روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

رابطه نامشروع؛ مصادیق و مجازات آن

«جرم رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی از جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌شود».

البته در رابطه با موضوع رابطه نامشروع می‌توان ازنظریه های مشورتی ارایه شده نیز کمک گرفت.

براساس نظریه مشورتی ۱۶۱۱/۷ مورخ ۱۸/۲/۱۳۸۰ جرم مذکور دارای ماهیت عمومی بوده و به همین علت در ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی (که جرایم قابل گذشت احصاء شده است) بیان نشده است.

همانگونه که گفته شد مجازات مرتکبان جرم ارتباط نامشروع و عمل منافی عفت نیز غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است.

البته اختیار تعیین حداقل کیفر (یک ضربه شلاق) یا حداکثر کیفر (۹۹ ضربه شلاق) با دادگاه است و می‌تواند با توجه به شخصیت مرتکبان و اوضاع و احوال مربوط به جرم، مجازات آنان را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند.

داشتن رابطه نامشروع از جمله بحث های پر افت و خیز در هر جامعه ای به خصوص در جوامع ایران می باشد؛ چرا که در بعضی از رابطه ها زن و یا مرد نسبت به تعهداتی که در زمان عقد به هم داده اند، بی اهمیت می شوند و وفاداری خود را در خصوص این تعهدات از بین می برند.

و این بی اهمیتی نسبت به زندگی و قانون شرعی حاکم در جامعه را با داشتن رابطه نامشروع نشان می دهند، رابطه نامشروع از جمله جرایمی می باشد که نیاز به شاکی خصوصی ندارد؛ یعنی در صورت وقوع این جرم ها قانون می تواند به طور مستقل برای فرد متهم مجازات تعیین نماید.

موارد منع رابطه نامشروع

وجود داشتن زوجیت:

بدیهی است در صورتی که زن و مرد به صورت رسمی و قانونی دارای رابطه زوجیت باشند، داشتن رابطه زناشویی با هم دلیل بر رابطه نامشروع نمی باشد؛ خواه این رسمیت به صورت نکاح موقت باشد یا نکاح یا عقد دائم.

اعمالی از قبیل تقبیل یا مضاجعه:

برداشت نادرست از این موضوع می تواند برای جوامع انسانی هر کشوری خطرناک و دردسر ساز باشد، زمانی رابطه نامشروع در این مورد صدق نمی کند که افراد نامحرم با هم هیچگونه رابطه فیزیکی نداشته باشند اما این دلیل نمی شود که افرادی با برقراری ارتباط از طریق تلفن و فرستادن پیامک های غیر اخلاقی رابطه نامشروع خود را توجیه نمایند.

البته باید این را هم در نظر داشت که گاه زنان و مردانی که در محل کار خود هستند و با هم ارتباط کاری و صحبتهای متداول و سوالاتی که امکان دارد که یک همکار، یا یک همکلاسی و یا یک فامیل از یکدیگر بپرسند، جز رابطه نامشروع دانست و همچنین معاشرت و سلام و احوالپرسی روزانه آن ها از حدود تعریف این جرم خارج است، و نباید آن را جزء روابط نامشروع دانست.

اکراهی یا اجباری نبودن رابطه:

منظور این هست که یک فردی را بدون میل باطنی و رضایت مجبور به انجام این روابط کنند، در این صورت صرفا اکراه کننده مورد مجازات قرار می گیرد نه اکراه شونده.

زنا نبودن رابطه:

بدیهی است عمل زنا مستوجب حد بوده و راههای اثباتی و شرایط تحقق مخصوصی را دارا می باشد، لذا رابطه نامشروع زمانیست که عمل صورت گرفته خارج از شرع و قوانین اسلامی باشد.

مجازات رابطه نامشروع

برای این رابطه شاید برای خیلی ها سوال باشد که آیا مجازات رابطه نامشروع می تواند حبس باشد، باید گفت که قانون گذار برای جرم رابطه نامشروع شلاق را در نظر گرفته است، به گونه ی که می گویید:

هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل‌ (بوسیدن) یا مضاجعه (هم بستر شدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف (زنا با توسل به زور) و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر یا مجازات می‌شود.

مهریه برای زن شوهر دار با سبق رابطه نامشروع

خیلی از مردها این تصور را دارند که در صورت خیانت زن به مرد، و داشتن رابطه نامشروع مهریه دیگر شامل حال زن نمی شود، در حالی که قانون گذار در خصوص این جرم خیانت و.. بیان داشته که مهریه یک دینی است بر گردن زوج، که زوج باید آن را پرداخت کند و انجام هر گونه رابطه نامشروع و یا خیانت این حق را از زن ساقط نمی کند.

آیا رابطه نامشروع زن از طریق رسانه های اینترنتی جرم محسوب می شود؟

اصولا قانون هر گونه رابطه ا ی که خلاف جامع انسانیت باشد را جرم می داند و یکی از این رابطه ها، رابطه نامشروع به صورت پیامکی و یا اینترنتی و مواردی از این قبیل، که مرد همواره به دنبال این است که با اثبات این رابطه زنی را که به او خیانت کرده است را بدون دادن هیچ حقی طلاق دهد.

پس این رابطه چه پیامکی و چه فیزیکی جرم محسوب می شود و دادگاه راه شکایت را برای زوج ها باز گذاشته است اما اثبات این گونه اوامر و روابط ها بر عهده ی خود شاکی یعنی مرد می باشد.

اثبات رابطه نامشروع پیامکی یا اینترنتی

مواردی که برای اثبات رابطه نامشروع می توان به آن استناد داشت اسناد و یا شواهد، متن پیامک ها، ایمیل های فرستاده شده، حضور شاهدین عاقل و بالغ و مواردی از این دست، می باشند که زوج می تواند و یا حتی زوجه برای اثبات رابطه نامشروع طرف مقابل به دادگاه و یا سایر مراجع قضایی تسلیم نماید.

اما مسئله ای که در این خصوص وجود دارد و قانون هم به آن اشاره کرده است این هست که ممکن است این اسناد تقلبی باشند؛ چرا که با توجه به پیشرفت تکنولوژی در خصوص استفاده از این نوع دستگاه ها (رایانه، تلفن) امکان جعل اسناد را به درصد بالای برده اند، برای همین اثبات آن باید کاری سخت و مشکل سازی باشد بنابراین فرد شاکی باید دلایل محکمه پسندی برای خود داشته باشد.

وجود رابطه نامشروع برای دختران باکره

قبل از توضیح دادن در مورد رابطه نامشروع، دختران باکره ابتدا در مورد باکره بودن دختران یک توضیحی را داشته باشیم.

دختر باکره دختری است که دارای پرده بکارت می باشد و اینکه هیچ رابطه زوجیتی با مردی دیگر نداشته است را باکره می گویند.

حال پیش می آید بر اثر مسائل غیر اخلاقی که در جوامع امروزی رواج پیدا کرده و اینکه هوسران بودن بعضی از مردان، شرایط را برای این رابطه نامشروع و غیر اخلاقی باز کرده است، به گونه ای که قانون گذار برای این موارد مجازات تعیین کرده است.

مجازاتی از قبیل: اگر وجود رابطه نامشروع با دختران باکره به صورت عنف (زور و اجبار) باشد، قانون برای فرد متهم حکم مرگ را صادر کرده است.

در حالی که اگر وجود رابطه نامشروع با رضایت طرفین باشد، حکم زنا را به خود می گیرد، اما قانون گذار در این خصوص از متخلفین خواسته است که برای ادعای خود دلایل قانع کننده ای بیاورند، در غیر اینصورت حکم اعدام برای متهم صادر خواهد شد.

حال اگر حکم زنای دختر باکره و پسر مجرد ثابت شود، قانون این دو را مجازات می کنند.

چرا رابطه نامشروع؟

اگر از فردی عاقل و بالغ پرسیده شود که چرا رابطه نامشروع اتفاق می افتد و چرا این رابطه ادامه دارد جواب های متفاوتی را در اختیار ما قرار می دهد، اما آنچه که برای ما شاید قانع کننده تر باشد، این هست که از خود افراد مرتکب این جرم بپرسیم که چرا اقدام به داشتن رابطه نامشروع با وجود داشتن همسر و علم به اینکه قانون این رابطه را نمی پذیرد و برای آن مجازات سنگینی را در نظر گرفته است، ادامه دارد؟

طی تحقیقاتی که صورت گرفته و پرسش و پاسخ های متدوال از این گونه افراد دلیل را این چنین بیان می کنند که داشتن رابطه نامشروع به آن ها احساساتی از این قیبل می دهد:

  • عدم رضایت جنسی در رابطه زناشویی با زن یا مرد خود
  • تمایل به داشتن رابطه جنسی بیش
  • عدم رضایت احساسی و عاطفی در رابطه زناشویی
  • از دست دادن عشق به همسر خود
  • عاشق شدن به فردی جدیدی با وجود داشتن همسر و فرزند
  • تمایل به گرفتن انتقام از همسر
  • حس کنجکاوی و دنبال تجربیات جدید بودن مردان و یا زنان

صرف حضور زن و مرد در این مکان‌ها جرم محسوب نمی‌شود، مگر اینکه وفق مواد ۶۳۷ و ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی اعمالی از قبیل تقبیل یا مضاجعه انجام دهند و یا تظاهر به عمل حرامی کنند.

البته با توجه به حضور روز افزون زنان در جامعه در کنار مردان و مشارکت بالای آن‌ها در فعالیت‌های اجتماعی نمی‌توان حضور این دو قشر را در کنار یکدیگر که در مواردی بالاجبار مثل حضور دو همکار به تنهایی در محل کار و از این دست موارد است و نیز در مواردی با اختیار مثل خوردن نهار در یک رستوران و یا تردد با ماشین همکاران را جرم محسوب کرد.

اثبات رابطه نامشروع به وسیله ی وکیل

اثبات رابطه نامشروع را می توان از مسائل پیچیده ی دنیای حقوق دانست؛ چرا که در این جور رابطه ها افراد مجرم نمی آیند به صورت آشکارا ارتباط نامشروع خود را با این و آن در میان بگذارند و اینکه به دنبال بی آبرویی کردن خود هم نیستند، برای همین آن ها تا می توانند تمام سعی و تلاش خود را می کنند که این رابطه را به صورت مخفی نگه دارند و هیچ یک از خانواده ی طرفین از این قضیه با خبر نشوند.

پس برای مخفی بودن این رابطه سعی می کنند که تمام مدارک و شواهدی که ممکن است برای آن ها دردسر ساز باشد را حذف کنند و از بین ببرند، نمونه ی بارز آن حذف پیامک هایی است که از طریق تلفن و یا اپلکیشن های مثل واتساپ، تلگرام و…. بین طرفین رد و بدل می شود.

بنابراین برای اثبات این رابطه نامشروع حتما باید سراغ افرادی رفت که در خصوص این حرفه کار بلد باشند از جمله این متخصصین می توان به وکلای رابطه نامشروع دادسان اشاره کرد که همواره در تلاش هستند که در هر پرونده ای قضایی که به آن ها محول می شود، حق را به حق دان برسانند.

چگونه کار خود را به بهترین وکیل رابطه نامشروع بسپاریم؟

بهترین وکیل دادگستری، وکلایی هستند که درجرایم رابطه نامشروع تخصص دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا