کیفری (جرائم)مواد مخدر

تریاک چیست و مجازات آن چه میباشد؟

تریاک از قدیمی ترین و رایج ترین مواد مخدرهای سنتی می باشد. مواد مخدر تریاک بیشتر در افغانستان و پاکستان تولید و به بهره برداری می رسد.

تریاک از گیاه خشخاش به دست می آید. تریاک از صمغ گیاه خشخاش به دست می آید و قهوه ای رنگ است؛ گل این ماده مخدر به گل شقایق شبیه است.

در تریاک مورفین وجود دارد؛ از مرفین برای تسکین دردهای بعد از عمل و یا تسکین دردهای سنگین استخوانی استفاده می شود.

از مرفین با دوزهای پایین و کنترل شده که تحت نظر پزشک است استفاده می شود به طوری که موجب اعتیاد بیمار نمی شود، اما اگر کسی تریاک یا مرفین را برای تسکین دردش استفاده کند، عوارض و اعتیاد گریبان گیر او خواهد شد.

از تریاک موجود در گیاه خشخاش و دیگر قسمت های آن می توان برای مصارف دارویی و درمان بیماری مزمن نیز استفاده کرد؛ به طور مثال برای درمان سرفه و اسهال و آنفولانزا.

تریاک به رنگ قهوه ای است و یا به صورت تدخین یعنی دود کردن و کشیدن و یا به صورت خوراکی اغلب در چای مورد استفاده قرار می گیرد.

تریاک از مواد مخدر هایی است که قابل تزریق نیست زیرا ناخالصی دارد و تزریق ان موجب ایست قلبی می شود.

کشیدن تریاک هم به روش های مختلفی صورت می پذیرد، در گذشته از چپق و وافور استفاده می شده است.

تریاک را بر روی حرارت قرار می دهند و با استفاده از سیخ و سنجاق به آن ضربه می زنند و دود حاصل از انرا استشمام می کنند.

معمولا معتادان به تریاک همراه خود وسایلی همچون سنجاق و یا شی نوک تیز همراه خود دارند.

اثر تریاک تا دو روز باقی می ماند اما اثر سرخوشی و لذت آور آن تنها تا ۴ الی ۵ ساعت باقی است.

عوارض و علایم مصرف تریاک

  • بی خوابی – بی اشتهایی – قرمزی چشم – کاهش تمایلات جنسی – افسردگی – تعریق – بی اشتهایی – اسهال – تب – لرز – گیجی – کاهش وزن – مشکلات بینایی و تنفسی – پرخاشگری – رفتارهای ضد و نقیض – خواب بی هنگام – افت تحصیلی و شغلی – عدم تمرکز و …

یکی از دلایل استفاده تریاک کاهش قند و خون و یا بهبود افراد دیابتی و یا از بین بردن غم و اندوه و بالا بردن قوای جنسی است که افراد را به دام اعتیاد می کشاند.

تجارت تریاک از تجارت های قدیمی است که هنوز هم در کشور ما ادامه دارد؛ در مقابل دیگر مواد مخدر مانند کوکایین و هرویین تریاک پرطرفدار تر است.

تریاک معمولا مورد استقبال جوانان قرار نمی گیرد.زیرا مواد مخدر دیگری همچون گل و روان گردان و اکستازی و ال اس دی هیجان انگیز تر و جذاب ترند.

پس می توان گفت تریاک طرفداران خاص خود را دارد و  قابل کنترل است. بدین شکل که اگر کسانی که پتانسیل معتاد شدن به تریاک دارند را بیابیم و فرهنگ سازی کنیم و یا دسترسی به تریاک را سخت و گران کنیم می توانیم تا حد زیادی از فروپاشیدن خانواده و از بین رفتن آینده انسان ها جلوگیری کنیم.

برای رسیدن به این هدف سازمان و ارگان دولتی و غیر دولتی و همچنین تعداد زیادی از مردم عادی می توانند با کمک هم همکاری کنند و از اعتیاد بسیاری جلوگیری کنند.

مجازات جرایم مرتبط با تریاک در قانون مبارزه با مواد مخدر

ماده ۱ – اعمال زیر جرم است و مرتکب به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم می‌شود:

  1. کشت خشخاش مطلقا و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر
  2. وارد کردن، صادر کردن و تولید انواع مواد مخدر
  3. نگهداری و حمل مواد مخدر
  4. خرید، توزیع و فروش مواد مخدر
  5. دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر
  6. استعمال مواد مخدر به هر شکل و طریق مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.
  7. تولید آلات و ادوات و ابزار مربوط به تولید و استعمال مواد مخدر
  8. فرار دادن یا پناه دادن متهمان، مجرمان مواد مخدر که تحت تعقیب‌اند و یا دستگیر شده‌اند.
  9. محو و یا اخفاء ادله جرم مجرمان.

‌ماده ۲ – هر کس مبادرت به کشت خشخاش کند و یا برای تولید مواد مخدر به کش شاهدانه بپردازد علاوه بر امحاء کشت در هر بار، بر حسب‌میزان کشت به شرح زیر مجازات خواهد شد:

  1. بار اول، یک تا ده میلیون ریال جریمه نقدی
  2. بار دوم، پنج تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و سی تا هفتاد ضربه شلاق
  3. بار سوم، ده تا صد میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق و دو تا پنج سال حبس
  4. بار چهارم، اعدام.

‌تبصره – هر گاه ثابت شود که کشت خشخاش یا شاهدانه به دستور مالک یا مالکان و یا مستاجر ملک و یا قائم مقام قانونی آنها صورت گرفته است،‌ شخص دستور دهنده که سبب بوده است به شرط آن که اقوی از مباشر باشد، به مجازاتهای مقرر در این ماده محکوم می‌شود و مباشر که متصدی کشت‌بوده است به یک تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و پانزده تا چهل ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

‌ماده ۳ – هر کس بذر یا گرز خشخاش و یا سرشاخه‌های گلدار و یا به میوه نشسته شاهدانه را نگهداری و یا مخفی و یا حمل کند به صد هزار تا سه‌میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

در مورد سر شاخه‌های گلدار و یا به میوه نشسته شاهدانه، قصد تولید مواد‌مخدر از آنها باید احراز شود.

‌ماده ۴ – هر کس بنگ و چرس و تریاک و شیره و سوخته تریاک را وارد کشور و یا صادر کند یا تولید یا توزیع و یا خرید و فروش کند و یا در معرض‌فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازاتهای زیر محکوم می‌شود:

  1. تا پنجاه گرم، تا پانصد هزار ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق
  2. بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا ده میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک تا پنج سال حبس
  3. بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، ده تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس
  4. بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

‌تبصره – هر گاه محرز شود مرتکب جرم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده است، ‌دادگاه وی را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال به استثناء هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده‌اش محکوم می‌نماید.

‌ماده ۵ – هر کس تریاک و دیگر مواد مذکور در ماده ۴ را نگهداری یا مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد به مجازاتهای زیر‌ محکوم می‌شود:

  1. تا پنجاه گرم، تا دویست هزار ریال جریمه نقدی و تا سی ضربه شلاق
  2. بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، سه تا هفت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا شصت ضربه شلاق و شش ماه تا سه سال زندان
  3. بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، هفت میلیون تا سی میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا ده سال زندان
  4. بیش از پنج کیلوگرم، سی تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا بیست و پنج سال زندان و در صورت تکرار، اعدام و مصادره اموال به‌استثناء هزینه تامین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا