روابط نا مشروع

وطی چیست؟

در جامعه، افراد با یکدیگر در روابط مختلف قرار می‌گیرند که شامل روابط خانوادگی، دوستی، عاطفی و جنسی است. رابطه جنسی به عنوان یکی از انواع روابط انسانی، شامل فعالیت‌های جنسی بین دو نفر است. این فعالیت‌ها ممکن است شامل اقداماتی مانند بوسیدن، لمس و همجنس‌گرایی باشند.

در بسیاری از جوامع، روابط جنسی بین دو نفر بزرگسال و با رضایت آن‌ها قانونی است. اما در برخی دیگر از جوامع، محدودیت‌هایی برای این نوع روابط وجود دارد.

نوشته های مشابه

به طور کلی، در جامعه ایران، برای برقراری روابط جنسی بین افرادی که ازدواج نکرده‌­اند محدودیت‌هایی تعیین شده و مطابق قانون مجازات برای آن مجازت‌­هایی در نظر گرفته شده است. این محدودیت‌ها برای حفظ اخلاق و ارزش‌های اسلامی در جامعه به کار گرفته شده‌اند.

در شرع و فقه اسلامی، به روابط جنسی بین افراد، وطی گفته می­‌شود. وطی با لغاتی مانند جماع و دخول هم معنی است. بنابراین می‌­توان گفت که وطی به معنای برقراری رابطه جنسی است که در آن دخول آلت تناسلی مرد تا ختنه­‌گاه یا بیشتر صورت می‌­گیرد.

وطی در قوانین اسلامی انواع مختلفی دارد که هرکدام احکام خاصی را دارند. این احکام در قوانین شرعی و قوانین جامعه دارای اهمیت بسیار زیادی است و عدم رعایت آن منجر به مجازات‌های سنگینی مانند سنگسار یا حتی اعدام خواهد شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی وطی و احکام مربوط به انواع آن می‌­پردازیم. در صورتی که در این زمینه به مشاوره نیاز دارید می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا، با بهترین و مجرب­‌ترین وکلا و مشاورین حقوقی ارتباط برقرار کنید.

وطی و انواع آن

واژه وطی، در هیچ یک از قوانین مدنی و قوانین مجازات اسلامی، به طور مستقیم تعریف نشده است. اما در فقه اسلامی تعریف وطی آورده شده است.

مطابق تعاریفی که در فقه اسلامی آمده است، وطی به به معنای رابطه و آمیزش جنسی می‌­باشد به طوری که دخول تا ختنه­‌گاه یا بیشتر صورت گیرد. وطی با واژه‌­هایی نظیر دخول، جماع، ایلاج و مواقعه هم معنا می‌­باشد.

به طور کلی وطی در شرع اسلام انواع مختلفی دارد و برای هر کدام از انواع آن احکام آثار متفاوتی وجود دارد. مطابق احکام قرآنی و آنچه که در احادیث آمده، وطی داراس سه نوع است که عبارتند از: وطی مشروع، وطی به شبهه و وطی نامشروع. در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

وطی و انواع آن

وطی مشروع

در صورتی که رابطه جنسی بعد از ایجاد کردن اسباب شرعی و فقهی برای حلال شدن رابطه انجام شود، وطی مشروع صورت گرفته است. منظور از اسباب شرعی برای حلال شدن رابطه آن است که بین دو نفر عقد دائمی یا موقتی صورت گیرد.

منظور از عقد موقتی همان صیغه می‌باشد. بنابراین در صورتی که دو نفر زن و مرد به صورت دائم یا موقت به صورت شرعی ازدواج کنند و بعد از ازدواج با هم رابطه جنسی یا وطی داشته باشند، از نوع وطی مشروع است و آثار و احکام آن مطابق احکام وطی مشروع در شرع و فقه اسلامی است.

وطی به شبهه

شبهه از نظر لغوی به معنای اشتباه یا احتمال شک می­‌باشد. منظور از اشتباه در اینجا آن است که انسان تصور نادرست یا غلطی از چیزی داشته باشد.

در صورتی که زن و مردی با هم رابطه جنسی برقرار کنند و در حین آن به اشتباه تصور کنند که بین آن­‌ها رابطه زوجیت وجود دارد، اما در واقعیت چنین چیزی وجود نداشته باشد، وطی به شبهه اتفاق می‌­افتد.

به عبارت دیگر وطی به شبهه زمانی اتفاق می­‌افتد که طرفین رابطه، بدون ایجاد اسباب شرعی برای حلال بودن رابطه، رابطه جنسی برقرار کنند اما یکی از آن‌­ها یا هر دوی آن­‌ها به اشتباه تصور کند که این رابطه حلال است. در این مورد اشتباه دارای دو حالت می‌­باشد.

  1. حالت اول آن است که در حکم اشتباه صورت گیرد. برای مثال زمانی که مردی در حکم ازدواج با مادر زن اشتباه کند.
  2. حالت دوم زمانی اتفاق می‌­افتد که در موضوع اشتباه صورت بگیرد. منظور از اشتباه در موضوع آن است که برای مثال فردی در تشخیص هویت طرف مقابل اشتباه کند.

در صورتی که در نتیجه وطی به شبهه فرزندی به دنیا آید، به او ولد به شبهه  گفته می‌­شود و نسبت او از نوع نسب ناشی از شبهه می‌­باشد.

وطی نامشروع

وطی نامشروع به رابطه جنسی­ای اشاره دارد که بدون ایجاد کردن اسباب شرعی برای حلال شدن  رابطه، صورت می­‌گیرد. از انواع وطی نامشروع می‌توان به برقراری رابطه جنسی بین دو مرد، یا بین دو زن یا رابطه جنسی بین زن و مردی که زن و شوهر نیستند، اشاره کرد.

کارشناسان حقوقی بنیاد وکلا آمده­‌اند تا به شما در خصوص وطی و انواع مختلف آن مشاوره دهند. شما می‌­توانید در هر جایی که هستید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا بهره‌­مند شوید.

وطی به شبهه

احکام مربوط به وطی

در بخش قبل وطی و حالت­‌های مختلف آن را بررسی کردیم و گفتیم که در واقع وطی هم معنی جماع می­‌باشد. بنابراین وطی هم مانند جماع به معنای رابطه جنسی کامل یا دخول تا ختنه­‌گاه می‌­باشد. همانطور که پیش­­تر هم گفتیم وطی و احکام آن در قوانین آورده نشده است و برای بررسی این موارد باید به قوانین شرعی و فقهی رجوع کرد.

مطابق قوانین فقهی، احادیث و نظر علمای دینی، احکام وطی به شرح زیر می­‌باشد:

  • وطی یا برقراری رابطه جنسی با زنی که هنوز به سن بلوغ نرسیده، حرام می­‌باشد. سن بلوغ از نظر شرعی ۹ سال می‌­باشد. بنابراین در صورتی که فردی با زنی که زیر ۹ سال سن دارد رابطه جنسی برقرار کند، مرتکب فعل حرام شده است.
  • به برقراری رابطه جنسی بین دو زن با یکدیگر لواط گفته می‌­شود. وطی در این حالت از نظر قوانین فقهی فعلی حرام می­‌باشد و برای مرتکبین آن مجازات حدی در نظر گرفته شده است.
  • علاوه بر رابطه جنسی بین دو زن، رابطه جنسی بین دو مرد هم در شرع تعریف شده است. به وطی دو مرد با یکدیگر مساحقه گفته می­‌شود. مساحقه در قوانین اسلام فعلی حرام است و دارای مجازات حدی می­‌باشد.
  • اگر چه وطی دبر یا برقراری رابطه جنسی از طریق مقعد با همسر مجاز می­‌باشد اما مطابق احادیث شرعی کراهت زیادی دارد و بهتر است که این نوع رابطه انجام نشود.
  • مطابق نظر برخی از علما و فقهای دینی، در صورتی که مرد، مریض بوده و این مریضی طوری باشد که باعث فوت او شود، اگر در طول مدت این مریضی، ازدواجی صورت گیرد، شرط صحت این ازدواج، رابطه جنسی یا وطی بوده، بنابراین در صورتی که رابطه جنسی صورت نگیرد و شوهر فوت کند، عقد یا ازدواج انجام شده، باطل خواهد بود.
  • اگر زنی سه طلاقه شود و به این دلیل بر شوهر سابق خود که از او طلاق گرفته، حرام شده باشد، برای این که مجددا به این مرد حلال شود باید با مرد دیگری ازدواج و وطی کند. به بیان دیگر شرط حلال شدن زن به همسر سابقش ازدواج و وطی با مرد دیگری می‌­باشد.
  • در صورتی که نکاح یا عقد دائم بین زن و مردی جاری شود و وطی به مدت ۴ ماه یا بیشتر ترک شود، حرام است. به عبارت دیگر ترک رابطه جنسی در صورتی که عقد دائم بین افراد برقرار شده باشد، فعلی حرام است. این امر در مورد صیغه یا نکاح موقت بستگی به نظر فقها دارد و فقها در این مورد نظرات متفاوتی دارند.

آثار مربوط به وطی

در بخش قبل احکام مربوط به وطی در قوانین شرعی را بررسی کردیم و گفتیم که در قانون مجازات اسلامی و قانون مدنی در این مورد صحبتی نشده است، اما برخلاف احکام، قانونگذار در مورد آثار وطی در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی صحبت کرده و آثار حقوقی و کیفری مربوط به حالت­‌های مختلف وطی را بررسی کرده است.

همانطور که گفتیم مطابق قوانین فقهی و شرعی وطی بر سه نوع است که عبارتند از: وطی مشروع، وطی به شبهه و وطی نامشروع.

همانطور که احکام مربوط به انواع وطی، با هم تفاوت دارد، آثار مربوط به آن­‌ها هم با یکدیگر متفاوت می‌باشند. بنابراین، در این بخش، آثار مربوط به انواع وطی را به صورت جداگانه، بررسی خواهیم کرد. ابتدا آثار مربوط به وطی مشروع را بررسی می‌­کنیم.

آثار مربوط به وطی

آثار مربوط به وطی مشروع

گفتیم که منظور از وطی مشروع، وطی­ یا رابطه جنسی­ای است که بعد از نکاح دائم یا موقت، بین زن و مرد صورت می‌­گیرد. این نوع از وطی مطابق قوانین دارای آثاری می­‌باشد که عبارتند از:

  • یکی از مهم‌­ترین آثار وطی مشروع، حرمت نکاح بین زن یا مرد، با بعضی از اقوام طرف مقابل می‌­باشد.

برای مثال، بعد از آن که زن و مردی با هم ازدواج می‌­کنند و وطی یا رابطه جنسی بین آن­‌ها شکل می‌­گیرد، در صورتی که زن داراری فرزند دختر باشد، حکم ازدواج مرد با دختر او حرمت ابدی بوده، بنابراین ازدواج بین مرد با دختر همسرش، باطل خواهد بود.

  • در صورت وقوع وطی و رابطه جنسی بین زن و مردی که عقد کرده‌­اند، مهریه به صورت تمام و کمال به زن تعلق می­‌گیرد. اما در صورتی که زن و مردی عقد کنند ولی مرد قبل از وطی و نزدیکی همسرش را طلاق دهد، تنها باید نیمی از مهریه را بپردازد.

در این مورد باید توجه داشت که اگر دلیل جدایی زن مرد مواردی مانند فوت مرد باشد، حتی در صورت نداشتن وطی هم، مهریه به صورت کامل به زن تعلق می‌­گیرد.

  • در صورتی که در نکاح دائمی، میزان مهریه مشخص نشده باشد و مرد همسرش را قبل از وطی و نزدیکی طلاق دهد، به زن مهرالمتعه تعلق می‌گیرد و در صورتی که مرد بعد از وطی زنش را طلاق دهد، باید مهرالمثل را به زن بپردازد.

نکته حائز اهمیت در این مورد آن است که زن باید برای دریافت مهرالمثل یا مهرالمتعه از یک وکیل خانواده کمک بگیرد و به کمک او دادخواستی را برای مطالبه مهرالمثل یا مهرالمتعه تنظیم کند و آن را به دادگاه تحویل دهد تا کارشناس دادگاه با توجه به شرایط، میزان و مبلغ مهرالمثل یا مهرالمتعه را تعیین می‌­کند و برای پرداخت آن حکم صادر می­‌کند.

  • بعد از آن که زن و شوهر با هم وطی کنند، شرایط احصان برای آن­‌ها محقق می­‌شود. به زنی که شرایط احصان را دارد، محصنه و به مردی که شرایط احصان را دارد محصن گفته می­‌شود. اگر افرادی که محصن یا محصنه هستند مرتکب زنا شوند، آثار زنای محصن یا زنای محصنه برای آن­‌ها جاری شود.
  • از دیگر آثار وطی مشروع می­‌توان به رابطه بین والدین و فرزندان ناشی از این نوع رابطه اشاره کرد.

زمانی که وطی و رابطه جنسی بین زن و مرد، بعد از نکاح صورت بگیرد و مشروع باشد، فرزندی که از این رابطه متولد می­‌شود هم فرزند مشروع و قانونی می­‌باشد و آثار ناشی از این حکم شامل حال او می­‌شود. این آثار شامل مواردی مانند ارث بردن فرزند از والدین و ارث بردن والدین از فرزند، می‌­شود.

  • یکی دیگر از آثار وطی مشروع، لزوم نگه داشتن عده می‌­باشد.

به عبارت دیگر در صورت انجام وطی و رابطه جنسی، بعد از فسخ نکاح یا طلاق  گرفتن زوجین، زوجه، ملزم است که عده را نگه دارد. اما در صورتی که نزدیکی و وطی بین زوجین صورت نگرفته باشد، فسخ نکاح از نوع طلاق بائن غیر مدخوله است و در این مورد، زوجه، ملزم به نگه داشتن عده نیست.

البته باید توجه داشته باشید که این حکم، در مواردی مانند جدایی ناشی از فوت شوهر، اجرا نمی­‌شود و در چنین مواردی حتی اگر زن باکره باشد باز هم باید عده وفات را نگه دارد.

آثار مربوط به وطی به شبهه

در بخش قبل آثار مربوط به وطی مشروع را بررسی کردیم. در این بخش به بررسی آثار مربوط به وطی به شبهه می­‌پردازیم. همانطور که گفتیم وطی به شبهه زمانی اتفاق می‌­افتد که رابطه جنسی نامشروع باشد اما طرفین رابطه یا یکی از آن­‌ها به اشتباه فکر می­‌کنند که رابطه مشروع است.

وطی به شبهه آثار خاصی دارد که عبارتند از:

  • به طور کلی می­‌توان گفت که آثار وطی به شبهه در مواردی که هر دو طرف رابطه جاهل باشند، دقیقا مانند آثار وطی مشروع است و در موردی که فقط یکی از طرفین جاهل باشد، فقط برای فرد جاهل شبیه آثار وطی مشروع می‌­باشد و با آن تفاوتی ندارد.

برای مثال در ماده ۱۱۶۶ قانون مدنی در مورد فرزند ناشی از وطی به شبهه این چنین آمده که هرگاه به واسطه وجود مانعی، نکاح بین ابوین یا والدین طفل باطل باشد نسبت طفل به هر یک از ابوین که جاهل بر وجود مانع بوده مشروع و‌ نسبت به دیگری نامشروع خواهد بود در صورت جهل هر دو نسب طفل به هر دو مشروع است.

  • در صورتی که نکاح یا عقد بین زن و مرد به هر دلیلی باطل شده باشد و با این وجود بین طرفین، وطی صورت گرفته باشد، زن مستحق دریافت مهر المثل می­‌باشد، اما در صورتی که وطی و نزدیکی صورت نگیرد مالی به زن تعلق نخواهد گرفت.

احکام مربوط به وطی

آثار مربوط به وطی نامشروع

همانطور که گفتیم وطی نامشروع، به نوعی از رابطه جنسی اشاره دارد که در آن، دخول و نزدیکی، بدون تحقق اسباب شرعی برای حلال شدن رابطه، انجام می­‌شود. برای مثال زنا، مساحقه و لواط، نمونه­‌هایی از وطی نامشروع می‌باشند.

وطی نامشروع هم آثار خاصی دارد که به شرح زیر می‌­باشند:

  • یکی از مهم‌­ترین آثار وطی نامشروع، مربوط به حرمت ازدواج با بعضی از خویشاوندان و اقوام طرف مقابل می­‌باشد. برای مثال، در وطی زن و مرد یا لواط بین دو مرد، مرد دیگر نمی‌­تواند تا ابد با مادر، خواهر و دختر شخص مقابل رابطه داشته باشد و ازدواج کند. به عبارت دیگر، این اشخاص، به صورت ابدی بر او حرام خواهند شد.
  • یکی دیگر از آثار وطی نامشروع، حرمت ازدواج در نتیجه زنا می­‌باشد. به عبارت دیگر در صورتی که فردی با زنی که شوهر دارد و یا زنی که در عده طلاق رجعیه می‌­باشد، زنا کند، زن به طور ابدی بر او حرام خواهد شد.
  • علاوه بر این موارد مهم­‌ترین اثر وطی نامشروع، مربوط به حکم حد و اجرای آن برای کسانی است که آن را انجام داده‌­اند. به عنوان مثال حد زنا برای زن و مردی که شرایط احصان را دارند، در صورتی که شرایط تعیین شده در قانون وجود داشته باشد سنگسار یا رجم است. همچنین حد در مورد لواط یا وطی بین دو مرد، در صورتی که شرایط احصان را داشته باشند، اعدام است.
  • در صورتی که در نتیجه رابطه نامشروع فرزندی متولد شود، فرزند نامشروع است. در فقه به چنین فرزندی والد الزنا گفته می­‌شود و چنین فرزندی به والدین خود ملحق نمی­‌شود. بنابراین نه والدین از این فرزند ارث می‌­برند و نه فرزند از این والدین ارث می­‌برد.

اگر در مورد وطی و آثار مربوط به آن سوالاتی دارید می‌­توانید از وکلای مجرب و متخصص بنیاد وکلا به صورت وکیل تلفنی و آنلاین کمک بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا