روابط نا مشروع

جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک، عبارت است از این که زن و مردی نامحرم، با ارسال پیامک‌هایی با مضمون نامشروع و غیراخلاقی، با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

ما در ادامه به بررسی جرم رابطه نامشروع به صورت غیر حضوری و از طریق پیامک یا فضای مجازی می‌پردازیم. لازم به ذکر است برای متهمین و بزه‌دیدگان این جرم کمک گرفتن از وکیل روابط نامشروع در بنیاد وکلا می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

نوشته های مشابه

جرم رابطه نامشروع از طریق پیامک

اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق پیامک، در صورت حصول علم قاضی از طریق دیدن محتوای پیامک‌ها احراز می‌گردد که در این صورت، مجازات رابطه نامشروع، شلاق تعزیری از یک تا ۹۹ ضربه شلاق خواهد بود.

قانون مجازات اسلامی که مستند جرم انگاری جرایم می‌باشد از شرع مقدس استنباط می‌گردد و در راستای صیانت از نظم جامعه و امنیت خانواده‌ها، بسیار از اعمال روزمره در کشورهای دیگر را که آزادانه انجام می‌گردد، نظیر شرب خمر یا مصرف مواد مخدر را جرم دانسته و برای این گونه اعمال مجرمانه، مجازات تعیین کرده است.

رابطه نامشروع، یعنی زن و مردی نامحرم، با یکدیگر،ارتباط برقرار کنند. یکی از طرق این ارتباط نامشروع، تبادل پیامک با محتوای غیراخلاقی و غیرشرعی می‌باشد.

با توجه به اینکه پیامک، از ادله اثبات دعوا در امور کیفری نمی‌باشد، بنابراین اثبات روابط نامشروع از طریق پیامک، تابع تشریفات و قواعد خاصی است که در ادامه نحوه اثبات و مجازات آن را توضیح خواهیم داد.

رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

طبق قانون هرگونه رابطه غیرشرعی زن و مرد نامحرم، جرم می‌باشد و در قانون مجازات اسلامی، از آن با عنوان رابطه نامشروع زن و مادون زنا نام برده شده است.

به طور کلی رابطه نامشروع مادون زنا، عبارت از رابطه‌ای است که در حد خلوت و لمس کردن زن و مرد در یک مکان باشد. اگر زن و مرد نامحرم، رابطه جنسی با یکدیگر برقرار کنند، به طوری که آلت تناسلی مرد، تا ختنه گاه، در مقعد یا آلت تناسلی زن داخل گردد، زنا خواهد بود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات فردی در فضای مجازی، از طریق نرم افزارهای پیام رسان اجتماعی از قبیل واتساپ، تلگرام و غیره سوالی که مورد توجه است این می‌باشد که آیا ارتباط پیامکی، میان زن و مرد نامحرم، عنوان رابطه نامشروع دارد یا خیر و چگونه می‌توان جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک و زنا به وسیله پیامک را اثبات کرد.

همچنین در صورت اثبات، این جرایم چه مجازات‌هایی دارند؟ برای پاسخ دادن به جرم نامشروع بودن رابطه از طریق ارسال پیامک، می‌بایست به ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، رجوع کرد.

در مجموعه حقوقی بنیاد وکلا امکان تماس با مشاوره حقوقی تلفنی متخصص یا مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین وکیل اطراف شما فراهم شده است.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در مورد مجازات جرم رابطه نامشروع مقرر می‌دارد: هرگاه زن و مردی که بین آن ها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل، با عنف و اکراه باشد، فقط اکراه کننده، تعزیر می‌شود.

با توجه به ماده ۶۳۷، احراز و اثبات جرم رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک، به محتوای پیامک‌ها و نظر قاضی بستگی دارد. زیرا که قانونگذار، در متن ماده ۶۳۷، مصادیق رابطه نامشروع مادون زنا (کمتر از زنا) را منحصر نکرده است و با توجه به قید لفظ از قبیل در متن ماده، امکان افزودن هرگونه ارتباطی میان دو زن و مرد نامحرم به عنوان رابطه نامشروع ممکن دانسته است.

طریق اثبات رابطه نامشروع در قانون مجازات تعیین گردیده است و راه‌های اثبات آن طبق قانون عبارت است از:

  • چهار مرتبه اقرار زانی یا زانیه (کسی که مرتکب زنا گردیده است) به وقوع زنا
  • شهادت چهار مرد عادل یا سه مرد عادل و دو زن که به صورت همزمان، در محل وقوع زنا حاضر بوده و دخول را مشاهده کرده باشند.
  • علم قاضی

آیا اثبات رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک امکان پذیر است؟

با توجه به اینکه در نظام حقوقی کشور ایران که بر پایه شرع مقدس اسلام می‌باشد، اصولا پیامک از ادله اثبات دعوا نمی‌باشد و اثبات رابطه نامشروع از طریق فضای مجازی و ارسال پیامک، به راحتی امکان نخواهد داشت، زیرا که پیامک صرفا یک اماره می‌باشد که موجب حصول علم قاضی به ارتکاب جرم می‌گردد ولیکن در پذیرش آن‌ها، الزامی وجود ندارد.

با این وجود می‌توان با استفاده از متن پیامک‌ها، برای اثبات رابطه نامشروع پیامکی، جهت حصول علم قاضی کمک گرفت زیرا که قاضی، با مشاهده و مطالعه متون و محتوای پیامک‌ها، به غیراخلاقی و غیرشرعی بودن رابطه میان زن و مرد نامحرم، عالم می‌گردند.

لازم به ذکر است استعلام و اخذ پرینت متن پیام‌های برنامه های پیام رسان در فضای مجازی (از قبیل واتساپ و تلگرام) برای اثبات رابطه نامشروع تابع قواعد ویژه‌ای می‌باشد.

برای استعلام پرینت پیامک‌ها، نیازمند دستور مستقیم مقام قضایی می‌باشد و برای استعلام پیام‌های برنامه‌های پیام رسان، از طریق پلیس فتا انجام می‌گردد که اغلب شاکی در ابتدای شروع به شکایت با پرینت اسکرین شات گرفته شده از متن پیامک شکایت خود را شروع می‌کند.

ارسال پیامک رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع از طریق ارسال پیامک

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، مجازات رابطه نامشروع دون زنا که رابطه نامشروع پیامکی نیز یکی از اقسام آن می‌باشد، تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری خواهد بود. این شلاق، قابلیت تبدیل به جریمه نقدی را دارد.

به دلیل ضرورت و حساسیت و به دلیل اینکه طرح شکایت نامشروع و عواقب آن ممکن است ایجاد دردسر برای خود شخص شاکی داشته باشد، توصیه می‌گردد قبل از  طرح هرگونه شکایتی حتما با یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص دعاوی کیفری یا مشاوره حقوقی روابط نامشروع در زمینه این گونه دعاوی مشورت نمایید.

در صورتی که امکان تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به دفتر وکیل را ندارید، وکیل آنلاین متخصص کیفری و حقوقی نیز در این مجموعه وجود دارد و آماده خدمت‌رسانی به شما می‌باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا