سرقفلی

نحوه انتقال سرقفلی با صلح نامه چگونه است؟

صلح نامه سرقفلی یکی از انواع صلح نامه است که به منظور صلح کردن و انتقال حق سرقفلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد صلح سرقفلی یا نمونه سند صلح سرقفلی، نوشته‌ای حقوقی و معتبر است که مشخص می‌کند، حق سرقفلی از مالک اصلی به مستاجر منتقل شده است.

نوشته های مشابه

علاوه بر صلح سرقفلی میان مالک و مستاجر، از این صلح نامه برای انتقال حق سرقفلی میان مستاجر و مستاجر دوم نیز استفاده می‌شود.

قرارداد صلح حق سرقفلی، از جمله قراردادهایی است که به منظور انتقال سرقفلی تنظیم می‌شود. تنظیم این قرارداد برای اثبات صحت رابطه میان مالک و مستاجر بسیار ضروری است.

در زمان مشاوره حقوقی قراردادها یا مراجعه به وکیل صلح نامه بسیار توصیه می‌شود که حتما در زمان تنظیم قرارداد سرقفلی میان مالک و مستاجر، قرارداد صلح حق سرقفلی نیز امضا شود.

استفاده از صلح نامه برای سرقفلی‌ها از سال ۱۳۵۶ و با تصویب قانون روابط بین موجر و مستاجر متداول شد. بازنگری این قانون در سال ۱۳۷۶ به مستاجر و مستاجر دوم این حق را می‌دهد که از مالک تقاضا کنند که برای انتقال حق سرقفلی صلح نامه‌ای رسمی امضا کند.

بر اساس این قانون مالک اصلی ملزم خواهد شد که برای اثبات قانونی انتقال حق سرقفلی، نمونه صلح نامه سرقفلی که به صورت رسمی تنظیم شده است را امضا کند.

انتقال سرقفلی قانونی است؟

پیش‌تر اینطور استنباط می‌شد که انتقال سرقفلی قانونی نیست و امکان انتقال آن با مشکلاتی مواجه است. اما با توجه به قانون روابط میان موجر و مستاجر که در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید، مشکل انتقال حق سرقفلی برطرف شد.

بر اساس این قانون همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد. بنابر این، با رضایت و توافق مالک و مستاجر، امکان انتقال حق سرقفلی نیز وجود دارد.

بر اساس این قانون که در سال ۱۳۷۶ مجدد بازنگری شد، مبنا و ملاک اصلی، توافق طرفین است. بر این اساس حتی اگر در متن قرارداد درباره حق انتقال سرقفلی صحبت نشده باشد، باز هم این حق وجود دارد و طرفین می‌توانند با استفاده از نمونه صلح نامه سرقفلی، سرقفلی را منتقل کنند.

انتقال حق سرقفلی

منظور از سرقفلی در صلح نامه سرقفلی چیست؟

سرقفلی به زبان ساده، قرارداد اجاره یا از تبعات آن است. در اصل، قراردادی که میان مالک و متقاضی سرقفلی تنظیم می‌شود، یک اجاره نامه است که در آن درباره حق سرقفلی و حق کسب و پیشه توضیح داده‌اند.

حق سرقفلی نوعی سرمایه نقدی است که در ازای سرقفلی ملک تجاری به مالک پرداخت می‌شود. این مبلغ، مبلغی قابل توجه است.

در متن قرارداد سرقفلی به این مسئله اشاره می‌شود که مالک در ازای دریافت این مبلغ، متعهد است که حق سرقفلی و کار در مغازه را به مستاجر واگذار کند.

علاوه بر این، در متن قرارداد در رابطه با چگونگی پایان دادن به قرارداد سرقفلی نیز توضیح داده شده است. برای مثال توضیح می‌دهند که اگر طرفین تمایل داشتند قرارداد به پایان برسد یا اینکه مالک بخواهد حق سرقفلی را پس بگیرد، باید مبلغ دریافت شده بابت سرقفلی را به نرخ روز محاسبه کند و به مستاجر برگرداند.

علاوه بر حق سرقفلی، از حق کسب و پیشه هم صحبت می‌شود. در متن صلح نامه سرقفلی نیز می‌توانید به حق کسب و پیشه اشاره کنید.

توضیح دادیم که سرقفلی نوعی قرارداد اجاره است. حق کسب و پیشه، با سرقفلی تفاوت دارد. حق کسب و پیشه زمانی به اشخاص تعلق می‌گیرد که برای مدت طولانی در مغازه یا ملک تجاری مورد نظر فعالیت کرده باشند.

این اشخاص با فعالیت در این ملک به مرور زمان اعتبار تجاری کسب می‌کنند، در حرفه و شغل خود شناخته می‌شوند و اعتماد و نظر مشتریان را جلب می‌کنند.

در این شرایط، به مستاجر حق کسب و پیشه نیز تعلق می‌گیرد. به همین دلیل است که گاهی در نمونه قرارداد صلح حقوق سرقفلی مغازه، درباره حق کسب و پیشه نیز صحبت می‌کنند.

صلح نامه مغازه، از جمله صلح نامه‌هایی است که هم به صورت صلح نامه دست نویس عادی و هم عمری تنظیم می‌شود و هم حق کسب و پیشه و سرقفلی به آن تعلق می‌گیرد.

ممکن است شما حق سرقفلی یک مغازه را در اختیار داشته باشید ولی بخواهید که این حق را به فرزند خود یا یکی از ورثه خود منتقل کنید. شاید بخواهید به طور کلی حق سرقفلی را به شخص دیگری بفروشید. در این زمان می‌توانید از صلح نامه انتقال سرقفلی استفاده کنید. البته این عنوان تفاوتی با عنوان نمونه صلح نامه سرقفلی، نداره و به یک معنا به کار می‌روند.

به منظور انتقال حق سرقفلی به شخص دیگر، لازم است که مالک اصلی را مطلع کنید. در صورت اطلاع مالک جدید، می‌توانید از او بخواهید که به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و با تنظیم مجدد یک صلح نامه و اجاره نامه، سرقفلی را به شخص مورد نظر شما منتقل کند. این شیوه مناسب‌ترین روش برای انتقال سرقفلی است.

صلح نامه سرقفلی

اگر مالک راضی به انتقال نباشد؟

گاهی پیش می‌آید که مالک راضی نباشد که حق سرقفلی به شخص دیگر منتقل شود یا اینکه شما به هر دلیلی تمایل ندارید که مالک اصلی از انتقال حق مالکیت مطلع شود.

راه‌حلی که در این شرایط بسیار پیشنهاد می‌شد، استفاده از قرارداد امانت است. به این صورت که مستاجر اول با مستاجر دوم قرارداد امانت تنظیم کند. بر اساس این امانت نامه، حق سرقفلی به صورت امانت به مستاجر دوم سپرده می‌شود.

مسئله اصلی این است که با امانت نامه، مستاجر اجازه فعالیت در ملک تجاری را ندارد. برای رفع این مشکل، از وکالت نامه استفاده می‌کردند. به این صورت که مستاجر اول به مستاجر دوم وکالت می‌دهد که به امور ملک تجاری رسیدگی کند.

البته این نوع از معامله ایرادات و اشکالاتی دارد. برای مثال اگر مالک اصلی متوجه شود، می‌تواند این رابطه را در دادگاه اثبات کند و به موجب این قانون که مستاجر نمی‌تواند ملک استیجاری را مجدد اجاره دهد، مالک می‌تواند از مستاجر شکایت کند.

صلح عمری سرقفلی و صلح نامه عادی سرقفلی

صلح نامه به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. یک نوع از صلح نامه به منظور صلح و سازش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از صلح نامه برای ثبت توافقات به خصوص در نزاع و مشکلاتی از این گونه است.

نوع دیگر صلح نامه که در این مطلب به آن اشاره کردیم، صلح نامه‌ای است که به موجب آن حق مالکیت منتقل می‌شود. این نوع صلح نامه را نیز می‌توانیم مجدد به دو دسته تقسیم کنیم.

صلح نامه عادی و صلح نامه عمری دو نوع صلح نامه‌ای هستند که باعث انتقال مالکیت هستند اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

متن صلح نامه عادی سرقفلی، به صورت یک قرارداد صلح تنظیم می‌شود. در این صلح نامه، مصالح و متصالح طرفین قرارداد هستند و مورد صلح میان آن‌ها منتقل می‌شود. برای مثال در این مقاله که درباره سرقفلی مغازه صحبت کردیم، باید از صلح نامه سرقفلی مغازه استفاده کنیم.

صلح عمری سرقفلی همان صلح نامه عادی است که در آن شرطی برای زمان استفاده متصالح در نظر گرفته‌اند. در این صلح نامه، مصالح شرط می‌گذارد که تا زمان مرگ از منافع ملک استفاده کند.

متصالح تا زمان مرگ مصالح نمی‌تواند ملک یا مغازه را تصرف کند یا مانع کار کردن مصالح در مغازه شود. به این نوع از صلح که شرط فوت مصالح را دارد، صلح عمری گفته می‌شود.

در صورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی نظیر مشاوره حقوقی سرقفلی یا اعطای وکالت به وکیل سرقفلی با ما از طریق سامانه حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا