثر انگشت شما توسط پلیس فدرال و اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (BAMF) جمع آوری و در مرکز ثبت نام خارجیان (Ausländerzentralregister) ذخیره می شود.

اگر شما عمدا انگشتان خود را طوری دست کاری کنید که نتوانند اثر انگشت شما را بگیرند، ممکن است درخواست پناهندگی شما طبق قانون پناهندگی متوقف شود.

بعد از ثبت نام چه میشود؟

 این که شما در همان کمپ اولیه که خود را معرفی کردید و یا فرستاده شده‌اید، بعد از ثبت نام هم باقی می مانید یا خیر، مشخص نیست.

اگر  آن اقامتگاه جای خالی داشته باشد و مسئولیت پناهجویان کشور شما را داشته باشد احتمالا آنجا ماندگار خواهید شد، وگرنه، شما به یک اقامتگاه  اولیه در یک شهر دیگر فرستاده می‌شوید.

البته اینکه افراد به کدام شهر یا کدام کمپ منتقل می شوند را کارکنان اداره مهاجرت یا سوسیال تعین نمیکنند، بلکه این روند توسط یک سیستم کامپیوتری به نام توزیع اولیه پناهجویان Erstverteilung der Asylbegehrenden  انجام می شود و قبول کردن تصمیم برای پناهجو اجباری است.

همین‌که در یک محل پذیرش اولیه (کمپ موقت) ثبت میشوید، جای خواب شما که ممکن است در یک اطاق مشترک با چندین نفر و یا یک اطاق یک نفره باشد، مشخص میشود.

در کمپ موقت معمولا فقط پناهجویانی‌که به تازگی وارد آلمان شده‌اند زندگی میکنند.

پس از چند هفته یا چند ماه، ممکن است به محل اقامت دیگری فرستاده شوید؛ محل اقامت دومی بعد از دوره اولیه میتواند یک آپارتمان و یا هم کمپ دائم، در نزدیکی کمپ اولی و یا هم شهر دیگری در نزدیکی شهر فعلی شما باشد.

عوض کردن شهر یا کمپی که در آن زندگی میکنید بسیار دشوار و بیشتر اوقات نا ممکن است. اگر دلیل بسیار محکم و مهمی مبنی بر اینکه میخواهید در یک شهر یا محل دیگر زندگی کنید دارید، میتوانید با مرکز مشاوره حقوقی صحبت کنید و دلایل خود را بیان کنید.

هزینه های خورد و خوراک، لباس و بقیه مصارف چگونه پرداخت می شود؟

بلافاصله پس از ثبت نام، شما استحقاق دریافت کمک‌های اولیه دولتی برای زندگی را دارید. این کمک‌ها تامین نیازمندی های پناهجویان نامیده می شود و شامل غذا، لباس و کفش، لوازم بهداشتی و لوازم اولیه خانگی برای شروع زندگی شما است. همه این موارد را از همان روز اول در کمپ موقت دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، شما پول بطور ماهانه به عنوان (پول جیبی) دریافت میکنید که می توانید با آن بطور مثال سیم کارت، بلیط اتوبوس یا چیزهای دیگر را خریداری کنید.

چه زمانی می توانم درخواست پناهندگی کنم؟

در بعضی موارد، همینکه خود را به عنوان پناهجو معروفی میکنید، بلافاصله می توانید درخواست پناهندگی کنید. اما در بعضی موارد و در شهر های مختلف برای درخواست پناهندگی باید منتظر یک قرار ملاقات (ترمین) از اداره بامف باشید.

تاریخ ترمین را ممکن است در هنگام ثبت نام  و یا از طریق پست دریافت کنید.

هرگاه آدرس خانه و یا کمپ شما تغییر میکند، باید آدرس جدید خود را بلافاصله به اداره بامف وآسلندربیهورده بفرستید؛  اگر این دو اداره‌ی مهم آدرس شما را نداشته باشند، ممکن است پست‌های مهم در باره مهلت های قانونی را از دست بدهید.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام .من یک مهاجر افغانستانی هستم درایران دارای همسر وسه فرزندپسر به سن ۱۱ساله ۸ساله پنج ساله ویک دختر که پنجاه روز دیگر به دنیا میاد.من برای فرزندانم هیچ آینده ای درایران نمی بینم .اگر برای پناهنده شدن درآلمان راهنمائیم کنید ممنون میشم

    1. داداش اگر پناهندگی میخوای بیای راهنمایی نمیخواد؛ سایت که نمی تونه بهت مسیر معرفی کنه.
      پاشو بیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا