خانوادهطلاق

نحوه درخواست طلاق چگونه است؟

طلاق در واقع راهی است که قانون برای آن دسته از زن و شوهرهایی که به دنبال جدایی هستند، قرار داده است. روش دیگری مانند فسخ نکاح به منظور جدا شدن زوجین نیز در قانون پیش بینی شده است اما در اغلب مواقع، زوجین، طلاق را برای جدایی انتخاب می‌کنند.

علی رغم این که طلاق در شرع اسلام، امری ناپسند تلقی شده است اما در هر صورت راهی است که زن و مرد برای خاتمه دادن رابطه زوجیت می‌توانند انتخاب کنند.

درخواست طلاق به شیوه یک طرفه از جانب شوهر و همچنین دو طرفه از سوی زوجین ارائه می‌شود. با توجه به این مرد بر اساس اختیاراتی که قانون به او داده است، می‌تواند همسر خود را طلاق دهد، اما شرایط طلاق از طرف زوجه نیز در قانون پیش بینی شده است.

همچنین در صورتی که زن و شوهر هر دو بخواهند که به زندگی مشترکشان پایان دهند، می‌توانند طلاق توافقی بگیرند.

با توجه به این که هر یک از انواع طلاق، دارای شرایط خاصی هستند اما مراحلی که در قانون برای دعاوی طلاق بیان شده است، تقریبا یکسان بوده و در این صورت متقاضیان طلاق بایستی با روال کلی طلاق آشناییت داشته باشند.

چه درخواست طلاق از طرف شوهر باشد و چه از جانب زوجه، دادگاه تنها به صرف این که زوجین درخواستی را به ثبت رسانده باشند، حکم طلاق را صادر نمی‌کند.

در موضوع طلاق، علاوه بر وجود مراحل و روال قانونی برای طلاق، لازم است که شرایط مورد نیاز برای جدایی زوجین نیز وجود داشته باشد. این که شوهر بخواهد همسر خود را طلاق دهد، تنها با ارائه دادخواست طلاق چنین امری امکان پذیر نیست بلکه باید درخواست طلاق با شرایط مندرج در قانون تطابق داشته باشد.

مضاف بر این که دادگاه‌های خانواده به راحتی مجوز جدایی زن و شوهر را صادر نمی‌کنند و تمام شرایط و جوانب موجود را بررسی می‌کنند.

حتی با این وجود که حق طلاق با مرد است، اما شاهد موانعی در طلاق از طرف شوهر هستیم و مردان نیز نمی‌توانند در هر شرایطی که بخواهند همسران خود را طلاق بدهند.

طلاق موضوعی بسیار مهم در دعاوی خانواده محسوب می‌شود که حجم قابل توجهی از پرونده‌های محاکم دادگستری را به خود اختصاص داده است و در این لازم است که افراد متقاضی طلاق با قواعد و مقررات آن آشنا باشند.

به همین منظور برای آشنایی با نحوه درخواست طلاق و این که چه مراحل و فرآیندی در دعاوی طلاق وجود دارند، پیشنهاد می‌شود که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

نحوه درخواست طلاق

طلاق؛ روش قانونی برای جدایی زوجین

طلاق به عنوان شایع‌ترین پدیده اجتماعی در کشورمان محسوب می‌شود و امری است که هر ساله شاهد وقوع آن در کشور هستیم. در علم حقوق از طلاق به عنوان ایقاع یاد می‌شود اما طلاق توافقی می‌تواند ایقاع بودن طلاق را تا حد زیادی نقض کند.

روش‌های متعددی برای جدا شدن قانونی زن و شوهر وجود ندارد و به غیر از طلاق و فسخ نکاح، روش دیگری برای آن که رابطه زن و شوهری خاتمه پیدا کند، وجود ندارد.

به دلیل آن که در مسائل شرعی، طلاق همواره نهی شده است، قانون ایران در مواجه با طلاق، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است و زن و مرد اگر بخواهند طلاق بگیرند، باید پروسه و مراحل طولانی را پشت سر بگذارند.

در واقع وجود مراحل نسبتا طولانی در رویه طلاق باعث شده است که اگر مرد و زنی که تمایل به جدا شدن داشته باشند، به دلیل وجود شرایط سختی که در امر طلاق وجود دارد، از تصمیم خود در این زمینه خودداری کنند. البته در مواردی نیز شاهد اهمال از سوی دادگاه‌ها هستیم که به راحتی حکم طلاق را صادر می‌کنند.

در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده، به بررسی مسائل مرتبط با طلاق پرداخته شده است و شرایط و مراحل آن با جزئیات کامل بیان گردیده است. در حال حاظر روش قانونی که زوجین بتوانند تقاضای جدایی کنند، طلاق است که متقاضیان با طی کردن مراحل تعریف شده برای طلاق می‌توانند به صورت قانونی از هم جدا شوند.

در بحث طلاق بین حقوق مرد و زن در قانون تفاوت قائل شده است و از این رو شیوه ارائه درخواست طلاق نیز متفاوت است.

البته فسخ نکاح نیز به عنوان راه دیگری است که زوجین می‌توانند به عنوان جدایی از یکدیگر استفاده نمایند. ناگفته نماند که برخی از زن و شوهرها بدون آن که قانونا طلاق بگیرند، از یکدیگر جدا زندگی می‌کنند و به اصطلاح متارکه می‌نمایند.

در موضوع طلاق باید بررسی شود که چه عواملی در جدایی زن و شوهر تاثیرگذار هستند اما مسائل اقتصادی و اجتماعی همواره در رخداد طلاق دخیل هستند. شخصی که درخواست طلاق می‌دهد، باید قصد و نیت واقعی برای طلاق داشته باشد تا از لحاظ حقوقی، چنین واقعه‌ای صحیح بوده و بتوان آثار حقوقی را برای طلاق در نظر گرفت.

انواع طلاق برحسب شخص درخواست‌کننده

طلاق در قانون ایران به دو دسته طلاق رجعی و بائن دسته بندی شده است. در طلاق رجعی امکان رجوع شوهر به زوجه حتی پس از آن که طلاق جاری شد نیز وجود دارد اما در طلاق بائن، بازگشتی در کار نیست مگر در صورت شرایطی خاص. انواع طلاق بر حسب شخص یا اشخاص درخواست کننده شامل طلاق از طرف مرد، طلاق از جانب زن و طلاق توافقی است.

در واقع طلاق می‌تواند به صورت دو طرفه و یا یک طرفه انجام شود که شرایط و شیوه ارائه درخواست طلاق کاملا باهم متفاوت است. نحوه انجام طلاق در طلاقی که درخواست آن از طرف شوهر ارائه شده و یا تقاضای طلاق از جانب زوجه صورت می‌گیرد، دارای تفاوت است.

حق طلاق طبق قانون ایران به مرد داده شده است و می‌تواند از چنین حقی در صورت تشریفات قانونی به درستی استفاده کند. اما حق طلاق می‌تواند به زن در صورت اراده مرد یا عوامل مختلف دیگری نیز داده شود. در واقع علاوه بر این که مرد، توان ارائه درخواست طلاق را دارد اما زوجه نیز می‌تواند تقاضای طلاق به دادگاه بدهد.

با توجه به این که شوهر از حق طلاق برخوردار است، برای طلاق دادن همسر خود نیازی به کسب اجازه از زوجه نیست اما در مواردی که زوجه بخواهد درخواست طلاق کند، اگر دلیل محکمه پسندی برای طلاق نداشته باشد، باید رضایت شوهر را جلب کند.

در طلاق توافقی نیز نیازی به ارائه دلیل و موارد دیگر نیست و کافیست که زوجین پیرامون طلاق با هم توافق داشته باشند که در این صورت دادگاه مکلف به صدور حکم طلاق می‌باشد.

در ادامه نحوه درخواست طلاق در هر یک از انواع طلاق و مراحل طلاق را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درخواست طلاق از سوی مرد

شرایط قانونی درخواست طلاق

همانطور که گفته شد، طلاق شامل طلاق از طرف مرد، طلاق از جانب زوجه و طلاق است. البته این دسته بندی طلاق در رابطه با این است که درخواست طلاق از جانب چه شخصی ارائه شود.

پیش از پرداختن به مراحل طلاق و این که بیان شود که فرآیندی برای ثبت طلاق وجود دارد، بهتر است که با شرایط قانونی هر یک از انواع طلاق آشنا شویم.

دانستن شرایط طلاق باعث می‌شود تا متقاضیان قبل از آن که اقدام به ارائه درخواست طلاق کنند، ابتدا شرایط خود را با شرایط قانونی طلاق مطابقت دهند و سپس اقدام به ثبت طلاق کنند.

با این وجود یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا متقاضیان در راه طلاق با مشکل مواجه شده و نتوانند اقدام به طلاق کنند، عدم اطلاع کافی از شرایط مندرج در قانون طلاق است.

شرایط طلاق از طرف مرد

این موضوع کاملا روشن است که حق طلاق با شوهر است و می‌تواند هر زمان که تمایل داشت، از زوجه جدا شود. با این اوصاف که زوج از حق طلاق برخوردار است، اما در هر شرایطی امکان این که درخواست طلاق به دادگاه بدهد، وجود ندارد. بلکه شرایط شوهر برای طلاق بایستی با شرایط ذکر شده در قانون، مطابقت داشته باشد.

تا به اینجا مشخص شد که شوهر به دلیل برخورداری از حق طلاق، می‌تواند طلاق همسرش را بگیرد اما آن چه که در طلاق از جانب مرد اهمیت دارد، رعایت شرایط و تشریفات قانونی است. شرایطی که برای طلاق از طرف مرد عنوان شده است، شامل پرداخت حقوق مالی همسر می‌باشد.

شوهر برای آن که بتواند از زوجه طلاق بگیرد، باید حق و حقوق او را به طور کامل پرداخت کند. حال پس از تعیین تکلیف در مورد حقوق زن می‌تواند در راستای طلاق مراحل آن را انجام دهد. البته که مرد برای طلاق دادن زن، لزومی برای ارائه دلیل ندارد و طلاق بدون دلیل نیز انجام می‌شود.

در واقع تنها شرط قانونی که پیش روی شوهر برای طلاق وجود دارد، پرداخت حق و حقوقی چون مهریه، نفقه، اجرت المثل و غیره است. با پرداخت این حقوق، حال زوج می‌تواند به راحتی از زوجه طلاق بگیرد. البته طلاق گرفتن در این شرایط باز هم منوط به آن است که مراحل تعیین شده برای طلاق به درستی انجام شود.

اگر زوجه هنوز حقوق خود در رابطه زوجیت را به صورت کامل دریافت نکرده باشد، شوهر امکان ارائه درخواست طلاق به دادگاه ندارد. کما این که امکان اعتراض زوجه نسبت به حقوق مالی خود در زمان طلاق از طرف شوهر وجود دارد.

گفتنی است که شوهر برای طلاق گرفتن نیازی به آن که رضایت همسر خود را جلب کند، ندارد و با رعایت شرایط مزبور این حق را دارد که بدون دلیل و با پرداخت حقوق زن از وی طلاق بگیرد. به همین جهت نیز در مشاوره با وکیل تلفنی یا حضوری تمرکز بیشتر روی حقوقی مالی زن است و نه رضایت وی.

شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن کاملا با طلاق از طرف مرد متفاوت است. با توجه به این که حق طلاق به مرد داده شده است، زوجه با محدودیت‌هایی در طلاق مواجه است اما در هر صورت این محدودیت‌ها مانع از ارائه درخواست طلاق به زوجه نمی‌شود.

شرایط طلاق از طرف زوجه به این صورت است که زن باید برای طلاق دادن همسر خود ابتدا دلایل محکم و قاطعی داشته باشد. دلایلی که در طلاق از جانب زوجه بیان می‌شود، بایستی همان دلایلی باشد که در قانون به آن اشاره شده است.

با توجه به این که مرد برای طلاق گرفتن نیاز به آوردن دلیل ندارد اما زوجه باید حتما در دادخواست طلاق، دلایلی را ذکر کند. بیان دلیل جز یکی از شرایط اصلی در طلاق از طرف زوجه است اما اگر زوجه دلیلی برای طلاق نداشته باشد، باید از راه‌های دیگری جهت مطلقه ساختن خود استفاده کند.

امکان طلاق از طرف زوجه بدون دلیل امکان پذیر است اما مشروط به یک سری مواردی. اگر زوجه نتواند دلیل موجهی را برای طلاق بیاورد، باید در ابتدا شوهر خود را راضی به طلاق نماید که جلب رضایت شوهر در این زمینه اغلب با بخشیدن مهریه است. خانم با بذل مهریه خود می‌تواند همسر را برای طلاق گرفتن راضی نماید.

در مواردی نیز که زوجه وکالت در طلاق دارد، این امکان برای زن هست که بدون دلیل نیز اقدام به ارائه درخواست طلاق به دادگاه کند. در وکالت طلاق که می‌تواند مشروط یا مطلق تنظیم شود، شوهر بنا به اختیار خود حق طلاق را به زن می‌دهد. البته راه‌هایی که زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند برای طلاق اقدام کند، گسترده است و زوجه محدودیتی از این لحاظ نخواهد داشت.

در هر صورت می‌توان گفت که در موضوع طلاق، خانم‌ها در مقایسه با آقایان از محدودیت بیشتری برخوردار هستند و این محدودیت می‌تواند باعث شود تا بسیاری از زنان نتوانند از شوهر خود جدا شوند و به اجبار با او زندگی کنند.

درخواست طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی در مقایسه با طلاق‌های دیگر کمی راحت تر است و محدودیت آن‌ها را ندارد. در طلاق توافقی، زن و شوهر راضایت کافی به منظور آن که از یکدیگر جد شوند را دارند و در این صورت مدت زمان این نوع طلاق کوتاه‌تر است.

به جهت این که رضایت دو طرفه در طلاق توافقی وجود دارد، لزومی برای آن که طرفین اقدام به جلب رضایت هم کند نیست و طلاق با شرایط آسانی صورت می‌گیرد.

در طلاق توافقی، زوجین باید پیش از طلاق در مورد موضوعاتی مشخص با یکدیگر توافق کنند. صرف توافق زوجین در مورد جدایی نمی‌تواند عاملی برای طلاق گرفتن زوجین باشد، بلکه باید در مورد حق و حقوق زوجه و موضوع حضانت فرزندان به توافق برسند.

در واقع هر نوع توافقی که زوجین پیرامون طلاق انجام می‌دهند، باید به مکتوب تهیه شود و در زمان طلاق در اختیار دادگاه قرار گیرد. به همین منظور ارائه توافق نامه کتبی در طلاق توافقی ضروری است.

در طلاق توافقی، بحث ارائه دلیل مطرح نیست و تنها زوجین باید به صورت توافقی، وضعیت حقوق زوجه را مشخص کنند. اگر زوجه می‌خواهد که مهریه خود را ببخشد و یا این که قصد مطالبه آن را دارد، باید چنین توافقاتی را در برگه بنویسند. یا این که اگر حق حضانت فرزند قرار است به یکی از زوجین داده شود، باید این موضوع نیز در توافق نامه طلاق بیان شد.

تاکید وکیل آنلاین و حضوری ما بر این است که مراحلی که در طلاق توافقی وجود دارد، در قیاس با طلاق‌های دیگر کوتاه‌تر بوده و همه مسائل باعث شده است که اگر زوجین بخواهند برای طلاق اقدام کنند، انتخاب آن‌ها از بین انواع طلاق تنها طلاق توافقی باشد. در این صورت با انجام مراحل طلاق و در نظر گرفتن شرایط قانونی می‌توانند از هم به صورت توافقی طلاق بگیرند.

نحوه درخواست طلاق از طرف شوهر

شرایط طلاق از طرف مرد مورد بررسی قرار گرفت و طبق توصیحات ارائه شده، مرد برای طلاق دادن زوجه باید ابتدا حق و حقوق وی را به طور کامل پرداخت نماید و سپس می‌تواند مقدمات طلاق را فراهم کند.

تا زمانی که شرایط قانونی طلاق از طرف مرد رعایت نشود، شوهر امکان آن که تقاضای طلاق بنماید، وجود ندارد و در این صورت می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

نحوه درخواست طلاق از طرف مرد به این صورت است که در گام نخست، باید در جلسات مشاوره شرکت کند. شرکت در چنین جلساتی طبق قانون و طبق رویه جدید قضایی، اجباری شده است. نحوه شرکت در جلسات مشاوره با ثبت نام در سامانه تصمیم و اخذ نوبت در آن انجام می‌شود.

با تعیین وقت انجام شده، زوجین بایستی در جلسه مشاوره شرکت نمایند. در این جلسات، مشاور پیش از آن که راهکارهای مختلفی را برای جلوگیری از طلاق طرفین را ارائه کند، دلایلی که سبب شد تا شوهر از زوجه طلاق بگیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در هر صورت با شرکت در جلسات مشاوره که معمولا تعداد جلسات، ۵ جلسه است، در صورت تشخیص مشاور مبنی بر عدم امکان سازش بین زوجین، گواهی صادر می‌شود.

داشتن این گواهی در مراحل بعدی طلاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشان دهنده این است که زوجین جلسات مشاوره را به طور کامل طی کرده‌اند.

حال با انجام مرحله مزبور، نوبت به تنظیم دادخواست طلاق و ثبت آن می‌رسد. شوهر بعد از آن که اقدام به تنظیم دادخواست طلاق نمود، باید برای ثبت آن به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.

به ثبت دادخواست طلاق، پرونده برای رسیدگی در اختیار مرجع قضایی قرار می‌گیرد. طبق رویه معمول طلاق، پرونده با صدور قرار داوری به شخص داور سپرده می‌شود که بین زوجین داوری کند.

با انجام داوری در پرونده طلاق، در صورتی که شوهر با مدارکی که ارائه می‌دهد، ثابت نماید که حق و حقوق زوجه را پرداخت نموده است، در نهایت حکم طلاق را صادر می‌کند. در پایان نیز شوهر با تهیه مدارک لازم برای طلاق و گواهی عدم امکان سازش، طلاق را در محضر ثبت می‌کند و زوجین به صورت رسمی از هم طلاق می‌گیرند.

درخواست طلاق از سوی زن

نحوه درخواست طلاق از جانب زوجه

پس از بررسی نحوه درخواست طلاق از طرف مرد، حال بایستی طلاق از طرف زوجه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. زوجه برای طلاق گرفتن باید دلایل محکمه پسندی داشته باشد.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زوجه شامل عیر و حرج، عدم پرداخت نفقه و غیبت شوهر بیش از چهار سال است. البته زوجه می‌تواند به شروط ضمن عقد یا شروط طلاق که در سند نکاحیه ذکر شده است نیز اشاره کند.

زوجه برای گرفتن می‌تواند به دلایل مرتبط با عسر و حرج اشاره کند. مواردی که می‌تواند مصداق عسر و حرج باشد، شامل اعتیاد شوهر به الکل و مواد مخدر، ضرب و شتم زوجه، وجود بیماری‌های سخت در شوهر و غیره باشد.

در واقع عواملی که زندگی را برای شوهر بسیار سخت کند و زوجه توان ادامه زندگی با شوهر را نداشته باشد، در صورت اثبات آن‌ها دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

عسر و حرج وضعیتی است که بنا به شرایط زوج برای زوجه به وجود می‌آید و در این صورت زن با مدارکی که به دادگاه ارائه می‌دهد، امکان مطلقه کردن خود را دارد. گفتنی است که داشتن بیماری جنسی در شوهر و عقیم بودن آن به نحوی که امکان بچه دار شدن برای مدت حدقل پنج سال وجود نداشته باشد، نیز از جمله موارد قانونی طلاق از طرف زوجه است.

علاوه بر عسر و حرج، نپرداختن نفقه برای مدت حدقل شش ماه نیز جز موارد دیگر طلاق درخواست طلاق از طرف زن است. با خودداری شوهر از پرداخت نفقه به مدت شش ماه، زوجه می‌تواند تقاضای طلاق به دادگاه بدهد. غیبت شوهر بیش از چهار سال نیز از دیگر شرایط قانونی طلاق از طرف زوجه است.

نحوه درخواست طلاق از طرف زوجه با در نظر گرفتن شرایط مزبور مانند مراحل طلاق از طرف مرد است که زوجه ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام کند و سپس با اخذ نوبت مشاوره در جلسات مشاوره شرکت بنماید. با اتمام این جلسات و صدور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق، نگارش و ثبت دادخواست طلاق انجام می‌شود.

با انجام مرحله داوری و بررسی‌هایی که دادگاه انجام می‌دهد، حکم طلاق صادر می‌شود. با این حکم که از مرجع قضایی صادر شده و به همراه سایر مدارک مربوطه، زوجه می‌تواند برای ثبت طلاق به محضر مراجعه نماید.

نحوه درخواست طلاق توافقی

در طلاق توافقی، لازم است که زوجین پیش از طلاق توافقاتی را بر سر موضوعات مختلف انجام دهند. زمانی که دادخواست طلاق توافقی برای بررسی به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود، قاضی از طرفین توافق نامه کتبی را تقاضا می‌کند. لازمه صدور حکم طلاق توافقی این است که زوجین توافقاتی را در مورد حق و حقوق زن و مسائل دیگر داشته باشد.

بعد از آن که زوجین در مورد جدایی و حقوق مالی زوجه و حضانت فرزند به توافق رسیدند، حال باید مراحل طلاق توافقی انجام شود. مراحل طلاق توافقی نیز مانند طلاق از طرف زوجه و طلاق از طرف مرد تقریبا یکسان است اما در این نوع طلاق مرحله داوری وجود ندارد.

در واقع داوری در پرونده طلاق توافقی امکان پذیر نیست و بلافاصله بعد از آن که پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود، قاضی مستقیما به بررسی پرونده می‌پردازد.

اعتراض به آرای محاکم دادگستری در طلاق

در دعاوی طلاق مانند سایر دعای قضایی می‌توان به آرایی که از دادگاه بدوی صادر می‌شود، اعتراض زد. در طلاق از طرف زوجه و طلاق از طرف مرد، در صورتی که دادکاه بدوی یعنی دادگاه خانواده اقدام به صدور حکم نمود، حال طرفین می‌توانند اعتراض خود را در این زمینه بیان کنند.

در دو طلاق مزبور شیوه رسیدگی در سه مرحله انجام می‌شود. رسیدگی به پرونده طلاق ابتدا در مرحله بدوی انجام شده که طرفین می‌توانند در مهلت مقرر در قانون، تجدید نظر خواهی کنند که مرحله دوم رسیدگی است.

در صورتی که با صدور حکم از مرجع تجدید نظر باز هم طرفین اعتراضی نسبت  به رای دادگاه نیز داشته باشند، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می‌شود.

ارائه اعتراض به آرای دادگاه بدوی منجر به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده می‌شود که البته حق اعتراض در طلاق از نوع توافقی برای طرفین سلب می‌شود.

در واقع رسیدگی به پرونده طلاق توافقی، یک مرحله است و کل فرآیند رسیدگی و اجرای حکم در همان مرحله بدوی انجام می‌شود.

در واقع زوجین حق تجدید نظرخواهی یا فرجام خواهی نسبت به حکم دادگاه بدوی را ندارند و با توجه به این که در این دعاوی به طور حتم حکم طلاق صادر می‌شود، دیگر نیازی به اعتراض به حکم بدوی نیست.

برگه های درخواست طلاق

انجام مراحل طلاق به کمک وکیل دادگستری

فرآیند طلاق مانند هر دعوایی می‌تواند با کمک وکیل انجام شود. وکیلی که متخصص در امور طلاق است، به جهت آشنایی با فرآیند طلاق، می‌تواند برای کمک به موکل خود به درستی کلیه مراحل مربوطه را انجام دهد. با سپردن مراحل طلاق به وکیل، دیگر نیازی به حضور داشتن موکل در مراحل طلاق نیست و وکیل به نمایندگی از موکل می‌تواند درخواست طلاق بدهد.

یکی از مزیت واگذاری پرونده طلاق به وکیل این است که وکیل می‌تواند با وکالتی که از موکل دارد در تمام مراحل طلاق مانند جلسات مشاوره خانواده، جلسات دادگاه و غیره حضور داشته باشد.

واگذاری وکالت پرونده طلاق به وکبل باعث می‌شود تا فرآیند طلاق در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود و در این صورت لزومی برای طی کردن مراحل مختلف و طولانی طلاق نیست.

شوهر با این هدف که دیگر نیازی به حضور پیدا کردن او در مراجع ذی ربط در فرآیند طلاق نباشد، به وکیل طلاق مراجعه نموده و از او درخواست می‌کند که مراحل طلاق را شخصا انجام دهد. با این اوصاف انجام مراحل طلاق با کمک وکیل، در زمان کوتاهی و در شرایط بهتری انجام می‌شود.

گفتنی است که شخص متقاضی طلاق می‌تواند بدون گرفتن وکیل نیز مراحل طلاق را انجام دهد اما ممکن است که در جریان انجام مراحل طلاق دچار مشکل شود و نتواند حکم طلاق را دریافت کند. در این صورت در مورد پرونده طلاق، داشتن وکیل همواره توصیه می‌شود.

مشاوره حقوقی نحوه درخواست طلاق

نحوه درخواست طلاق با شرکت در جلسات مشاوره و ارائه دادخواست طلاق به دادگاه و فرآیند داوری انجام می‌شود. اگر در مورد انجام مراحل طلاق نیاز به مشاوره حقوقی دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده کنید.

در مشاوره حقوقی که دریافت می‌کنید، تمام مراحل طلاق با جزئیات کامل بیان می‌شود و می‌توانید با شرایط مناسب برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهید.

به منظور دریافت مشاوره حقوقی طلاق که به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود، با کارشناسان ما در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم در مورد طلاق در اختیارتان قرار گیرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا