طلاق

شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی چگونه است؟

طلاق جز موضوعات مهم در جامعه ما محسوب می‌شوند و مقرراتی که به منظور طلاق وضع می‌شود، بر اساس مسائل شرعی است.

در واقع زن و شوهری که قصد جدا شدن از یک دیگر را داشته باشند، طلاق آن‌ها طبق اصول و تشریفاتی که در قانون بیان شده و این اصول برگرفته از مسائل شرعی است، انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

حال یکی از موضوعات بسیار مهمی که در خصوص طلاق، مطرح می‌شود، بحث شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی است.

در کشور ما، تعداد زیادی از زوجین وجود دارند که ممکن است یکی از آن‌ها تبعه کشور خارجی باشد. در واقع این امکان وجود دارد که زن ایرانی با مرد خارجی و یا بالعکس رابطه زوجیت بین آن‌ها برقرار شده باشد و بنا بر عوامل مختلفی قصد طلاق گرفتن از یکدیگر را داشته باشند.

با توجه به این که یکی از زوجین تبعه کشور خارجی است، نحوه طلاق گرفتن تبعه ایرانی و خارجی با چالش‌های مختلفی همراه است.

طلاق غیابی در قانون ایران به صورت مستقیم تعریف نشده است اما می‌توان از تعاریف بیان شده در قانون آیین دادرسی مدنی به بررسی این موضوع پی برد.

شرایط طلاف غیابی از همسر خارجی تفاوت چندانی با طلاق غیابی از همسران ایرانی ندارد و نحوه و انجام مراحل آن مشابه است. زن می‌تواند با اثبات دلایل محکمه پسند، همسر خارجی خود را طلاق دهد و شوهر نیز می‌تواند با پرداخت حق و حقوق زن خارج از او طلاق بگیرد.

نحوه ارائه درخولست طلاق از همسر خارجی، به این صورت است که ابتدا دادخواست طلاق انجام می‌شود که البته لازم است پیش از طلاق، مراحل مربوط به جلسات مشاوره انجام شده باشد.

سپس با ثبت دادخواست طلاق و ارجاع امری داوری، در صورت وجود شرایط قانونی، دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق می‌کند و در نهایت زوجین می‌توانند برای ثبت طلاق، مراجعه به محضر داشته باشند.

نحوه طلاق غیابی نیز طبق شرایط ذکر شده در قانون آیین دادرسی مدنی در صورت عدم حضو خوانده و وکلا و نمایندگان قانونی آن‌ها در جلسه دادگاه، این امکان وجود دارد که مرجع رسیدگی کننده، حکم به طلاق غیابی دهد. طلاق غیابی از همسر خارجی نیز طبق همین رویه انجام می‌شود.

نکته مهمی که در مورد طلاق از همسر خارجی مطرح می‌شود، این است که برای طلاق، قانون ایران اجرا می‌شود یا قانون کشور متبوع که در ادامه مطلب به بررسی این موضوعات می‌پردازیم. ضمن آن که شما می‌توانید همین حالا برای جلسه مشاوره خود با وکیل تلفنی و حضوری اقدام نمایید.

طلاق غیابی چیست؟

با انجام فرآیند پیش از طلاق، پرونده وارد پروسه مراحل دادرسی شده و دادگاه اقدام به بررسی دعوا می‌کند. زمانی که طلاق غیابی مطرح می‌شود، در دیدگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که زن یا مرد بدون اطلاع دادن به همسر خود اقدام به طلاق گرفتن می‌کند.

در اصطلاح حقوقی، تعریف طلاق غیابی، تفاوتی با مفهوم آمیانه آن ندارد اما در هر صورت طلاق غیابی بر اساس شرایط و مقررات قانون آیین دادرسی مدنی انجام می‌شود.

در مواردی که درخواست طلاق به  دادگاه ارائه شده باشد اما طرف مقابل دعوا (خوانده) یا وکیل و نماینده آن در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور پیدا نکنند و یا از طریق روش‌های قانونی نیز در خصوص طلاق مطلع نشوند، امکان طلاق گرفتن به صورت غیابی وجود دارد.

با توجه به این که طلاق غیابی می‌تواند عواقب مختلفی را به همراه داشته باشد و شاید خوانده دعوا بعد از صدور حکم دادگاه بدوی از این موضوع مطلع شود، امکان اعتراض به رای دادگاه که به صورت غیابی صادر شده است، از طریق واخواهی وجود دارد.

خوانده دعوا طلاق غیابی که ممکن است شوهر و یا زن باشد، به دلیل آن که در جلسات دادگاه حضور نداشته و نتوانستند که دفاعیات خود را در دادگاه بیان کنند، می‌توانند به طریق دیگری از اجرا شدن چنین حکمی خودداری کنند.

در صورتی که درخواست طلاق ارائه شده باشد و خوانده دعوا حتی در صورت عدم حضور خواهان، در جلسه دادرسی حضور داشته باشد، امکان طلاق گرفتن به صورت غیابی وجود ندارد. زیرا خوانده دعوا از موضوع طلاق مطلع است و در این صورت امکان طلاق گرفتن به شیوه غیابی وجود ندارد.

طلاق غیابی خصوصا برای خانم‌ها که از حق طلاق برخوردار نیستند، می‌تواند اهمیت فراوانی داشته باشد و شوهر بدون اطلاع دادن به همسر خود اقدام به انجام چنین کاری می‌کند. همچنین در مواردی که طلاق از طرف زن نیازمند جلب رضایت شوهر است، صدور حکم طلاق می‌تواند باعث شود که شوهر نسبت به رای دادگاه اعتراض نموده و تقاضای رسیدگی مجدد را داشته باشد.

البته زوجه در صورتی که رضایت نامه کتبی از شوهر خود برای طلاق داشته باشد، دیگری نیاز به این که شوهر را راضی به طلاق نموده و یا این که شوهر در جلسه دادگاه حضور داشته باشد نیست و در این صورت صدور حکم طلاق غیابی، امکان پذیر است.

درخواست طلاق غیابی از همسر خارجی

طلاق غیابی طبق قانون آیین دادرسی مدنی

با توجه به این که موضوع طلاق غیابی در جامعه و مسائل عرفی رواج و گسترش زیادی دارد اما در قانون مستقیما تعریفی از طلاق غیابی بیان نشده است. در هر صورت برای تعریف بهتر از طلاق غیابی، بهتر است که موارد ذکر شده در ماده ۳۰۳  قانون آیین دادرسی مدنی را بررسی کنیم.

طبق ماده مزبور، در صورتی که شخص خوانده، وکیل یا قائم مقام خوانده در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشته باشند یا به صورت کتبی طی ارائه لایحه، دفاعیاتی نیز از خود ارائه نکرده باشند و یا در صورت عدم ارائه ابلاغیه دادگاه به صورت واقعی، حکم صادره از طرف دادگاه در این شرایط به صورت غیابی می‌باشد.

حال در مورد این که طلاق غیابی چیست، موارد مزبور در قانون آیین دادرسی مدنی برای این نوع طلاق در نظر گفته می‌شود.

در واقع اگر خواهان طلاق که می‌تواند شوهر و یا زوجه باشد، درخواست طلاق به دادگاه داده باشد، طرف مقابل دعوا یا همان خوانده به همراه وکیل یا نماینده قانونی خود در جلسه دادگاه، حاضر نداشته باشند، صدور حکم طلاق غیابی امکان پذیر است.

حتی در صورتی که امکان حضور خوانده و وکیل یا نماینده قانونی او در دادگاه وجود نداشته باشد و با این شرایط نیز لایحه دفاعیه نیز تقدیم دادگاه نشده باشد، باز هم دادگاه می‌تواند حکم طلاق را به صورت غیابی صادر کند. همچنین ابلاغ نشدن حضور در جلسات دادگاه به صورت ابلاغ واقعی نیز از دیگر موارد صدور حکم غیابی طلاق است.

درخواست طلاق غیابی می‌توان از طرف مرد و در صورت عدم حضور زوجه در جلسه دادگاه و یا بالعکس باشد. شخصی که طلاق به خوسته او صادر می‌شود و طبق موارد قانونی نیز حکم دادگاه برای طلاق به صورت غیابی صادر می‌شود، می‌تواند به ضرر طرف دیگر دعوا باشد.

با توجه به این حقوق مرد و زن در طلاق متفاوت است، در این صورت طلاق غیابی بر هیچ یک از طرفین منفعتی نخواهد داشت و برای جلوگیری از صدور چنین احکامی بابد برخلاف موارد مزبور در ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی، عمل نمود.

خصوصا این که در مواردی که طلاق به درخواست زوجه بوده و در این نوع طلاق، ارائه دلیل لازمه صدور حکم طلاق است، در این صورت مرد می‌تواند در دادگاه حضور پیدا کند و با دفاع کردن از خود مانع صدور حکم طلاق شود.

البته که درخواست کننده طلاق، هیچ نقشی در این که حکم طلاق به صورت غیابی صادر شود، ندارد و صدور این حکم مواردی که در قانون بیان شده است، صورت می‌گیرد و در اغلب مواقع می‌توان گفت که انجام کارهایی از طرف خوانده دعوا طلاق، سبب صدور چنین احکامی می‌شود.

مقررات مربوط به طلاق غیابی از همسر خارجی

در بخش قبل به تعریف طلاق غیابی و شرایطی که منجر به صدور این احکام می‌شود، پرداختیم. طلاق غیابی با عدم حضور خوانده در دادگاه و عدم دفاع از حقوق خود صورت می‌گیرد و در هر صورت اگر خوانده از ارائه درخواست طلاق خواهان مطلع شود، می‌تواند اعتراض خود را از طریق روشقانونی واخواهی انجام دهد.

موضوع طلاق غیابی، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یکی از زوجین، تبعه خارجی باشد. همواره این سوال مطرح می‌شود که در بحث طلاق از همسر خارجی، قانون کدام کشور اجرا می‌شود؟ در واقع اگر فرضا شوهر ایرانی بوده و زوجه نیز تابع کشور افغانستان باشد، برای طلاق گرفتن زوجین، قانون ایران اجرا می‌شود یا قانون کشور افغانستان؟

در پاسخ به این سوالات ابتدا باید به بررسی ماده ۷ قانون مدنی که در ارتباط با احوال شخصیه است، بپردازیم.

طبق این ماده گفته شده است که افراد تبعه خارجی که در ایران مقیم هستند، پیرامون مسائل احوال شخصیه، تابع قانون کشور متبوع خود هستند.

احوال شخصیه در مورد روابط شخصی افراد است و طلاق یکی از مواردی است که به عنوان احوال شخصیه شناخته می‌شود.

اما به جهت تکمیل این موضوع ماده ۹۶۳ قانون مدنی، بیان می‌کند که اگر زوجین، تبعه یک دولت نباشند، روابط شخصی و مالی بین آن‌ها تابع قوانین دولت متبوع شوهر خواهد بود. البته این موضوع تا حدود زیادی به معاهدات و قراردادهای بین دو کشور بستگی دارد و در هر صورت قانون متبوع شوهر در زمینه طلاق اجرا می‌شود.

در این صورت در خصوص طلاق از همسر خارجی، در صورتی که شوهر خارجی و زوجه ایرانی باشد، قانون کشور خارجی تابعیت شوهر در مورد طلاق اجرا می‌شود. حال در صورت ایرانی بودن شوهر و خارجی بودن زوجه، قانون ایران اجرا کننده طلاق می‌باشد.

البته این مسائل بستگی به این دارد که قانون متبوع کشور خارجی، بر خلاف عفت و اخلاق حسنه نباشد. در صورت وجود این مسائل امکان اجرای قانون کشور خارجی در مورد طلاق وجود ندارد و قانون ایران در ارتباط با طلاق زوجین، جاری می‌شود.

این مسائل در طلاق گرفتن از همسر خارجی تاثیرگذار است و باید قانون طلاق در هر کشوری که مخالف با مقررات نباشد، جاری شود.

اقدام به طلاق غیابی

شرایط طلاق غیابی به درخواست زن از همسر خارجی

در خواست طلاق طبق قانون می‌تواند از طرف زوجه نیز ارائه شود و در مواردی که قانون اجازه داده است، امکان طلاق گرفتن زن بدون حتی رضایت شوهر وجود دارد.

حال ممکن است که زن ایرانی بخواهد از شوهر خارجی خود خارج شود که در این صورت ممکن است سوالاتی مطرح شود که زوجه چگونه می‌تواند از همسر خارجی طلاق بگیرد و چه شرایطی در این زمبنه حاکم است.

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، ممانعتی ندارد اما باید قبل از انجام این کار، کسب اجازه از دولت گرفته شده باشد تا در نهایت زوجه بتوان اقدام به ثبت ازدواج با همسر تبعه خارجی نماید. با ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی، امکان از بین رفتن تابعیت ایرانی زوجه وجود ندارد و او همچنان ایرانی محسوب می‌شود.

حال بر اساس ماده ۹۶۳ قانون مدنی، در خصوص طلاق، قانون مورد تابعیت زوج اجرا می‌شود. در واقع اگر بین زوجین اختلافی مطرح شود، در خصوص مسائل مالی و غیر مالی، در وهله اول قانون متبوع همسر خارجی، بایستی اجرا گردد.

در هر صورت در خصوص طلاق گرفتن زوجه با تابعیت ایرانی از شوهر خارجی در صورت صدور حکم طلاق از کشور خارحی، اگر این حکم برخلاف مقررات کشور ایران باشد، علی القاعده این حکم قابلیت اجرا شدن ندارد و در این صورت باید مجددا درخواست طلاق از طرف زوجه برای جدایی از شوهر خارجی مورد بررسی قرار گیرد.

شرایط طلاق غیابی به درخواست زوجه از همسر خارجی در صورتی که درخواست طلاق در ایران ثبت شده باشد، می‌تواند همان دلایل و مواردی باشد که در قانون ایران برای طلاق از طرف زن در نظر گرفته شده است.

علی رغم این که قانون متبوع کشور شوهر خارجی در این زمینه قابلیت اجرا دارد اما به سبب ثبت درخواست طلاق در داخل کشور باید طبق قانون ما عمل کرد.

زوجه ایرانی برای طلاق گرفتن از شوهر خارجی باید دلایل محکمه پسند داشته باشد و بتوانئ این دلایل را به اثبات برساند. مانند بحث عسر و حرج که یکی از دلایل قانونی جهت طلاق گرفتن خانم‌ها است که به تبع آن نیز زوجه امکان ارائه درخواست طلاق را دارد.

در هر صورت می‌توان گفت که شریط طلاق غیابی بنا به خواسته زوجه از طرف شوهر همان شرایطی است که در قانون ایران بیان شده و زوجه می‌تواند حتی در صورت وجود موارد قانون آیین دادرسی مدنی نیز طلاق خود را به صورت غیابی بگیرد.

شرایط طلاق غیابی به درخواست شوهر از همسر خارجی

با بررسی شرایط و نحوه طلاق گرفتن غیابی زن ایرانی از همسر خارجی حال لازم است که به بررسی شرایط طلاق غبابی به درخواست شوهر از همسر خارجی، بپردازیم.

در مواردی که طلاق به درخواست زوجه ایرانی بوده و می‌خواهد تا به صورت غیابی شوهر خارجی را طلاق دهد، در صورتی که قرار باشد درخواست طلاق در ایران مطح شود اما زن در خارج از ایران مقیم باشد، می‌تواند به یک فرد ایرانی در داخل کشور، وکالت بدهد که به نیابت از او مراحل طلاق را در داخل کشور انجام دهد.

صدور حکم طلاق غیابی مرد ایرانی از زوجه خارجی شرایطی دارد که طبق قانون مدنی، قانون کشور متبوع شوهر در خصوص طلاق می‌تواند اجرایی داشته باشد. شرایط این که شوهر ایرانی بتواند طلاق خود را از زوجه خارجی بگیرد همان شرایطی است که در قانون ایران گفته شده است.

طبق قانون ایران، مرد این امکان را دارد که در هر زمان بتواند از همسر خود جدا شود. البته طلاق از طرف مرد منوط به وجود شرایطی است و صدور حکم غیابی طلاق از زن خارجی به این سادگی‌ها انجام نمی‌شود.

در واقع برای آن که شوهر ایرانی امکان طلاق گرفتن از همسر خارجی را داشته باشد، باید حق و حقوق او مانند مهریه، نفقه و موارد دیگری را پرداخت کند.

تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه جز یکی از شروط اصلی طلاق از جانب شوهر است و حتی این شرایط شرایط در خصوص طلاق غیابی شوهر از همسر خارجی نیز مطرح است.

طلاق از طرف شوهر، نیاز به ارائه دلیل نبست و قانون این امکان را به مرد داده است که حتی بدون دلیل بتواند طلاق بگیرد. در طلاق از طرف شوهر اهمیتی ندارد که زن راضی به طلاق باشد و یا خیر و به صرف این که شوهر تمام حق و حقوق را بپردازد، می‌تواند از زوجه جدا شود.

حال با در نظر گفتن این موارد، شوهر درخولست طلاق به دادگاه می‌دهد و در صورت عدم حضور زوجه در جلسات دادگاه، حکم غیابی طلاق صادر می‌شود.

در صورتی که شوهر بخواهد همسر خارجی خود را طلاق بدهد اما در خارج از کشور سکونت داشته باشد، می‌تواند با ارائه وکالت نامه به فردی در داخل کشور، درخواست طلاق به دادگاه بدهد و در صوت وجود شرایط قانونی، حکم طلاق غیابی صادر می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت که شرایط طلاق غیابی از طرف شوهر برای طلاق دادن همسر خارجی، همان شرایطی است که در طلاق از طرف مرد مطرح می‌شود.

در این صورت اگر زوجه و یا نمایندگان او در جلسات دادگاه حضور نداشته باشند، از لحاظ قانونی طلاق غیابی شوهر ایرانی از همسر خارجی، صحیح است و شوهر در این زمینه نیاز به اثبات شروط دیگری ندارد.

وکیل طلاق غیابی از همسر خارجی

موارد طلاق غیابی از همسر خارجی طبق خواسته زن

زن بر خلاف مرد بای برای طلاق گرفتن، دلیل بیاورد. مواردی که زن امکان طلاق گرفتن از همسر خارجی خود را دارد، همان مواردی است که در طلاق از طرف زوجه مطرح می‌شود. دلایل بیان شده در درخواست طلاقی که از طرف زن ارائه می‌شود، باید محکمه پسند بوده و منطبق بر شرایط قانونی باشد.

مواردی که زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند درخواست طلاق کند، عبارتند از:

طلاق غیابی از همسر خارجی به دلیل عسر و حرج زوجه

عسر و حرج زن، دلیل موجهی جهت طلاق گرفتن از طرف همسر خارجی است. زوجه اگر بتواند ثابت کند که زندگی با همسر خارجی، شرایط را برای زندگی او سخت نموده است، در این صورت امکان طلاق گرفتن زوجه وجود دارد.

ثابت شدن این موضوع که زوجه در صورت زندگی با همسر خارجی اور را در وضعیت عسر و حرج قرار داده است، از لحاظ دادگاه خانواده، دلیل موجهی برای صدور حکم طلاق است.

موارد عسر و حرج زوجه در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عنوان شده است که زن می‌تواند با استناد به موارد ذکر شده برای طلاق اقدام کند. هر دلیلی نمی‌تواند اثبات کننده عسر و حرج زن باشد و دلایلی که زن برای طلاق بیان می‌کند، باید مستند به قانون باشد.

در هر صورت اگر زن با مدارکی که ضمیمه دادخواست نموده و همچنین اظهاراتی در دادگاه که بتواند ثابت کننده عسر و حرج باشد و با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی مدنی، صدور حکم طلاق غیابی زن ایرانی از همسر خارجی وجود دارد.

طلاق غیابی از همسر خارجی به دلیل ترک زندگی توسط شوهر

در صورتی که زوجه بتواند ترک زندگی از همسر خود را  طبق شرایط قانونی انطباق دهد، امکان طلاق گرفتن غیابی زوجه وجود دارد. ترک زندگی و غیبت شوهر در موارد مختلفی از قانون بیان شده است که اثبات کننده طلاق از طرف زوجه است.

ترک زندگی در موارد عسر و حرج زوجه بیان شده است که در صورت غیبت شوهر به مدت حداقل شش ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب، امکان ارائه درخواست طلاق وجود دارد.

ترک زندگی از طرف شوهر در شروط ضمن عقد نکاح نیز دلیلی برای آن است که زوجه درخواست طلاق بدهد. در هر صورت اگر شوهر خارجی اقدام به رها کردن زندگی خود کند و غیبت او طولانی باشد به نحوی که طبق در نظر گرفتن شرایط ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی، حداقل غیبت شوهر به مدت چهار سال باشد، در این صورت امکان طلاق گرفتن زوجه وجود دارد.

طلاق غیابی از شوهر خارجی به دلیل نپرداختن نفقه

عدم پرداخت نفقه امکان ارائه درخواست طلاق از طرف زوجه را تحت شرایطی خاص به وجود می‌آورد. در شروط عقد نکاح این موضوع بیان شده است که اگر زوج برای مدت شش ماه نفقه همسرش را پرداخت نکند، امکان طلاق گرفتن زوجه از او وجود دارد. در صورتی که شوهر نفقه همسرش را پرداخت نکند، زوجه می‌تواند درخواست مطالبه نفقه به مرجع قضایی بدهد.

با مطالبه نفقه از طرف زوجه، دادگاه شوهر را مکلف به پرداخت نفقه می‌کند. در صورتی که باز هم طبق حکم دادگاه، شوهر اقدامی را جهت پرداخت نفقه زوجه انجام ندهد، در این صورت اگر ثابت شود که برای مدت شش ماه عدم پرداخت نفقه صورت نگرفته است، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند.

حال اگر شوهر در جلسه دادگاه حاضر نباشد و یا لایحه دفاعیه نیز تقدیم دادگاه نشده باشد، دادگاه حکم غیابی طلاق را صادر می‌کند. در این صورت زوجه می‌تواند به صورت غیابی از همسر خارجی خود حکم طلاق را دریافت کند.

حضانت فرزند در طلاق غیابی از همسر خارجی

مراحل طلاق گرفتن غیابی از همسر خارجی

در بخش‌های قبلی، شرایط صدور حکم طلاق غیابی و شرایط طلاق گرفتن به صورت غیابی از همسر خارجی، بررسی شد. حال لازم است که مراحل قانونی که باید برای طلاق غیابی از همسر خارجی از طرف خواهان انجام شود، اشاره گردد. مراحل طلاق در خصوص این که درخواست طلاق از طرف شوهر و یا زن باشد، تفاوتی نمی‌کند و کلیات مراحلی که باید متقاضیان برای طلاق انجام دهند، طبق موارد زیر انجام می‌شود:

  1. شرکت در جلسات مشاوره طلاق: یکی از مراحل قانونی طلاق، شرکت در جلساتی است که پیش از طلاق ترتیب داده شده است. هر یک از زوجین که متقاضی طلاق هستند، باید در مراکز مشاوره خانواده به منظور طی کردن جلسات مشاوره طلاق حضور داشته باشند. شرکت در این جلسات اجباری است و با صدور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق، مراحل بعدی طلاق نیز انجام شود.
  2. ارائه دادخواست طلاق به دادگاه: با صدور گواهی مزبور از طرف مراکز مشاوره، حال باید مبادرت به تنظیم و ثبت دادخواست طلاق نمود. ثبت دادخواست طلاق از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود. بدون ارائه گواهی عدم امکان انصراف از طلاق نمی‌توان اقدام به ثبت دادخواست طلاق نمود و لازم است که در هر صورت قبل از آن که پرونده برای بررسی به دادگاه فرستاده شود، گواهی مزبور با شرکت در جلسات مشاوره دریافت گردد.
  3. داوری پرونده طلاق: دادگاه قبل از صدور رای، پرونده طلاق را ارجاع به داوری می‌دهد. موضوع طلاق در طلاق‌های یک طرفه باید داوری شود. نظر داور تاثیر مستقیمی در صدور حکم از طرف دادگاه ندارد و مرجع رسیدگی کننده می‌تواند حتی نطر داور را نیز رد کند و بر اساس شواهد موجود اقدام به صدور حکم طلاق کند.
  4. صدور گواهی عدم امکان سازش: با انجام مرحله داوری در پرونده طلاق، دادگاه رسیدگی به پرونده را شروع می‌کند و در صورت ارائه دلایل موجه و کافی بودن مدارک و مستندات موجود، حکم طلاق طی گواهی عدم امکان سازش، صادر می‌شود. گواهی عدم امکان سازش، در واقع مجوز قانونی برای آن است که زوجین ثبت طلاق را انجام دهند.
  5. ثبت طلاق در محضر: گام نهایی در فرآیند طلاق، مراجعه به دفترخانه و ثبت طلاق در محضر است. زوجین بعد از آن که دادگاه مجوز لازم برای جدایی را طی گواهی عدم امکان سازش، صادر نمود، می‌تواند به محضر جهت ثبت و خواندن صیغه طلاق، مراجعه کنند. اعتبار گواهی عدم امکان سازش، شش ماه از تاریخ صدور رای فرجامی است که البته اگر فرجام خواهی در مورد طلاق صورت نگرفته باشد، زوجین فرصت سه ماه برای ثبت طلاق دارند.

فرآیند کلی طلاق، طبق موارد مزبور انجام می‌شود و این مراحل در مورد طلاق گرفتن غیابی از همسر خارجی نیز کاربرد دارد.

در هر صورت با انجام مراحل مزبور و در صورتی که در مرحله دادرسی، خوانده حضور نداشته باشد و مواردی دیگر که در خوص حکم غیابی در قانون بیان شده است، صدور حکم طلاق غیابی انجام می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی

در قانون مدنی بیان شده است که مقررات مربوط به طلاق و سایر موضوعات مرتبط با روابط بین زوجین در صورتی که یکی از زوجین تابعیت کشور خارجی را داشته باشد، قانون کشور متبوع شوهر اجرا می‌شود.

شرایط طلاق غیابی در متن مقاله به صورت کامل بررسی شد و اگر پیرامون این موضوع که زن یا مرد چگونه می‌توانند از همسر خارجی خود طلاق بگیرند، سوالات متعددی دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی طلاق سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

شیوه‌های مختلفی جهت ارائه مشاوره حقوقی در این سامانه در نظر گرفته شده است که می‌توانید با هزینه مناسب از مشاوره حقوقی در مورد موضوع طلاق استفاده کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، تلفنی و حضوری طلاق، با کارشناسان حقوقی ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا