خانوادهطلاقفسخ نکاح

تفاوت فسخ نکاح و طلاق چیست؟

طبق ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی فسخ نکاح تنها به خواست صاحب حق(یکی از زوجین) امکان پذیر است و فقط باید به طرف مقابل اطلاع  داده شود، اما برای عقد طلاق الزام به تشریفات خاصی است، مثل خواندن صیغه طلاق و حضور دو شاهد عادل (مرد).

در فسخ نکاح شرطی وجود ندارد و براساس ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی، فسخ نکاح در دوران عادت و نفاس زن ممکن است، اما طلاق در صورتی درست است که شرایط خاصی در زن موجود باشد (طبق ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی، عقد طلاق در دوران قاعدگی و عادت زن درست نیست).

برای فسخ نکاح نیازی به حکم دادگاه نیست، در نتیجه دادگاه مکلف به رسیدگی محدود به احراز هویت صاحب حق فسخ  است.

سایت بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

وظیفه ای برای اصلاح رابطه و داوری بین زوج ها ندارد، درحالی که قبل ازعقد طلاق یکی زوج ها باید از دادگاه حکم یا دادخواست طلاق بگیرد.

بر اساس (مواد ۱۱۵۲ و ۱۱۵۳ ق. م.) موارد فسخ نکاح در دائم و موقت یکسان است ولی درخواست طلاق برای نکاح دائم است.

در فسخ نکاح امکان  بازگشت دوباره زوجین وجود ندارد، مگر با خواندن  نکاح جدید، اما در طلاق زوجین می‌تواند بعد زمان معین (۳ماه و ۱۰ روز) دوباره با هم ازدواج کنند.

طبق (ماده ۱۰۹۲ ق. م.)، در فسخ نکاح زن حق مهریه ندارد، مگر در صورتی که مرد عنن (ناتوانی جنسی) باشد.

زن مستحق نصف مهریه است، اما برای طلاق در دوران عقد، اگر زوجین هیچ رابطه ای  با  هم  نداشتند، بازهم زن مستحق دریافت نصف مهریه است.

فسخ نکاح هرچند بار که بین زن و مرد اتفاق بیافتد، با جاری شدن نکاح جدید می توانند باهم رابطه داشته باشند، اما در طلاق، اگر زوجین سه بار ازهم طلاق گرفته باشند، دیگرنمی توانند با هم ازدواج کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا